4.1.12

NOΣΤΑΛΓΙΚΕΣ ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΕΣ …ΣΤΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ …ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ

Αλωνάκι 1951

  Λιδωρίκι  1951 , το  Ανδρεοπουλαίϊκο λεωφορείο , του  αείμνηστου Γιάνν Ανδρεόπουλου , απ’ την  Ερατεινή , “ αραγμένο “ μέσα  στο  Αλωνάκι  για  να “ πάρει “ δρομολόγιο . Μπροστά δυο φίλοι και  συνεργάτες , αριστερά  ο  οδηγός  του  αυτοκινήτου Νίκος  Σταματόπουλος , ανιψιός  του Γιάννη Ανδρεόπουλου και  ο πράκτορας του  ΚΤΕΛ Θανάσης  Φωτόπουλος . Ας  σημειώσουμε  πως  ο Νίκος , εξαίρετο  παιδί , είχε  ανήμερα του  Αγίου  Ευθυμίου ,  στα  πρώτα χρόνια  της  πενταετίας  του  ΄50 , σοβαρό  ατύχημα με αποτέλεσμα  να μείνει  παράλυτος την υπόλοιπη  ζωή  του .

    Το  ατύχημα  έγινε  στις στροφές  , πριν  μπούμε  στο Λιδορίκι , όπου  υπάρχει ένα  προσκυνητάρι του  Αγ. Ευθυμίου , εκεί σταμάτησαν  για  να  ανάψουν  το καντήλι , αλλά το  λεωφορείο , άγνωστο  γιατί , κύλησε απ’ το δρόμο , στο  γκρεμό , με  αποτέλεσμα  να  τραυματιστεί   σοβαρά  ο αξέχαστος Νίκος , που  ήταν  μέσα .

         ΤΑΞΙΔΙΑ  ΣΤΟ  ΠΑΡΕΛΘΟΝ  ΜΑΣ

                                - Β -

   Στο  προηγούμενο ..” ταξιδέψαμε “ με  τη  βοήθεια  του αγαπητού φίλου Θύμιου Τσινταβή , αλλά  και  των  φωτογραφιών  που  μας  έστειλε , στα  όμορφα  εκείνα  χρόνια των  δεκαετιών ‘50 και  ‘60 , με  αναφορές  σε  συγκεκριμένα  πρόσωπα , που  έπαιξαν σημαντικό  ρόλο στα  τότε “ συγκοινωνιακά “ μας  πράγματα ..

   Yπάρχουν όμως πολλά  που  πρέπει  να  πούμε και  για  τα “ ντόπια “ λεωφορεία  όχι  μόνο του  ΚΤΕΛ , αλλά  και  των προηγούμενων  χρόνων που  δεν  υπήρχαν  “ οργανωμένες  “ συγκοινωνιακές  γραμμές , αλλά μεμονωμένα  λεωφορεία κάποιων..τολμηρών  επαγγελματιών , των “ σκαπανέων “ των  Δωρικών  συγκοινωνιών αλλά και  της  επικοινωνίας  γενικότερα .

   Στη ζωή  όμως  πάντα  υπάρχει η..αρχή , η  πρώτη  φορά  όπως  λέμε , έτσι  και  στη Λιδορικιώτικη  ζωή , την  προπολεμική  φυσικά , η  εμφάνιση  του  πρώτου  Λιδορικιώτικου  αυτοκινήτου έγινε  το  1919 ,όπως  μας λένε  οι  παλιότεροι , ας  το  δούμε  όμως …κρίμα όμως  που  δεν  υπάρχει κάποια  φωτογραφία  του  αυτοκινήτου  αυτού .

   Θα πρέπει  όμως  εδώ  να  αναφέρουμε πως πριν  απ’ το αυτοκίνητο  αυτό , στο  Λιδορίκι υπήρχε ο  θεσμός “ άμαξα – αγωγιάτες “ που  έλυνε  τα  μεταφορικά..προβλήματα , ανθρώπων  και …εμπορευμάτων ..

    Μια  άμαξα..αλογοκινούμενη , που έκανε  δρομολόγια  και  μεταφορές  από και  προς  την  Ερατεινή , είναι  και  η  εικονιζόμενη  παρακάτω , σε  φωτογραφία  βγαλμένη τον  Απρίλη  του  1913 , στον  Αντώνη  φυσικά , όπου  και ήταν η.. “ αφετηρία “ …

   Αξίζει  να  παρατηρήσετε λίγο την..” ποικιλία “ ενδυμασιών και  εμφανίσεων των επιβατών , που  ταξίδευαν για Ερατεινή . Διακρίνονται , ένας  φουστανελάς , ένας  στρατιώτης , που  μάλλον  επιστρέφει στη  μονάδα  του . όπως  καλά  βλέπετε η αφετηρία  ήταν  ακριβώς  στον  πλάτανο του  Αντώνη , όπου  δεν  υπήρχαν  ακόμα  σπίτια .

Απρίλης 1913 - Ερατ- Λιδορ

 

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΤΟ ΛΙΔΟΡΙΚΙ..

...ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΟΞΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ...

Το πρώτο αυτοκίνητο που πάτησε τις...ρόδες του στο Λιδορίκι , ήταν ένα φορτηγάκι του Παναγιώτη Μποβιάτση ( Γύφτου ) απ' τη Στρούζα , το 1919 , πριν από 93χρόνια .

Ο φριχτός παγκόσμιος πόλεμος του 1914-1918 , με τα εκατομμύρια των νεκρών και τις συμφορές που σκόρπισε σ' όλη την Ευρώπη , είχε τελειώσει . Οι στάχτες των ερειπίων είχαν καθαριστεί κι' άρχιζε η ανοικοδόμηση . Διορατικοί άνθρωποι σ' όλο τον κόσμο , άρχισαν να οραματίζονται ένα καλύτερο μέλλον γιά την ανθρωπότητα και να δουλεύουν γιά την επούλωση των πληγών της .

Μπορεί ο πόλεμος να χε σωρέψει χίλια δυο  δεινά , σκόρπισε φρίκη και τρόμο , έφερε όμως και μεγάλη τεχνική πρόοδο . Για την κάλυψη των αναγκών του , αναπτύχθηκαν πολύ τα μέσα συγκοινωνίας . Το υποβρύχιο , το αεροπλάνο , τα τανκς , τ' αυτοκίνητα , έφτασαν σε ζηλευτό ανάπτυξης και τώρα , που οι σκοτωμοί είχαν τελειώσει , έπρεπε τις τεχνικές αυτές βελτιώσεις να τις εκμεταλλευτούν οι άνθρωποι .

Χιλιάδες στρατιωτικά καμιόνια -άχρηστα πλέον-σκούριαζαν και διαλύονταν σαν παλιοσίδερα . Το συμμαχικό υλικό , αξίας δισεκατομμυρίων χρυσών λιρών , πήγαινε χαμένο στις διάφορες μάντρες , αζήτητο κι' άχρηστο .

Τότε , ο Παναγιώτης Μποβιάτσης , νέος με όνειρα πολλά και ανοιχτό μυαλό , δεν ήρθε απ' την Αμερική να αγοράσει γίδια , όπως έκαναν άλλοι , αλλά βλέποντας μπροστά που πάει η..ζωή κι' ο κόσμος αλλά και που τπάρχει ψωμι , έριξε το χρήμα του στην αγορά χωραφιών στο Χαλάνδρι και στ' αυτοκίνητα . Τ' αδέρφια και τα ξαδέρφια του τούλεγαν να " πάρει γίδια και να τους κρεμάσει τα μεγαλύτερα κυπριά , ν' αχολογάνε οι..Στρουζόραχες σαν τα..σαλαγάνε ", όπως έκαναν αυτοί , δεν τους άκουσε και κοίταξε τ' αυτοκίνητα , και τα πράγματα των δικαίωσαν.

Με λίγα λεφτά - σχεδόν τζάμπα - αγόρασε , απ' τον τότε ΟΔΙΣΥ , ένα στρατιωτικό παλιό καμιόνι , σκοπεύοντας να το δρομολογήσει Ερατεινή-Λιδορίκι , με οδηγό τον αδερφό του Νίκο . Ο ίδιος είχε στο Χαλάνδρι ένα άλλο μεγάλο αμάξι , το καμιόνι αυτό ήταν μάρκας Φορντ , με συμπαγή λάστιχα και αλυσίδα , όπως οι σημερινές μοτοσυκλέτες περίπου , τα δε φανάρια του λειτουργούσαν με...ασετυλίνη ! Το μέγεθός του όχι μεγαλύτερο από ένα σημερινό καλό τρίκυκλο .

Απ' τον Πειραιά , γεμάτο με διάφορα εμπορεύματα , το φόρτωσε σ' ένα μεγάλο καίκι κι' έφτασε στην Ερατεινή. Εκεί το βγαλαν με μεγάλα μαδέρια. Στην Ερατεινή , στο μώλο , μαζεύτηκε όλο το χωριό να το δει και να το θαυμάσει . Έγινε αγιασμός , και μετά τα σχετικά κεράσματα , το αυτοκίνητο , με οδηγό τον ίδιο τον Γύφτο , και επιβάτες τ' αδέρφια του Νίκο και Γιάννη ( το γνωστό μας Λιδορικιώτη αυτοκινητιστή ) , ξεκίνησε για το Λιδορίκι , εγκαινιάζοντας μια καινούργια...εποχή . Ο δρόμος ήταν ο ίδιος ο σημερινός , μόνο που ήταν στενότερος και σκιροστρωμένος , για τα κάρα , και βόλευε το καμιόνι με τα συμπαγή λάστιχα .Έβγαλε λοιπόν καλά τον ανήφορο μέχρι τ' Ανάθεμα , αν και κάπου-κάπου οι επιβάτες κατέβαιναν να πετάξουν καμιά πέτρα , ν' ανοίξουν το δόμο , όπου ήταν στενός , και να κάνουν και κάνα..σταυρό , να βάλει ο Θεός το..χέρι του !

Όταν όμως έφτασαν στ' Ανάθεμα και πήραν τον κατήφορο , ο Γύφτος διαπίστωσε με τρόμο πως δεν έπιαναν τα φρένα του . Κρύος ιδρώτας τον έπιασε , γιατί παρακάτω το γεφύρι ήταν πολύ στενό και η στροφή απότομη και φοβόταν μήπως πέσει έξω . Εξ' άλλου τ' αμάξια εκείνης της εποχής δεν ήταν ούτε " Μερσέντες " , ούτε " Ρολς- Ρους " .

Ψύχραιμος ο γύφτος , αναλογίστηκε την κατάσταση και τον κίνδυνο , είπε στ' αδέρφια του να κατεβούν και να πάνε να τον περιμένουν πιό κάτω , αυτός δε πήγε ως το γεφύρι , ίσιωσε μ' ένα φτυάρι λίγο το μέρος , ..εριξε μιά ματιά στ' αδέρφια του , έκανε το σταυρό του , έβαλε μπροστά και..ξεκίνησε...

Η Παναγιά η Κουτσουριώτισσα , έβαλε το χέρι της κι' όλα πήγαν καλά , πέρασαν τη Βελλά και το Παραδείσι , καθυστέρησαν λίγο , από μια μοκροβλάβη , στου Κορδοπλή το ρέμα , και σε λίγο έμπαιναν θριαμβευτικά στο Λιδορίκι , κι' ακολουθούμενοι από την ..ξυπόλυτη..πιτσιρικαρία έφτασαν και στάθμευσαν στ' Αλωνάκι , όπου τ' αμάξι έμεινε για πάντα , όπως θα δούμε παρακάτω . Ο μακαρίτης ο Γύφτος , λογάριαζε να πάρει άδεια εκμετάλλευσης της γραμμής , βάζοντας οδηγό τον αδερφό του Νίκο . Τον έφαγε όμως η...πολιτική , τα δυο κόμματα , Βενιζελικοί και Βασιλικοί , ήταν στα μαχαίρια , ο Γύφτος ήταν αντίθετος με την κατάσταση και δεν του δωσαν την άδεια . Μετά έγινε η επιστράτευση , ο αδερφός του πήγε στρατιώτης -κι' έμεινε γιά πάντα στη Μικρασία -κι' έτσι τ'αυτοκίνητο έμεινε για πάντα αραγμένο στ' Αλωνάκι , έρμαιο στα χέρια των πιτσιρικάδων , ώσπου διαλύθηκε , έχοντας κάνει ένα και μοναδικό..ταξίδι...

Ο ίδιος ο Γύφτος , έφερε και το 1935 το πρώτο λεωφορείο στο Λιδορίκι , μια κίτρινη ΦΑΡΓΚΟ , αλλά και πάλι δεν μπόρεσε να πάρει..άδεια , κι' έτσι το δωσε στους Σιώκο και Ράντο .

   Βέβαια στις  αρχές της  δεκαετίας  του  ‘20 , άρχισαν  να  εμφανίζονται  τα  πρώτα  αυτοκίνητα  στο  χωριό μας , αλλά  αυτά  στο  επόμενο ..

Αυτό , λοιπόν , το άδοξο τέλος είχε το πρώτο αυτοκίνητο του Λιδορικιού , στο..σωτήριο έτος ..1919, τώρα..τελευταία δηλαδή....Κ.-

No comments: