Οι 5 λόγοι που έκλεισαν τα ηλεκτρικάδικα
0
Τέλος εποχής για την οδό Δραγατσανίου, η αλλιώς "οδός πρίζας, μετά από 60 χρόνια. Σε λίγες ημέρες θα κατεβάσει ρολά το τελευταίο κατάστημα ηλεκτρικών που είχε αντέξει
Κωστής Χριστοδούλου
Σεπτέμβριος 22 2016 11:01
Η μάχη του Δραγατσανίου, από την οποία πήρε το όνομα της και η οδός στην πλατεία Κλαυθμώνος ήταν μια ηρωική ήττα που γνώρισαν οι Έλληνες απέναντι στους Οθωμανούς λίγο πριν από την επανάσταση του 1821. Η μάχη επιβίωσης που έδωσαν τα καταστήματα ηλεκτρικών για να επιβιώσουν στον δρόμο που φέρει το όνομα της πόλης της Ρουμανίας μπορεί να χαρακτηρισθεί το ίδιο σκληρή αν και εδώ οι επιχειρηματίες είχαν να αντιμετωπίσουν περισσότερους από έναν εχθρούς.
Η Δραγατσανίου, ως ο δρόμος με τα ηλεκτρικά καθιερώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '50. Από εκεί έκαναν τα πρώτα τους βήματα τρεις από τις μετέπειτα μεγαλύτερες αλυσίδες. Ο Κωτσόβολος (σ.σ. στην κάθετη της Αριστείδου), η Ηλεκτρονική Αθηνών από τον Παναγίωτη Στρούτση και το Ράδιο Αθήναι από τον Μάνο Δαμίρη. Το τελευταίο, στην συμβολή με Συγγρού, το οποίο - όπως και όλη η Ράδιο Αθήναι - εξαγοράστηκε από την Κωτσόβολος είναι το τελευταίο που κατεβάζει ρολά τις επόμενες ημέρες καθώς η διοίκηση της εταιρείας το μεταφέρει στην γωνία Σταδίου και Κοραή στον χώρο που φιλοξενούσε το κατάστημα της Εμπορικής Τράπεζας που μετατράπηκε σε Alpha Bank μετά από την εξαγορά.
Πως φτάσαμε όμως και ο δρόμος που έχει υπάρξει σκηνικό σε αρκετές ταινίες της δεκαετίας του '60, τότε που η Αθήνα αποκτούσε την αστική της μορφή, άδειασε τελείως από καταστήματα ηλεκτρικών; Οι λόγοι είναι πολλοί και δεν μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει έναν ως πιο ισχυρό. Ουσιαστικά ήταν μια άνιση μάχη με τον χρόνο, τον χώρο και τις συνθήκες.
1. Μικροί χώροι Τα περισσότερα καταστήματα της Δραγατσανίου απέχουν έτη φωτός από τα σημερινά που αναπτύσσουν Κωτσόβολος και Media Markt. Μέσα σε καταστήματα που κάποια από αυτά μπορεί να ήταν και μικρότερα από 200 τετραγωνικά στοιβάζονταν χιλιάδες ηλεκτρικές συσκευές. Τα χρόνια περνούσαν οι κατηγορίες ηκεκτρικών συσκευών γίνονταν όλο και πιο πολλές και τα καταστήματα όλο και πιο πνιγερά.
2. Η επέλαση του Skroutz Όσοι είχαν ψωνίσει στο παρελθόν στην Δραγατσανίου γνώριζαν ότι το βασικό πλεονέκτημα του δρόμου ήταν η δυνατότητα να κάνεις παζάρι στις τιμές. Ρωτούσες για μία συσκευή σε ένα κατάστημα, έβγαινες πήγες στην επόμενη πόρτα και αυτό συνεχιζόταν μέχρι να βρεις την καλύτερη τιμή ή ένας καταστηματάρχης να σου πει "πήγαινε και στους άλλους και έλα μετά να σου κάνω την καλύτερη προσφορά". Ουσιαστικά η Δραγατσανίου ήταν το Skroutz πριν από την εποχή του internet.
3. Κατάρρευση αλυσίδων Στην δεκαετία του '90 ακόμη και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας για να αποκτήσεις κατάστημα στην Δραγατσανίου θα έπρεπε να πληρώσεις ένα υπερβολικό ενοίκιο και έναν αντίστοιχα υπερβολικό "αέρα" για να βγάλεις τον προηγούμενο ενοικιαστή. Μεγάλες αλυσίδες όπως ο Κορασίδης και η Ηλεκτρονική Αθηνών δεν αρκούνταν σε ένα κατάστημα και αγόραζαν στα 100 και κάτι μέτρα που είναι ο δρόμος και δεύτερο (σ.σ. η Κορασίδης μέσω του Elephant, του δεύτερου σήματος που διέθετε). Τα πρώτα σύννεφα στα ηλεκτρικά είχαν ως αποτέλεσμα να μπαίνουν και τα πρώτα λουκέτα.
4. Η απαξίωση του κέντρου Όσο ζωντανή ήταν η περιοχή που ανοίγονταν στην ακτίνα της Ομόνοιας έως και τα μέσα της περασμένης δεκαετίας τόσο αντίστροφη πορεία ακολούθησε τα τελευταία χρόνια. Ειδικά στα πρώτα χρόνια των μνημονίων με τις απανωτές διαδηλώσεις στην Σταδίου, τα επεισόδια και τα τραγικά γεγονότα της Marfin σε ελάχιστη απόσταση η κατάρρευση των τζίρων των καταστημάτων δεν άφηνε πολλά περιθώρια στο να συνεχίσουν την πορεία τους στην περιοχή.
5. Νέες πιάτσες, νέα σήματα Τόσο η αγορά της Αθήνας, κυρίως με την ανάπτυξη των malls, όσο και των ηλεκτρικών και των ηλεκτρονικών άλλαξε ραγδαία την τελευταία δεκαετία. Μπήκαν αλυσίδες όπως η Media Markt, τα Public, το Πλαίσιο (σ.σ. προϋπήρχε αλλά επέκτεινε την δραστηριότητα του) οι οποίες δεν είχαν παρουσία στην Δραγατσανίου. Αναπτύχθηκαν οι αλυσίδες των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας με την Vodafone να είναι η τελευταία που θα έχει παρουσία στην Δραγατσανίου να θυμίζει ότι κάποια εποχή υπήρχαν και καταστήματα ηλεκτρικών σε αυτό τον δρόμο.
news247.gr
No comments:
Post a Comment