Απ’ το βιβλίο “ Γεωργικά της Ρούμελης “ του Δωριέα ( Αρτοτινού ) λαογράφου Δημ. Λουκόπουλου .
- 4 -
Δίνουν στα κλήματα και το όνομα του χωριού απ’ όπου το πήραν και το φύτεψαν : Κοσκινιώτης , απ’ το χωριό Κοσκινά , Μακρυνιώτης κλπ .
Σ’άλλα κλήματα βάζουν το όνομα του δέντρου που το βρήκαν κλαρωμένο . Να ΄πούμε , της Κορομηλιάς το κλήμα , επειδή πήραν φυτάδια από κλήμα που ήταν σκαρφαλωμένο σε κορομηλιά . Του Πουρναριού το κλήμα κλπ .
Υπάρχει και κλήμα αλπουρά . Τα σταφύλια της έχουν σχήμα ουράς αλεπούς , είναι άσπρα , λεπτόραγα , ζουμερά , τραγανά και πολύ νόστιμα . Στα Καρπενησοχώρια , πολύ συνηθίζεται και το κλήμα που λέγεται τσαούρι , κάνει σταφύλια άσπρα , χοντρόραγα και νόστιμα .Υποθέτω , πως ήρθε από την Πόλη , γιατί είχαν μεγάλη σχέση οι Καρπενησιώτες εκείνα τα χρόνια , πήγαιναν και ερχόντανε .
Δεν παραδέχομαι , πως με τα παραπάνω τελείωσα όλα τα είδη , γιατί καθένας που φυτεύει αμπέλι , φροντίζει να οικονομήσει και καλύτερο φυτό απ’ τους γνωστούς στον τόπο . Τους καλύτερους φυτούς τους ζητούν οι Ρουμελιώτες στο Μοριά . Γι’αυτό κι’ αλλάζουν τα είδη , όσο πάει και φυτεύονται καινούργια αμπέλια .
ΑΜΠΕΛΙΑ - ΚΡΕΒΒΑΤΙΝΕΣ
Αμπελότοπος θα πει ο τόπος που ευδοκιμεί το αμπέλι . Το κάθε χωριό έχει τ΄’ αμπέλια του , που βρήκε στις παλιότερες γενιές . Όταν παλιώσουν τούτα πολύ και δεν κάνουν πια καρπό , τα ξεκαινουργώνει .
Κι’ ο τόπος που φυτεύονται είναι ωρισμένος και ποτέ δεν τον αλλάζουν . Αλλά κι’ αν τύχει να χαλάσουν τ’ αμπέλια και σπαρθεί ο τόπος αυτός σιτάρια , καλαμπόκια , και πάλι τ’ όνομά του δεν το χάνει .
Γι’ αυτό , όπου κι’ αν πας , ακούς τοποθεσίες : Αμπέλια , Παλιάμπελα , Ρημάμπελα , Πανάμπελα κλπ , ενώ εκεί σήμερα δεν βλογάει ούτε ένα κλήμα .
Για να φτιάσεις αμπέλι στα βουνά , πρώτο που σου χρειάζεται είναι ο αμπελότοπος , κι’ αυτ’ος πρέπει να βρίσκεται στο μέρος που βρίσκονται και τα άλλα αμπέλια του χωριού . Έτυχε να μη βρεις απ’ τα γονικά σου αμπελότοπο ; Αγοράζεις , γίνεται κι’ εδώ δηλαδή ό,τι και με τα σπίτια . Χτίζεις κοντά σι’ άλλα , και μέσα στο χωριό . Δεν πας όπου όπου να θεμελιώσεις !
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι …….
No comments:
Post a Comment