ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ
ΦΟΡΤΟΕΚΦΟΡΤΩΤΕΣ
Η άυξηση της εμπορικής κίνησης που είχε σαν αποτέλεσμα τη μαζική μεταφορά με αυτοκίνητα πλέον , δημιούργησε την ανάγκη δημιουργίας ομάδας φορτοεκφορτωτών και έτσι δημιουργήθηκε το περίφημο " Σωματείο "που έκανε συνήθως τις ..κρασοσυνεδριάσεις του στην ταβέρνα του Γιώργου Κουτσούμπα . Στη φωτογραφία εικονίζεται το μεγαλύτερο μέρος του " σωματείου " που είναι από αριστερά : Παναγιώτης Αποστολόπουλος ή Σκράπας , Σπύρος Καψάλης , Θύμιος Κάππος ή Καπποθύμιος ή Σύρμω και Γιώργος Καραμήτσος ή Μαλάμος .
Φωτογραφία απ' την " ΤΡΑΠΕΖΑ ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ "
photolidoriki.blogspot,com
Καλησπέρα Λιδορικιώτες
Καλησπέρα φίλοι του χωριού μας
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016Ανατολή Ήλιου: 07:21 – Δύση Ήλιου: 19:07
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΓΕΓΟΝΟΤΑ






μ.Χ.

Αποφθέγματα


μ.Χ.- 1804
Νικολά Ζοζέφ Κινιό, γάλλος στρατιωτικός μηχανικός, δημιουργός του πρώτου αυτοκινήτου στον κόσμο.(Γεν. 26/2/1725)
- 1906
Αναστάσιος Χρηστομάνος, έλληνας χημικός, από τους θεμελιωτές της Χημείας στη χώρα μας. (Γεν. 8/3/1841)
- 1909
Θεόδωρος Ράλλης, έλληνας ζωγράφος, από τους κυριότερους εκπροσώπους του οριενταλισμού. (Γεν. 16/2/1852)
Μαχάτμα Γκάντι
1869 – 1948

Ινδός πνευματικός ηγέτης και πολιτικός, η επιρροή του οποίου ξεπέρασε τα όρια της χώρας του. Θεωρείται ο πατέρας του Ινδικού εθνικισμού και ο κήρυκας της μη βίας στον 20ο αιώνα. Υπήρξε ο καταλύτης για την κατάρρευση της αποικιοκρατίας τις πρώτες δεκαετίες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι γεννήθηκε στις 2 Οκτωβρίου 1869 στο Πορμπαντάρ της υπό αγγλική κυριαρχία Ινδικής επαρχίας Γκουτζαράτ. Είναι γνωστός ως «Μαχάτμα» («Μεγάλη Ψυχή» στα σανσκριτικά), χαρακτηρισμό που φέρεται να του απέδωσε το 1915 ο συμπατριώτης του νομπελίστας ποιητής και στοχαστής Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ.
Ο Γκάντι ήταν το μικρότερο παιδί του Καραμτσάντ Γκάντι, κυβερνήτη σ’ ένα από τα πριγκιπάτα του Γκουτζαράτ και της τετάρτης συζύγου του Πουτλιμπάι. Η οικογένειά του λάτρευε τον θεό Βισνού και ήταν επηρεασμένη από το θρησκευτικό κίνημα των Ζαϊνιστών, οι οποίοι αρνούνταν να σκοτώσουν ακόμη και μυρμήγκι.
Οι οικογενειακές αρχές της χορτοφαγίας, του μη τραυματισμού οποιουδήποτε ζώντος οργανισμού, της νηστείας ως μεθόδου αυτοκάθαρσης και της ανοχής προς το διαφορετικό, επηρέασαν βαθιά τον Γκάντι. Δεν τον εμπόδισαν, όμως, να κηρύξει τη δική του επανάσταση όταν ήταν έφηβος. Πέρασε μία περίοδο κατά την οποία δήλωνε άθεος, επιδιδόταν σε μικροκλοπές, κάπνιζε κρυφά και - το χειρότερο - έτρωγε κρέας. Οι γονείς του τον πάντρεψαν 13 ετών με ένα ακόμη μικρότερο κορίτσι, την Καστουρμπάι.

Ο Γκάντι στη Νότια Αφρική το 1895.
Όταν τελείωσε το σχολείο, η οικογένειά του αποφάσισε να τον στείλει στο Λονδίνο για να σπουδάσει νομικά. Στην Αγγλία, την οποία φανταζόταν ως «χώρα φιλοσόφων και ποιητών, το ίδιο το κέντρο του πολιτισμού», αγωνίστηκε σκληρά για να προσαρμοστεί στον δυτικό τρόπο ζωής. Η χορτοφαγία του γινόταν συχνά αντικείμενο χλευασμού από τους συμφοιτητές του, αλλά το ότι αναγκαζόταν να υπερασπίζεται τις αξίες του τον έκανε να βγει από το καβούκι του και να αποκτήσει μαχητικότητα. Έγινε μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του Συλλόγου Χορτοφάγων του Λονδίνου, στην οποία ανήκε και ο θεατρικός συγγραφέας Τζορτζ Μπέρναρντ Σο, συμμετείχε στις συνεδριάσεις τους και αρθρογραφούσε στο περιοδικό τους. Γνώρισε δυναμικούς άνδρες και γυναίκες, που τον μύησαν στη Βίβλο και την Μπαγκαβατγκίτα (Bhagavadgita), την πιο εκλαϊκευμένη έκφραση του ινδουϊσμού.
Μετά την επιστροφή του στην Ινδία το 1891, ο Γκάντι δυσκολεύτηκε να βρει δουλειά, γι’ αυτό δέχθηκε με ανακούφιση μία πρόταση να εργαστεί σε ινδική εταιρεία στη Νότια Αφρική. Οι εμπειρίες του στην έντονα ρατσιστική νοτιοαφρικανική κοινωνία ήταν καθοριστικές για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. Αφού ξυλοκοπήθηκε από τον λευκό οδηγό μιας άμαξας, επειδή αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση του σ’ έναν λευκό επιβάτη, αφού αποχώρησε από την αίθουσα ενός δικαστηρίου, επειδή ο λευκός δικαστής απαίτησε να βγάλει το τουρμπάνι του, αποφάσισε ότι από τότε και στο εξής δεν θα δεχόταν την αδικία.
Επί πολλά χρόνια, αγωνίστηκε υπέρ των δικαιωμάτων των Ινδών μεταναστών στη Νότια Αφρική και εμπνεύστηκε την πολιτική της μη βίας ως μέσο αντίστασης στους καταπιεστές. Όπως, όμως, αναφέρουν οι βιογράφοι του, «αυτά που έκανε εκείνος για τη Νότια Αφρική ήταν λιγότερο σημαντικά απ’ ό,τι έκανε η Νότια Αφρική για εκείνον». Εκεί μετατράπηκε από δικηγόρος σε πολιτικό ηγέτη.
Το 1915 επέστρεψε στην Ινδία και δεν έφυγε ξανά από τη χώρα του, εκτός από ένα σύντομο ταξίδι στην Ευρώπη το 1931. Στην αρχή κράτησε χαμηλό προφίλ, αλλά ως το 1920 είχε γίνει η κυριότερη πολιτική φυσιογνωμία της Ινδίας. Επί των ημερών του το Ινδικό Εθνικό Κόμμα του Κογκρέσου έγινε μια μαζική πολιτική οργάνωση, που άπλωνε τις ρίζες της σε κάθε πόλη και χωριό της Ινδίας. Το μήνυμα του Γκάντι ήταν απλό: δεν την κρατούσαν υπόδουλη τα βρετανικά όπλα, αλλά οι ατέλειες των ίδιων των Ινδών.

Ο Γκάντι το 1931
Ο Γκάντι έγινε κήρυκας του ινδικού εθνικισμού και της ειρηνικής άρνησης συνεργασίας με τους βρετανούς αποικιοκράτες. Η στάση των Βρετανών απέναντί του ήταν ένα κράμα θαυμασμού, θυμηδίας, αμηχανίας, καχυποψίας και μνησικακίας. Τα ίδια συναισθήματα έτρεφαν και αρκετοί από τους πολιτικούς του αντιπάλους.
Όσο, όμως, οι Ινδοί συνειδητοποιούσαν ότι μπορούσαν να αντισταθούν στη Μεγάλη Βρετανία, τόσο αυξανόταν ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις δύο μεγάλες θρησκευτικές κοινότητες της αχανούς χώρας, τους ινδουιστές και τους μουσουλμάνους. Το φθινόπωρο του 1924 ο Γκάντι έκανε απεργία πείνας τριών εβδομάδων για να τους παροτρύνει να ακολουθήσουν τον δρόμο τής μη βίας. Αυτή ήταν μία από τις κυριότερες «δημόσιες νηστείες» του.
Το 1930 εφάρμοσε την πιο σημαντική από τις πολιτικές του: την αντίσταση κατά του φόρου στο αλάτι που επέβαλλαν οι Βρετανοί, οι οποίοι δεν δίσταζαν να τον φυλακίζουν με κάθε ευκαιρία. Στη φυλακή ο Γκάντι ξεκίνησε άλλη μία απεργία πείνας για να αποκτήσουν δικαιώματα οι «παρίες», που ήταν σε θέση χειρότερη και από εκείνη της χαμηλότερης κάστας. Συγχρόνως, δεν έπαυε να ζητεί την ανεξαρτησία της Ινδίας.
Μετά την νίκη του Εργατικού Κόμματος στις βρετανικές εκλογές του 1945 άρχισαν τριμερείς διαπραγματεύσεις ανάμεσα στη βρετανική κυβέρνηση, στους ινδουιστές του Κογκρέσου και του Συνδέσμου των Μουσουλμάνων υπό τον δικηγόρο Μοχάμετ Τζίνα, οι οποίες κατέληξαν στο σχέδιο Μαουντμπάτεν (3 Ιουνίου 1947) και στην ίδρυση δύο νέων κυρίαρχων κρατών, της Ινδίας και του Πακιστάν (15 Αυγούστου 1947), προς μεγάλη απογοήτευση του Γκάντι, ο οποίος προσπάθησε μάταια να συμβιβάσει τις δύο πλευρές.
Το αποτέλεσμα ήταν να τον μισήσουν και οι δύο. Στις 30 Ιανουαρίου1948, ενώ ο Γκάντι κατευθυνόταν προς τον τόπο της βραδινής του προσευχής στο Δελχί, δολοφονήθηκε από τον 39χρονο φανατικό ινδουιστή Νατουράμ Γκότσε, αυτός ο υπέρμαχος της μη βίας.
Ο Γκάντι με πολιτική και πνευματική στάση του πυροδότησε τρεις από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις του 20ου αιώνα: την επανάσταση κατά της αποικιοκρατίας, των φυλετικών διακρίσεων και της βίας. Μεταξύ των προσωπικοτήτων που επηρεάστηκαν από τη δράση του αξίζει να αναφέρουμε τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ στις ΗΠΑ και τον Νέλσον Μαντέλαστη Νότιο Αφρική. Ανάμεσα στους θαυμαστές του συγκαταλέγονται οΑλβέρτος Αϊνστάιν, ο οποίος έβλεπε στην πολιτική της μη βίας τού Γκάντι το πιθανό αντίδοτο στη μαζική βία που εξαπολύθηκε με τη διάσπαση του ατόμου, και o σουηδός νομπελίστας οικονομολόγος Γκούναρ Μίρνταλ, που χαρακτηρίζει τον Γκάντι «φωτισμένο φιλελεύθερο σε όλα σχεδόν τα πεδία».
Η ιστορία της Φόρμουλα 1

Οι αγώνες ράλι, που είχαν αρχίσει να αναπτύσσονται με γοργούς τη δεκαετία του '30, σαρώθηκαν από τη λαίλαπα του Β' Παγκοσμίου Πόλεμου, όπως και κάθε αθλητική δραστηριότητα στη γηραιά ήπειρο. Η Ευρώπη ήταν τότε η κυρίαρχη δύναμη στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως συμβαίνει εν πολλοίς και σήμερα.
Με γοργούς ρυθμούς μετά το τέλος του πολέμου άρχισε να συζητείται στους κόλπους της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) η διοργάνωση ενός ενιαίου πρωταθλήματος με κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Το νέο σχέδιο ονομάστηκε Formula A, όπου Φόρμουλα αναφέρεται σ' ένα σύνολο κανόνων, που πρέπει να τηρούνται από τις ομάδες, ενώ το Α (1 αργότερα) αναφέρεται στις προδιαγραφές των αυτοκινήτων που παίρνουν μέρος στο πρωτάθλημα.
Την 1η Σεπτεμβρίου 1946 έγινε ο πρώτος δοκιμαστικός αγώνας Φόρμουλα 1 (Formula 1) στο Τορίνο, υπό την επωνυμία Βαλεντίνο Γκραν Πρι, με νικητή τον ιταλό Ακίλε Βάρτσι, που οδηγούσε μια Αλφα-Ρομέο 158 Αλφέτα. Τα αυτοκίνητα που πήραν μέρος στον αγώνα δεν διέφεραν και πολύ από τα αντίστοιχα της προπολεμικής εποχής. Το αυτοκίνητο του Βάρτσι στην πραγματικότητα είχε κατασκευαστεί τη δεκαετία του '30.
Στις 2 Οκτωβρίου 1947 η FIA παίρνει την οριστική απόφαση να διοργανώσει ένα αγώνα Φόρμουλα 1, αρχής γενομένης από το 1950. Ο πρώτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος διεξάγεται στις 13 Μαΐου 1950 στο Σίλβερστοουν, ένα εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο της RAF. Νικητής είναι ο Τζιουζέπε Φαρίνα με Αλφα Ρομέο. Τα αυτοκίνητα είναι μεταλλικά, με τον κινητήρα εμπρός και τους τροχούς ακάλυπτους και έχουν μέγιστο κυβισμό τα 4500 κ.ε. για ατμοσφαιρικούς κινητήρες και 1500 κ.ε. για τους υπερτροφοδοτούμενους. Οι περισσότεροι αγώνες διαρκούν 500 χιλιόμετρα ή 5 ώρες και επιτρέπεται η αλλαγή οδηγών.
Το 1954 θεσπίζονται νέοι κανονισμοί, οι οποίοι θα ισχύσουν μέχρι το 1960. Ο μέγιστος κυβισμός καθορίζεται στα 2500 κ.ε. για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες και τα 750 κ.ε. για του υπερσυμπιεζόμενους. Το 1958 καθιερώνεται η χρήση βενζίνης αντί των καυσίμων αλκοόλης και μειώνεται το μήκος των αγώνων από τα 500 χλμ. ή τρείς ώρες σε 300 χλμ. ή δύο ώρες. Τη δεκαετία του '50 κυριάρχησε ο αργεντίνος Χουάν Μανουέλ Φάνχιο, που κατέκτησε 5 πρωταθλήματα. Το 1958 καθιερώθηκε το πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Ο πρώτος δοκιμαστικός αγώνας της F1 το 1946
Η δεκαετία του '60 ανήκει στους αγγλοσάξονες οδηγούς και στις εταιρείες Μπράμπαμ, Λότους καιΦεράρι. Αναμφισβήτητα, όμως, αυτοί που άλλαξαν την πορεία της Φόρμουλα 1 στη συγκεκριμένη δεκαετία ήταν η Λότους του Κόλιν Τσάπμαν και οι οδηγικές ικανότητες του Τζιμ Κλαρκ. Ο πρώτος παρουσιάζει το αυτοφερόμενο πλαίσιο, χαρίζοντας στον οδηγό του δύο παγκόσμια πρωταθλήματα. Τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι σπόνσορες συμπληρώνουν την προσφορά της Λότους στο άθλημα.
Στις 4 Ιουνίου 1967 παρουσιάζεται στο ολλανδικό Γκραν Πρι ο κινητήρας V8 Cosworth, ο οποίος για τα επόμενα 16 χρόνια θα είναι ο κυρίαρχος. Ο μέγιστος κυβισμός καθορίζεται στο 1,5 λίτρο, που θα ισχύσει ως το 1965. Ένα χρόνο αργότερα ανεβαίνει στα 3,5 λίτρα και με μικρές εναλλαγές διαρκεί μέχρι και σήμερα.
Τη δεκαετία του '70, Λότους και Φεράρι μοιράζονται τα πρωταθλήματα κατασκευαστών, ενώ οι αγγλοσάξονες εξακολουθούν να κυριαρχούν στο πρωτάθλημα οδηγών. Ο αυστριακός Νίκι Λάουντα και ο βραζιλιάνος Φιτιπάλντι σπάνε τη μονοτονία με δύο και ένα τίτλο αντίστοιχα. Η Ρενό εισάγει το 1977 τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα και δύο χρόνια αργότερα θα κερδίσει τον πρώτο της αγώνα στη Γαλλία. Ferrari και BMW την αντιγράφουν και οι ημέρες του ατμοσφαιρικού κινητήρα είναι μετρημένες. Η σφηνοειδής Lotus 72, με τα ψυγεία στο πλάι, κάνει την πρώτη της εμφάνιση.
Τη δεκαετία του '80 κυριαρχούν οι ΜακΛάρεν και Γουίλιαμς, ενώ στους οδηγούς γάλλοι και βραζιλιάνοι κάνουν αισθητή την παρουσία τους. ΗΜπράμπαμ-BMW είναι το πρώτο τούρμπο αυτοκίνητο που κερδίζει το παγκόσμιο πρωτάθλημα (1983).
Το 1980 ξεσπά διαμάχη για τον έλεγχο των αγώνων Φόρμουλα 1, μεταξύ της FOCA (Ένωση των Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Φόρμουλα 1) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Οι κατασκευαστές με επικεφαλής τον πανούργο Μπέρνι Έκλεστον θα κερδίσουν τη μάχη και την εμπορική εκμετάλλευση της Φόρμουλα 1. Τo 1981 o Ρον Ντένις αναλαμβάνει τη ΜακΛάρεν και η ομάδα παρουσιάζει το πρώτο μονοθέσιο από ανθρακονήματα, σχεδιασμένο από τον Τζον Μπάρναρντ.

Το δυστύχημα του Άιρτον Σένα στην Ίμολα
Τη δεκαετία του '90 ο θάνατος τουΆιρτον Σένα στην Ίμολα (1994) σημάδεψε για πάντα τον κόσμο της Φόρμουλα 1. Είχε προλάβει να κατακτήσει τρία παγκόσμια πρωταθλήματα και δυστυχώς κανένας δεν θα μάθει ποτέ πού μπορούσε να φτάσει. Τόσο ο θάνατος του βραζιλιάνου, άσου όσο και μια σειρά από μοιραία δυστυχήματα, ανάγκασαν τη FIA να πάρει αυστηρά μέτρα για την ασφάλεια των αγώνων.
Η Γουίλιαμς κυριάρχησε στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, ενώ από τηνΜπενετόν ανέτειλε το άστρο του γερμανού Μίκαελ Σουμάχερ, που κέρδισε το πρώτο του πρωτάθλημα το 1994 και το 2000 έδωσε στη Φεράρι τον πρώτο της τίτλο στο πρωτάθλημα οδηγών, έπειτα από 21 χρόνια.
Η πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα ανήκει στον Μίκαελ Σουμάχερ και τη Φεράρι. Ο γερμανός έσπασε το ρεκόρ του Χουάν Μανουέλ Φάνχιο (5 πρωταθλήματα), κατακτώντας 7 και βαδίζει φέτος για το 8ο. Ακόμη, κατέρριψε το ρεκόρ νικών που είχε ο Αλέν Προστ (51), έχοντας ξεπεράσει τις 90.
Από το 2010 ξεκίνησε η δυναστεία ενός άλλου Γερμανού, του Ζεμπάστιαν Φέτελ, ο οποίος κέρδισε τέσσερις συνεχόμενους τίτλους έως το 2013 και σε ηλικία μόλις 26 ετών απειλεί πολλά ρεκόρ στη Φόρμουλα 1. Τον βοήθησε σ’ αυτή του την προσπάθεια η αξιόπιστη ομάδα της Red Bull του πάμπλουτου αυστριακού ποτοποιού Ντίτριχ Μάτεσιτς, η οποία με τη σειρά της κατέκτησε ισάριθμους τίτλους στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Η Φόρμουλα 1 είναι σήμερα μια ιδιαίτερα επικερδής επιχείρηση θεάματος, η οποία προσελκύει χιλιάδες θεατές στις πίστες και δισεκατομμύρια τηλεθεατές. Μα πάνω απ' όλα, παραμένει ένα πεδίο δοκιμών για την εξέλιξη και την ασφάλεια της αυτοκίνησης.
Πρωτάθλημα Οδηγών
ΈτοςΟδηγός
Ομάδα
1950

Άλφα Ρομέο
1951

Άλφα Ρομέο
1952

Φεράρι
1953

Φεράρι
1954

Μερτσέντες - Μαζεράτι
1955

Μερτσέντες
1956

Λάντσια - Μαζεράτι
1957

Μαζεράτι
1958

Φεράρι
1959

Κούπερ - Κλάιμαξ
1960

Κούπερ - Κλάιμαξ
1961

Φεράρι
1962

BRM
1963

Λότους - Κλάιμαξ
1964

Λότους - Κλάιμαξ
1965

Λότους - Κλάιμαξ
1966

Μπράμπαμ - Ρέπκο
1967

Μπράμπαμ - Ρέπκο
1968

Λότους - Φορντ
1969

Ματρά - Φορντ
1970

Λότους - Φορντ
1971

Τάιρελ - Φορντ
1972

Λότους - Φορντ
1973

Τάιρελ - Φορντ
1974

Μακλάρεν - Φορντ
1975

Φεράρι
1976

Μακλάρεν - Φορντ
1977

Φεράρι
1978

Λότους - Φορντ
1979

Φεράρι
1980

Γουΐλιαμς - Φορντ
1981

Μπράμπαμ - Φορντ
1982

Γουΐλιαμς - Φορντ
1983

Μπράμπαμ - BMW
1984

Μακλάρεν - TAG
1985

Μακλάρεν - TAG
1986

Μακλάρεν - TAG
1987

Γουίλιαμς - Χόντα
1988

Μακλάρεν - Χόντα
1989

Μακλάρεν - Χόντα
1990

Μακλάρεν - Χόντα
1991

Μακλάρεν - Χόντα
1992

Γουΐλιαμς - Ρενό
1993

Γουΐλιαμς - Ρενό
1994

Μπένετον - Φορντ
1995

Μπένετον - Ρενό
1996

Γουΐλιαμς - Ρενό
1997

Γουΐλιαμς - Ρενό
1998

Μακλάρεν - Μερτσέντες
1999

Μακλάρεν - Μερτσέντες
2000

Φεράρι
2001

Φεράρι
2002

Φεράρι
2003

Φεράρι
2004

Φεράρι
2005

Ρενό
2006

Ρενό
2007

Φεράρι
2008

Μακ Λάρεν - Μερτσέντες
2009

Μπρον - Μερτσέντες
2010

Ρεντ Μπουλ - Ρενό
2011

Ρεντ Μπουλ - Ρενό
2012

Ρεντ Μπουλ - Ρενό
2013

Ρεντ Μπουλ - Ρενό
2014

Μερτσέντες
Πρωτάθλημα Κατασκευαστών
ΈτοςΟμάδα
1958

1959

1960

1961

1962

1963

1964

1965

1966

1967

1968

1969

1970

1971

1972

1973

1974

1975

1976

1977

1978

1979

1980

1981

1982

1983

1984

1985

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Αλέξανδρος Ισιγώνης
1906 – 1988

Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων, ελληνικής καταγωγής, γνωστός με την αγγλική εκδοχή του ονόματός του, Alec Issigonis. Έμεινε στην ιστορία, επειδή σχεδίασε και ανέπτυξε το θρυλικό Μίνι Κούπερ.
Ο Αλέξανδρος Άρνολντ Ισιγώνης γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας στις 18 Νοεμβρίου 1906. Ο πατέρα του Κωνσταντίνος ήταν μηχανικός με καταγωγή από την Πάρο και η μητέρα του Χίλντα Πρόκοπ ήταν Γερμανίδα, κόρη πλούσιου ζυθοποιού της Σμύρνης.
Το 1922 αποτέλεσε καμπή για τη ζωή του νεαρού Αλέξανδρου. Ο πατέρας του έφυγε από τη ζωή και στη συνέχεια ήλθε η Μικρασιατική Καταστροφή. Για καλή του τύχη, τον παρέλαβε ένα αγγλικό πολεμικό και δια μέσω Μάλτας βρέθηκε το 1923 με τη μητέρα του στο Λονδίνο, εκμεταλλευόμενος τη βρετανική υπηκοότητα του πατέρα του.
Με προτροπή της μητέρας του ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Πολυτεχνείο του Μπάτερσι, αν και επιθυμούσε να σπουδάσει Καλές Τέχνες. Αντιμετώπισε πρόβλημα με τα μαθηματικά, καθώς απέτυχε τρεις φορές στις εξετάσεις, αλλά αρίστευσε στο σχέδιο. Αργότερα, συνήθιζε να λέει ότι «τα μαθηματικά είναι εχθρός κάθε δημιουργικού μυαλού». Συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.
Μετά την αποφοίτησή του κι έπειτα από μια περίοδο ξενοιασιάς αρχίζει την επαγγελματική του διαδρομή στην ακμαία εκείνη την περίοδο αυτοκινητοβιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας. Δουλεύει αρχικά για τη Humber και στη συνέχεια για τη Morris Motor Company στο τμήμα των αναρτήσεων. Στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η εταιρεία του αναλαμβάνει διάφορα συμβόλαια για τον Βρετανικό Στρατό και ο Ισσιγόνης παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή ενός ελαφρού αναγνωριστικού οχήματος, αποφεύγοντας τη στράτευση και τον πόλεμο.

Το 1952, η Morris Motor Company θα συγχωνευθεί με την Austin Motor Company και θα δημιουργηθεί ο κολοσσός της British Motor Corpotation (BMC). Ο Ισιγώνης θα αποχωρήσει από την εταιρεία και θα μετακομίσει στην Alvis Car, που παράγει αυτοκίνητα πολυτελείας.
Το 1955 επιστρέφει στην ΒMC για τη μεγάλη στιγμή στην καριέρα του. Η κρίση στο Σουέζ το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και η ανάγκη για ένα μικρό και φθηνό τετραθέσιο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη όσο ποτέ. Στρώνεται στη δουλειά και τον Αύγουστο του 1959 παρουσιάζει το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, ένα αυτοκίνητο σπαρτιάτικης λογικής, χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ, καθότι o δημιουργός του πίστευε ότι αποσπούν την προσοχή του οδηγού.
Πολύ γρήγορα το «Μίνι» θα γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων τεμαχίων, χαρίζοντας στον Ισιγώνης μια θέση στο Πάνθεον των σχεδιαστών του 20ου αιώνα. Το «Μίνι», σύμβολο της νεανικής ανεξαρτησίας, κυκλοφορεί ως το 2000 με βελτιώσεις και παραλλαγές και έκτοτε ως «New Mini» από την BMW. To 1961, o Ισιγώνης από τη θέση του τεχνικού διευθυντή της BMC παρουσιάζει το νέο του δημιούργημα, το Morris 1100 ή Austin 1100, που σημείωσε και αυτό εμπορική επιτυχία.
Ο «Έλληνας Θεός», όπως ήταν το παρατσούκλι του, χρίστηκε σερ από τη βασίλισσα Ελισάβετ το 1969 και δύο χρόνια αργότερα συνταξιοδοτήθηκε. Έφυγε από τη ζωή στις 2 Οκτωβρίου 1988.
Νικολά-Ζοζέφ Κινιό
1725 – 1804

Γάλλος στρατιωτικός μηχανικός, που θεωρείται από τους πρωτοπόρους της αυτοκίνησης.
Ο Νικολά-Ζοζέφ Κινιό (Nicolas-Joseph Cugnot) γεννήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1725 στο χωριό Βουά-Βασόν της Λορένης. Εκπαιδεύτηκε ως στρατιωτικός μηχανικός και υπηρέτησε στο στρατό της αυτοκράτειρας της Αυστρίας Μαρίας Θηρεσίας.
Το 1763 επέστρεψε στη Γαλλία, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και ασχολήθηκε με τη συγγραφή στρατιωτικών εγχειριδίων και την πραγματοποίηση μερικών εφευρέσεων, σε ιδέες που είχε εμπνευστεί στον πόλεμο. Μία από αυτές ήταν η κατασκευή ενός αυτοκινούμενου οχήματος, που θα έσυρε τα κανόνια του Πυροβολικού.
Το 1769 κατασκεύασε το πρώτο ατμοκίνητο αυτοκίνητο, το οποίο θεωρείται ο πρόγονος των μεταγενεστέρων αυτοκινήτων. Είχε τέσσερεις τροχούς και ανέπτυσσε ταχύτητα 4 χιλιομέτρων την ώρα. Τον επόμενο χρόνο κατασκεύασε ένα δεύτερο, μεγαλύτερο όχημα, με τρεις τροχούς. Ο μοναδικός εμπρόσθιος τροχός ήταν κινητήριος και χρησίμευε και για την οδήγηση του οχήματος.

Το πρώτο τροχαίο ατύχημα;
Η έλλειψη, όμως, δοχείου νερού (ρεζερβουάρ) δεν επέτρεπε την κίνηση του ατμοκίνητου αυτοκινήτου για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ η άνιση κατανομή του βάρους του το καθιστούσε ασταθές. Μάλιστα, το 1771 ένα από τα τρίτροχα οχήματα του Κινιό προσέκρουσε σ’ ένα τοίχο και πολλοί θεωρούν το περιστατικό αυτό ως το πρώτο τροχαίο ατύχημα.
Τελικά, παρά τις εξαντλητικές δοκιμές του, το τρίτροχο όχημα του Κινιό (ο ίδιος το ονόμαζε fardier à vapeur=ατμάμαξα) δεν έπεισε τους αρμόδιους στρατιωτικούς παράγοντες κι έτσι η εισαγωγή της αυτοκίνησης στον γαλλικό στρατό θα καθυστερήσει για πάνω από ένα αιώνα. Πάντως, παρά τις ατέλειές του, το όχημα αυτό απέδειξε τη χρησιμότητα του ατμού ως μέσου για την έλξη συρμών και οχημάτων.
Το 1772 ο βασιλιάς Λουδοβίκος ο 15ος τού χορήγησε τιμητική σύνταξη για το καινοτόμο πνεύμα του. Με την έκρηξη της Γαλλικής Επανάστασης το 1789, η σύνταξη του Κινιό ανεκλήθη και ο ίδιος εξορίσθηκε στις Βρυξέλλες, όπου έζησε μέσα στη φτώχεια.
Χρόνια αργότερα, ο Ναπολέων Βοναπάρτης ανέστειλε τη διαταγή εξορίας του και ο Νικολά-Ζοζέφ Κινιό επέστρεψε στο Παρίσι, λίγες ημέρες πριν από τον θάνατό του, στις 2 Οκτωβρίου του 1804.
ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ...

ΕΙΠΕ...
Δεν έχουμε το δικαίωμα να ζητάμε την ευτυχία, αν δεν τη δημιουργήσουμε, καθώς δεν έχουμε το δικαίωμα να ξοδεύουμε χρήματα που δεν τα κερδίσαμε με την προσπάθειά μας.
Τζορτζ Μπέρναρντ Σο
Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας. Βραβεύτηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1925.Η ιστορία του καφέ

Ο καφές είναι το δημοφιλέστερο ρόφημα στον κόσμο και παρασκευάζεται σε διάφορες παραλλαγές. Η δημοφιλία του μπορεί να αποδοθεί στο αναζωογονητικό αίσθημα που προκαλεί και το οποίο οφείλεται στην καφεΐνη, η οποία είναι ένα από συστατικά του. Έχει υπολογιστεί ότι κάθε μέρα καταναλώνονται πάνω 500 εκατομμύρια φλυτζάνια καφέ. Παράγεται από τους καρπούς του καφεόδεντρου (Καφέα η επιστημονική του ονομασία), κατόπιν ειδικής επεξεργασίας.
Σύμφωνα με μία παράδοση, το καφεόδεντρο ανακαλύφθηκε γύρω στα 600 μ.Χ. στην Αιθιοπία. Εκεί, ένας βοσκός παρατήρησε ότι τα πρόβατά του ήταν εξαιρετικά ζωηρά όταν έτρωγαν τους καρπούς ενός άγνωστου φυτού. Ο βοσκός αποφάσισε να δοκιμάσει τους περίεργους καρπούς και ανακάλυψε τις ευεργετικές του ιδιότητες. Περήφανος για την ανακάλυψη, σκέφτηκε να μοιραστεί το μυστικό του προσφέροντας μερικούς κόκκους στο γειτονικό μοναστήρι. Οι ιδιοφυείς μοναχοί έκαναν ένα αρωματικό αφέψημα από τους καρπούς του και πολύ γρήγορα απέδωσαν ιερές ιδιότητες στο ποτό, καθώς «διευκόλυνε» τις ολονύκτιες προσευχές τους. Μία άλλη εκδοχή της παράδοσης αυτής θέλει τους Σούφι (μυστικιστικό τάγμα του Ισλάμ) να είναι αυτοί που ανακάλυψαν τις τονωτικές ιδιότητες του καφέ, οι οποίες τους διευκόλυναν στα πολύωρα θρησκευτικά τους καθήκοντα.
Το μεσαίωνα το φυτό καλλιεργούνταν στη νότια Αραβία κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα κι έτσι διαδόθηκε στους Άραβες και στους γείτονές τους. Το 1470 ο καφές φτάνει στη Μέκκα και αρχίζουν να δημιουργούνται τα πρώτα καφενεία, παρ’ όλες τις απαγορεύσεις της επίσημης εξουσίας, που θεωρεί ότι η κατανάλωση καφέ στα καφενεία απομακρύνει τους πολίτες από τα θρησκευτικά τους καθήκοντα.
Το 1554 άραβες έμποροι φέρνουν τον καφέ από τη Δαμασκό της Συρίας κι ένα χρόνο αργότερα στην Κωνσταντινούπολη, όπου ανοίγει και το πρώτο καφενείο. Οι κάτοικοι της πόλης αγαπούν το νέο αφέψημα και οι καφενέδες απλώνονται σχεδόν σ’ όλες τις συνοικίες.
Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες στην Ανατολή εντυπωσιάζονται από το εξωτικό ρόφημα και περιγράφουν γοητευμένοι τις ιδιότητές του. Ωστόσο, η Δύση αντιμετωπίζει με καχυποψία το νέο ποτό, μέχρι που ο Πάπας Κλήμης Η’, το 1600, ευχαριστημένος από το άρωμα και τη γεύση του, το βαπτίζει «χριστιανικό».
Ο πρώτος καφές στην Ευρώπη πουλήθηκε στα φαρμακεία το 1615 ως φάρμακο, γραμμένος σε ιατρική συνταγή και αρχικά έγινε γνωστός ως «αραβικό κρασί». Άλλωστε, η λέξη «καφές» έχει την απώτερη καταγωγή της από την αραβική λέξη «καχβά», που σημαίνει κρασί.
Το 1652 ανοίγει το πρώτο καφενείο στη Δυτική Ευρώπη και μάλιστα από Έλληνα, τον Πασκουά Ροζέ, στο Λονδίνο. Το 1702 δημιουργείται ο χαρακτηριστικός τύπος του παρισινού καφενείου, όπου συχνάζουν αστοί, ωραίες γυναίκες, συγγραφείς, πολιτικοί, αξιωματικοί και τυχοδιώκτες. Σ’ ένα από αυτά, το «Καφέ ντε Προκόπ», τακτικός θαμώνας ήταν ο Βολταίρος, φανατικός λάτρης του ποτού, που κατανάλωνε ημερησίως 20 με 40 φλυτζάνια καφέ.
Στα τέλη του 17ου αιώνα, Ολλανδοί κατορθώνουν να διασπάσουν το αραβικό μονοπώλιο του καφέ και εισάγουν την καλλιέργειά του στην Ιάβα της Ινδονησίας, που ήταν αποικίας τους. Το 1723, ο γάλλος αξιωματικός του ναυτικού Γκαμπριέλ ντε Κλιέ κλέβει δενδρύλλια καφέ από το βοτανικό κήπο του Παρισιού και τα μεταφέρει παράνομα στη Μαρτινίκα, το νησί της Καραϊβικής, που ήταν αποικία του γαλλικού στέμματος. Έτσι, ο καφές περνάει στην αμερικάνικη ήπειρο.
Το 1727 ένας πορτογάλος αξιωματικός από την κτήση της Βραζιλίας, ο Φρανσίσκο ντε Μέλο Παλιέτα, σαγηνεύει τη σύζυγο του κυβερνήτη της γειτονικής Γαλλικής Γουϊάνας, που αρνούνταν πεισματικά να τους δώσει σπόρους καφέ για καλλιέργεια. Εκείνη του εκδηλώνει την αγάπη της, χαρίζοντάς του μερικούς βλαστούς καφέας, που όταν μεταφυτεύτηκαν στη Βραζιλία αποτέλεσαν την αρχή για την πιο μεγάλη φυτεία καφέ στον κόσμο. Σήμερα, η Βραζιλία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός καφέ στον κόσμο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ελλάδα
- Τη βαθιά απογοήτευση που επικρατεί στην κοινή γνώμη καταγράφει δημοσκόπηση της Public Issue για την εφημερίδα Αυγή. Αν και δεν υπάρχει πρόθεση ψήφου ή εκτίμηση εκλογικής επιρροής, τα δημοσκοπικά ευρήματα καταγράφουν δυσαρέσκεια για την κυβέρνηση, ενώ η ΝΔ και ο Κ.Μητσοτάκης προηγούνται στα ερωτήματα για την «καλύτερη κυβέρνηση» και τον «καταλληλότερο πρωθυπουργό».
- Κόντρα ξέσπασε μεταξύ του προέδρου του ΣΕΒ, Θ.Φέσσα και της υφυπουργού Οικονομίας, Θ.Τζάκρη με αφορμή τις δηλώσεις του πρώτου για τις αποκρατικοποιήσεις. Ο πρόεδρος του ΣΕΒ τόνισε ότι «ο εκλογικός στρατός» του ΣΥΡΙΖΑ είναι οι συνδικαλιστές, «οι συνδικαλιστές διοικούν τις κρατικές επιχειρήσεις», άρα είναι φυσικό το κόμμα να εναντιώνεται στις ιδιωτικοποιήσεις. «Ο Φέσσας λειτουργεί ως εκπρόσωπος της ΝΔ» λέει η κ. Τζάκρη.
- Για «σειρά από αλληλένδετα προβλήματα σε σχέση με το Αιγαίο, μεταξύ των οποίων «και η κυριότητα ορισμένων νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο», κάνει λόγο το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών. «Συμπολίτευση και αντιπολίτευση στην Τουρκία τσακώνονται για ξένο αχυρώνα» απάντησε το ελληνικό ΥΠΕΞ.
- Την άμεση κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων των δικαστικών, αλλά και την αύξηση των οργανικών θέσεων ζητά με επιστολή της προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, Νίκο Παρασκευόπουλο, η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων (ΕΔΕ)), ενώ η πρόεδρος του Αρείου Πάγου, Βασιλική Θάνου ζητά την αύξηση των θέσεων των αρεοπαγιτών.
- Πυρκαγιά εκδηλώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής στην περιοχή Μίστρος στην Εύβοια, όπου καίγεται χαμηλή βλάστηση.
Κόσμος
- O Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, αφήνοντας για λίγο στην άκρη τα θέματα της οικονομίας, προέτρεψε τους μουσουλμάνους της Γερμανίας να αναπτύξουν ένα «γερμανικό ισλάμ» που θα βασίζεται στον φιλελευθερισμό και την ανεκτικότητα. Σε ό,τι αφορά τις ροές των προσφύγων, σημείωσε ότι αποτελούν μια πρόκληση για την γερμανική κοινωνία, που θα πρέπει να επιδείξει ανεκτικότητα.
- Η Βρετανία θα ενεργοποιήσει το άρθρο 50 της Συνθήκης της Λισαβόνας, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να αρχίσουν οι συνομιλίες για το Brexit, πριν από το τέλος του ερχόμενου Μαρτίου, δήλωσε την Κυριακή η πρωθυπουργός Τερέσα Μέι μιλώντας στο BBC.
- Τουλάχιστον 90 άνθρωποι τραυματίστηκαν όταν φιάλη υγραερίου εξερράγη σε ένα καφέ στην πόλη Βέλες Μάλαγα στις νότιες ακτές της Ισπανίας. Πέντε εκ των τραυματιών είναι σε σοβαρή κατάσταση.
- Κατά της υπεραπλουστευτικής προσέγγισης σε ό,τι αφορά την αποχώρηση της Βρετανίας από την EE τάχθηκε ο Βρετανός υπουργός Εμπορίου Λίαμ Φοξ, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές. Τόνισε ότι το γεγονός πως οι συζητήσεις της βρετανικής κυβέρνησης για το Brexit δε γίνονται δημοσίως, δε σημαίνει ότι αυτές δε διεξάγονται.
- Η τουρκική αστυνομία συνέλαβε στη Σμύρνη τον Κιουτμπετίν Γκιουλέν, αδελφό του ισλαμιστή ιεροκήρυκα Φετουλάχ Γκιουλέν, με την κατηγορία ότι είναι μέλος ένοπλης τρομοκρατικής οργάνωσης.
Οικονομία
- Ανοδικά κινούνται οι ιδιωτικές καταθέσεις από το δεύτερο τρίμηνο του 2016, αναφέρει η Alpha Bank. «Οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα σε μηνιαίες συναλλαγές αυξήθηκαν τον Αύγουστο του 2016 κατά 1,316 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το υπόλοιπο των ιδιωτικών καταθέσεων να ανέλθει σε 123,895 δισ. ευρώ έναντι 121,138 δισ. ευρώ στο τέλος του Αυγούστου 2015».
- Δεν υπάρχει μήνας ώς τα τέλη του Ιανουρίου του 2017 που να μην πρέπει να πληρωθεί κάποιος φόρος (άμεσος ή έμμεσος) από εκατομμύρια πολίτες, ενώ την ίδια στιγμή κινδυνεύουν με κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων για τα ληξιπρόθεσμα χρέη όσοι τα τελευταία χρόνια βιώνουν την κρίση και την αδυναμία πληρωμής φόρων, τελών και ασφαλιστικών εισφορών.
- Την άποψη ότι οι διαδικασίες για τη ρύθμιση του χρέους έχουν ήδη ξεκινήσει, όμως οριστική λύση θα υπάρξει μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος το 2018, εκφράζει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης σε συνέντευξή του.
- Το σήμα για την έναρξη του διαλόγου για τις αλλαγές στα εργασιακά έδωσε η παρουσίαση από τον Γ.Κατρούγκαλο του πορίσματος της Επιτροπής Σοφών με τις 12 συστάσεις συλλογικές συμβάσεις, ορισμό κατώτατου μισθού, ομαδικές απολύσεις, διαιτησία και μετενέργεια.
- Την ελληνική νομοθετική ρύθμιση για τη συνεργατική οικονομία (οικονομία διαμοιρασμού, sharing economy), που πρόκειται να εισαχθεί στο επόμενο διάστημα στη Βουλή, παρουσίασε ο Γιώργος Σταθάκης στο Συμβούλιο των υπουργών Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ που συνεδρίασε σήμερα, Παρασκευή, στις Βρυξέλλες.
Αθλητισμός
- «Σκόνταψε» στην έδρα της η Ρεάλ Μαδρίτης για την 7η αγωνιστική του ισπανικού πρωταθλήματος, αφού παραχώρησε ισοπαλία 1-1 στην Εϊμπάρ. Προσωρινά βρίσκεται στην πρώτη θέση της κατάταξης με 15 βαθμούς μαζί με την Ατλέτικο (νίκησε 2-0 τη Βαλένθια στο Μεστάγια), αλλά αργότερα αγωνίζεται η Μπαρτσελόνα εκτός έδρας με τη Θέλτα και με νίκη θα περάσει αυτή στην κορυφή.
- Στο στάδιο «Καραϊσκάκη» στρέφονται όλα τα βλέμματα το βράδυ της Κυριακής για το πρώτο ντέρμπι της σεζόν με τον Ολυμπιακό υποδέχεται την ΑΕΚ (20:30) στο πλαίσια της 6ης αγωνιστικής της Σούπερ Λιγκ. Νέα γκέλα για τον ΠΑΟΚ, ο οποίος πέταξε δύο βαθμούς στη Βέροια (0-0). Στις 18:15 διεξάγονται οι αναμετρήσεις Παναθηναϊκός - Αστέρας και Πλατανιάς - Παναιτωλικός.
- Σκληρή ανακοίνωση κατά του Κύρου Βασάρα εξέδωσε ο ΠΑΟΚ λίγα λεπτά μετά το τέλος του αγώνα με την Βέροια, όπου ο δικέφαλος του Βορρά έμεινε στο 0-0, έχοντας ένα λανθασμένα ακυρωθέν γκολ. Ο ΠΑΟΚ στην ανακοίνωσή του ζητεί από τον κ.Βασάρα «να μας απαλλάξει από την παρουσία του», ενώ ζητεί και την δια παντός διαγραφή του επόπτη Χουσκόγλου για την ακύρωση του γκολ.
- Μετά το 2-0 της πρεμιέρας στην έδρα της Αουγκσμπουργκ η Βόλφσμπουργκ έμεινε για πέμπτο σερί ματς χωρίς νίκη. Οι «λύκοι» παραχώρησαν «λευκή» ισοπαλία στη Μάιντς και παρέμειναν στις τελευταίες θέσεις της Bundesliga μετά από της πρώτες έξι αγωνιστικές.
- Με γκολ του Καπέλ στις καθυστερήσεις η Ανζέ «έσωσε την παρτίδα» με τη Μαρσέιγ (1-1), που είχε προηγηθεί με τον Ταουβέν στο 64ο λεπτό.
Οι ιστορίες ενός ...πραγματικού
Καραγκιόζη

Υπάρχει η παράδοση πως ανάμεσα στους εργάτες που έχτιζαν το περίφημο Σουλεϊμάν Τζαμί της Κωνσταντινούπολης ήταν κι ένας πολύ αστείος τύπος, με το όνομα Καραγκιόζης, που διηγόταν στους συντεχνίτες του πλήθος κωμικές ιστορίες. Αυτοί διασκέδαζαν φυσικά και παραμελούσαν την εργασία τους.
Κάποτε, όμως, το πήρε είδηση ο σουλτάνος Σουλεϊμάν Α’ ο Μεγαλοπρεπής (1494-1566) και πρόσταξε να συλλάβουν τον Καραγκιόζη και να του τον πάνε στο Σεράι.
- Πες μου κι εμένα καμιά από τις κωμικές ιστορίες, που λες στους συντρόφους σου, τον πρόσταξε.
Και ο Καραγκιόζης, που άλλο δεν ήθελε, τις αράδιασε όλες. Ο Σουλτάνος γέλασε πολύ, λέει η παράδοση, μα στο τέλος κρέμασε τον Καραγκιόζη κι έτσι τέλειωσε το τζαμί.
Η ντροπή της πατρίδας

Υβριζόμενος κάποτε από έναν Αττικό για τη Σκυθική καταγωγή του (ότι ήταν βάρβαρος), ο Ανάχαρσις του απήντησε: «Εμένα μεν με ντροπιάζει η Πατρίδα μου, συ δε ντροπιάζεις την Πατρίδα σου.»
https://www.sansimera.gr/a
Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΛΙΔΟΡΙΚΙ
Δευτέρα 3/10 |
|
Καλό σας Κυριακόβραδο
Απ' το " λιδωρικι" με αγάπη
www.lidoriki.com
No comments:
Post a Comment