27.4.16

ΦΥΛΛΑ ΚΑΤΟΧΗΣ " 25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1943..."



Από το ημερολόγιο της Ιωάννας Τσάτσου
Πώς χτυπούσαν έτσι τα κουδούνια της κάτω και της πάνω εξώπορτας του σπιτιού. Έτρεξα ν’ ανοίξω η ίδια. Ήταν δυο γερμανοί αξιωματικοί και ένα έλληνας. Ό ένας αξιωματικός κρατούσε τυλιγμένο σύρμα στα χέρια του.
– «Θέλομε το σπίτι» είπε ξεκάθαρα ο ρωμηός. Μπήκαν μέσα και προχωρούσαν στα σαλόνια και στα δωμάτια, σα να ήταν όλα δικά τους. Τους ακολοθούσα, χωρίς να καταλαβαίνω καλά καλά τι συμβαίνει.
Ανέβηκαν στην ταράτσα. Ο αξιωματικός που κρατούσε το σύρμα, έδεσε τη μιαν άκρη του σ’ ένα στύλο, κ’ έρριξε το δέμα προς την ταράτσα του πλαϊνού σπιτιου, που ήταν επιταγμένο κι’ αύτό.
Έμοιαζαν ευχαριστημένοι. Τους άρεσε το περιβολάκι. Μου είπαν πως θάρθουν τ’ απόγεμα μαζί με τους άλλους, κι’ έφυγαν.
Έμεινα στήλη άλατος. Και τώρα πού θα πάμε; Τι να μεταφέρω και πού να τα μεταφέρω; Είναι και το σπίτι του πατέρα από κάτω, γεμάτο πράματα αξίας, σαν μουσείο.
Το κεφάλι μου και η ψυχή μου είναι άδεια.
Εμείς οι γυναίκες έχομε καμιά φορά ανάποδη ιεραρχία αξιών. Πόλεμος είναι, σκλαβιά, θανατικό, μα το σπίτι είναι σπίτι. Χωρίς αυτό είμαστε γυμνοί, ζητιάνοι.
Τι να κάνω; Νοιώθω απόγνωση.
Γονατίζω μπροστά στην Παναγία. Μου φαίνεται πως μαζί με το Χριστό κρατά την καρδιά μου στα χέρια Της.
Δεν έφαγα το μεσημέρι. Το κεφάλι μου πονούσε πολύ. Νόμιζα πως είχα πάθει συμφόρηση.
Ξάπλωσα μια στιγμή και θ’ αποκοιμήθηκα βέβαια. Γιατί όνειρο ήταν. Ότι με κρατούσε πάνω στη σκληρή, στερεή γη, είχε σπάσει. Βρέθηκα μόνη μέσα στο δυνατόν αέρα που βούϊζε.
Τρεμάμενη, στο σκοτεινό διάστημα, ήρθες Εσύ Μεγάλη Σκιά, να με βοηθήσεις.
Κι έβλεπα στρατό, πολύ στρατό να προχωρεί στην οδό Κυδαθηναίων.
Μια γυναίκα όμως με σκούρα πέπλα άνοιγε τα μπράτσα Της κ’ έκλεινε το δρόμο. Τα μπράτσα Της και τα πέπλα γίνονταν τείχος αδιαπέραστο. Κανείς δεν μπορούσε να εισχωρήσει.
Σηκώθηκα βαρειά, με κόπο και γονάτισα πάλι μπροστά στην εικόνα Της, με μιαν εμπιστοσύνη απέραντης γλύκας.
Δεν ξαναφάνηκαν. Και μέσα μου έχω τη σιγουριά πως δεν θα ξαναφανούν.
Αντιγραφή για το «σπιτάκι της Μέλιας»
Από το βιβλίο-ημερολόγιο της Ιωάννας Τσάτσου «Φύλλα Κατοχής» Έκδοση Ενάτη
Εικόνα από:War of cartoons
https://oikohouse.wordpress.com

Πίσω στα παλιά

No comments: