ΣΕ ΕΜΜΕΤΡΗ ΔΗΜΩΔΗ ΛΑΪΚΗ ΠΟΙΗΣΗ .
Λίγο πριν απ’ τα μέσα του 19ου αιώνα , και σε χρονολογία που δεν μπρεί μέχρι σήμερα να προσδιορισθεί , σ’ ένα απομονωμένο κεφαλοχώρι της Δωρίδας , τους Πενταγιούς , του σημερινού Δήμου Βαρδουσίων της Φωκίδας , έλαβε χώρα ένα συνταρακτικό γεγονός , που αναστάτωσε όχι μόνο την κοινωνία των Πενταγιών και των γύρω χωριών , αλλά και ολόκληρης της χώρας και ανέδειξε τη φωτεινή φυσιογνωμία της Μαρίας Δασκαλοπούλου , που στη συνέχεια , λόγω καταγωγής , ονομάσθηκε Πενταγιώτισσα , και που αποτελούσε , γιά την εποχή , μοναδικό φαινόμενο γυναικείας ομορφιάς , καπατσοσύνης , πνευματικής ωριμότητας και οραματικής ιδιοσυγκρασίας , γιά μιά καλύτερη ζωή , στην οποία η γυναίκα να πάψει να είναι πειθήνιος και άβουλος σύντροφος του άνδρα , χωρίς δικαιώματα και διεκδικήσεις .
Σαν ελεύθερος άνθρωπος η Μαρία Πενταγιώτισσα , δεν διέπραξε κανένα αδίκημα , αλλά με πάθος αγάπησε , όπως είχε δικαίωμα , ένα όμορφο και ψηλόκορμο παλληκάρι , απ’ το χωριό , τον Δημήτρη Τουρκάκη , και μάλιστα χωρίς φόβο και πάθος , και δεν έλρυβε το αίσθημά της αυτό , που αναστάτωσε την τοπική κοινωνία , που εκείνη την εποχή δεν δεχόταν προγαμιαίες σχ’εσεις και δεσμούς .
Η διάδοση του δεσμού αναστάτωσε την στενή κοινωνία των Πενταγιών , η οποία , εμμέσως πλην σαφώς , πίεζε διαρκώς και έντονα τον αδελφό και προστάτη της ορφανής από γονείς Μαρίας , Θανάση Δασκαλόπουλο , να λάβει μέτρα γιά τη διάλυση του δεσμού και την εξαφάνιση του φαινομένου , που υπήρχε κίνδυνος να επεκταθεί και σε άλλα κορίτσια του χωριού .
Ο Θανάσης , δάσκαλος κι’ αυτός , όπως ο πατέρας του , ήταν ως εκ τούτου , θεματοφύλακας των , τότε , ηθικών αξιών και τοπικών παραδόσεων του χωριού , θεώρησε τον εαυτό του υπόχρεο να ασκήσει επί της Μαρίας αφόρητη πίεση γιά να διακόψει βιαίως τον δεσμό αυτό , που γιά λόγους προσωπικούς δεν ενέκρινε , με βίαια μέσα και τρόπους , που εκείνη .ομως την εποχή ήταν παραδεκτά .
Πέρα ‘ομως απ’ αυτό , ο Δασκαλοθανάσης ήταν αντίθετος με τις απόψεις της Μαρίας , να διδάσκει τα κορίτσια του χωριού να μάθουν να διεκδικούν τα διακαιώματά τους , που δεν θα ‘πρεπε να υπολέιπονται εκείνων , των ανδρών . Σύμφωνη βέβαια , με τις απόψεις του Δασκαλοθανάση , ήταν και η κοινωνία των Πενταγιών , και φυσικά αντίθετη με τις απόψεις της Μαρίας , η θέσε της οπόιας στο χωριό , πιά , είχε γίνει πολυ δύσκολη .
Η αφόρητη όμως αυτή κατάσταση και οι συνεχείς βιαοιπραγίες του αδελφού , σε βάρος της Μαρίας , που είχε πιά εξελιχθεί σε ενδοοικογενειακό καθημερινό ..πόλεμο , εξόργισε τον αγαπημένο της Δημήτρη Τουρκάκη , ο οποίος σε συνεργασία με άλλους συγχωριανούς ( Θεοδωράκη κλπ ) θέλησε να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα βγάζοντας απ’ τη…μέση το βάναυσο αδελφό .
Δεν είναι βέβαια δυνατόν να γνωρίζουμε τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν τον Τουρκάκη στην πράξη του , πιστεύουμε όμως ότι τον τύφλωσε η δύναμη της απέραντης αγάπης του γιά την Μαρία .
Ας παρακολουθήσουμε όμως , βήμα- βήμα , την εξέλιξη της πραγματικής ιστορίας της Μαρίας της Πενταγιώτισσας , όπως καταγράφεται στο ακόλουθο έμμετρο δημώδες λαϊκό ποίημα , που βρέθηκε πολύ-πολύ αργότερα απ’ το περιστατικό , και το οποίο πιστεύουμε πως γράφτηκε , ίσως , στα πρώτα χρόνια του προηγούμενου αιώνα , από άγνωστο δημιουργό .
ΜΑΡΙΑ Η ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ
Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά
και στο Χρυσό Κριάρια ,
και στης Μαρίας την ποδιά
σφάζονται παλλικάρια .
*
Γέννημα , θρέμμα Πενταγιών
η ξακουστή Μαρία ,
αρχοντικό περπάτημα
το βλέμμα με λατρεία .
*
Η ομορφιά σου η πολλή ,
των Πενταγιών η γέννα ,
βγήκε από όμορφο χωριό
με του λαού την πένα .
*
Το σπίτι σου σε φρόντιζε ,
δεν σ’ έστελνε χωράφι ,
μον’ γράμματα σε μάθαινε
μη μείνεις και στο ράφι .
*
Ήσουν γυναίκα παινευτή ,
των γυναικών ο λόγος
γιά σένα εσυζήταγαν
στων αλωνιών το σκότος .
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι ………
Η έμμετρη ιστορία της Μαρίας , έχει 145 στροφές και όπως προείπαμε θα πρέπει να έχει γραφτεί από ..άγνωστο λαϊκό δημιουργό του χωριού , η της ευρύτερης περιοχής .
Θα πρέπει ακόμα εδώ να διευκρινίσουμε , πως ο Δημήτρης Τουρκάκης , ήταν Πενταγιώτης , και δεν είχε καμιά σχέση με τους Τουρκάκηδες του Λιδορικίου η και άλλων χωριών , γιατί υπήρχαν σε όλα σχεδόν τα χωριά οικογένειες μ’ αυτό το επίθετο , και μάλλον θα πρέπει να ήταν απ’ τις οικογένειες των Τούρκων που παρέμεινα στα χωριά μας μετά την απελευθέρωση .
H πανέμορφη Πενταγιού .
Καλό σας μεσημέρι…………………..Κ-
No comments:
Post a Comment