Καλησπέρα Λιδορικιώτες ..
Καθυστερημένη η σημερινή μας επικοινωνία , λόγω ειδικών συνθηκών , πάντως κάλλιο αργά παρά ποτέ…
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΉΜΕΡΑ 7 ΙΟΥΝ 2014
Ανατολή Ήλιου: 05:00
Δύση Ήλιου: 19:47
Σελήνη 9 ημερών
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr#ixzz33zBqilcj
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΓΕΓΟΝΟΤΑ
1753
Ιδρύεται το Βρετανικό Μουσείο, το αρχαιότερο δημόσιο μουσείο στον κόσμο.
1821
Ο Ιερός Λόχος υπό τον Αλέξανδρο Υψηλάντη ηττάται στο Δραγατσάνι από υπέρτερες τουρκικές δυνάμεις. Έπειτα από λίγες μέρες, ο Υψηλάντης θα περάσει τα αυστριακά σύνορα, θα συλληφθεί από τους Αυστριακούς και θα φυλακιστεί.
1822
Ο Κωνσταντίνος Κανάρης πυρπολεί την τουρκική ναυαρχίδα του Καρά Αλή στη Χίο. Στο κατάστρωμά της βρίσκονται όλοι οι αξιωματικοί του τουρκικού στόλου, γιορτάζοντας το Ραμαζάνι. Σκοτώνεται ο τούρκος ναύαρχος και περισσότεροι από 1000 παριστάμενοι.
1907
Απαγχονίζεται από τους κομιτατζήδες ο θρυλικός μακεδονομάχος Καπετάν Άγρας.
1942
Τερματίζεται με νίκη των Αμερικανών η μάχη του Μίντγουεϊ, μία από τις σημαντικότερες για την έκβαση του Β' Παγκοσμίου Πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Ιαπωνίας.
1965
Η SONY παρουσιάζει το πρώτο βίντεο οικιακής χρήσης (μοντέλο CV-2000). Πρώτη τιμή: 995 δολάρια.
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
1778
Τζορτζ Μπράιαν Μπράμελ, γνωστότερος ως Μπο Μπράμελ, άγγλος δανδής, που εισήγαγε τη μόδα στο ανδρικό λεξιλόγιο. (Θαν. 30/3/1840)
1929
Αντόνιο Καρμπαχάλ, μεξικανός τερματοφύλακας, ο πρώτος ποδοσφαιριστής που πήρε μέρος σε πέντε τελικές φάσεις του Παγκοσμίου Κυπέλλου (1950, 1954, 1958, 1962, 1966). Το 1994 δημοσιογράφοι της Βόρειας και της Κεντρικής Αμερικής τον εξέλεξαν κορυφαίο τερματοφύλακα στον κόσμο!
1958
Πρινς, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Ρότζερ Νέλσον, αμερικανός ρόκερ.
ΘΑΝΑΤΟΙ
1863
Φραντς Γκρούμπερ, αυστριακός οργανίστας. (Silent Night - Άγια Νύχτα) (Γεν. 25/11/1787)
1954
Άλαν Τιούρινγκ, βρετανός μαθηματικός και κρυπτογράφος, από τους πρωτοπόρους της πληροφορικής, με σημαντικό έργο στους αλγόριθμους. (Γεν. 23/6/1912)
1970
Έντουαρντ Μόργκαν Φόρστερ, γνωστός ως E. M. Forster, άγγλος μυθιστοριογράφος. Πολλά από το βιβλία του μετέφερε στον κινηματογράφο ο Τζέιμς Άιβορι. (Γεν. 1/1/1879)
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/almanac/0706#ixzz33zCsrVU7
Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΛΙΔΟΡΙΚΙ
Κυριακή
8/6
03:00
19°C
60%
2 Μπφ B
9 Km/h
ΛΙΓΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
09:00
22°C
49%
3 Μπφ B
16 Km/h
ΛΙΓΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
15:00
29°C
31%
2 Μπφ Α
9 Km/h
ΑΣΘΕΝΗΣ ΒΡΟΧΗ
21:00
23°C
46%
3 Μπφ BA
16 Km/h
ΒΡΟΧΗ
Καπετάν Άγρας
1880 – 1907
Έλληνας στρατιωτικός, γνωστός και ως Τέλλος Άγρας, από τις ηρωικότερες φυσιογνωμίες του Μακεδονικού Αγώνα.
Ο Σαράντος Αγαπηνός, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε το 1880 στο Ναύπλιο, όπου ο πατέρας του Ανδρέας Αγαπηνός, από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας, υπηρετούσε ως εφέτης.
Το 1901 αποφοίτησε από τη Σχολή Ευελπίδων και τοποθετήθηκε ως υπολοχαγός στη φρουρά της Αθήνας. Λίγους μήνες αργότερα κατατάχθηκε εθελοντής στα στρατιωτικά σώματα που πολεμούσαν τους Βούλγαρους κομιτατζήδες στην οθωμανοκρατούμενη Μακεδονία, επειδή πίστευε ότι η ελληνική ψυχή της Μακεδονίας θα αφυπνιζόταν μόνο με τη στρατιωτική δράση.
Πολέμησε, κυρίως, στην περιοχή του Βερμίου και τον Σεπτέμβριο του 1906 έγινε αρχηγός στρατιωτικού τμήματος. Σημαντική υπήρξε η συμβολή του στις σκληρές μάχες για την εκκαθάριση της βαλτώδους λίμνης των Γιαννιτσών (Βάλτος για τους ντόπιους), η οποία είχε καταστεί από τους Βούλγαρους κομιτατζήδες οχυρό απροσπέλαστο.
Στις 14 Νοεμβρίου 1906 τραυματίσθηκε, όταν οι άνδρες του δέχθηκαν επίθεση από το απόσπασμα του κομιτατζή Αποστόλ Πετκόφ και μετέβη στη Θεσσαλονίκη για νοσηλεία. Επέστρεψε στις αρχές του 1907 στην περιοχή, αλλά η κατάσταση της υγείας του χειροτέρεψε, καθώς προσβλήθηκε από ελονοσία.
Τότε, το κέντρο του Μακεδονικού Αγώνα που έδρευε στην Αθήνα, διέταξε την αντικατάστασή του από τον λοχαγό Νικόλαο Δουμπιώτη (καπετάν Αμύντα). Προτού αναχωρήσει από την περιοχή, ο καπετάν Άγρας θέλησε να συναντηθεί με τους αρχηγούς των βουλγαρικών τμημάτων Κασάπσκι και Ζλάταν, με σκοπό είτε να τους εξαγοράσει, είτε να τους πείσει να στραφούν ενωμένοι Έλληνες και Βούλγαροι κατά των Τούρκων.
Παρά την αντίδραση των Ναουσαίων προκρίτων, δέχτηκε να συναντηθεί με τους δύο Βουλγάρους οπλαρχηγούς σε ουδέτερο έδαφος, συνοδευόμενος από ένα άνδρα της εμπιστοσύνης του, τον Αντώνη Μίγκα. Οι Βούλγαροι, παρά τις διαβεβαιώσεις τους, συνέλαβαν αμέσως τους δύο μαχητές και αφού τους διαπόμπευσαν επί μία εβδομάδα, περιφέροντάς τους στα βουλγαρικά χωριά της περιοχής ως δήθεν αιχμαλώτους, τους απαγχόνισαν από τον κλάδο μιας καρυδιάς, που βρισκόταν κοντά το χωριό Τέχοβο στις 7 Ιουνίου 1907. Ο θάνατος του καπετάν Άγρα συντάραξε το ελληνικό στοιχείο της περιοχής και η προδοσία των Βουλγάρων φανάτισε τους Έλληνες αντάρτες, με αποτέλεσμα ο Μακεδονικός Αγώνας να συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση.
Σχετικά
- Και οι δύο Βούλγαροι κομιτατζήδες, που ενεπλάκησαν στον απαγχονισμό του Άγρα, σκοτώθηκαν αργότερα από Έλληνες αγωνιστές.
- Ο κλάδος της καρυδιάς, όπου κρεμάστηκαν οι δύο μαχητές, φυλασσόταν ως ιερό κειμήλιο σε αίθουσα της Φιλοπτώχου Αδελφότητος Εδέσσης.
- Το χωριό Τέχοβο ονομάζεται σήμερα Καρυδιά και το χωριό Βλάντοβο, όπου τάφηκε ο καπετάν Άγρας, μετονομάστηκε σε Άγρας. Και τα δύο χωριά βρίσκονται στο νομό Πέλλας.
- Η ποδοσφαιρική ομάδα των Γαργαλιάνων ονομάζεται προς τιμήν του Τέλος Άγρας.
- Η δράση του Τέλλου Άγρα απεικονίζεται στο μυθιστόρημα της Πηνελόπης Δέλτα Τα Μυστικά του Βάλτου.
- Ο συμβολιστής ποιητής Ευάγγελος Ιωάννου (1899-1944) έγινε γνωστός με το φιλολογικό ψευδώνυμο Τέλλος Άγρας.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/664#ixzz33zEjdp1g
Ψυχοσάββατο
Η Δευτέρα Παρουσία και η τελική κρίση
Κοινή ονομασία του Σαββάτου πριν από την Κυριακή των Απόκρεω (22 Φεβρουαρίου το 2014) και του Σαββάτου πριν από την Κυριακή της Πεντηκοστής (7 Ιουνίου το 2014).
Αν και όλα τα Σάββατα του έτους είναι αφιερωμένα στις ψυχές των χριστιανών, που έχουν αποβιώσει ανά τους αιώνες, με την ελπίδα της ανάστασής τους κατά τη Δευτέρα Παρουσία, σύμφωνα με τις Γραφές, η Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία τιμά και ειδικά τη μνήμη τους τα δύο προαναφερθέντα Σάββατα.
Η Χριστιανική Εκκλησία τιμά το σώμα του ανθρώπου ως «ναόν του εν ημίν Αγίου Πνεύματος» και διδάσκει ότι αυτό θα αναστηθεί κατά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, για να ενωθεί με την αθάνατη ψυχή. Γι’ αυτό απορρίπτει την καύση των νεκρών, την οποία θεωρεί ειδωλολατρική συνήθεια, και υιοθετεί την ταφή των νεκρών, ευχόμενη υπέρ αυτών.
Τα δύο Ψυχοσάββατα τιμώνται από τους πιστούς με μνημόσυνα στις εκκλησίες, τρισάγια στους τάφους των προσφιλών τους προσώπων, μοίρασμα κολλύβων και ελεημοσύνες στους φτωχούς («ψυχικό»). Το έθιμο απαγορεύει την εργασία, σύμφωνα το δίστιχο:
Ανάθεμα που δούλεψε τα τρία τα Σάββατα
Της Κρεατινής, της Τυρινής και των Αγιοθοδώρων.
Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής λέγεται και του Ρουσαλιού, επειδή έλκει την καταγωγή του από τη ρωμαϊκή γιορτή των Ρουσαλίων ή Ροζαλίων. Είναι η ημέρα, που σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία, οι ψυχές επιστρέφουν στον Κάτω Κόσμο, αφού κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου κυκλοφορούσαν ελεύθερα πάνω στη γη. Τη θλίψη των ψυχών, αλλά και των οικείων τους, εκφράζει το δίστιχο:
Όλα τα Σάββατα να παν, να παν και να γυρίσουν
Το Σάββατο του Ρουσαλιού να πάει, να μην γυρίσει.
Στο Ψυχοσάββατο των Αγίων Θεοδώρων (8 Μαρτίου το 2014), που όμως δεν αναγνωρίζεται από την Εκκλησία, αναφέρεται και η παλαιότερη συνήθεια των ανύπαντρων κοριτσιών να τοποθετούν τα κόλλυβα κάτω από το μαξιλάρι τους και να παρακαλούν τον Άγιο να φανερώσει στον ύπνο τους τον άνδρα που θα παντρεύονταν.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/articles/746#ixzz33zF3Iejv
Η απόκρουση του αιώνα
Με αυτό τον χαρακτηρισμό έμεινε στην ιστορία του ποδοσφαίρου η επέμβαση του άγγλου τερματοφύλακα Γκόρντον Μπανκς στην κεφαλιά του Πελέ, κατά τη διάρκεια του αγώνα Βραζιλίας - Αγγλίας για την τελική φάση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 1970, που διεξήχθη στα γήπεδα του Μεξικού.
Στις 7 Ιουνίου, οι εθνικές ομάδες της Βραζιλίας και της Αγγλίας παρατάχθηκαν στο γήπεδο Χαλίσκο της Γουαδαλαχάρα, ενώπιον 66.000 θεατών, για το ντέρμπι του τρίτου ομίλου. Στο 18ο λεπτό του αγώνα ο Ζαϊρζίνιο έκανε μία κούρσα από τα δεξιά, απέφυγε έναν αντίπαλο και την κατάλληλη στιγμή σέντραρε προς την εστία του Μπανκς. Εκεί βρισκόταν ο Πελέ, ο οποίος σηκώθηκε σχεδόν ανενόχλητος, έπιασε μια καρφωτή κεφαλιά και έστειλε την μπάλα στην κάτω δεξιά γωνία του τέρματος του Μπανκς.
Το γκολ ήταν κάτι παραπάνω από σίγουρο, καθώς η μπάλα είχε προσκρούσει στο χορτάρι, προτού πάρει πορεία προς τα δίχτυα. Ο Πελέ άρχισε να πανηγυρίζει προκαταβολικά φωνάζοντας «Γκολ!», αλλά αμέσως μετά συνειδητοποίησε ότι η μπάλα δεν βρήκε τον στόχο. «Από το πουθενά εμφανίστηκε ένα χέρι και αποσόβησε το γκολ» είπε σε μία συνέντευξή του. Ο Μπανκς από την πλευρά του, όπως έχει δηλώσει σε πολλές συνεντεύξεις του, δεν πολυκατάλαβε τι έκανε. Κινήθηκε ενστικτωδώς και αντιλήφθηκε την μπάλα να χτυπά στο χέρι του και να βγαίνει έξω.
Τελικά, με γκολ του Ζαϊρζίνιο στο 59ο λεπτό η μεγάλη Βραζιλία της εποχής εκείνης νίκησε με 1-0 την εξίσου σπουδαία αντίπαλό της, που ήταν και η κάτοχος του τίτλου. Και οι δύο ομάδες προχώρησαν στην επόμενη φάση, αλλά στο τέλος η Βραζιλία πανηγύρισε τον τίτλο.
Η απίστευτη απόκρουση του Μπανκς θεωρείται από τους ειδικούς η κορυφαία επέμβαση τερματοφύλακα τον 20ο αιώνα. Ο Γκόρντον Μπανκς (1937) έχει ψηφισθεί ως ένας από τους 2-3 καλύτερους τερματοφύλακες όλων εποχών.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/articles/779#ixzz33zFPhxJh
Παύλος Καρρέρ
1829 – 1896
Έλληνας μουσουργός της επτανησιακής σχολής, που έγραψε κυρίως όπερες. Υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα του 19ου αιώνα και με επιτυχημένη παρουσία στην Ιταλία.
Ο Παύλος Καρρέρ ή Καρρέρης γεννήθηκε στις 12 Μαΐου 1829 στην αγγλοκρατούμενη Ζάκυνθο και ήταν γόνος οικογένειας γαιοκτημόνων του νησιού. Σπούδασε μουσική στη γενέτειρά του (1846-1847), την Κέρκυρα με τον Νικόλαο Μάντζαρο (1848) και στο Μιλάνο (1850). Το 1852 παρουσίασε την πρώτη του όπερα με τίτλο Δάντης και Βεατρίκη στο θέατρο του Μιλάνου Καρκάνο. Ακολούθησαν στο ίδιο θέατρο τα έργα Ισαβέλλα Ασπένα (1855) και Λα Ρεντιβίβα (1856).
Στο Μιλάνο άρχισε να γράφει την όπερα Μάρκος Μπότσαρης, το πρώτο έργο του από τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, μολονότι το λιμπρέτο γράφτηκε στα ιταλικά και αργότερα μεταφράστηκε στα ελληνικά. Το 1858 παρουσίασε αποσπάσματα από την όπερά του αυτή στην Αθήνα ενώπιον του βασιλιά Όθωνα. Οι αγγλικές αρχές κατοχής τού απαγόρευσαν το ανέβασμα του έργου στη Ζάκυνθο, επειδή, λόγω του θέματός του, φοβήθηκαν φιλελληνικές εκδηλώσεις στα Επτάνησα. Το έργο στην ολοκληρωμένη μορφή του έκανε πρεμιέρα στην Πάτρα το 1861 και ακολούθησε το ανέβασμά του στην Αθήνα το 1876.
Ακολούθησαν δύο ακόμη όπερες του Καρρέρ, με σύγχρονα ελληνικά θέματα: Η κυρά Φροσύνη (1868) και η μονόπρακτη Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου (1875), η πρώτη του με ελληνικό λιμπρέτο. Το μελοδραματικό έργο του συμπληρώνουν τα έργα Φιορ Ντι Μαρία (1867), Μαρία Αντουανέτα (1873), Κόντε Σπουργίτης και κατά πολλούς το αριστούργημά του Μαραθών - Σαλαμίς (1886), που έκανε πρεμιέρα μόλις στις 19 Φεβρουαρίου 2003, στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Η μουσική του Καρέρ είναι βαθύτατα επηρεασμένη από το ιταλικό μελόδραμα, ιδιαίτερα από τον πρώιμο Βέρντι και το μπελκάντο. Κάποιοι μουσικοκριτικοί θεωρούν ότι η μουσική του δεν παρουσιάζει πρωτοτυπία. Με τον χρόνο, όμως, ο Καρέρ ανέπτυξε το δικό του προσωπικό ύφος, χρησιμοποιώντας και στοιχεία από την παραδοσιακή μουσική της ηπειρωτικής Ελλάδας. Εκτός από τις όπερες, έγραψε θρησκευτική μουσική (Ίνα τι εφρύαξαν τα έθνη) και τραγούδια, δημοφιλέστερα των οποίων υπήρξαν τα: Γέρο Δήμος, Μόλις έφεγγε τ' αστέρι και Ξύπνα γλυκειά μου αγάπη.
Πέθανε στη Ζάκυνθο στις 7 Ιουνίου 1896.
Ηχογραφήσεις
- Μάρκος Μπότσαρης (ΕΜΙ, 1989)
- Κυρά Φροσύνη (Lyra, 1998)
- Δέσπω (Lyra, 2002)
- Αυγή από την όπερα Μαραθών - Σαλαμίς και Το Ορφανό για πιάνο και φωνή, βασισμένο στο ομώνυμο ποίημα του Αχιλλέα Παράσχου (Έργα Ελλήνων Συνθετών του 19ου και 20ου αιώνα, Πολιτιστική Ολυμπιάδα, 2004)
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/370#ixzz33zGBP9yj
“ΛΙΔΟΡΙΚΙ “
Απολαύστε έργα του Παύλου Καρέρ
No comments:
Post a Comment