20.9.12

ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ : ΚΛΗΜΑΤΑ–ΣΤΑΦΥΛΙΑ


 

Απ’ το  βιβλίο  “ Γεωργικά  της  Ρούμελης “ του  Δωριέα ( Αρτοτινού ) λαογράφου Δημ. Λουκόπουλου .


κατάλογος

                               - 4 -
   Δίνουν στα  κλήματα και  το  όνομα  του  χωριού απ’ όπου το  πήραν και  το  φύτεψαν : Κοσκινιώτης , απ’ το  χωριό  Κοσκινά , Μακρυνιώτης κλπ .
   Σ’άλλα κλήματα βάζουν  το  όνομα του  δέντρου  που  το  βρήκαν  κλαρωμένο . Να  ΄πούμε , της Κορομηλιάς  το  κλήμα , επειδή πήραν  φυτάδια από  κλήμα  που  ήταν σκαρφαλωμένο  σε  κορομηλιά . Του  Πουρναριού  το  κλήμα κλπ .
   Υπάρχει και  κλήμα  αλπουρά . Τα  σταφύλια  της έχουν  σχήμα  ουράς αλεπούς , είναι  άσπρα , λεπτόραγα , ζουμερά , τραγανά και  πολύ  νόστιμα . Στα  Καρπενησοχώρια , πολύ  συνηθίζεται και  το  κλήμα  που  λέγεται τσαούρι , κάνει  σταφύλια  άσπρα , χοντρόραγα  και  νόστιμα .Υποθέτω , πως  ήρθε από  την  Πόλη , γιατί  είχαν  μεγάλη  σχέση  οι  Καρπενησιώτες εκείνα  τα  χρόνια , πήγαιναν και  ερχόντανε .
   Δεν παραδέχομαι , πως  με  τα παραπάνω  τελείωσα όλα  τα  είδη , γιατί καθένας που  φυτεύει  αμπέλι , φροντίζει να  οικονομήσει και  καλύτερο  φυτό απ’ τους  γνωστούς στον  τόπο . Τους καλύτερους  φυτούς τους ζητούν οι  Ρουμελιώτες στο  Μοριά . Γι’αυτό κι’ αλλάζουν  τα  είδη , όσο πάει και  φυτεύονται καινούργια αμπέλια .
      ΑΜΠΕΛΙΑ  - ΚΡΕΒΒΑΤΙΝΕΣ
   Αμπελότοπος θα  πει ο  τόπος  που  ευδοκιμεί το  αμπέλι . Το κάθε  χωριό έχει  τ΄’ αμπέλια  του , που  βρήκε  στις  παλιότερες  γενιές . Όταν παλιώσουν  τούτα πολύ  και  δεν  κάνουν πια  καρπό , τα  ξεκαινουργώνει .
   Κι’ ο τόπος που  φυτεύονται είναι  ωρισμένος και  ποτέ  δεν τον  αλλάζουν . Αλλά κι’ αν  τύχει να  χαλάσουν τ’ αμπέλια και  σπαρθεί  ο  τόπος αυτός  σιτάρια , καλαμπόκια , και πάλι τ’ όνομά του  δεν  το  χάνει .
   Γι’ αυτό , όπου  κι’ αν πας , ακούς  τοποθεσίες : Αμπέλια , Παλιάμπελα , Ρημάμπελα , Πανάμπελα κλπ , ενώ  εκεί  σήμερα  δεν  βλογάει ούτε  ένα  κλήμα .
   Για να  φτιάσεις  αμπέλι στα  βουνά , πρώτο  που  σου  χρειάζεται είναι ο  αμπελότοπος , κι’ αυτ’ος πρέπει  να  βρίσκεται στο  μέρος  που  βρίσκονται  και  τα  άλλα  αμπέλια  του  χωριού . Έτυχε να  μη  βρεις απ’ τα  γονικά  σου αμπελότοπο ; Αγοράζεις , γίνεται κι’ εδώ  δηλαδή ό,τι  και  με  τα  σπίτια . Χτίζεις κοντά  σι’ άλλα , και  μέσα  στο  χωριό . Δεν  πας όπου  όπου να  θεμελιώσεις  !
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι …….

No comments: