- ΣΤ΄-
΄ Κλασσική ..εικόνα λεωφορείου (;) ‘αγονης γραμμής σε ώρα δρομολογίου , όσο για την κατάσταση του δρόμου , περιττεύουν νομίζω τα σχόλιά μας , η φωτογραφία μιλάει μόνη της…
* *
Εκείνο λοιπόν τον καιρό , δεκαετίες ΄50 και ‘60 , το Λιδορίκι ήταν στις μεγάλες..φούριες του , εμπορικό κέντρο της Δωρίδας , εξυπηρετούσε βλέπεις όλα τα ορεινά Δωρικά χωριά , και τις περισσότερες μέρες της βδομάδας , υπήρχε ..” κυκλοφοριακό “ πρόβλημα , αφού κατέβαιναν απ’ τα χωριά οι νοικοκυραίοι για να εφοδιαστούν με όλα τα αναγκαία , τρόφιμα κλπ .
Απ’ τις Λάκκες , που ήταν το Γκομοζαίϊκο μαγαζί , το μεγαλύτερο την εποχή εκείνη , μέχρι του Καραβάνα το γεφύρι , στη στροφή προς τον Αντώνη , όπου ήταν το παλιό μονοπώλιο , έβλεπες ..” παρκαρισμένα “ δεκάδες , για να μην πω εκατοντάδες ι.χ , μουλάρια , άλογα και γαϊδούρια , που περίμεναν να αποτελειώσουν τα ψώνια τα αφεντικά τους και να πάρουν το δρόμο της επιστροφής .
Στο Αλωνάκι όμως , όπου ήταν και το γραφείο του ΚΤΕΛ , περίμεναν αραγμένα και τα λεωφορεία που θα “ έπαιρναν “ κάποιο δρομολόγιο , απ’ τα πολλά που γίνονταν καθημερινά εκείνη την εποχή , Αθήνα , Άμφισσα , Ερατεινή , Ναύπακτο , χώρια τα δρομολόγια των “ άγονων “ γραμμών , Μουσουνίτσα , Γρανίτσα , Κονιάκο , Συκιά , Πενταγιού , Αρτοτίνα , Σώταινα , Δαφνοχώρι , Καλλιθέα , τα οποία βέβαια γίνονταν με ..ειδικού τύπου αυτοκίνητα , φορηγο..επιβατικά , που είχαν και ηρωικά ονόματα , Μιαούλης , Κανάρης κλπ , δεν ανήκαν στο στόλο του ΚΤΕΛ , αλλά ήταν μεμονωμένες ιδιοκτησίες και έφευγαν κάθε μεσημέρι , αφού είχαν έρθει τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ , και μετέφεραν τους επιβάτες απ’ τα γύρω χωριά , όπου για να πας έπρεπε να..μαρτυρήσεις , αφού οι δρόμοι , αν μπορούμε να τους ονομάσουμε έτσι , έμοιαζαν περισσότερο με..οργωμένα χωράφια , γεμάτα λάσπες , αυλάκια και πέτρες …
Άλλο ..μοντελάκι , λεωφορείου άγονης γραμμής , ιδιοκτησίας Χαρ. Φαλίδα , ο οποίος είναι και στο τιμόνι .
Όλα λοιπόν αυτά τα ..” άγονα “ ξεκινούσαν απ’ το Αλωνάκι κι’ αυτά , το απογευματάκι , πήγαινα στα χωριά και διανυκτέρευαν εκεί αφού πρωί – πρωί , έπαιρναν από εκεί δρομολόγιο για Λιδορίκι , φέρνοντας κόσμο για ψώνια ή για να ταξιδέψουν .
Βέβαια αυτά τα ..” κοντινά “ σε χιλιόμετρα , αλλά πολύ μακρινά σε..χρόνο , δρομολόγια , ήταν σωστό μαρτύριο , γιατί απ’ τη μια μεριά το χάλι του δρόμου , κι’ απ’ την άλλη η..” ποιότητα “ των αυτοκινήτων έκαναν ένα δίδυμο ταλαιπωρίας…αχτύπητο , θανατηφόρο ..
Βέβαια μη φανταστείτε πως και τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ ήταν κάτι το..εξαιρετικό , μία απ’ τα ίδια ήταν , αφού , ειδικά τον πρώτο καιρό , τα ¨καινούρια “ λεωφορεία , 18ρια και 24ρια , έφταναν στο ΚΤΕΛ αφού είχαν ..οργώσει ολόκληρη την Ελλάδα , και είχαν απλώς …ψευτο..επισκευαστεί , κρύβοντας έτσι τις βαθειές …ρυτίδες τους με ένα ..βάψιμο , ένα ..μπογιάτισμα ..
Με αυτά λοιπόν τα δεδομένα , τα ταξίδια , γενικώς , ήταν ένα μακρύ..μαρτύριο για τους επιβάτες , που βέβαια δεν είχαν και περιθώριο άλλης..επιλογής ..
Ο Μποβιατσονίκος , στο παλιό Μποβιατσαίϊκο 24ρι..
Ας μπούμε λοιπόν , απαρατήρητοι , σε ένα λεωφορείο της εποχής και ας κάνουμε ένα ταξίδι απ’ το Λιδορίκι στην Αθήνα . Το δρομολόγιο ξεκινούσε το πρωί , ώρα 8-9 , απ’ το Αλωνάκι ,πάντα με κάποια καθυστέρηση , γιατί έπρεπε να περιμένουμε να έρθουν όλα τα “ άγονα “ απ’ τα γύρω χωριά , που σίγουρα θα είχαν κάποιους επιβάτες για Αθήνα , Άμφισσα κλπ .
Επειδή οι θέσεις ήταν λιγοστές , όταν υπήρχαν πολλοί επιβάτες , υπήρχαν και τα καρεκλάκια , μάλιστα , όπως στα νοσοκομεία έχουν τα ράντζα , όταν δεν υπάρχουν κρεβάτια για τους ασθενείς , έτσι και στα λεωφορεία , άμα δεν έφταναν οι θέσεις , το πρόβλημα το έλυναν τα καρεκλάκια , που ήταν διάφορα μικρά καθίσματα , όχι και ιδιαίτερα…αναπαυτικά , που τοποθετούνταν στο διάδρομο , μεταξύ των καθισμάτων και έτσι δημιουργούνταν το..αδιαχώρητο , βέβαια και για το καρεκλάκι το εισιτήριο ήταν το ίδιο , και όλοι οι..” καρεκλάκηδες “ είχαν τα μάτια δεκατέσσερα μήπως και κατέβη κανένας σε κάποο ενδιάμεσο προορισμό , για να ..αρπάξουν τη θέση .
Ανάλογα λοιπόν με τις ..καιρικές συνθήκες , ήταν και τα προβλήματα των επιβατών , αν ήταν χειμώνας και έκανε κρύο τότε …τουρτούριζαν απ’ την παγωνιά και έτσι όπως ήταν “ παστωμένοι “ ο ένας πάνω στον άλλο , πιάνονταν με το πολύωρο ταξίδι . Βέβαια , για λόγους..αναγκών , γίνονταν και οι απαραίτητες στάσεις , σε έρημα μέρη , που είχαν θάμνους και δέντρα για κάλυψη του…θεάματος . Αυτά τα…διαλείμματα , είχαν τη χάρη τους αλλά και έμειναν και στην ιστορία .
Θυμηθείτε τη φράση “ κατούρα να φύγουμε “ ; έχει τη ρίζα της απ’ τα δρομολόγια αυτά κι’ απ’ τις στάσεις που γίνονταν για τις ανάγκες των επιβατών . Όταν έπρεπε να γίνει στάση , κι’ αυτό ρυθμιζόταν απ’ τους…επιβάτες , ανάλογα με την…αναγκαιότητα της…ανάγκης , παραμέριζαν τα καρεκλάκια , και οι επιβάτες έβγαιναν , κακήν ..κακώς , και σκορπίζονταν πίσω απ’ τους θάμνους και τα δέντρα που υπήρχαν , ενώ ο βοηθός , κοντρολάριζε τους επιβάτες που κατέβαιναν , αν και κατέβαιναν όλοι συνήθως , και κράταγε λογαριασμό , για να ξέρει τον αριθμό .
Όταν λοιπόν τελείωνε ο..χρόνος , ο οδηγός έμπαινε καθόταν στη θέση και κορνάριζε , για να μαζευτούν οι σκορπισμένοι στα χωράφια επιβάτες , όταν μαζεύονταν , ο βοηθός έκανε κοντρόλ , και συνήθως κάποιος ή κάποιοι έλειπαν , λόγω…καθυστέρησης , οπότε κατέβαινε απ’ το αυτοκίνητο , και ..διερευνούσε τα..πέριξ δέντρα και κυρίως τους θάμνους , και όταν έβλεπε κάποιον που είτε καθυστέρησε να κατέβει και…αργούσε , μισοκρυμμένο στους θάμνους φώναζε το περίφημο : “ Άντε , κατούρα να φύγουμε “…που έχει μείνει πια στην ιστορία ..
Εκτός όμως απ’ την χειμωνιάτικη παγωνιά , το καλοκαίρι , είχαμε άλλο βάσανο , λιώναμε απ’ τη ζέστη , φανταστείτε σε ένα αυτοκίνητο 24 θέσεων να υπάρχουν , με τα καρεκλάκια κλπ , 35 άτομα , οπότε η ατμόσφαιρα για πολλούς και … διαφόρους λόγους , γινόταν αποπνικτική , άσε που αν το λεωφορείο ήταν φορτωμένο , μόλις έπιανε λιγάκι ..ανηφόρα , ζεσταινόταν η μηχανή και ο οδηγός , έψαχνε να βρει κανένα δέντρο στο δρόμο , για να βολευτούν οι επιβάτες , και έκανε στάση να κρυώσει λίγο η μηχανή , αφού τα ψυγεία ήταν χιλιο..κολλημένα και συνήθως τρύπια απ’ την πολυκαιρία ..
Το Μποβιατσαίϊκο 32άρι , πολύ αργότερα απ’ την εποχή που περιγράφουμε . Δίπλα καμαρώνει ο Γιώργος Μποβιάτσης
Γι΄αυτές τις περιπτώσεις οι οδηγοί φρόντιζαν να έχουν πάντα μαζί τους “ λουκουμάκια “ , μάλιστα λουκουμάκια , κι’ όταν έχανε νερά το ψυγείο και κάναμε στάση , όταν ρωτούσαμε τι συμβαίνει ακούγαμε τη στερεότυπη απάντηση : Θέλει το “λουκουμάκι “ του , και πράγματι έτσι ήταν τα πράγματα , οι..” πιλότοι “ ( κυβερνήτης και..συγκυβερνήτης ) κατέβαινα και αφού επισημαίνανε που ακριβώς έτρεχε το ψυγείο το..” θεράπευαν “ βουλώνοντας τη τρυπίτσα με το…” λουκουμάκι “, βέβαια αν το ταξίδι ήταν μακρινό , δεν έφτανε ένα μόνο λουκουμάκι , γι’΄αυτό υπήρχε πάντα λουκουμο…καβάντζα , όπως επίσης υπήρχαν και τα απαραίτητα υλικά και σύνεργα για το..” μπάλωμα “ της σαμπρέλας του λάστιχου , σε περίπτωση κλαταρίσματος , γιατί αυτές οι ζημιές γίνονταν συνήθως στις…ερημιές … οπότε κατεβαίναμε όλοι , σήκωναν το αυτοκίνητο στο γρύλο και αν μεν υπήρχε ρεζέρβα , έχει καλώς , η περίπτωση ήταν..απλό…ευχέλαιο , αλλιώς …γινόταν κανονική…λειτουργία μετά …δοξολογίας , με καντήλια , αγίους και όλα τα σχετικά ..και τότε έβγαιναν τα σχετικά συμπράγκαλα , “ σολισιόν “ και..”μπαλώματα , σολισιόν λέγανε την ειδική κόλλα , και μπάλωμα το ειδικό μπάλωμα που κολλούσαν πάνω στην τρύπα και γινόταν η επισκευή , τώρα στην περίπτωση που καθοδόν , μας έπιαναν δυο …λάστιχα , τότε η λειτουργία ήταν…αρχιερατική , καταλαβαίνετε…και να φανταστείτε όλα αυτά να γίνονται κάτω από βροχή ή χιόνι ή και αφόρητη ..ζέστη , ούτε στο χειρότερο εχθρό μας…που λένε .
Αν λοιπόν όλα εξελίσσονταν ..κανονικά , χωρίς παρατράγουδα , Θεού δηλαδή θέλοντος , κι’ αφού σε κάθε χωριό και διασταύρωση κάναμε στάση για να πάρουμε επιβάτες , αν υπήρχαν , και αφού είχαμε ξεπεράσει τα δύσκολα..σημεία , την ανηφόρα στο “ ανάθεμα “ το καλοκαίρι με την πολλή ζέστη , και τα “ παλάτια “ το χειμώνα , γιατί πάντα εκεί κρατάει χιόνι , φτάναμε μετά από δίωρο και , ταξίδι , στην Άμφισσα , όπου γινόταν στάση , παίρναμε και τυχόν επιβάτες που υπήρχαν , αν βέβαια υπήρχε χώρος και συνεχίζαμε το..ταξίδι μας με επόμενο σταθμό στην ταβέρνα του Καραθανάση στην…Αράχωβα …
Η συνέχεια όμως στο επόμενο ….
Καλό σας μεσημέρι ….Κ.Κ.-
No comments:
Post a Comment