“ Μια δημόσια πρόταση για να “ γράψει ιστορία “ η Ιεραρχία : Να αποποιηθούν όλοι κάθε προσωπική περιουσία ( όπως οι μοναχοί )
Επειδή αγαπημένοι μου φίλοι , πολλά και διάφορα ακούμε κατά καιρούς και από…διαφόρους , σχετικά με τα ..εκκλησιαστικά , θεωρήσαμε σκόπιμο να αναδημοσιεύσουμε το παρακάτω κείμενο απ΄την χθεσινή “ Δημοκρατία “ με τον τίτλο της επικεφαλίδας μας , έτσι για να έχετε μια..σωστή εικόνα των εκκλησιαστικών τεκταινομένων , το άρθρο είναι του κ. Γ.Ι.Μποτή , δικηγόρου πρώην Νομ.ν του Χριστόδουλου .
….Οι βαθμοί της ιεροσύνης είναι τρεις : του διακόνου , του πρεσβυτέρου ( ιερέα ) και του επισκόπου . Ο διάκονος διακονεί ( βοηθάει ) τον ιερέα και τον επίσκοπο στην τέλεση των μυστηρίων της εκκλησίας μας . Δεν τελεί κανένα μυστήριο μόνος του και η χειροτονία του γίνεται από τον κανονικό επίσκοπο .
Ο ιερέας τελεί όλα τα μυστήρια , εκτός της ιεροσύνης , επ’ ονόματι του επισκόπου . Αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του ποιμαντικού και του αγιαστικού έργου της εκκλησίας . Ο ιερέας , όπως και ο διάκονος , μπορεί να είναι είτε έγγαμος είτε άγαμος . Ο τελευταίος φέρει τον τίτλο ( οφίκιο ) του Αρχιμανδρίτη .
Ο επίσκοπος , υπηρέτης του Μεγάλου Αρχιερέα , αποτελεί κατά τα ιερά κείμενα , εικόνα Χριστού μέσα στην εκκλησία . Χειροτονείται από δύο τουλάχιστον ή τρεις επισκόπους . Αποκαλείται και μητροπολίτης , εφόσον διαποιμαίνει ιερά μητρόπολη . Μόνο άγαμοι κληρικοί χειροτονούνται επίσκοποι .
Οι άγαμοι κληρικοί είναι μοναχοί , είναι δε εγγεγραμμένοι υποχρεωτικά εις τα μοναχολόγια μιας ιεράς μονής , εις τη μοναστική αδελφότητα της οποίας ανήκουν . Προ δε της εγγραφής του μοναχού εις τα μοναχολόγια της ιεράς μονής , λαμβάνει χώρα ειδική τελετουργική πράξη , ονομαζόμενη κουρά . Κατά την κουρά , ο μοναχός δίδει υπόσχεση ενώπιον του επισκόπου ότι θα τηρήσει ως κόρην οφθαλμού τις τρεις μοναχικές αρετές , την αγαμία , την ακτημοσύνη και την υπακοή . Με την πιστή και ακριβή τήρηση των τριών αυτών αρετών , πράγματι καταξιώνεται η μοναχική ιδιότητα .
Στην πράξη όμως , δυστυχώς , γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες φαινομένων καταπάτησης και καταρράκωσης των μοναχικών αρετών . Όπως αντίθετα , συναντούμε και καθοσιωμένες προσωπικότητες μοναχών , που τίμησαν τον όρκο τους .
Μετά την κουρά και την εγγραφή εις το μοναχολόγιο της μονής , ο μοναχός , κατά τους ιερούς κανόνες , “ τεθνηκώς λογίζεται “ και ολόκληρη η περιουσία του , κινητή και ακίνητη , περιέρχεται αυτοδικαίως από το Νόμο , στο Νομικό πρόσωπο της ιεράς μονής στην οποία είναι εγγεγραμμένος . Αν υπάρχουν νόμιμοι ( αναγκαίοι ) κληρονόμοι του μοναχού , δηλαδή γονείς , λαμβάνουν ούτοι την νόμιμη μοίρα από την περιουσία του . Κάθε κληρονομία , κληροδοσία ή δωρεά προς το πρόσωπο του μοναχού ανήκει κατά τις ισχύουσες διατάξεις εις το Νομικό Πρόσωπο της ιεράς Μονής .
Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ
Οι μοναχοί διακρίνονται στους απλούς μοναχούς , που δεν έχουν λάβει το μυστήριο της ιεροσύνης και επομένως δεν μπορούν να τελέσουν καμία τελετουργική πράξη , και σ’ αυτούς που έχουν λάβει την ιεροσύνη , καλούμενοι ιερομόναχοι ή αρχιμανδρίτες , οι οποίοι δύνανται να ιερουργούν . Από αυτούς εκλέγονται και χειροτονούνται οι επίσκοποι ( μητροπολίτες ).
Όταν αποβιώσει , τόσο ο απλός μοναχός όσο και εκείνος που έλαβε το μυστήριο της ιεροσύνης , δεν κληρονομείται από τους κληρονόμους του αλλά ολόκληρη η περιουσία του , που αποκτήθηκε μετά την κουρά του , ανήκει στην Εκκλησία . Ειδικότερα , κατά τον Νόμο ,το ήμισυ της περιουσίας του περιέρχεται εις την ιερά μονή της εγκαταβίωσής του , το δε έτερον ήμισυ εις το Νομικό πρόσωπο της εκκλησίας της Ελλάδος , η οποία διαδέχθηκε τον Οργανισμό Διαχείρισης Εκκλησιαστικής Περιουσίας ( ΟΔΕΠ ), αρχικά δικαιούχο της περιουσίας αυτής .
Η παραπάνω νομοθεσία περί κληρονομίας μοναχών διελάμβανε κατά την αρχική θέσπισή της και τους επισκόπους ( μητροπολίτες ) , οι οποίοι προέρχονται από την κατηγορία των ιερομονάχων μ δηλαδή των μοναχών που είχαν χειροτονηθεί . Στα μέσα όμως του περασμένου αιώνα και μάλιστα κατά την δεκαετία του 1940 , η νομοθεσία άλλαξε και οι μητροπολίτες εξαιρέθηκαν από τις παραπάνω περί κληρονομίας μοναχών διατάξεις . ‘Ετσι όταν αποβιώσει σήμερα μητροπολίτης , κληρονομείται κατά το κοινό δίκαιο και η περιουσία του περιέρχεται στους φυσικούς κληρονόμους του .
Αντίθετα εάν αποβιώσει μοναχός ή ιερομόναχος , η περιουσία του περιέρχεται στην Εκκλησία κατά τις παραπάνω αναφερθείσες διακρίσεις . Δυστυχώς η κεφαλή , που έπρεπε να δίδει το παράδειγμα , αυτοεξαιρέθηκε και έτσι καταπατήθηκε βάναυσα η μοναχική αρετή της ακτημοσύνης . Η Άδικη και παράνομη αυτή η ρύθμιση , που προσβάλλει ευθέως τις ευαγγελικές επιταγές της ισότητας και της δικαιοκρισίας , πρέπει να καταργηθεί και να επανέλθει η αρχική νομική ρύθμιση . Αυτό θα ικανοποιήσει το περί δικαίου αίσθημα του Χριστεπώνυμου πληρώματος της Εκκλησίας . Και είναι απογοητευτικό το φαινόμενο , δηλαδή το γεγονός ότι η παράνομη και ανήθικη αυτή διάταξη , παραμένει σε ισχύ επί 70 περίπου χρόνια .
Καμία Ιερά Σύνοδος , κανένας Αρχιεπίσκοπος ή μητροπολίτης δεν εισηγήθηκε την κατάργηση της επίμαχης αυτής διάταξης , ώστε να επανέλθει η ισότητα μεταξύ των αφιερωμένων κληρικών και να ισχύσει η μοναχική αρετή της ακτημοσύνης για όλους τους κληρικούς , ανεξάρτητα από το αξίωμα και το βαθμό που ο καθένας κατέχει .
Σε λίγες ημέρες , συνέρχεται εκτάκτως η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας προς συζήτηση θεμάτων που αφορούν στην Εκκλησία και το κοινωνικό σύνολο . Ο Αρχιεπίσκοπος θα μπορούσε να εισηγηθεί εις τι σώμα της Ιεραρχίας προκειμένου να ληφθεί απόφαση για την αποκατάσταση της ηθικής τάξεως για το μείζον ως άνω θέμα . Θα είναι μία ευκαιρία η Ιεραρχία ( και συνολικά η Ελλαδική Εκκλησία ) εν μέσω κρίσης να γράψει ιστορία και να στείλει μήνυμα ..δικαιοσύνης .
“ ΛΙΔΩΡΙΚΙ “
Μεγάλο το δίκιο του κ. Μποτή , ο οποίος ανήκει στην κατηγορία “ των…γνωριζόντων “ και μάλιστα πολύ – πολύ καλά , τα εκκλησιαστικο..ιερατικά πράγματα , όπως και μεγάλο είναι το δίκιο των απλών πολιτών , που έχουν πια χάσει την εμπιστοσύνη τους εκτός απ’ τους πολιτικούς μας και στους ιερωμένους όλων των βαθμίδων . Είναι δυνατό να ξεχάσουμε εκείνο τον περιβόητο Μητροπολίτη , κάπου στη Αττική , που είχε ΕΝΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΕΥΡΩ ΣΤΗ ΤΡΑΠΕΖΑ , έτσι για τα…γεράματά του ; όχι βέβαια , δεν ξεχνιούνται τέτοια πράγματα .
‘Έχουν όλοι αυτοί καμιά σχέση με τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό και όσα αυτός έλεγε και δίδασκε ;.Όχι βέβαια ….
Καλή σας Κυριακή …..Κ.Κ.-
No comments:
Post a Comment