ΚΑΘΑΡΟΣ – ΤΟ ΡΕΜΟΝΙΣΜΑ – Ο ΣΠΟΡΟΣ
Ο σωρός που έγινε στ’ αλώνι , όπως τον είπαμε ( άχρηστα )παραπάνω , δεν είναι ακόμα το κατακάθαρο σιτάρι. Χώματα , χαλίκια , αγριοκόκκια , βίκος κι άλλα πολλά βότσαλα βρίσκονται μ’ αυτό ανακατωμένα . Και για να ξεκαθαρίσει απ’ αυτά κανείς , να το κάνει λαμπίκο , πρέπει να βάλει σ’ ενέργεια το καρπολόι , ένα πλατύστομο ξυλόφτιαρο με τέσσερα μεγάλα πυκνά δόντια .
Με τούτο θα λιχνιστεί κι άλλη μια φορά ακόμα ο καρπός κι έτσι θα καθαριστεί .
Ωστόσο απομένουν και ζουριές ( άχρηστα ) και πρέπει να βγούνε με το ρεμόνιασμα .Ρεμόνι είναι ένα μεγάλο κόσκινο με τρυπητό τενεκεδένιο πάτο . Απ’ τις τρυπίτσες του περνούν τα σιταρόσπειρα , όταν κοσκινλιζεις , μα όχι και οι πέτρες , και τ’ άλλα βότσαλα .
Για να ρεμονίσει ο γεωργός το σιτάρι του , ορθώνει κάπου στο αλώνι το δικριάνι με τα δόντια πάνω .Το χερούλι το ακουμπάει κάτω . Απ’ το μεσιανό δόντι του προσπιάνει τη θηλιά του ρεμονιού , κι αυτός το κρατεί απ’ την άλλη του άκρη , κι ίσια πέρα , πα να πει οριζόντια .
Παίρνει η γυναίκα του σιτάρι απ’ το σωρό με ένα ταψί και γεμίζει το ρεμόνι . που κρατεί αυτός , και κουνώντας το πέρα δώθε , με τα χέρια του ρεμονίζει , μ’ άλλα λόγια κοσκινίζει .
Χράπα , χράπα , χράπα , ακούς και τα σπειριά το στάρι ξεπερνούν τις τρύπες και πέφτουν κάτω σαν τη δαρτή βροχή . Αδειάζει το ρεμόνι , το ξαναγεμίζει η γυναίκα του . Κοσκινίζει αυτός , ξεπερνάει και πάλι το σιτάρι , έτσι από λίγο- λίγο περνάει όλο το σωρό στο ρεμόνι . Σώνεται ο πρώτος σωρός , γίνεται άλλος παραπέρα από το καθαρό , το ρεμονισμένο σιτάρι .
Ύστερα από κάθε ρεμόνισμα , ξεπιάνει το ρεμόνι απ’ το δικριάνι και χύνει και τις ζουριές παραπέρα . Σιγά – σιγά έτσι απάλλαξε το σιτάρι απ’ όλα τα άχρηστα εξόν από χώματα και τον άμμο , που ξεπερνούν τις τρύπες .
* *
Απ’ τον καθαρό τούτο σπόρο , ξεχωρίζει τώρα λίγο σιτάρι για σπόρο ο γεωργός . Στα παλιότερα όμως χρόνια για να βγάλουν το σπόρο οι γεωργοί έστηναν τα δεμάτια στ’ αλώνι με τα στάχυα τους αποπάνω . Διάλεγαν τα πιο ψωμωμένα στάχυα και τα τραβούσαν έξω απ’ τα δεμάτια . Τα δένανε και έφτιαναν άλλα μικρά δεματάκια . Άρμεμα την έλεγαν αυτή τη δουλειά .
- Αρμέγω το σπόρο , απ’ τα δεμάτια τους , άκουες να λένε . Και κείνα τα στάχυα τα έτριβαν ξεχωριστά απ’ το άλλο σιτάρι και τα σπειριά τους τα κρατούσαν για εισόδισπόρο . Τέτοιο άρμεμα σήμερα δεν γίνεται , μα γίνεται ένα άλλο . Πριν ακόμα θερίσουν , μαζεύουν τα πιο βαριά στάχυα , όσα δηλαδή γέρνουν το κεφάλι τους κάτω , τα τρίβουν ξεχωριστά απ’ τ’ άλλο το σιτάρι και έτσι παίρνουν το σπόρο .
Να κι ένα έθιμο που έχουν τότε που διαλένε το σπόρο .
Κάμποσα ψωμομένα στάχυα τα πλένε . Αν ιδείς αυτό το πλέμα ο νους σου πάει στην καρέκλα , ίδιο πλέξιμο έχει , και το κρεμούν εκεί κάπου στο δωμάτιο . Αν τους ρωτήσεις γιατί , κι’ αυτοί δεν ξέρουν τι να σου πουν .
- Έτσι για το..καλό , λένε .
Αλλού το συνήθειο είναι διαφορετικό , μόνο τέσσερα κρατούν , αλλά μεγάλα στάχυα , όταν θερίζουν . Τα πλένε και τα περνούν κάπου . Έτσι αδυνατισμένο το έθιμο κατάληξε σ’ αυτά τα τέσσερα στάχυα .
Της Πολυσπορίτισσας ή Μεσοσπορίτισσας ( εισόδια Θεοτόκου , 21 Νοεμβρίου ) τα ξεσπειρίζουν , κι όσα σπειριά βγάλουν , τα βράζουν με τ’ άλλα τα πολυσπόρια που μαγειρεύονται αυτή τη μέρα .
Και φέρνουν και στην εκκλησι’ά άβραστα σπόρια . Τοποθετούν το πιάτο , που τα χουν μέσα , στην ωραία πύλη και τα ευλογεί ο παπάς . Φέρνουν απ’ αυτά και στις βρύσες και τις ταίζουν μαζί και με τόλων των άλλων ειδών τα σκορπολοήματα , όπως και παραπάνω είπαμε .
Ευλογημένο είναι το σιτάρι κι απ’ τον ίδιο το Χριστό , όπως λέει η παράδοση :
- Μια φορά κάλεσε ο Χριστός τα σπορολοήματα ( σιτάρι , καλαμπόκι , φακή και τ’ άλλα ) , να πάνε να τα ιδεί . Πρώτο απ’ όλα ήρθε το σιτάρι . Είδε ο Χριστός την τόση προθυμία του και το βλόγησε .
- Καλώς το το ευλογημένο σιτάρι ! Είπε . Από σένα θα φτιάνουν τη λειτουργιά οι άνθρωποι και θα λειτουργάει ο παπάς την εκκλησία .
Μετ’α ήρθε το καλαμπόκι , το ευκήθηκε κι’ αυτό . Επίσης το κριθάρι , όπως και τ’άλλα όσα ήρθαν με τη σειρά .
Όλο τελευταία ήρθε η βρώμη . Ο Χριστός ρ’ωτησε τη βρώμη γιατί άργησε τόσο πολύ .
- Ήμουνα πάνω στ’ άνθισμα , λέει η βρώμη και καμάρωνα , που ν’αφήσω τη δόξα μου και ναρθω !
Ο Χριστός την καταράστηκε :
Ν’ ανθίζεις , ν’ ανθίζεις , άνθη να γεμίζεις , αλλά καρπό να μη κερδίζεις , της είπε .
Από τότε κι ύστερα η βρώμη είναι η καταραμένη , και το σιτάρι είναι το πιο ευλογημένο από τ’ άλλα τα σπαρτά ( Αμπρακιά Τριχωνίδας ).
Άλλοι πάλι λένε : Ο Χριστός ευλόγησε “ σίτον , οίνον και έλαιον “παίρνοντας την ιδέα απ’ την ευχή που διαβάζει ο παπάς .όταν ευλογεί τα προσφερόμενα .
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι ……
No comments:
Post a Comment