28.12.11

ΝΟΣΤΑΛΓΙΚΕΣ …ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΑΝΑΜΝΉΣΕΙΣ

 

   ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ…ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Μπάμπης  Φαλίδας , δεκ 60. σδρομολόγιο σε  άγωνη  γραμμή

   Σαν πλησιάζουν  οι  γιορτάδες , πάντα  όλοι  γυρνάμε  νοσταλγικά σε  χρόνια  και  εποχές  που  μας  σημάδεψαν , άλλοτε  ευχάριστα  κι’ άλλοτε δυσάρεστα  , και  ..κολυμπάμε , έστω και  για  λίγο  στις  αναμνήσεις  μας , που  άλλοτε  είναι τρυφερές  σαν  χάδι , μα  και  καμιά  φορά μαχαίρια …δίκοπα ..

   Τούτη  την  εποχή , θες  απ’ τα …συγκοινωνιακά  πάθια  του  χωριού μας  αλλά  και της  Δωρίδας  ολόκληρης , της ..ορεινές  πάντα , θες απ’ τη  νοσταλγία  των  δεκαετιών ΄50 και  ΄60 , θες  μερικές  παλιές  φωτογραφίες  απ’ τα..” συγκοινωνιακά “ των δεκαετιών  που  προανάφερα  , που  μου  έστειλε  ένα  αγαπητός  φίλος , και  αναφέρονται  σε  θέματα  και  καταστάσεις , που  έζησα  παιδί , από πολύ  κοντά θες  που  δεν τα  κατάφερα και  φέτος , να  κάνω  “ γιορτάδες  “ στο χωριό μας,  και  πολλά  ακόμα…θες , κολύμπησα  θέλοντας  και  μη , στο “ βούλιαγκα “ των  αναμνήσεων , που  είναι  και  πολλές  και …έντονες …

                   

   Όπως  θα  γνωρίζετε  αγαπημένοι μου  φίλοι , τελευταία το  12ον ΚΤΕΛ Φωκίδας , έκοψε  όλα  σχεδόν  τα  απογευματινά  δρομολόγια από και προς  όλους  σχεδόν  τους  προορισμούς , με  αποτέλεσμα  να δημιουργηθούν  σοβαρότατα  προβλήματα στους  κατοίκους της  περιοχής  μας  αλλά  κυρίως στους  μαθητές  μας  και  τους  έχοντες  ανάγκη ιατρικών  εξετάσεων , και  των πιο  απλών , που  αναγκαστικά γίνονται  στην  Άμφισσα .

   Η σημερινή  λοιπόν  κατάσταση , τριτοκοσμική  θα  λέγαμε , μας  ανάγκασε  να  νοσταλγήσουμε , συγκοινωνιακά  τουλάχιστον , τις .. μακρινές δεκαετίες  ‘50 και  60’ , που  ακόμα  οι  συγκοινωνίες  ήταν στα  ..” σπάργανα “, δυστυχώς  αυτή  είναι  η  σκληρή  πραγματικότητα .

   Οι  εποχές  εκείνες , νοσταλγικές  για  πολλούς  λόγους , μπορεί  να  υστερούσαν στον..” υλικοτεχνικό “ τομέα , λεωφορεία κλπ , μπορεί οι  δρόμοι μας  να  είχαν  τα  μαύρα  τους  τα  χάλια , και η τεχνολογία  , γενικά , να ήταν..μεσαιωνική , είχε  όμως  χιλιάδες  άλλες  ομορφιές και  πλεονεκτήματα , με  πρώτο  και  καλύτερο τον ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ  ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ , που ,  κακά τα  ψέματα , όσο και  αν  άλλαξαν οι  καιροί , αλλά και  οι άνθρωποι  ακόμα , ΉΤΑΝ  ΟΛΑ  ΤΑ  ΠΛΟΥΤΙΑ  ΤΟΥ  ΚΟΣΜΟΥ .

   Οι συγκοινωνίες  της  εποχής  εκείνης , είναι  θέμα  που πρέπει  να  μας  απασχολήσει σοβαρά , σε  σύγκριση  φυσικά με  τη  σημερινή  κατάσταση , που  είναι τελείως  διαφορετική  από  κάθε  άποψη .

   Όπως  προείπαμε η τότε τεχνολογία  στην Ελλάδα και  μάλιστα  στην  Επαρχία , ήταν …ανύπαρκτη . Έτσι για  την  ιστορία , αναφέρουμε για  ενημέρωσή  σας περισσότερο , πως όταν  , τότε , λέγαμε ο τάδε ιδιοκτήτης έφερε ..καινούργιο  λεωφορείο , εννοούσαμε πως ήταν  ..καινούργιο στην περιοχή μας , γιατί  όλα  σχεδόν  αυτά  τα  λεωφορεία της  εποχής , ήταν από..δεύτερο και  τρίτο  χέρι , είχαν  αρχίσει  δηλαδή τη..ζωή  τους σε συγκοινωνίες  μεγάλων πόλεων , και όταν εκεί..έτρωγαν  τα..ψωμιά  τους  και ” πάλιωναν “ περνούσαν  σε  μικρότερες  πόλεις καταλήγοντας  στο  τέλος  σε  επαρχιακές  γραμμές , όπως  οι  δικές  μας .

   Για  να  καταλάβετε  καλύτερα  θα  σας  φέρω  ένα χαρακτηριστικό  παράδειγμα , όταν π.χ τα 18αρια , τα  παλιά  δηλαδή  λεωφορεία 18  θέσεων , “ αποσύρθηκαν “ απ’ τις  συγκοινωνίες μεγάλων  πόλεων λόγω  ηλικίας , δεν πήγαν  χαμένα , δεν  πουλήθηκαν  για  παλιο..σίδερα , όπως  θα  πίστευε  ο  καθένας  μας ,  όοοχι  βέβαια , απλά τα..σοβάτισαν λίγο , τα ..συμμάζεψαν  και  τα  πήρανε σαν “ καινούργια “ επαρχιακά  ΚΤΕΛ , όπως  και  το  Φωκίδας ..

   Αυτό  που  “ μέτραγε “ τότε  πολύ , αγαπημένοι μου  φίλοι , ήταν η σχέση μεταξύ οδηγού  και βοηθού , με  τους  επιβάτες , που  λίγο  πολύ ήταν  γνωστοί  και  κοντοπατριώτες , μια  σχέση …στενά  συγγενική , θα  λέγαμε , και  ο  χαρακτηρισμός  μας  αυτός  δεν είναι  καθόλου  υπερβολικός , αλλά μάλλον…λίαν..επιεικής , άπειρα παραδείγματα θα  μπορούσα  να  σας  φέρω για  των γραφομένων  μου  το  αληθές , αλλά  δεν  χρειάζεται γιατί  υπάρχουν  τόσες  μαρτυρίες  αξιόπιστων  ανθρώπων ,  που  επιβεβαιώνουν και δείχνουν  ολοκάθαρα  τις  ανθρώπινες  σχέσεις εκείνων  των  εποχών .

  Από  κάποιες  αναφορές – περιγραφές , καταστάσεων της  εποχής  εκείνης  θα  καταλάβετε  πάρα  πολλά , ώστε  να  μη  χρειάζονται  παραπέρα  εξηγήσεις…

Tέλος δεκαετίας  του  1940 , το  καινούργιο DODGE , το  Νάϋλον όπως  το λέγαν , Βασ. Τσινταβής , Θ. Τσιώτας και  στο βάθος  δεξιά ο Κ.Χαρδαλούπας , χτενίζετει . Η στάση σγτν  Αράχωβα ήταν για

   Όπως  λοιπόν  είπαμε  παραπάνω οι σχέσεις επιβατών  και  ανθρώπων που  είχαν  σχέση με  το  αυτοκίνητο , πράκτορες, οδηγοί και  βοηθοί ( εισπράκτορες ) πολύ  ανθρώπινες , και  έχουν  μείνει  στην  ιστορία  των  συγκοινωνιών  μας .  Στην παραπάνω  φωτογραφία , που  είναι  βγαλμένη  στο  τέλος  της  δεκαετίας  του  1940 στον κεντρικό  δρόμο  της  Αράχωβας , μπροστά  στην περιβόητη ταβέρνα – εστιατόριο  του  Καραθανάση , από  αριστερά ο αείμνηστος  Βασίλης  Τσινταβής  , απ’ το  Σερνικάκι , με  το Θόδωρο  Τσιώτα , Μαλαντρινιώτη και γαμπρό  του  χωριού μας , παντρεύτηκε  την  κόρη  του Κώστα  Πανάγου , Μαρία . Και οι  δυο  καμαρώνουν μπροστά στο 46078 λεωφορείο μάρκας DODGE ενώ πίσω  δεξιά , ο  “ βοηθός “ τότε  Κώστας  Χαρδαλούπας , φτιάχνει  το μαλλί , σαν  γνήσιος..Πλεσσιώτης , και  τρέχει  για  να  φωτογραφηθεί κι’ αυτός .

   Ο μπάρμπα  Βασίλης λοιπόν  ο Τσινταβής , ήταν  λογιστής  και  πράκτορας της  τότε κοινοπραξίας , Κοινό Ταμείο λεγόταν , υπεύθυνος  του  πρακτορείου  της  Αθήνας , όταν  ακόμα  ήταν  πλάϊ στη  Μητρόπολη , και  μη  σας  παραξενοφανεί , ήταν “ άγαπητός..συγγενής  και  φίλος “ όλων ανεξαιρέτως των  επιβατών , έχοντας  όμως  μια  ξεχωριστή συμπάθεια στους  Δωριείς , και  είχε  βέβαια  τους  λόγους  του . Αγαπούσε   λοιπόν  “ ξεχωριστά “ τους  Δωριείς ο  αξέχαστος  μπάρμπα Βασίλης , και  μάλιστα είχε  να  το  λέει πως “ οι  Δωριείς είναι  καλύτεροι  άνθρωποι  απ’ τους δικούς μας , εννοώντας  τους  Παρνασσιδείς  , εξηγώντας  βέβαια και  το  γιατί , με  απλά …χειροπιαστά  παραδείγματα . Πολλές  φορές κάποιοι  επιβάτες , κυρίως  γυναικούλες και  ηλικιωμένοι  Δωριείς , δεν  είχαν για  διάφορους λόγους , το..” ακριβές “ αντίτιμο του  εισιτηρίου , και  όπως  καταλαβαίνετε , ο  μπάρμπα  Βασίλης  έδινε  τη λύση βάζοντας ό  ίδιος τα “ χρειαζούμενα “ ξέροντας  όμως  καλά-καλά , πως μόλις  η  θεια θα  πήγαινε  στο  χωριό  θα ‘ κανε  κάθε  τι  για  να  στείλει τα  χρωστούμενα , και  όχι  μόνον , αφού πάντα έστελνε  και  κάνα..καλαθάκι με  καλούδια . Αυτή τη  χειρονομία  την  είχε  κάνει πολλές  φορές και  σε Δωριείς  αλλά  και  σε  κάποιους  Παρνασσιδείς , εκεί  λοιπόν βρισκόταν η  διαφορά , οι Δωριείς , κατά  τεκμήριο  πολύ…φτωχότεροι απ’ τους  γείτονές  τους , ήταν  συνεπέστατοι στις  υποχρεώσεις  τους , σε  αντίθεση με  τους  …γείτονες , αυτό  λοιπόν , το ΄λεγε και  το  ξανάλεγε  ο  αξέχαστος  μπάρμπα  Βασίλης . Προσωπικά τον αείμνηστο  Βασίλη  Τσινταβή , τον  αποκαλούσα μπάρμπα , δηλαδή  τον  θεωρούσα  στενό  συγγενή , ήταν  βέβαια καλός  φίλος  του  πατέρα  μου αλλά  και  με  ποιόν  δεν  ήταν  φίλος ..

   Δίπλα στον  μπάρμπα  Βασίλη , όπως  είπαμε είναι  ο  αείμνηστος Θόδωρος  Τσιώτας , απ’ το  Μαλανδρίνο για  τον  οποίο μας  λέει  ο γιος του  Βασίλη  Τσινταβή , Θύμιος  Τσινταβής , γνωστός  Δικηγόρος  της Αθήνας  : “….. Ο Θόδωρος Τσιώτας  ( απ’ τ’Μαλαντριν ντε ) ένας  απ’ τους  πλέον  έντιμους  και “ μακροβιότερους “  αυτοκινητιστές της  Δωρίδας , που  ξεκινώντας  κι’ αυτός , φτωχό  παιδί απ’ το  χωριό  του , με  έντιμο και  ηθικό  χαρακτήρα , κατόρθωσε να  εξελιχθεί σ’ένα τίμιο και  σωστό μ πατριώτη άνθρωπο  και  οικογενειάρχη , για  τον  οποίο  μόνο  καλά  λόγια μπορούσες να  ακούσεις ,

   Το λεωφορείο , όπως  όλο  βλέπετε , έγραφε  μπροστά το  περίφημο “ ΑΘΗΝΑΙ  ΛΙΔΩΡΙΚΙΟΝ “ και οδηγός  του  ήταν  ο Θ. Τσιώτας , ανήκε δε  σε ένα  αδελφό  του Θαν. Πίτσιου , που  είχε  το  σπίτι στο  Αλωνάκι , που μάλλον  τον  έλεγαν  Γιώργο , μετά  δε  το  θάνατό  του , στη  δεκαετία  του ‘50 , περιήλθε  κληρονομικά  στον  αδελφό του Ξενοφώντα Πίτσιο , που  ήταν  τότε  Αστυνομικός  Διευθυντής  στην , τότε , Αστυνομία  Πόλεων στην  Αθήνα αλλά και   εξαίρετος  άνθρωπος   και  πατριώτης .

  Απ’ αυτόν  το  αγόρασε  ο Θ.Τσιώτας , που  όπως  είπαμε  ήταν  γαμπρός  του χωριού μας  αφού  είχε  παντρευτεί  τη κόρη  του  Κώστα  Πανάγου , Μαρία . Στη φωτογραφία  όπως  προείπαμε , πίσω  δεξιά στο  βάθος , διακρ’ίνεται  και  ο Κώστας  Χαρδαλούπας , απ’ την  Πλέσσα , πυ  χτενίζεται  και  τρέχει  να  προλάβει  να μπει  κι’ αυτός  στη…φωτογραφία . Ο ΄Κώστας  ήταν  τότε βοηθός  στο  λεωφορείο αυτό αλλά σιγά- σιγά  με  τη  δουλειά  του  και  την καλή του  συμπεριφορά , έγινε  οδηγός  και  αργότερα ιδιοκτήτης  αυτοκινητιστής  απ’ τους  μακροβιότερους .

   Φτωχόπαιδα βλέπεις , που  εξελίχτηκαν , με  σκληρή  δουλειάκαι  πολλές  στερήσεις σε  σωστούς  ανθρώπους  και  επαγγελματίες .

 

_αράχωβα

  Στη  φωτογραφία  αυτή , είναι  ο Γιάννης  Ράντος , αριστερά , απ’ τη  Γρανίτσα , με  ένα  απ’ τα  πρώτα  λεωφορεία  του , που ένωνε τότε ( 1944 και  μετά ) την  Αθήνα με το απομονωμένο  Λιδωρίκι ( Αθήναι – Λιδωρίκιον στη..μετώπη ) και όχι  μόνον.. Η φωτογραφία  είναι βγαλμένη στον  κεντρικό  δρόμο της  Αράχωβας , όπου σταματούσαν τότε  τα  λεωφορεία για  να  ξαποστάσουν οι  επιβάτες και  μερικοί  απ’ αυτούς , όσοι  είχαν  χρήματα βέβαια , να  φάνε  στο “ μαγειρειό “ του  Καραθανάση , δίπλα  στα  σκαλάκια  , όπως  και  σήμερα .

                                       *         *

   Λέει εδώ  ο Θύμιος  Τσινταβής : “ …δίπλα  του ένα  Λιδορικιωτάκι τότε 16-17  χρόνων , θαυμάσιος  και  πάντα ευγενέστατος και εξυπηρετικός  με  όλους  Γιάννης Αποστολόπουλος , γείτονάς  μου σήμερα  στο  Βαρούσι . Έχει  γράψει  ιστορία στη  συγκοινωνία του  ΚΤΕΛ , πρώτα  σαν  βοηθός και  μετέπειτα  σαν  οδηγός , με  βοηθό τον  Θανάση  Ράπτη ( απ’ τη  Σκαλούλα ), εξαίρετο  άνθρωπο .

   Και  οι  δυο αυτοί  εξυπηρετούσαν τον  κόσμο  τότε , πολλές  φορές  και  χωρίς  χρήματα . Είναι  χαρακτηριστική  η  φράση που  χρησιμοποιούσαν , σε  πολλές  περιπτώσεις , ανθρώπων της  τότε  εποχής ( μετά  τον  πόλεμο και  στη  δεκαετία  του ‘5ο ), όπου τα  χρήματα ήταν  λιγοστά ως ..ανύπαρκτα . Σε περιπτώσεις , όπου  περισσότερο γυναίκες  βέβαια , ήθελαν  να  ταξιδέψουν με  το  λεωφορείο , αλλά δεν είχαν  χρήματα  για  το  εισιτήριο , στεκόντουσαν μπροστά  στην  πόρτα , με  το δίλημμα : να  ανέβω  ή να  πάω  με  τα πόδια …άκουγες  τη  στιχομυθία :.  “ Άντε  θειά ανέβα  να  ξεκινήσουμε καμιά  φορά . Μα παιδί μ’ δε…βγαίνω…’Αντε δεν π’ράζει ..ΚΟΛΛΑ  ΠΑΝ..ΝΤΕ… !!

_0018 )1-6-1950 , Aράχοβα, ταβέρνα  Καραθανάση , Θ.Τσιώτας και  βοηθός  Χαρ Φαλίδας

  Αράχωβα , 1-6-1950 , αριστερά  ο αξέχαστος  φίλος Θόδωρος  Τσιώτας , οδηγός , με  τον  16 χρονο βοηθό του  τ  Μπάμπη   Φαλίδα , μπροστά στην  ταβέρνα του  Καραθανάση , μόνιμο  στέκι των ταξιδιωτών , για …” κουκινσ’τό κι…κόκκ’νου Αραχουβίτ’κου …κρασί …..

      Πολλά , πάρα  πολλά , ‘έχουμε  να  πούμε αγαπημένοι  μου  φίλοι , για  τα τα “ Συγκοινωνιακο..ταξι  ..διωτικά του  χωριού μας  αλλά  και της  Δωρίδας  γενικά , των  δεκαετιών 1950  , 1960  και όχι μόνον , και  θα  προσπαθήσουμε , μέσα  από τις  προσωπικές μας εμπειρίες αλλά και αφηγήσεις  φίλων  που  έχουν  “ αναμνήσεις “ από την  εποχή  εκείνη , να  ματαφέρουμε και  την  σχετική ..” περιρρέουσα “ ατμόσφαιρα που  επικρατούσε στο  χωριό μας , σε  σχέση με  συγκοινωνίες , οδηγούς και  βοηθούς , που  τότε  είχαν  μεγαλύτερες  “ σχέσεις “ αφού  κάθε  βράδυ διανυχτέρευαν στο Λιδορίκι 5-6 άτομα  για  να  “ πάρουν “ τα  πρωινά  δρομολόγια , που  τώρα  βέβαια δεν  υπάρχουν ..

       ΧΡΟΝΙΑ  ΣΑΣ   ΠΟΛΛΑ

Καλό  μεσημέρι , να  περνάτε καλά

Απ’ το “ Λιδωρίκι “ με  αγάπη και  πολλές  ευχές ….Κ.Κ.-

1 comment:

Anonymous said...

Αγαπητέ κε Κ.Καψάλη εχω να σας δώσω τα συγχαρητήρια μου για την υπέροχη εργασία σας σχετικά με το ως άνω αναφερόμενο άρθρο.
΄Ομως θα ήταν παράλειψή μου να μη σας ευχαριστήσω για την μεγάλη τιμή που κάνατε στον αείμνηστο πατέρα μου Βασίλη Τσινταβή με τα τόσο, για μένα, συγκινητικά σας λόγια.
Σας ευχαριστώ εκ βάθους καρδίας η κόρη του
ΠΑΝΩΡΑΙΑ ΓΕΡΟΣΙΔΕΡΗ-ΤΣΙΝΤΑΒΗ.