Στην επιστολή του π.Υφυπουργού κ. Μπούγα, απαντά η π.Βουλευτής κ. Μανδρέκα
για το ποσοστό ενίσχυσης
«Η Ελληνική Κυβέρνηση και ο οποιοσδήποτε Πρωθυπουργός δεν φτιάχνουν τους
κανόνες και δεν κατανέμουν τις ενισχύσεις κατά βούληση», τονίζει. -«Είχε
προβλεφθεί η δυνατότητα Ενδιάμεσης Επανεξέτασης του Χάρτη Περιφερειακών
Ενισχύσεων για την περίοδο 2014
Ημερομηνία δημοσίευσης:09/06/2016
Οι χάρτες συντάχθηκαν με βάση το ποσοστό του ΑΕΠ των ετών 2008-2010 και η
τότε κυβέρνηση Σαμαρά ήταν δεσμευμένη να ακολουθήσει τον κανόνα που θέτει η
Ευρωπαϊκή Ένωση, τονίζει η π.Βουλευτής κ. Ασπασία Μανδρέκα στην απάντησή της για
τα χαμηλά ποσοστά ενισχύσεων του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, ενώ εκφράζει σωρεία
ερωτηματικών για την στάση του π.Υφυπουργού κ. Γιάννη Μπούγα.
Η π.Βουλευτής ισχυρίζεται ότι «η Φωκίδα, η Φθιώτιδα, η Βοιωτία και η Εύβοια
κατατάχθηκαν στις μη προκαθορισμένες περιοχές «γ», σύμφωνα με τις προϋποθέσεις
της Ε.Ε, διότι οι περιοχές αυτές, (και η Φωκίδα), είχαν την περίοδο 2008-2010
ΑΕΠ μεγαλύτερο του 75% του Μέσου Όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (!!!)».
Αναλυτικά στην επιστολή της σημειώνει τα εξής:
Απάντηση σε Επιστολή και αντίστοιχα Σχόλια της Εφημερίδας σχετικά με τον
Επενδυτικό Νόμο και τον Χάρτη των Περιφερειακών Ενισχύσεων περιόδου 2014 -2020.
Στο φύλλο της Εφημερίδας σας, Σαββάτου 4 & Κυριακής 5 Ιουνίου 2016, και
στις σελίδες 1, 7 και 2 δημοσιεύθηκε Επιστολή του κ. Ιωάννη Μπούγα, αλλά και
σχόλια των συντακτών της Εφημερίδας, καθώς και στο φύλλο της Τρίτης 7 Ιουνίου
2016, και στις σελίδες 1, 3 και 6, σχετικά με τον Επενδυτικό Νόμο, τον Χάρτη των
Περιφερειακών Ενισχύσεων και το Ποσοστό της έντασης χορήγησης Ενίσχυσης που
δικαιούνται οι επιχειρήσεις της Φωκίδας.
Με τα ανωτέρω δημοσιευθέντα κείμενα, συνολικά, διατυπώθηκε η άποψη ότι η
εκάστοτε Ελληνική Κυβέρνηση μπορεί να διαχειρίζεται κατά βούληση τις Ενισχύσεις
αυτές και να τις κατανέμει ανά Περιφέρεια με τον τρόπο που αυτή κρίνει.
Επιπρόσθετα, με τα κείμενα αυτά αποδόθηκαν ευθύνες και σε συγκεκριμένη
Κυβέρνηση, δηλαδή στην κυβέρνηση Σαμαρά, αλλά και σε εμένα προσωπικά ως
βουλευτή, για το δήθεν μικρό ποσοστό Ενισχύσεων που θα λάβει η Φωκίδα τη νέα
περίοδο, 2014-2020.
Όμως, η εικόνα που σχηματίστηκε με τα ανωτέρω δημοσιευθέντα κείμενα δεν είναι
ορθή, ούτε αληθής.
Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο, ότι οι κανόνες και οι όροι, σύμφωνα
με τους οποίους διανέμονται οι Ενισχύεις αυτές, δεν τίθενται από την εκάστοτε
Ελληνική Κυβέρνηση. Όποιος ισχυρίζεται κάτι τέτοιο, διαπράττει Μέγα και Ριζικό
Λάθος.
Η αλήθεια είναι ότι τα χρήματα των Ενισχύσεων προέρχονται κυρίως από
Κοινοτικά Κονδύλια, με Κρατική συμμετοχή, και διανέμονται από τα Κράτη – Μέλη
της Ε.Ε στους δικαιούχους, με βάση αυστηρούς κανόνες και προϋποθέσεις που έχουν
τεθεί από τις Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέτοιοι όροι - κριτήρια είναι για παράδειγμα το κατά κεφαλήν εισόδημα, ΑΕΠ
μιας Περιφέρειας, όπως αυτό καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ και τη ΕΥΡΩΣΤΑΤ, η
ποσοστιαία σχέση του με τον Μέσο Όρο του κατά κεφαλήν εισοδήματος της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, το γεγονός ότι συγκεκριμένη Περιφέρεια έχει σύνορα με άλλο Κράτος -
εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, κ.λ.π.
Στο σημείο αυτό, θα παραθέσω, όσο γίνεται με απλά λόγια τη διαδικασία, για να
την αντιληφθεί και ο κόσμος που διαβάζει, γιατί αυτό και μόνο έχει σημασία για
μένα.
Στις 28 Ιουνίου 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε δεσμευτικές κατευθυντήριες
γραμμές για τις Κρατικές Ενισχύσεις Περιφερειακού Χαρακτήρα για την επόμενη
περίοδο, 2014 – 2020, (ΚΓΠΕ).
Δυνάμει της παραγράφου 178 των Κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής κάθε Κράτος – Μέλος, όπως η Ελλάδα, θα έπρεπε να κοινοποιήσει στην
Επιτροπή, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 108 παρ. 3 της Συνθήκης για τη
λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένα ενιαίο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Ο
Χάρτης των Περιφερειακών Ενισχύσεων θα έπρεπε να συνταχθεί αποκλειστικά και μόνο
πάνω στους κανόνες των Κατευθυντήριων Γραμμών της Ε.Ε, (αυτονόητο είναι ότι σε
αντίθετη περίπτωση δεν θα μπορούσε να εγκριθεί από την Ε.Ε).
Σύμφωνα με αυτά, οι Ελληνικές Αρχές συνέταξαν τον Χάρτη Περιφερειακών
Ενισχύσεων και τον απέστειλαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την 11η-3-2014.
Όπως προαναφέρθηκε, ο Χάρτης αυτός για να γίνει δεκτός από την Ε.Ε βασίσθηκε
στις νέες Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Περιφερειακές Ενισχύσεις, που
εγκρίθηκαν από την Επιτροπή τον Ιούνιο του 2013, (ΕΕ 2013 C 209/1), και όπου
καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες τα κράτη – μέλη μπορούν να χορηγούν
Ενισχύσεις στις Επιχειρήσεις για τους σκοπούς της Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Η Ελληνική Κυβέρνηση τον Μάρτιο του 2014 περιέλαβε σ’ αυτό το Χάρτη τις
Περιφέρειες που καλύπτουν το 100% του εθνικού πληθυσμού, ως επιλέξιμων για
Περιφερειακές Ενισχύσεις, δυνάμει των όρων και των παρεκκλίσεων που προβλέπονται
στο άρθρο 107 παρ. 3 στοιχεία α) και γ) της ΣΛΕΕ για την περίοδο από 1η Ιουλίου
2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020.
Σύμφωνα με τις ανωτέρω προϋποθέσεις - Κατευθυντήριες που έθεσε η Ε.Ε για την
νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων έγινε
διαχωρισμός των Ελληνικών Περιφερειών σε περιοχές «α», σε προκαθορισμένες
περιοχές «γ» και σε μη προκαθορισμένες περιοχές «γ».
Η κατηγοριοποίηση των Περιφερειών έγινε με προκαθορισμένο, όπως είπαμε,
κριτήριο το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των περιοχών και μάλιστα ως μέσος όρος των ετών
2008 – 2010 (!!!).
Ειδικότερα, με βάση τον κανόνα του άρθρου 107 παρ. 3 στοιχείο γ) της ΣΛΕΕ για
την νέα περίοδο 2014 – 2020 καθώς και τα κριτήρια που ορίζονται στην παρ. 163
και στην παρ. 165 στοιχείο α) των ΚΓΠΕ, όλοι ο Νομοί της Στερεάς Ελλάδας, πλην
της Ευρυτανίας - γιατί για αυτή ισχύει ο κανόνας της πιο αραιοκατοικημένης
περιοχής - εντάχθηκαν στις μη προκαθορισμένες περιοχές «γ».
Η Φωκίδα, η Φθιώτιδα, η Βοιωτία και η Εύβοια κατατάχθηκαν στις μη
προκαθορισμένες περιοχές «γ», σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της Ε.Ε, διότι οι
περιοχές αυτές, (και η Φωκίδα), είχαν την περίοδο 2008-2010 ΑΕΠ μεγαλύτερο του
75% του Μέσου Όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (!!!).
Αυτός, ξαναλέω, είναι ο κανόνας που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να χορηγήσει
οικονομικές ενισχύσεις στις συγκεκριμένες περιοχές. Κατά συνέπεια, η Ελληνική
Κυβέρνηση και ο οποιοσδήποτε Πρωθυπουργός δεν φτιάχνουν τους κανόνες και δεν
κατανέμουν τις ενισχύσεις κατά βούληση. Έτσι και τον Μάρτιο του 2014 η Κυβέρνηση
της Ν.Δ ήταν δεσμευμένη για το πώς θα καταρτίσει τον Χάρτη αυτό και δεν είχε τη
δυνατότητα να προτείνει κάτι διαφορετικό. (θα πω στη συνέχεια τί προτείνεται από
την Ε.Ε για την ενδεχόμενη Αναπροσαρμογή του Χάρτη).
Περαιτέρω, στην κατηγορία που κατατάσσεται η Στερεά Ελλάδα και άρα η Φωκίδα,
η μέγιστη ένταση ενίσχυσης είναι 10% για τα επενδυτικά σχέδια των μεγάλων
επιχειρήσεων. Για τις μεσαίες επιχειρήσεις η ενίσχυση αντιστοιχεί στο 20%, ενώ
για τις μικρές επιχειρήσεις στο 30%.
Άρα και η αναφορά στα δημοσιεύματα της Εφημερίδας ότι όλες οι επιχειρήσεις
συλλήβδην επιχορηγούνται με ποσοστό 10%, δεν είναι ορθή. (Πάντα μιλάμε για τη
νέα προγραμματική 2014 – 2020).
Είναι γνωστό, και απορώ, πώς προκάλεσε η δημοσιευθείσα Επιστολή του πρώην
Υφυπουργού την έκπληξη καθώς και τα ανάλογα σχόλια της Εφημερίδας, το γεγονός
ότι η Φωκίδα, ως ανήκουσα στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, εμφανίζεται στις
περιοχές με υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα και ΑΕΠ, καθόσον οι βιομηχανικές
περιοχές των Οινοφύτων, κ.λ.π, που ανήκουν την ίδια διοικητική Περιφέρεια,
ανεβάζουν τους αριθμούς αυτούς.
Το θέμα αυτό το αντιμετωπίζει η Φωκίδα σε όλα τα επιλέξιμα Κοινοτικά
προγράμματα, ΕΣΠΑ, κ.λ.π.
Περαιτέρω, από τους ίδιους τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και
συγκεκριμένα από την παράγραφο 183 των ΚΓΠΕ είχε προβλεφθεί η δυνατότητα
Ενδιάμεσης Επανεξέτασης του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων για την περίοδο
2014-2020.
Τονίζω, ότι η δυνατότητα Επανεξέτασης του Χάρτη Περιφ. Ενισχύσεων είχε
προβλεφθεί εξ’ αρχής, (προκαθορισθεί), ότι θα μπορούσε να γίνει αποκλειστικά και
μόνο τον Ιούνιο του 2016 (!!!).
*** Είναι πασίδηλο, όμως, ότι αυτή την περίοδο δεν είναι Κυβέρνηση η Νέα
Δημοκρατία, ούτε εγώ η Βουλευτής του Νομού. Έτσι, ο νυν Βουλευτής και η
Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα τώρα, (Ιούνιος 2016), έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν
τις προτάσεις τους για Επανεξέταση της θέσης όλων των Περιοχών, κατά συνέπεια
και της Φωκίδας, στο Χάρτη των Ενισχύσεων 2014-2020 και στον Αναπτυξιακό Νόμο.
(Αυτό νωρίτερα δεν μπορούσε να γίνει, όπως εξηγήθηκε).
Εξάλλου, αν κάποιος παρακολουθούσε την επικαιρότητα θα ήξερε ότι ο σημερινός
Υπουργός Οικονομίας κ. Σταθάκης, ήδη παρουσιάζοντας και επίσημα χθες το
Νομοσχέδιο για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα
στη Βουλή, βασιζόμενος στην ανωτέρω πρόβλεψη δυνατότητας Επανεξέτασης για Ιούνιο
του 2016, ανακοίνωσε ήδη ότι ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων θα αναθεωρηθεί
κατόπιν εγκρίσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να λάβει υπόψη τα δεδομένα των
νέων Περιφερειακών ΑΕΠ, καθώς η Ελλάδα έχει υποστεί μεγάλη οικονομική καθίζηση.
Κατόπιν όλων αυτών:
Α. Αναρωτιέμαι πώς ο πρώην Υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Μπούγας, καταφέρεται
εναντίον της Κυβέρνησης της Ν.Δ δεδομένου ότι στην Επιστολή του αναφέρει ότι: «η
αρχή του προβλήματος βρίσκεται στην υποβολή του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων,
που είχε κατατεθεί από την Ελλάδα κι εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το
2014…».
Όπως εξηγήθηκε ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων του 2014 συντάχθηκε με
μοναδικό κριτήριο, προκαθορισμένο από τις συνθήκες της Ε.Ε, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ
κατά μέσο όρο του χρονικού διαστήματος 2008-2010. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπήρχε
η δυνατότητα να προταθεί τίποτε άλλο εκείνη τη χρονική στιγμή.
Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ο κ. Μπούγας, ως π. Υφυπουργός Ανάπτυξης, δεν το
γνωρίζει αυτό. Κατά συνέπεια γεννά ερωτηματικά το γεγονός ότι αποδίδει την αρχή
του προβλήματος στη Κυβέρνηση της Ν.Δ που συνέταξε το Χάρτη το Μάρτιο του 2014.
Αξιοσημείωτο παραμένει ότι μετά από τόσες μέρες, ο ίδιος ουδόλως αντέδρασε ή
αρνήθηκε το ότι η Εφημερίδα χαρακτήρισε την Επιστολή του ως «Απίστευτη
Καταγγελία» κατά της Κυβέρνησης της Ν.Δ και της τότε Βουλευτή, δηλαδή εμού….
(Ενώ όπως στοιχειοθετήθηκε καμία ευθύνη δεν φέρει η τότε Κυβέρνηση).
Επίσης, δεν είναι δυνατόν να μην γνωρίζει ότι από του ίδιους τους κανόνες της
Ε.Ε είχε προβλεφθεί ότι, μετά την υποβολή του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων για
την περίοδο 2014 – 2020, θα υπάρξει δυνατότητα Επανεξέτασης τον Ιούνιο του
2016.
Ότι το γνωρίζει αποδεικνύεται από το γεγονός ότι παρενέβη τώρα, αρχές Ιουνίου
2016, και καλεί τον νυν Βουλευτή Φωκίδας να ενεργήσει σχετικά (!!!).
Προσωπικά, αρνούμαι να σχολιάσω και να χαρακτηρίσω τα ανωτέρω, άλλωστε αυτό
είναι δουλειά άλλων.
Β. Το γεγονός ότι όσα ισχυρίζομαι, για τα ισχύοντα σχετικά με τους
Περιφερειακούς Χάρτες Ενισχύσεων, είναι ορθά, επιβεβαιώνεται ασφαλώς από τις
διατάξεις των συνθηκών της Ε.Ε αλλά και από τον ίδιο τον σημερινό Υπουργό
Οικονομίας, κ. Σταθάκη.
Ο κ. Σταθάκης κατά την επίσημη παρουσίαση του Νομοσχεδίου για το νέο
Αναπτυξιακό Νόμο αναφέρθηκε στην προβλεπόμενη δυνατότητα για Επανεξέταση των
Χαρτών, (2014-2020), που από το 2013 προβλέφθηκε ότι μπορεί να γίνει τον Ιούνιο
του 2016.
Ο κ. Σταθάκης δημοσίως ήδη Ανακοίνωσε ότι ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων
θα αναθεωρηθεί κατόπιν εγκρίσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να λάβει υπόψη τα
δεδομένα των νέων Περιφερειακών ΑΕΠ, καθώς η Ελλάδα έχει υποστεί μεγάλη
οικονομική καθίζηση. Βέβαια, πρόσθεσε, ότι γίνονται ακόμη διαπραγματεύσεις.
Και στο σημείο αυτό αναρωτιέμαι: Αφού έχει ήδη Ανακοινωθεί από τον αρμόδιο
Υπουργό η Επανεξέταση και έχουν προταθεί τα νέα οικονομικά δεδομένα και τα νέα
Περιφερειακά ΑΕΠ, τί καλούν τον νυν Βουλευτή να κάνει; Το αυτονόητο;;;;;
Ε, λοιπόν, μετά από αυτά, το μόνο που θα μένει είναι… οι καλούντες τον κ.
Βουλευτή να τον…. Συγχαρούν κιόλας…!
(Αποστέλλω στην Εφημερίδα σας, το από 7-5-2014 Δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για τον Ελληνικό Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2014-2020 καθώς και
το από 7-5-2014 Κείμενο του Αντιπροέδρου της Ε.Ε, κ. Αλμούνια, για την
πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών,
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/252063/252063_1547272_57_2.pdf,
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-527_el.htm ).
Άμφισσα, Τρίτη 7-6-2016,
Ασπασία Μανδρέκα,
τ. Βουλευτής Φωκίδας.
orafok.gr
No comments:
Post a Comment