3.10.16

ΕΔΩ..ΛΙΔΟΡΙΚΙ..ΕΔΩ..ΛΙΔΟΡΙΚΙ ...ΕΔΩ..ΛΙΔΟΡΙΚΙ


      ΟΙ  ΠΑΛΙΕΣ ΜΑΣ  ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  ΑΠ' ΤΗΝ  " ΤΡΑΠΕΖΑ ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ " photolidoriki.blogspot.com 


Α Ρ Γ Α Λ Ε Ι Ο Σ

                                      
Δεκαετία του  '60 .  Η Γ.Γεροδήμου σε υπέροχη χαρακτηριστική φωτογραφία Λιδορικιώτισσας  σε  αργαλειό . Δεξιά , στον  τοίχο , το  κόσκινο και  το  αμπάρι  του  κατωγιού .
Αρχείο  Χαρ. Βελία  
                                Η Καλλιόπη  Λακαφώση  στο  χτένι  του  αργαλειού  της .
Αρχείο  Κ. Λακαφώση  

                                           Η Τασούλα Μαργέλλου - Καφτάναινα 
Αρχείο Αλέκου Κωστάκη  
Η Κατίνα  Π . Πανάγου απ' τις  τελευταίες  Λιδορικιώτισσες , που  ασχολήθηκαν  με  την παραδοσιακή υφαντική  και  φυσικά  με τον  αργαλειό 
Αρχείο  Π.Ν.Πανάγου 

                                   ************


Καλησπέρα Λιδορικιώτες 
Καλησπέρα  φίλοι του  Λιδορικιού
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2016
Ανατολή Ήλιου: 07:21 – Δύση Ήλιου: 19:05
 ΣΑΝ  ΣΗΜΕΡΑ 
 
ΓΕΓΟΝΟΤΑ
π.Χ.
42
Η πρώτη Μάχη των Φιλίππων. Ο Μάρκος Αντώνιος και ο Οκταβιανός επικρατούν των δολοφόνων του Καίσαρα, Βρούτου και Κάσσιου. Ο Κάσσιος αυτοκτονεί.
μ.Χ.
1866
Θεμελιώνεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.
1878
Υπογράφεται η Συνθήκη της Χαλέπαςμεταξύ Κρητών επαναστατών και Τούρκων, με την οποία οι Κρήτες αποκτούν τα πρώτα επίσημα προνόμια αυτοδιοικήσεως.
1926
Ανοίγει τις πύλες της η πρώτη Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης. Το 1977 θα μετονομαστεί σε HELLEXPO.
1954
Κυκλοφορεί το πρώτο τεύχος του περιοδικού κόμικς «Μπλεκ», δημιουργία των ιταλών Τζον Σινκέτο, Ντάριο Γκουτσόν και Πίτερ Σαρτόρι. Ο Μπλεκ είναι ένας «ξανθός γίγαντας», κυνηγός στο επάγγελμα, που μάχεται τους βρετανούς αποικιοκράτες στον πόλεμο της Αμερικάνικης Ανεξαρτησίας στα τέλη του 18ου αιώνα.
1988
Η Διεθνής Αμνηστία διοργανώνει συναυλία στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, με τη συμμετοχή των Μπρους Σπρίνγκστιν, Στινγκ, Τρέισι Τσάπμαν, Γιουσού Ν’ Ντουρ και Γιώργου Νταλάρα.
  • ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ


μ.Χ.
1954
Στίβι Ρέι Βον, αμερικανός κιθαρίστας του μπλουζ. (Θαν. 27/8/1990)
1962
Τόμι Λι, ελληνοαμερικανός μουσικός, πρώην ντράμερ του συγκροτήματος «Motley Crue», γνωστός από τη θυελλώδη σχέση του με τη χυμώδη Πάμελα Άντερσον.
1981
Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς, διεθνής σουηδός ποδοσφαιριστής.

ΘΑΝΑΤΟΙ


μ.Χ.
1993
Κατερίνα Γώγου, ελληνίδα ποιήτρια και ηθοποιός. (Γεν. 1/6/1940)
Ανθολόγιο
1999
Ακίο Μορίτα, ιάπωνας επιχειρηματίας, συνιδρυτής της κολοσσιαίας ιαπωνικής εταιρίας ηλεκτρονικών SONY. (Γεν. 26/1/1921)
2001
Κώστας Χατζηχρήστος, έλληνας ηθοποιός. (Γεν. 1921)

Η Σύμβαση της Χαλέπας


H πρώτη γενική συνέλευση μετά τη Σύμβαση της Χαλέπας
H πρώτη γενική συνέλευση μετά τη Σύμβαση της Χαλέπας
Συμφωνία, με την οποία ο Σουλτάνος παραχώρησε μία σειρά προνομίων στους χριστιανούς υπηκόους του στην Κρήτη, σε συνέχεια του Οργανικού Νόμου του 1868, τα οποία ουσιαστικά ισοδυναμούσαν με την παροχή καθεστώτος ημιαυτονομίας στη Μεγαλόνησο. Υπογράφτηκε στις3 Οκτωβρίου 1878 στο προάστιο των Χανίων, Χαλέπα.
Τον Ιανουάριο του 1878 το πολυπληθές χριστιανικό στοιχείο της Κρήτης ξεσηκώθηκε για μία ακόμη φορά κατά του οθωμανού δυνάστη, θέλοντας να εκμεταλλευθεί τη δυσμενή για τους Τούρκους εξέλιξη του Ρωσοτουρκικού Πολέμου και να επιτύχει την πολυπόθητη Ένωση με τη μητέρα Πατρίδα. Συγκρότησε την «Παγκρήτιο Επαναστατική Επιτροπή» στο Φρε Αποκορώνου, έχοντας εξασφαλίσει την υποστήριξη της Αθήνας και του πρωθυπουργεύοντος Χαρίλαου Τρικούπη (27 Δεκεμβρίου 1877).
Από την πλευρά του, ο Σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίντ Β' με την προτροπή της Αγγλίας αναζήτησε πολιτική λύση στο αναφυέν πρόβλημα. Απέρριπτε, όμως, τα αιτήματα των χριστιανών, που ζητούσαν αυτονομία της Κρήτης και χριστιανό διοικητή ως ηγεμόνα. Η κίνησή του αυτή εξόργισε τους επαναστάτες, οι οποίοι μέχρι τα τέλη Μαρτίου είχαν θέσει υπό τον έλεγχό τους την κρητική ύπαιθρο, περιορίζοντας τους μουσουλμάνους στα φρούρια των μεγάλων πόλεων.
Η ραγδαία αυτή εξέλιξη δημιούργησε προς στιγμήν ελπίδες ότι η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα ήταν πολύ κοντά. Διαψεύστηκαν, όμως, όταν το Συνέδριο του Βερολίνου (13 Ιουνίου - 13 Ιουλίου 1878), που συγκάλεσαν οι Μεγάλες Δυνάμεις, απέρριψε το σχετικό αίτημά τους, υποδεικνύοντας στην Τουρκία να προχωρήσει σε νέες παραχωρήσεις προς τους Χριστιανούς της Κρήτης.
Πράγματι, στις 3 Οκτωβρίου 1878 υπογράφηκε η Σύμβαση ή Χάρτης της Χαλέπας, που χορηγούσε καθεστώς ημιαυτονομίας στη Μεγαλόνησο. Οι κυριότερες διατάξεις προέβλεπαν τα εξής:
  • Ο Γενικός Διοικητής της Κρήτης θα μπορούσε να είναι και χριστιανός. Η θητεία του ήταν πενταετής, με δυνατότητα ανανέωσης.
  • Ο Γενικός Διοικητής θα είχε ένα σύμβουλο από το άλλο θρήσκευμα (μουσουλμάνο αν ήταν χριστιανός και χριστιανό αν ήταν μουσουλμάνος).
  • Γενική Συνέλευση (Βουλή), στην οποία θα πλειοψηφούσαν για πρώτη φορά οι χριστιανοί, θα είχε 80 μέλη (49 χριστιανούς και 31 μουσουλμάνους).
  • Ίδρυση αστυνομικού σώματος με την επωνυμία Κρητική Χωροφυλακή, που θα στελεχωνόταν αποκλειστικά από ντόπιους.
  • Αναγνώριση της ελληνικής ως επίσημης γλώσσα των δικαστηρίων και της Γενικής Συνέλευσης. Μόνο τα επίσημα πρακτικά, οι αποφάσεις των δικαστηρίων και η επίσημη αλληλογραφία θα συντάσσονταν και στις δύο γλώσσες.
  • Χορήγηση γενικής αμνηστίας σε όσους είχαν λάβει μέρος στην εξέγερση του 1878 και άδεια οπλοφορίας στους Κρητικούς, με την οποία θα μπορούσαν να κρατήσουν τα όπλα τους.
  • Θεσμοθέτηση σημαντικών φορολογικών ελαφρύνσεων.
  • Παραχώρηση για πρώτη φορά του δικαιώματος για την ίδρυση φιλολογικών συλλόγων και την έκδοση εφημερίδων.
Τη συμφωνία υπέγραψαν από Οθωμανικής πλευράς ο βαλής της Κρήτης (γενικός διοικητής) Κωστάκης Αδοσίδης Πασάς, ο στρατηγός Μουχτάρ Πασάς και ο Σελίμ Εφέντι, ενώ από χριστιανικής πλευράς οι εκπρόσωποι της «Παγκρητίου Επαναστατικής Επιτροπής», Γεώργιος Παπαδοπετράκης, Κωσταρός Βολουδάκης, Ιωάννης Σφακιανάκης, Χαρίλαος Ασκούτσης, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, Αντώνιος Μιχελιδάκης, Ζ. Θειακάκης, Κυριάκος Χατζηδάκης, Στυλιανός Σταυρούδης, Αντώνιος Σήφακας και Α. Μενεγίδης.
Η Σύμβαση επικυρώθηκε τις αμέσως επόμενες μέρες με φιρμάνι του Σουλτάνου, ο οποίος τον Νοέμβριο του 1878 διόρισε βαλή της Κρήτης τον ελληνικής καταγωγής χριστιανό αξιωματούχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Ισκεντέρ Πασά (Αλέξανδρο Καραθεοδωρή).
Η Σύμβαση της Χαλέπας εφαρμόστηκε μέχρι την επόμενη εξέγερση των Κρητικών το 1889. Τα 11 χρόνια της εφαρμογής της αθετήθηκε πολλάκις από την Οθωμανική διοίκηση, όπως και ο Οργανικός Νόμος του 1868, και υπονομεύτηκε από την οξεία πολιτική και κομματική διαμάχη μεταξύ «Καραβανάδων» (συντηρητικών) και «Ξυπόλυτων» (φιλελεύθερων).

Κώστας Χατζηχρήστος

1921 – 2001


Βιογραφία


Δημοφιλής κωμικός ηθοποιός, ο πιο αγαπητός και διάσημος «βλάχος» του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου. Το όνομά του συνδέθηκε με τη χρυσή εποχή της επιθεώρησης και του εμπορικού κινηματογράφου. Οι ατάκες του «Τίποτας», «Ασουπή», «Αμ’ πώς;», «Τ' άκοσες πολί μου», άφησαν εποχή.
O Κώστας Χατζηχρήστος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1921. Οι γονείς του κατάγονταν από την Κωνσταντινούπολη και μετά τους τουρκικούς διωγμούς εγκαταστάθηκαν πρώτα στην Καβάλα κι ύστερα στη Θεσσαλονίκη. Λίγο μετά τη γέννηση του Κώστα, η πολύτεκνη οικογένειά του μετακόμισε στην Αθήνα και εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Παγκρατίου.
Αρχικά, ο Κώστας Χατζηχρήστος ακολούθησε στρατιωτική καριέρα. Αποφοίτησε από τη Σχολή Ανθυπασπιστών της Σύρας, αλλά πολύ γρήγορα τον κέρδισε το θέατρο. Τελειώνοντας τη Σχολή ξέσπασε ο πόλεμος και ακολούθησε η κατοχή, όπου πρωτοεμφανίστηκε στη σκηνή με το θίασο του Λουκή Μυλωνά, διάσημου μπουλουκτζή εκείνης της εποχής. Στα μέσα της δεκαετίας, μετά από ένα εφήμερο γάμο με κάποια Νίτσα, εγκαθίσταται στην Αθήνα και συμμετέχει σε θιάσους ποικιλιών (βαριετέ).

Ο Ηλίας του 16ου
Ήδη, κάποιοι ξεχωρίζουν το κωμικό ταλέντο του. Το 1949 συνεργάζεται με το μουσικό θίασο της Κούλας Νικολαΐδου και το 1951 συμμετέχει στις επιθεωρήσεις του θεάτρου «Ακροπόλ», όπου πλάθει για πρώτη φορά τον «Θύμιο», ένα σατιρικό τύπο, που μέλλει να τον ακολουθήσει σ’ όλη την καλλιτεχνική του διαδρομή. Ενδιάμεσα, παντρεύεται τη Μαίρη Νικολαΐδου, αδελφή της Κούλας Νικολαΐδου, με την αποκτά το πρώτο του παιδί, την Τέτα (Φυσσούν).
Το 1952 συγκρότησε το δικό του θίασο, ενώ συνέπραξε ως συνθιασάρχης με εκλεκτούς πρωταγωνιστές της εποχής. Από το 1953 έως το 1955 συνεργάστηκε με τον Κούλη Στολίγκα και την Καίτη Ντιριντάουα, την οποία αργότερα παντρεύτηκε και απέκτησε μία κόρη, τη Μαριαλένα. Το ζευγάρι χώρισε το 1975.
Το 1959 ο Κώστας Χατζηχρήστος είναι πλέον μεγάλη δύναμη στο χώρο του ελαφρού θεάτρου (κωμωδία, επιθεώρηση), τόσο ως ηθοποιός, όσο και ως θεατρικός παραγωγός. Ξοδεύει μεγάλα ποσά για άρτιες θεατρικές παραγωγές και συνεργάζεται με την αφρόκρεμα του ελληνικού θεάτρου. Με ηθοποιούς, όπως η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Βασίλης Αυλωνίτης, ηΓεωργία Βασιλειάδου, ο Νίκος Σταυρίδης, ο Γιάννης Γκιωνάκης και θεατρικούς συγγραφείς, όπως ο Αλέκος Σακελλάριος, ο Χρήστος Γιαννακόπουλος, ο Νίκος Τσιφόρος και ο Σωτήρης Πατατζής. Κάνει πολλές περιοδείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με μεγάλη επιτυχία. 
Το 1961 ανακαλύπτει μία αποθήκη ιδιοκτησίας του Πανάγιου Τάφου, τη νοικιάζει και τη μετατρέπει σε θέατρο («Θέατρο Χατζηχρήστου»), το οποίο θα χσει χρόνια αργότερα, λόγω χρεών. Μία από τις παραγωγές του, που άφησαν εποχή και τον κατέστρεψαν οικονομικά, ήταν το «Καζινό Ντε Παρί» (1963), ένα χολιγουντιανό κυριολεκτικά υπερθέαμα, με αυτοκίνητα πάνω στη σκηνή, αεροπλάνα, μπαλέτα. «Εκατόν δεκαοχτώ άτομα κάθε βράδυ να πληρώνονται. Τα ’χε βάλει η Ντιριντάουα κάτω με μολύβι και χαρτί και μου λέει: Κάθε βράδυ φουλ να είσαι, θα χάνεις και τριάντα οχτώ χιλιάρικα», έλεγε ο Κώστας Χατζηχρήστος.

Ο Μπακαλόγατος
Μεγάλη και σημαντική υπήρξε και η κινηματογραφική του δραστηριότητα, με περισσότερες από 100 ταινίες στο ενεργητικό του. Ο ίδιος υπήρξε παραγωγός τριών ταινιών και σκηνοθέτησε άλλες οκτώ. Έκανε το ντεμπούτο του το 1952 στην κωμωδία των Ασημακόπουλου - Τσιφόρου «Ο Πύργος των Ιπποτών» και πολύ γρήγορα καθιερώθηκε ως ένας απ’ τους δημοφιλέστερους κωμικούς της μεγάλης οθόνης με το χαρακτήρα του «Θύμιου», ενός κουτοπόνηρου επαρχιώτη που φτάνει στην Αθήνα για να μπερδέψει τους πρωτευουσιάνους με τη χωριάτικη νοοτροπία του.
Ακολούθησαν μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες, πολλές από τις οποίες ήταν μεταφορά από το θέατρο: «Τα Κωθώνια του Συντάγματος» (1956), «Οι Τρεις Ντετέκτιβ» (1957), «Τσαρούχι, Πιστόλι, Παπιγιόν» (1957), «Γερακίνα» (1958), «Διακοπές στην Κολοπετινίτσα» (1959), «Να Ζήσουν τα Φτωχόπαιδα» (1959), «Ο Ηλίας του 16ου» (1959), «Λαός και Κολωνάκι» (1959), «Ο Θύμιος τα ’χει Τετρακόσια» (1960), «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες» (1960), «Ο Δήμος από τα Τρίκαλα» (1962), «Ο κύριος Πτέραρχος» (1963) και «Της Κακομοίρας» (1963).
Από τη δεκαετία του ‘70, ο Κώστας Χατζηχρήστος αραίωσε τις εμφανίσεις του, λόγω και προσωπικών προβλημάτων. Μετά το θάνατο της τέταρτης γυναίκας του, στα 42 της χρόνια, καταρρέει και βρίσκει παρηγοριά του το ποτό, το οποίο τον περιθωριοποιεί για αρκετά χρόνια. Τελευταία του εμφάνιση εκείνη την περίοδο της απομόνωσής του ήταν στην επιθεώρηση «Ανδρέα προχώρα, σε θέλει άλλη χώρα».
Ο Κώστας Χατζηχρήστος πέθανε στην Αθήνα από λοίμωξη του αναπνευστικού στις 3 Οκτωβρίου 2001, σε ηλικία 80 ετών.

Κατερίνα Γώγου


1940 – 1993


Βιογραφία


Ελληνίδα ηθοποιός, με αξιοπρόσεκτη διαδρομή στο «σανίδι» και τη μεγάλη οθόνη, ποιήτρια που αγαπήθηκε από τη νεολαία της μεταπολίτευσης και ιδιαίτερα από τη γενιά των Εξαρχείων που τότε γεννιόταν και σεναριογράφος.
Η Κατερίνα Γώγου γεννήθηκε την 1η Ιουνίου 1940 στην Αθήνα και από τα έξι χρόνια της ξεκίνησε τη θεατρική της καριέρα ως παιδί - θαύμα. Το 1952 πρωτοεμφανίστηκε στον κινηματογράφο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Ο Άλλος», δίπλα στον Γιώργο Παππά. Σπούδασε υποκριτική στη δραματική σχολή του Τάκη Μουζενίδη και χορό στη σχολή της Κούλας Πράτσικα. Τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα στο θέατρο τα έκανε με τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου στο έργο των Ευαγγελίδη - Μαρή «Κύριος 5%».
Φήμη, όμως, απέκτησε στα κινηματογραφικά πλατό της Φίνος Φιλμ κατά τη δεκαετία του ‘60, παίζοντας δεύτερους ρόλους σε δεκάδες ταινίες, συνήθως κωμωδίες, στις οποίες ήταν η «θεότρελη» μικρή αδελφή, το «ατίθασο νιάτο» ή η σκανδαλιάρα υπηρέτρια. Χαρακτηριστικοί είναι οι ρόλοι της στις ταινίες «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο» (1959), «Νόμος 4.000» (1962), «Δεσποινίς Διευθυντής» (1964), «Γάμος αλά ελληνικά» (1964), «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα» (1965), «Μια τρελλή τρελλή οικογένεια» (1965).
Τον εμπορικό κινηματογράφο τον απαρνήθηκε στα χρόνια της μεταπολίτευσης, τα οποία τη βρήκαν πολιτικά ενταγμένη σε ομάδες της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς. Ο πρώτος της ρόλος σε ταινία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου ήταν στο «Βαρύ Πεπόνι» (1977) του τότε συζύγου της Παύλου Τάσιου (1942-2011), με τον οποίο απέκτησε μία κόρη τη Μυρτώ Τάσιου (1967-2015). Ακολούθησε η σπαρακτική της εμφάνιση, ως αφηγήτριας, στην «Παραγγελιά» (1980) του ιδίου, στην οποία απήγγειλε ποιήματα από τις συλλογές της «Τρία κλικ αριστερά» και «Ιδιώνυμο», που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από τη νεολαία της εποχής.
Το 1977 τιμήθηκε με βραβείο α’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στο «Βαρύ Πεπόνι» και το 1984 με βραβείο β’ γυναικείου ρόλου στην ταινία του Αντρέα Θωμόπουλου «Όστρια ή το τέλος του παιγνιδιού», όπου είχε συνυπογράψει το σενάριο.
Εκτός από τη μεγάλη πορεία της στο θέατρο και στον κινηματογράφο, χάραξε σημαντική τροχιά και στη νεοελληνική ποίηση, κατορθώνοντας να περάσει στο συλλογικό επίπεδο τις αγωνίες της προσωπικής διαδρομής της στην τέχνη και τη ζωή. Η βαθιά πολιτική στάση της, η αναρχική της διάθεση, η περιθωριακή συνείδησή της και οι κοινωνικές ανησυχίες της διαπερνούν ολόκληρη την ποιητική της παραγωγή, που ξεκίνησε το 1978 και ολοκληρώθηκε το 2002, με τη μεταθανάτια έκδοση του «Με λένε Οδύσσεια».
H Κατερίνα Γώγου άφησε την τελευταία της πνοή στις 3 Οκτωβρίου 1993, μέσα στο ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο «Ιπποκράτειο» της Αθήνας. Βρισκόταν σε κωματώδη κατάσταση, εξαιτίας υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ, ενώ αντιμετώπιζε πρόβλημα και με τα ναρκωτικά. Πέρασαν, όμως, δύο ημέρες έως την αναγνώριση του πτώματός της, επειδή ένας φίλος της που τη συνόδευε στις Πρώτες Βοήθειες εξαφανίστηκε αμέσως μετά το θάνατό της.
Σχετικά
  • Ποιήματα της Κατερίνας Γώγου έχουν μελοποιήσει μεταξύ άλλων, ο Κυριάκος Σφέτσας, ο Πάνος Κατσιμίχας, ο Κωνσταντίνος Βήτα, ο Ηλίας Λιούγκος, ο Παντελής Θεοχαρίδης και ο Τάσος Ρωσόπουλος.
ΣΗΜ : Έτσι  γοια  την  ιστορία αναφέρουμε , πως  η αείμνηστη Κατερίνα , είχε  Δωρική  καταγωγή , αφού ο  πατέρας  της  καταγόταν  απ' την Συκιά  Δωρίδας  .

  • Στις 21 Ιανουαρίου 2013 ανέβηκε για σειρά παραστάσεων στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» το έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Πέρασα με κόκκινο», εμπνευσμένο από την ποίηση της Κατερίνας Γώγου. Πρωταγωνιστούσε η Τζένη Κόλλια στο ρόλο της Γώγου

Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης


Η ιστορία της ΔΕΘ


Η κορυφαία εμπορική έκθεση της χώρας, με διεθνή προσανατολισμό. Αποτελεί κατά κάποιο τρόπο διάδοχο παλαιοτέρων αντίστοιχων εκδηλώσεων στη Θεσσαλονίκη: των «Καβειρίων» της προχριστιανικής περιόδου και των «Δημητρίων» των βυζαντινών χρόνων. Η πρώτη ΔΕΘ άνοιξε τις πύλες της στις 3 Οκτωβρίου 1926.
Η ιδέα για τη δημιουργία μιας «διεθνούς ετησίας εμποροπανηγύρεως» στην πρωτεύουσα της Βόρειας Ελλάδας ανήκει στον καθηγητή ζωολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και βουλευτή Νικόλαο Γερμανό (1864-1935) και υποστηρίχθηκε από τοπικούς φορείς και επιχειρηματίες. Στις30 Απριλίου 1925 η κυβέρνηση Σοφούλη ένα αποδεκτό το αίτημα, εκτιμώντας ότι για πολιτικούς και στρατιωτικούς λόγους έπρεπε να ενθαρρυνθούν οι αναπτυξιακές δραστηριότητες στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη, που είχε αποκοπεί μετά την απελευθέρωσή τηςαπό τη φυσική της ενδοχώρα. Με τον νόμο 5184 η ΔΕΘ ιδρύθηκε ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, με πρόεδρο τον Δημήτρη Βαρλαμίδη και γενικό διευθυντή τον εμπνευστή της Νικόλαο Γερμανό.
Την Κυριακή 3 Οκτωβρίου 1926 έγιναν τα εγκαίνια της πρώτης ΔΕΘ σε χώρο 38 στρεμμάτων που παραχώρησε το Γ’ Σώμα Στρατού στο τότε πεδίο του Άρεως (σημερινή Πλατεία Βέμπο). Εκεί έγιναν οι 14 από τις 15 προπολεμικές εκθέσεις. Η πρώτη ΔΕΘ κάλυψε χώρο 7.000 τ.μ., είχε 600 εκθέτες (310 από το εξωτερικό), 2 κρατικές συμμετοχές (Σοβιετική Ένωση και Ουγγαρία) και την επισκέφθηκαν πάνω 150.000 άνθρωποι, αριθμός σημαντικός για την εποχή.
Με την πάροδο του χρόνο η έκθεση γιγαντώθηκε και ο χώρος δεν επαρκούσε για τη διεξαγωγή της. Στα μέσα της δεκαετίας του ‘30 κρίθηκε απαραίτητο η μεταφορά της σε έκταση στο κέντρο της πόλης, που ανήκε στην Υπηρεσία Ανταλλαξίμων και χρησιμοποιόταν ως γήπεδο από την ποδοσφαιρική ομάδα του Άρη, ενώ αρχικά προοριζόταν να γίνει πάρκο. Στο ίδιο σημείο βρίσκεται και ο σημερινός χώρος της έκθεσης, ανάμεσα στην Εγνατίας, την Γ’ Σεπτεμβρίου, τη Λεωφόρο Στρατού και στην Αγγελάκη.
Η πρώτη έκθεση στο νέο χώρο έγινε το 1940, λίγες ημέρες πριν από την έκρηξη του ελληνοϊταλικού πολέμου. Κατά τη διάρκεια της κατοχής, ο χώρος της ΔΕΘ επιτάχθηκε από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής. Τα γραφεία και οι εγκαταστάσεις της λεηλατήθηκαν, τα αρχεία της καταστράφηκαν, ενώ κατά την τελευταία νύχτα της κατοχής ανατινάχθηκαν και πυρπολήθηκαν πολλά κτίρια.
Η 16η ΔΕΘ και πρώτη μεταπολεμική έγινε μόλις το 1951, σε μια εποχή που η τοπική και εθνική οικονομία ξανάβρισκε τους βηματισμούς της μετά τη λαίλαπα του Β’Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου Πολέμου. Οι 650.000 επισκέπτες της έκθεσης αποτελούν πρωτοφανή αριθμό για την εποχή εκείνη. Από τότε η έκθεση άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία. Το 1966 κατασκευάστηκε μέσα στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ το «Αλεξάνδρειο Μέλαθρο», γνωστό περισσότερο ως Παλέ Ντε Σπορ, που για τα επόμενα 20 χρόνια θα αποτελέσει το μεγαλύτερο κλειστό γήπεδο της χώρας.
Η καθιέρωση κλαδικών εκθέσεων το 1973 αποτελούν σημείο καμπής στην ιστορία της ΔΕΘ. Το 1977 ο φορέας που διοργανώνει την έκθεση μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία (Ν. 735/77) και μετονομάσθηκε σε HELLEXPO, η οποία με τα χρόνια εξελίχθηκε στον επίσημο φορέα διοργάνωσης διεθνών εκθέσεων, συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων στην Ελλάδα.
Στο μεταξύ, οι δραστηριότητές της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης επεκτάθηκαν και στον τομέα του πολιτισμού, με την καθιέρωση του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (1960) και μετέπειτα Διεθνούς, του Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού (1962) και άλλων συναφών εκδηλώσεων.
Αξιοσημείωτες πρωτιές της έκθεσης
  • Το 1926 λειτουργεί ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός στην Ελλάδας, δημιούργημα του Χρήστου Τσιγγιρίδη.
  • Το 1957 ο Δημήτριος Βακόνδιος, υπάλληλος της εταιρείας «Δρίτσας» που αντιπροσώπευε τα προϊόντα της Νεστλέ στην Ελλάδα, «χτυπά» τον πρώτο «φραπέ», που τα επόμενα χρόνια θα γίνει το εθνικό καλοκαιρινό ρόφημα της Ελλάδας.
  • Το 1960 λειτουργεί ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα (κλειστού κυκλώματος) στο περίπτερο της ΔΕΗ.

Μπλεκ


Χάρτινος ήρωας, ιδιαίτερα δημοφιλής και στη χώρα μας τις δεκαετίες του '70 και του '80. 
Ο Μπλεκ είναι ένας «ξανθός γίγαντας», κυνηγός στο επάγγελμα, που μάχεται τους Βρετανούς αποικιοκράτες στον πόλεμο της Αμερικάνικης Ανεξαρτησίας στα τέλη του 18ου αιώνα. Στις διάφορες περιπέτειές του τον ακολουθούν ο θετός γιος του Ρόντι και φίλος του Καθηγητής Μυστήριος.
Ο Μπλεκ είναι δημιούργημα της καλλιτεχνικής ομάδας EsseGesse, που την αποτελούσαν οι Ιταλοί κομίστες Τζον Σινκέτο (1925-1989), Ντάριο Γκουτσόν (1926-2000) και Πιέτρο Σαρτόρι (1926-1989). Του έδωσαν το όνομα Il Grande Blek (Ο μεγάλος ή σωματώδης Μπλεκ), αλλά γρήγορα έγινε γνωστός ως Μπλεκ.
Το πρώτο τεύχος του περιοδικού με τις ιστορίες του Μπλεκ κυκλοφόρησε στην Ιταλία στις 3 Οκτωβρίου 1954 και στην ακμή του πουλούσε κοντά στα 500.000 τεύχη εβδομαδιαίως. Εκτός ιταλικών συνόρων, ο «ξανθός γίγαντας» γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε Ελλάδα, Τουρκία και Γιουγκοσλαβία.
Στην Ελλάδα, οι περιπέτειες του Μπλεκ κυκλοφόρησαν στα περίπτερα τον Ιούνιο του 1969 από τον δημοσιογράφο και εκδότη Στέλιο Ανεμοδουρά (1917-2000), δημιουργό του «Μικρού Ήρωα». Δεν πέρασε πολύς καιρός και ο Μπλεκ έγινε το αγαπημένο ανάγνωσμα της πιτσιρικαρίας, επειδή συνδύαζε δράση και δυναμισμό. Η κυκλοφορία του, που ήταν εβδομαδιαία, σταμάτησε τον Ιούνιο του 1994 και από τότε κυκλοφόρησαν μια σειρά από μηναία συλλεκτικά τεύχη με τον ήρωα. 

Σχετικά...

  • Το 1987 ο Ιταλός σκηνοθέτης Τζουζέπε Πιτσόνι γύρισε την ταινία «Il grande Blek», που αναφέρεται στο πάθος του νεαρού πρωταγωνιστή του για τον κόσμο των κόμιξ και ιδιαίτερα του Μπλεκ.
  • Ο ράπερ Εισβολέας αναφέρεται στον Μπλεκ στο τραγούδι του «Τα παιδικά μου χρόνια».

Στίβι Ρέι Βον
1954 – 1990


Γέννηση - Τα πρώτα βήματα


Αμερικανός βιρτουόζος της ηλεκτρικής κιθάρας και συνθέτης, στον οποίο οφείλεται σε μεγάλο μέρος η αναβίωση των μπλουζ την δεκαετία του ‘80.
Ο Στίβεν «Στίβι» Ρέι Βον (Stevie Ray Vaughan) γεννήθηκε στο Ντάλας του Τέξας στις 3 Οκτωβρίου 1954. Ήταν γιος του οικοδόμου και βετεράνου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Τζίμι «Μπιγκ Τζιμ» Λι Βον (1921-1986) και της γραμματέως Μάρθας Τζιν Βον (1928-2009) και μικρότερος αδελφός του Τζίμι Βον (γεν. 20/3/1951), γνωστού κιθαρίστα από τη συμμετοχή του στο μπλουζ/ροκ συγκρότημα «The Fabulous Thunderbirds». Οι γονείς του αγαπούσαν τη μουσική και έπαιρναν μαζί τα δύο αγόρια στις συναυλίες του Φατς Ντόμινο, του Τζίμι Ριντ και του Μπομπ Γουίλις. Ήταν η εποχή που ανέτειλε το ροκ εντ ρολ.
Η μουσική διαδρομή του νεαρού Στίβι αρχίζει τυπικά ανήμερα τωνΧριστουγέννων του 1963, όταν παίρνει δώρο από τον πατέρα του μία μικρή πλαστική κιθάρα. Ανάμεσα στα πρώτα τραγούδια που μαθαίνει είναι το «Wine, Wine, Wine» και το «Thunderbird» των Nightcaps, ενός γκαράζ γκρουπ από το Τέξας. Από τον συναγωνισμό, αλλά και τις συμβουλές του μεγάλου του αδελφού, ανέπτυξε το μοναδικό κιθαριστικό του στυλ, που τον έκανε αργότερα διάσημο.
Σε ηλικία 11 χρονών, το 1965, αγοράζει τον πρώτο του δίσκο. Ήταν το άλμπουμ «Τhe Wham Of That Memphis Man» του κιθαρίστα Λόνι Μακ, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον νεαρό μουσικό. Τον «λιώνει» από τα πολλά παιξίματα, μέχρι που ο πατέρας του τον σπάει από τα νεύρα του. Εκείνη την εποχή αποκτά την πρώτη του ηλεκτρική κιθάρα, που δεν είναι άλλη από την παλιά κιθάρα του αδελφού του Τζίμι. Την επόμενη χρονιά σχηματίζει ένα γκρουπάκι με το όνομα «A Cast of Thousands» και παίζει σε σχολικές γιορτές και πάρτι, ενώ δίνει και την πρώτη συναυλία του στο Λι Παρκ του Ντάλας. Το 1969 είναι αρκετά γνωστός στην ευρύτερη περιοχή και το καλοκαίρι του 1970 αποφασίζει να αφιερωθεί αποκλειστικά στη μουσική, μετά από ένα ατύχημα σε ένα φαστ φουντ όπου εργαζόταν ως καθαριστής.
Εγκαταλείπει το σχολείο και μετακομίζει στο Όστιν, την πρωτεύουσα του Τέξας. Εκεί δημιουργεί το συγκρότημα Blackbird την τελευταία ημέρα του 1971 και αρχίζει εμφανίσεις στο μπαρ «Rolling Hills Country Club». Μαζί τους θα μείνει έως τα τέλη του 1972. Στις αρχές του 1973 συμμετέχει στο συγκρότημα «Krackerjack», αλλά γρήγορα τους εγκαταλείπει, όταν τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος αποφασίζουν να εμφανίζονται μακιγιαρισμένοι.
Στις 14 Μαρτίου 1973, ο 19χρονος Στίβι προσλαμβάνεται στο δημοφιλές συγκρότημα «Nightcrawlers» του Μαρκ Μπένο, ενός ανερχόμενου κιθαρίστα, που συμμετείχε σε ηχογραφήσεις των Doors. Το 1974 αποκτά τη θρυλική φθαρμένη Stratocaster, γνωστή ως «Number One», την κιθάρα - σήμα κατατεθέν του Στίβι Ρέι Βον για την υπόλοιπη καριέρα του. Την ίδια χρονιά, το συγκρότημα μετακομίζει στο Λος Άντζελες για να ηχογραφήσει το πρώτο του άλμπουμ, το οποίο τελικά θα κυκλοφορήσει μόλις το 2009. Απογοητευμένος, ο Στίβι παίρνει τον δρόμο της επιστροφής για το Τέξας.
Στις 31 Δεκεμβρίου 1974 γίνεται μέλος των Paul Ray & the Cobras, ενός πολύ δημοφιλούς γκρουπ από το Όστιν και παίζει μαζί τους τα επόμενα δυόμισι χρόνια. Στις 7 Φεβρουαρίου 1977 κυκλοφορούν ένα 45άρι, που αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη εμφάνιση του Στίβι Ρέι Βον στη δισκογραφία και τον επόμενο μήνα ψηφίζονται συγκρότημα της χρονιάς στο Όστιν. Παρά την επιτυχία τους, όμως, η μουσική τους δεν κατορθώνει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών.

Γουίλιαμ Μόρις

1834 – 1896


Άγγλος σχεδιαστής, χειροτέχνης, ποιητής και πρωτεργάτης της σοσιαλιστικής ιδέας. Τα σχέδιά του για έπιπλα, υφάσματα και διάφορα διακοσμητικά αντικείμενα οδήγησαν στη δημιουργία του Κινήματος Αρτς Εντ Κραφτ (Arts and Crafts Movement), που επέφερε επανάσταση στο βικτωριανό γούστο.
Ο Γουίλιαμ Μόρις (William Morris) γεννήθηκε στο Γουόλθαμστοου του βορειοανατολικού Λονδίνου στις 24 Μαρτίου 1834. Γόνος εύπορης οικογένειας, αποφοίτησε από το Κολέγιο Έξετερ της Οξφόρδης και έντονα επηρεασμένος από τα κείμενα του ζωγράφου και τεχνοκριτικού Τζον Ράσκιν, έπιασε δουλειά στο γραφείο τού αρχιτέκτονα Τζορτζ Στριτ, οπαδού τού νεογοτθικού ρυθμού. Συγχρόνως, άρχισε να γράφει ποιήματα, που τυπώθηκαν αργότερα με τίτλο «The Defense of Guenevere and Other Poems» («Η υπεράσπιση της Γκουίνεβερ και άλλα ποιήματα»).
Θαυμαστής της μεσαιωνικής τέχνης, την οποία γνώρισε από κοντά ταξιδεύοντας στο Βέλγιο και στη βόρεια Γαλλία μαζί με τον Στριτ και τον φίλο του ζωγράφο Μπερν-Τζόουνς, εγκατέλειψε την αρχιτεκτονική για τη ζωγραφική, μετά τη γνωριμία του με τον προραφαηλίτη ζωγράφο και ποιητή Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι. Ήδη το 1859 είχε την ιδέα, μαζί με τον φίλο του αρχιτέκτονα Φίλιπ Γουέμπ, να ιδρύσει μια εταιρεία με «εργάτες καλλιτέχνες», που ασχολήθηκε με τη σχεδίαση και κατασκευή υαλογραφιών, επίπλων και ταπετσαριών.
Παράλληλα με τις σχεδιαστικές του δραστηριότητες, ο Μόρις ασχολήθηκε με την ποίηση και δημοσίευσε διάφορες ποιητικές συλλογές, με θέματα βασισμένα σε κλασικές και μεσαιωνικές πηγές, όπως: «The Life and Death of Jason» («Η ζωή και ο θάνατος τού Ιάσονα», 1867), «The Earthly Paradise» («Ο Επίγειος Παράδεισος», 1868-1870) και το επικό «Story of Sigurd the Volsung and the Fall of the Niblungs» («Ιστορία του Σίγκουρντ και της πτώσης των Νιμπελούγκεν», 1876).
Ύστερα από διάφορες διακυμάνσεις, η εταιρεία αναδιοργανώθηκε και το 1875 ο Μόρις άρχισε τα επαναστατικά του πειράματα με τις φυτικές βαφές, δημιουργώντας θαυμάσια υφαντά, χαλιά και ταπετσαρίες τοίχου. Το 1882 δημοσιεύθηκε η πρώτη συλλογή των διαλέξεών του με τίτλο «Hopes and Fears for Art» («Ελπίδες και Φόβοι για την Τέχνη»). To 1877 ίδρυσε την Εταιρεία Προστασίας των Αρχαίων Μνημείων.
Μέλος της Δημοκρατικής (μετέπειτα Σοσιαλδημοκρατικής) Ομοσπονδίας, πολέμησε για την ιδέα τού σοσιαλισμού. Από τους πρωτεργάτες της Σοσιαλιστικής Ένωσης, ίδρυσε στη συνέχεια τη Σοσιαλιστική Εταιρεία του Χάμερσμιθ. Το 1891 εγκαινίασε το τυπογραφείο Κέλμσκοτ (από την ονομασία τής αγροικίας του) και σχεδίασε ο ίδιος τρεις τυπογραφικούς χαρακτήρες: τον «Golden Type» («Χρυσό Tύπο»), τον «Troy type» («τύπο Τρόι») και τον «Chaucer type» («τύπο Τσώσερ»).
Ο Γουίλιαμ Μόρις πέθανε στις 3 Οκτωβρίου 1896 στο Χάμερσμιθ του Δυτικού Λονδίνου, σε ηλικία 62 ετών.
Σήμερα, ο Μόρις θεωρείται μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του 19ου αιώνα, μολονότι καταδίκασε την «πεζή αθλιότητα του πολιτισμού», αναζητώντας την επιστροφή στον μεσαιωνικό ρομαντισμό, στο μύθο και στο έπος. Στην εποχή του, ο Γουίλιαμ Μόρις υπήρξε κυρίως διάσημος ως ο συγγραφέας του «Επίγειου Παραδείσου», ως σχεδιαστής χαρτιών ταπετσαρίας, υφασμάτων και χαλιών. Από τα μέσα του 20ού αιώνα αναγνωρίζεται μάλλον ως σχεδιαστής και χειροτέχνης και όχι τόσο ως ποιητής ή πολιτικός, μολονότι οι μελλοντικές γενιές μπορεί να τον εκτιμήσουν περισσότερο ως κοινωνικό και ηθικό κριτή, πρωτοπόρο της κοινωνικής ισότητας.
ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ...
Τα αναπαραγωγικά όργανα του σαλιγκαριού βρίσκονται στο κεφάλι

Ελλάδα

  • Το χρονικό των αστοχιών των εταιρειών δημοσκοπήσεων κατά τις περιόδους των εκλογών του Σεπτεμβρίου του 2015 και του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015 -όπου καταγράφηκαν μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στις εκτιμήσεις και το τελικό αποτέλεσμα που αποτυπώθηκε υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης- παραθέτουν κυβερνητικές πηγές. «Ο πανικός του Μαξίμου ξεχειλίζει» σχολιάζει η ΝΔ.
  • Σε δέκα μέρες οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ είναι πιθανό να τραβήξουν και πάλι χειρόφρενο στα αστικά της Θεσσαλονίκης, προειδοποίησε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας μιλώντας στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Καλώ την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην αποπληρωμή του Αυγούστου γιατί εδώ και λίγες μέρες χρωστούν και το Σεπτέμβριο» είπε.
  • Με συνάντηση που θα έχουν αύριο, Τρίτη, οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων της Κύπρου, Νίκος Αναστασιάδης και Μουσταφά Ακιντζί, αρχίζει νέος γύρος εντατικών διαπραγματεύσεων για την επίλυση του Κυπριακού.
  • Επιτόπια επίσκεψη-αυτοψία σε Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων στην Κεντρική Μακεδονία θα πραγματοποιήσει από τις 4 έως τις 7 Οκτωβρίου 2016, ο Διοικητής του ΕΚΕΠΥ και Γενικός Συντονιστής του Συντονιστικού Οργάνου του Υπουργείου Υγείας για το προσφυγικό, Νικόλαος Π. Παπαευσταθίου. 
  • Mε τον ανώτατο συμμαχικό διοικητή του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, στρατηγό Κέρτις Σκαπαρότι, συναντήθηκε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στο Μέγαρο Μαξίμου. Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε την έντονη ανησυχία του για τις πρόσφατες τουρκικές δηλώσεις, τονίζοντας ότι η ασφάλεια και η σταθερότητα στην περιοχή μπορούν να εξασφαλιστούν μόνο στη βάση του διεθνούς δικαίου.

Κόσμος

  • Ο ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε τη Δευτέρα διάταγμα για την αναστολή μιας συμφωνίας με τις ΗΠΑ σχετικά με την καταστροφή οπλικού πλουτωνίου. Η κίνηση αυτή αποτελεί «μήνυμα» προς την Ουάσινγκτον, δήλωσε ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ.
  • Η τουρκική κυβέρνηση αποφάσισε να παρατείνει κατά τρεις μήνες την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που ισχύει στη χώρα, υποστηρίζοντας ότι η Άγκυρα μάχεται για να εξαλείψει «τις τρομοκρατικές οργανώσεις», έπειτα από το αποτυχημένο πραξικόπημα του Ιουλίου.
  • Πέντε εβδομάδες πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, η Χίλαρι Κλίντον προηγείται με έξι μονάδες διαφορά του Ρεπουμπλικανού αντιπάλου της Ντόναλντ Τραμπ στην πρόθεση ψήφου, σύμφωνα με νέα δημοσκόπηση που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα.
  • Τα Ηνωμένα Έθνη είναι πλήρως προσηλωμένα στην ειρηνευτική διαδικασία στην Κολομβία και θα συνεχίσουν τις προσπάθειες για να βοηθήσουν την κυβέρνηση να επιτύχει μια συμφωνία με τους αντάρτες, δήλωσε σήμερα εκπρόσωπος του ΟΗΕ.
  • Σε επαφές με βρετανικές επιχειρήσεις βρίσκεται η βρετανική κυβέρνηση για να συζητήσει τα σχέδια για περιορισμό της μετανάστευσης, μετά την απόφαση για έξοδο της χώρας από την ΕΕ. Η υπουργός Εσωτερικών σημειώνει ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει αλλαγές στους αλλαγές στους κανόνες που αφορούν την ελεύθερη μετακίνηση των Ευρωπαίων πολιτών.

Οικονομία

  • Ανοδικές τάσεις επικράτησαν στην πρώτη συνεδρίαση της εβδομάδος, με την αγορά να προσεγγίζει και πάλι τα επίπεδα των 570 μονάδων. Όμως, η συναλλακτική δραστηριότητα κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με τον τζίρο να υποχωρεί κάτω από τα 15 εκατ. ευρώ.O Γενικός Δείκτης Τιμών έκλεισε στις 569,72 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 0,74%.
  • Εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση για την επιστροφή στους αγρότες του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το πετρέλαιο κίνησης αγροτικής χρήσης.
  • Ξεκινά τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016 η υποβολή των ηλεκτρονικών αιτήσεων στον ΟΑΕΔ από τους δικαιούχους για την καταβολή του ειδικού εποχικού βοηθήματος έτους 2016. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους ηλεκτρονικά, είτε στα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2) του ΟΑΕΔ, είτε μέσω οποιουδήποτε άλλου χώρου ηλεκτρονικής πρόσβασης, είτε μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Ποιοι δικαιούνται το επίδομα.
  • Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 αναμένεται να κλείσει στο 1,8% του ΑΕΠ (3,33 δισ. ευρώ), από 0,6% του ΑΕΠ φέτος, σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2017 που κατατέθηκε στη Βουλή. Στο 2,7% ο στόχος της ανάπτυξης για το 2017. Στα 760 εκατ. ευρώ οι πιστώσεις για πλήρη επέκταση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, αύξηση του ΠΔΕ κατά 250 εκατ. ευρώ. Από την άλλη υπάρχει πρόβλεψη για νέα μέτρα 2,6 δισ. ευρώ το 2017. Όλο το προσχέδιο.
  • Στις 91,4 διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβριο ο ∆είκτης Οικονοµικού Κλίµατος στην Ελλάδα από 90,9 µονάδες τον Ιούλιο, σε επίδοση υψηλότερη έναντι της αντίστοιχης περυσινής (83,8 µονάδες). Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσµα της µικρής βελτίωσης των προσδοκιών σε όλους τους τοµείς, αλλά και της αισθητής ανόδου στην καταναλωτική εµπιστοσύνη, η οποία από τον Μάρτιο και µετά κυµαινόταν σε εξαιρετικά χαµηλά επίπεδα, από τα οποία σταδιακά ανακάµπτει.

Αθλητισμός

  • Έτοιμος να τραβήξει την υπόθεση της αλλοίωσης αποτελέσματα στα... άκρα είναι ο ΠΑΟΚ, καθώς μέσω επίσημης «θέσης» της ΠΑΕ, κάνει λόγο για ξαφνική αλλαγή του αρχικά ορισθέντα βοηθού, Δόση με τον Χούσκογλου, ο οποίος τελικά υπέπεσε στο τραγικό λάθος με την υπόδειξη οφ σάιντ και ακύρωσης του μοναδικού τέρματος που ενδεχομένως να έκρινε και τη συνάντηση Βέροια - ΠΑΟΚ.  Στις καταγγελίες του ο «Δικέφαλος» τονίζει πως θα κινηθεί και νομικά εναντίον του Βασσάρα εφόσον αποδειχθεί η αλλαγή του βοηθού, ενώ παράλληλα χαρακτηρίζει «προσχηματική» την αποχώρησή του Μακεδόνα επιδιαιτητή από το πόστο του στην ΕΠΟ.
  • Η ήττα και η τραγική εμφάνιση της ΑΕΚ στο ντέρμπι με τον Ολυμπιακό στο Καραϊσκάκη ήταν δεδομένο ότι θα δρομολογήσει εξελίξεις στο αγωνιστικό τμήμα της Ένωσης. Ετσι, το απόγευμα της Δευτέρας, η ΠΑΕ μέσω των Ντούσαν Μπάγεβιτς και Ντάνιελ Μαϊστόροβιτς κάλεσε τον Τιμούρ Κετσπάγια για εξηγήσεις με τη δυσφορία προς τον Γεωργιανό τεχνικό να είναι έκδηλη.
  • Αρκετές ειδήσεις «έβγαλε» η σημερινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Football League. Κατ' αρχήν, αποφασίσθηκε η παράταση -μέχρι νεωτέρας- στην έναρξη του νέου πρωταθλήματος, καθώς δεν έχει υπάρξει λύση στο ζήτημα της «τηλεοπτικής στέγης». Και όπως ανακοίνωσε, πρόσφατα, ο προεδρος της διοργανώτριας αρχής, Στέλιος Σφακιανάκης, η εξεύρεση «τηλεοπτικής στέγης» είναι η μία βασική προϋπόθεση για την έναρξη του πρωταθλήματος.
  • Παρελθόν από το πόστο του επιδιαιτητή στην ΚΕΔ της ΕΠΟ θα πρέπει να θεωρείται ο Κύρος Βασάρας, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες, έπειτα και από τις νέες ανακοινώσεις εναντίον του, κατέστησε σαφές στο περιβάλλον του στην Ομοσπονδία πως θα παραιτηθεί. Αφορμή στάθηκαν τα λάθη της διαιτησίας κατά ΠΑΟΚ και Αστέρα Τρίπολης. Μάλιστα, οι βοηθοί που τα έκαναν... θάλασσα στα συγκεκριμένα ματς (Βέροια - ΠΑΟΚ και ΠΑΟ - Αστέρας Τρίπολης) παραπέμφθηκαν.
  • Ο Κριστιάνο Ρονάλντο, με αφορμή τα εγκαίνια του δεύτερου ξενοδοχείου του, εξηγώντας τη νέα του επένδυση, τόνισε ότι «το ποδόσφαιρο είναι το πάθος του» αλλά ξεκαθάρισε, πως θα πρέπει να σκεφτεί και το μέλλον. «Η ζωή δεν είναι μόνο ποδόσφαιρο. Προφανώς είναι το πάθος μου, αλλά είναι ανάγκη να σκεφτώ το μέλλον μου,» δήλωσε ο επιθετικός της Ρεάλ Μαδρίτης.
ΕΙΠΕ...
Ο Θεός είναι εκκεντρικός, όχι όμως κακόβουλος. (Εννοώντας ότι κι αν τα φυσικά φαινόμενα φαίνεται να έχουν μία πολύπλοκη μαθηματική διατύπωση δεν αποτελούν παρά ένα σύστημα νόμων που το ανθρώπινο πνεύμα μπορεί ν’ ανακαλύψει.)
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Άλμπερτ Αϊνστάιν

Γερμανός φυσικός, «πατέρας» της θεωρίας της σχετικότητας για την οποία βραβεύτηκε με Νόμπελ το 1921.

   Καλό  σας  βράδυ
  www.lidoriki.com 

No comments: