20.12.08

" Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΛΙΔΩΡΙΚΙΟΥ " του Αθαν.Ευσταθίου . - Ε.'

 

   Εδώ θέλω να προσθέσω δύο ακόμα περιπτώσεις , από απευθείας πληροφορίες που έχω υπ' όψιν μου και προσωπικά βιώματα . Οι ..νεοφώτιστοι του Λιδωρικίου είχανε στο στόχαστρο δυό ακόμη άτομα . Ευτυχώς και γιά τους δύο οι επιδιώκοντες δεν κατάφεραν να φθάσουν στο τέρμα των επιδιώξεών των , οποιεσδήποτε και αν ήσαν αυτές . Αναφέρονται στην Κατοχική Περίοδο μετά την συνθηκολόγηση της Ιταλίας με τους Δυτικούς συμμάχους , δηλαδή μετά το Σεπτέμβριο του 1943 μέχρι της 3 Μαίου 1944 .

   Συντόμως μετά τη συνθηκολόγηση των Ιταλών οι Γερμανοί αιχμαλώτισαν τους Ιταλούς και εγκατέλειψαν την περιοχή μας . Δεν πέρασε πολύς χρόνος και εγκαταστάθηκε στο Λιδωρίκι η περιφερειακή επιτροπή της κυβέρνησης του βουνού . Γραμματέας της περιφερειακής επιτροπής ήτο ο συναγωνιστής Γιώτης , αργότερα σύντροφος Χαρίλαος Φλωράκης , ο μετέπειτα αρχηγός του ΚΚΕ και τώρα ο επίτιμος αρχηγός του .

   Ο συναγωνιστής Γιώτης , αφού είχε κατηχηθεί αρκετά καλά από τους ντόπιους νεοφώτιστους , γύρω από το κατηγορητήριο του Θανάση Πίτσιου , όπως το είχαν κατασκευάσει , τον έστειλαν γιά μόνομο κατάλυμα στο σπίτι του . Την πρώτη μέρα που μπήκε μέσα στο σπίτι του Θ.Π , είδε κρεμασμένη στον τοίχο σε κάποιο δωμάτιο , τη φωτογραφία του Ξενοφώντα Πίτσιου . Ο Ξ.Π. ήτο τότε γιά πολλά χρόνια διοικητής αστυνομικού τμήματος στην Αθήνα . Ρώτησε το Θ.Π.   " τι σου είναι αυτός εκεί ;"  Ο Θ.Π. απάντησε " είναι αδερφός μου " . Ύστερα απ' αυτή τη στοιχομυθία η συζήτηση εξελίχθη . Και στην εξέλιξη ο συναγωνιστής Γιώτης είπε στον Θ.Π ότι " οι γείτονές σου πολλά σου καταμαρτυράνε ". Ο Θ.Π. έμαθε όλα τα καθέκαστα και φυσικά μιλήσανε κατ' επανάληψη γιά όλα αυτά τα ζητήματα και η στάση του συναγωνιστή Γιώτη άλλαξε προς το ευνοικότερο . Η συμπεριφορά του συναγωνιστή Γιώτη στον Θ.Π. φανέρωσε πως ήθελε να ξεπληρώσει παλιές του υποχρεώσεις προς τον αδελφό του Ξενοφώντα Πίτσιο , τον αστυνομικό διευθυντή . Αλλά παρ' όλες τις διαβεβαιώσεις γιά την ασφάλειά του , ο Θ.Π. γνωρίζοντας πρόσωπα και πράγματα , δεν αισθανότανε ποτέ πλέον άνετα και ασφαλής στο Λιδωρίκι , διότι όπως ήταν η κατάσταση τότε , οι νεοφώτιστοι θέλοντας να ξεπλύνουν δικές τους αμαρτίες η να εξυπηρετήσουν ιδιοτελείς φιλοδοξίες η συμφέροντα , μπορούσαν να χύσουν αθώο αίμα πολύ εύκολα , χωρίς μεγάλες διαδικασίες και εξηγήσεις . Είχαν προηγηθεί οι εκτελέσεις του Παναγιώτη Ασημακόπουλου και του Κώστα Ευσταθίου , και ο φόβος βασίλευε .

   Το άλλο άτομο ήμουν εγώ . Από τα μέσα του Μαρτίου μέχρι τα τέλη του Απριλίου 1944 , τρεις φορές με κάλεσαν στην πολιτοφυλακή γιά ανάκριση , όπως έλεγαν ..

   Την πρώτη φορά , είχαν μαζέψει δέκα η δέκα πέντε άτομα , μας κράτησαν λίγες ώρες , μάλλον μας έγινε νουθεσία και μας συνέστησαν προσοχή . Μα τη δεύτερη και τρίτη φορά ήμουν μόνος και οι ανακριτές τρεις . Ο Πηλέας , ο Μιχαλάκης , το όνομ ατου τρίτου δεν το θυμάμαι . Με κρατούσαν γιά τη΄ν ημέρα στη λέσχη του Ανδρίτσου , πάνω απ' το καφενείο του . Τρεις αυτοί και εγώ τέταρτος , γύρω από ένα τετράγωνο τραπέζι με δερμάτινο μαλακό κάλυμμα . Κάποτε οι καθήμενοι γύρω του παίζανε πόκερ . Αλλά τώρα στη μέση του τραπεζιού αντί γιά τράπουλα ήτανε ένα πιστόλι , ένα μαχαίρι δίκοπο και ένα κοντόξυλο με ρόζους ( κόμβους 0 γιά εκφοβισμό . Με ανακρίνανε γιά ώρες και από όλες τις ερωτήσεις η πιό επίμονη ήτανε να τους παραδώσω τα όπλα . Και εγώ ποτέ μου δεν είχα ούτε μιά σφαίρα .

   Επί πλέον ο Πηλέας , είχε ζητήσει κατάλυμμα και ερχότανε κάθε βράδυ και κοιμότανε στο σπίτι μου γιά ενάμισυ περίπου μήνα . Κάθε βράδυ άρχιζε η πολιτική συζήτηση και προσπαθούσε να μαντέψει τι πολιτικό Θεό προσκυνάω . Την τρίτη φορά που με πιάσανε με στείλανε το μεσημέρι σπίτι μου γιά φαγητό με την παραγγελία να μη μιλήσω σε κανένα . Μα ήλθε ο ξάδερφός μου Γεώργιος Καραχάλιος , που ήταν μέσα στα πράγματα , και μου είπε μεταξύ άλλων πολλών που κουβεντιάσαμε " Θανάση , θα σε πάρουν κάποια μέρα και θα σε εκτελέσουν και μετά θα το μάθουμε . Η θα ..προσχωρήσεις η θα φύγεις ". Το ίδιο μου είπε και ο Ανδρέας Τεμπέλης , ένας άλλος καλός φίλος και υποστηρικτής μου , που κι'αυτός ήταν μέσα στα πράγματα .

   Την ίδια περίοδο στο Λιδωρίκι βρισκότανε και ο Βαγγελάκης , δεν ενθυμούμαι το τελευταίο του όνομα , ο οποίος είχε φτάσει στο Λιδωρίκι με ένα περιοδεύοντα θίασο . Είδε και αγάπησε τη κόρη του Παύλου , απ' το Βαρούσι , τη νυμφεύθηκε και έμεινε στο Λιδωρίκι . Στην κατοχή ήτο διερμηνέας στη καραμπινερία των Ιταλών και τώρα ήτο με τους αντάρτες . Μιά μέρα με πλησιάζει και μου λέει πως πιέζεται , δεν μου είπε όνόματα από ποιούς πιέζεται , να πει πως την περίοδο που εργαζόμουν στα δημόσια έργα συνεργαζόμουν με τους Ιταλούς αντεθνικά . Αλλά εγώ μου λέγει τους λέγω " τέτοιο πράγμα δεν έγινε ούτε μπορώ να το πα ". Επίσης μου είπε πως του ζητάνε το ίδιο και γιά το θείο μου το γιατρό Κωνσταντίνο Σφέτσο . Σκεπτόμουνα πόσο θα μπορούσε ο Βαγγελάκης ν' αντέξει τις πιέσεις και τους πιθανούς πειρασμούς που θα του τάζανε . Έτσι όπως είχε διαμορφωθεί  η κατάσταση , κατάλαβα ίτι τα πράγματα έγιναν πολύ δύσκολα γιά να περαμείνω , και αποφάσισα να φύγω.

 

Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι .....

No comments: