skip to main |
skip to sidebar
ΜΙΑ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ !!!
Ποιοι θα μας διοικούσαν αν είχε αλλάξει ο νόμος
-Ποια θα ήταν η σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Δελφών, αν Δήμαρχος και
Δημοτικοί Σύμβουλοι εκλέγονταν σε διαφορετικά ψηφοδέλτια. -Τα υπέρ και τα κατά
ενός τέτοιου εκλογικού συστήματος.
Οι πολλές στρεβλώσεις του νόμου Καλλικράτη και η αυξημένη πλειοψηφία που
οδηγεί σε δεύτερη Κυριακή έχει προκαλέσει πολιτική ασφυξία και διατηρεί μόνιμα
ανοικτή τη συζήτηση για αλλαγή του τρόπου εκλογής. Οι εκατοντάδες υποψήφιοι
Δημοτικοί Σύμβουλοι που χρειάζονται οι υποψήφιοι Δήμαρχοι για να κατεβάσουν
ψηφοδέλτιο και μάλιστα με αξιώσεις για να έχει ελπίδες νίκης μειώνει σημαντικά
το επίπεδο των παρατάξεων. Για παράδειγμα όταν για να κατεβεί ένα ψηφοδέλτιο στο
δήμο Δελφών χρειάζεται 150-200 υποψηφίους είναι δεδομένο εκ προοιμίου ότι
αφαιρείται το δικαίωμα επιλογής από τον επικεφαλής.
Η κυβέρνηση Σαμαρά πρώτη έφερε στο τραπέζι των συζητήσεων το θέμα αλλαγής του
τρόπου εκλογής προτείνοντας δυο διαφορετικά ψηφοδέλτια όπου ενιαία θα επιλεγόταν
ο Δήμαρχος από το ένα και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι από το άλλο. Η πρόταση αυτή
ποτέ ουσιαστικά δεν αποσύρθηκε από το δημόσιο διάλογο, αφού βρήκε μεγάλο μέρος
υποστηρικτών στην αυτοδιοίκηση, την πολιτική ζωή και την κοινωνία.
Σήμερα, μια 25μελής επιτροπή επεξεργάζεται συνολικό σχέδιο αλλαγών που είναι
εξόφθαλμο πια ότι χρειάζεται ο Καλλικράτης. Ανάμεσα σε αυτές είναι η απαλλαγή
από τη δεύτερη Κυριακή και τις «συμφωνίες κάτω από τραπέζι» που αυτή φέρνει, η
απλή αναλογική, αλλά και τα ξεχωριστά ψηφοδέλτια.
Για να καταλάβουμε τι επιχειρείται θα πρέπει να το δούμε με ένα παράδειγμα.
Ποια θα ήταν η σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Δελφών σήμερα, αν αυτό το
εκλογικό μέτρο είχε εφαρμοστεί το 2014; Αν το μόνο μέτρο εκλογής ήταν η
σταυροδοσία, τότε το αποτέλεσμα θα ήταν το κάτωθι:
01.Μαντζώρος Στάθης 952
02.Μανανάς Θανάσης 753
03.Παπαλάιος Αριστείδης 588
04.Καραγιάννης Βασίλης 579
05.Κυριακίδης Αλέξανδρος 578
06.Εμμανουήλ Γιώργος 560
07.Γουργουρή Μάρω 529
08.Σεγδίτσα Σωσώ 486
09.Καραμπάσης Ιωάννης 481
10.Καραγιάννης Δημήτρης 476
11.Καπαρέλη Χαρίτου 469
12.Σαρανταένας Βασίλης 464
13.Μάνιος Ασημάκης 453 (ισοψηφία)
14.Παναγιωτόπουλος Αν. 453 (ισοψηφία)
15.Κατσικούλης Νίκος 445
16.Τσονάκας Θανάσης 440
17.Αναγνωστόπουλος Ματ. 438
18.Κασούτσα Γιώτα 438
19.Τσούνης Παναγιώτης 413
20.Νάκος Γιώργος 388
21. Πιλάλα Λιάνα 383
22.Μίχος Νεκτάριος 381
23.Τσαμαντάνης Χρήστος 362
24.Λύτρας Λουκάς 358
25.Αναγνωστόπουλος Λουκ. 356
26.Θεοφάνης Ηλίας 355
27.Λουπάκος Νίκος 349
28.Καρλιαύτης Βαλάντης 344
29.Κοτσάνου Έλλη 343
30.Ανδρεοπούλου Μαίρη 337
31.Κορδάς Αργύρης 336
32.Γάτος Ηλίας 330
33.Αγγελόπουλος Αριστείδης 313
Αυτή θα ήταν η σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου αν πηγαίναμε σε εκλογές με
ενιαίο ψηφοδέλτιο και αν δεν παραχωρούσε έδρα στους υποψηφίους δημάρχους που δεν
κατάφεραν να εκλεγούν.
Από τα παραπάνω προκύπτουν σημαντικά ζητήματα. Πρώτο, είναι καθαρό ότι θα
εκλέγονται μόνο αυτοί που θέλει η τοπική κοινωνία με σειρά προτεραιότητας.
Βλέπουμε δε, ότι οι μεγάλες περιοχές πιέζουν εκλογικά τις μικρές και το ερώτημα
που μπαίνει είναι αν θα πρέπει να αναγνωριστεί γεωγραφική κατανομή των εδρών.
Πρακτικά κάτι τέτοιο δεν υφίσταται, αφού οι υποψήφιοι εκτίθενται σε όλη τη
γεωγραφική έκταση του δήμου Δελφών και ως εκ τούτου οφείλουν να είναι
ενημερωμένοι. Η λογική του «δεν είναι η περιοχή μου και δε μπορώ να έχω άποψη»
που κατά καιρούς εκφράζεται στα Δημοτικά Συμβούλια πρέπει να εξαλειφτεί
οριστικά. Ένας υποψήφιος της Δεσφίνας παίρνει σταυρό σε όλο το δήμο, αποφασίζει
με την ψήφο του για όλες τις Δημοτικές Ενότητες και οφείλει να αντιμετωπίζει το
δήμο ως ενιαίο και αδιαίρετο σύνολο. Άρα λοιπόν, ο φόβος της μη επαρκούς
γεωγραφικής κατανομής θα πρέπει να ξεπεραστεί.
Δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι η επιλογή αντιδημάρχων. Εδώ δε μπορούμε να
πούμε πολλά γιατί δεν έχει αποσαφηνιστεί ο τρόπος επιλογής. Θεωρούμε όμως ότι αν
σήμερα ο κ. Θανάσης Παναγιωτόπουλος μπορούσε να επιλέξει, μέσα στη Δημοτική Αρχή
θα βλέπαμε και κάποια πρόσωπα της μειοψηφίας. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε άνετα να
οδηγήσει στους άριστους!
Η τρίτη και βασικότερη αλλαγή που θα έφερνε είναι η ανατροπή της εξουσίας, η
οποία από το Δήμαρχο θα περνούσε στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο θα ήταν τυπικά
και ουσιαστικά κυρίαρχο όργανο. Πλέον, ο Δήμαρχος δεν θα μπορούσε να περνάει
εύκολα ό,τι θέλει, αφού θα έπρεπε να πείσει μέλη του ενός σώματος καθαρά
ανεξάρτητου σε βάθος χρόνου. Αυτό θα εξυπηρετούσε με βεβαιότητα τον καλύτερο
έλεγχο λειτουργίας των αυτοδιοικητικών οργάνων.
Επιπλέον, όσοι εκφράζουν τον φόβο της έλλειψης πλειοψηφίας δεν έχουν δίκιο,
αφού σε ένα τέτοιο σχήμα ο καθένας αναλαμβάνει την ευθύνη να στηρίξει το δήμο,
καθώς εξαλείφονται πια όλοι οι λόγοι για την άσκηση επικοινωνιακής πολιτικής και
εντυπώσεων.
Δεν ξέρουμε πια θα είναι τελικά η πρόταση της 25μελούς επιτροπής που θα
παρουσιαστεί αρχές του νέου έτους, πιστεύουμε όμως ότι πρέπει να απαλλαγεί η
αυτοδοιοίκηση από αποχρώσεις, κόμματα και παραταξιακή – πελατειακή συνείδηση για
να μπορέσει να λειτουργήσει πραγματικά προς όφελος και μόνο της τοπικής
κοινωνίας. Ο κάθε δήμαρχος που θα ήξερε ότι η πολιτική του πρόταση πρέπει να
πείσει ανεξάρτητους συμβούλους και όχι κομματικό ή παραταξιακό ακροατήριο θα
αναγκαζόταν να την καλά και να είναι απολύτως ορθή και δίκαιη. Με αυτό το
σύστημα θα τελείωνε η αυτοδιοίκηση των διακρίσεων και θα ξεκινούσε η
αυτοδιοίκηση του δικαίου και της αξιοκρατίας.
Τέλος, είτε τώρα που η επεξεργασία της πρότασης γίνεται από κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
– ΑΝΕΛ, είτε πριν που τη μελετούσαν ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, με τρομάζει το ίδιο πράγμα: ότι
την επεξεργάζονται πολιτικά στελέχη κομμάτων. Πως λοιπόν μπορούν να ξεγεννήσουν
μια ακομμάτιστη αυτοδιοίκηση;
http://www.orafok.gr/
No comments:
Post a Comment