Όταν ήλθε η ώρα η πόλη να τουρκέψει και μπήκαν μέσα οι Τούρκοι, έτρεξε ο βασιλιάς μας καβάλα στ’ άλογό του να τους εμποδίσει. Ήταν πλήθος αρίφνητο η Τουρκιά, χιλιάδες τον έβαλαν στη μέση κι εκείνος χτυπούσε κι έκοβε με το σπαθί του.
Τότε σκοτώθη τ’ άλογό του κι έπεσε κι αυτός. Κι εκεί που ένας Αράπης σήκωσε το σπαθί να χτυπήσει το βασιλιά, ήρθε άγγελος Κυρίου και τον άρπαξε και τον πήγε σε μια σπηλιά βαθιά στη γη κάτω, κοντά στη Χρυσόπορτα.
Εκεί μένει μαρμαρωμένος ο βασιλιάς και καρτερεί την ώρα να ’ρθει πάλι ο άγγελος να τον σηκώσει. Οι Τούρκοι το ξέρουν καλά αυτό, μα δεν μπορούν να βρουν τη σπηλιά που είναι ο βασιλιάς γι’ αυτό έχτισαν την πόρτα που ξέρουν πως απ’ αυτή θα μπει ο βασιλιάς να τους πάρει πίσω την Πόλη.
Μα, όταν είναι θέλημα Θεού, θα κατεβεί ο άγγελος στη σπηλιά και θα τον ξεμαρμαρώσει και θα του δώσει στο χέρι το σπαθί που είχε στη μάχη. Και θα σηκωθεί ο βασιλιάς και θα μπει στην Πόλη από τη Χρυσόπορτα και, κυνηγώντας με τα φουσάτα του τους Τούρκους, θα τους διώξει ως την Κόκκινη Μηλιά.
Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος στη μάχη της 29ης Μαΐου 1453,
έργο του Μυτιληνιού λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ
«ΑΥΤΟΣ Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ»
(Οδυσσέας Ελύτης)
ΜΝΗΜΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ
ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Η μορφή του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου συνδέεται άμεσα με το κοσμοϊστορικό γεγονός της αλώσεως της Πόλης, και έτσι ακριβώς περνάει στις ποικίλες εκφάνσεις της τέχνης, σε περιγραφές, ποιήματα και αφηγήσεις. Υπάρχουν ωστόσο και κείμενα που αναφέρονται πρωταρχικώς στον τελευταίο αυτοκράτορα, ενώ η άλωση περνάει σε δεύτερο επίπεδο. Εδώ θα περιοριστούμε να αναφέρουμε ορισμένα μόνο από τα κείμενα αυτά, διότι το υλικό είναι τόσο εκτεταμένο ώστε θα μπορούσε να αποτελέσει θέμα ολόκληρου βιβλίου.
Στις παραδόσεις, διηγήσεις, θρύλους, προρρήσεις, στους θρήνους και στα δημοτικά τραγούδια του ελληνικού λαού υπάρχει πλήθος αναφορών στην άλωση και στη μορφή του Κωνσταντίνου, του μαρμαρωμένου βασιλιά. Οι Θρήνοι είναι λόγια μεταβυζαντινά ποιήματα, όπου αποτυπώνεται ο πόνος για την πτώση της Βασιλεύουσας αλλά και η ελπίδα ότι όλα θα γίνουν ξανά σαν πρώτα. Ο ηρωικός βασιλιάς εμφανίζεται στις τελευταίες του στιγμές κυρίως στο Θρήνο που έχει τίτλο «Ανακάλημα της Κωνσταντινούπολης». Από τις παραδόσεις η πιο γνωστή είναι για τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά, που λίγο πριν σκοτωθεί τον άρπαξε άγγελος Κυρίου και τον απόθεσε σε μια σπηλιά, όπου θα παραμείνει μαρμαρωμένος ώσπου να τον σηκώσει άγγελος για να ξαναπάρει πίσω την Πόλη. Σε πολλά δημοτικά τραγούδια για την άλωση περιγράφεται ο ηρωικός του θάνατος καθώς και ο μυστικός του τάφος κάπου στην Κωνσταντινούπολη. Από αυτά τα τραγούδια, κυρίως τα ποντιακά, υπό τη μορφή θρήνων, εστιάζονται στη μορφή του Παλαιολόγου, που τον ονομάζουν «Ο Έλλεν Κωνσταντίνον».
Μαζί με την πίστη και τη γλώσσα τους, μ΄ αυτούς τους θρήνους, τους θρύλους και τις παραδόσεις για την ανάσταση του Γένους, διατηρούσαν τις ελπίδες τους οι ραγιάδες στα δύσκολα χρόνια της οθωμανικής κατοχής. Είναι χαρακτηριστική η νομική επιχειρηματολογία του Κολοκοτρώνη σε σχετική συζήτηση με τον καπιτάν Χάμιλτον: «Ο Βασιλεύς μας [ = ο Παλαιολόγος] εσκοτώθη, καμία συνθήκη δεν έκανε». Και πράγματι έτσι είναι, η Πόλη δεν παραδόθηκε, γι΄ αυτό λέει ο Κολοκοτρώνης: «Εμείς καπιτάν Χάμιλτον ποτέ δεν εκάμαμε συμβιβασμό με τους Τούρκους»..
Το πρώτο δραματουργικό κείμενο που αναφέρεται στον Παλαιολόγο είναι η τραγωδία του Ιωάννου Ζαμπελίου «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος» που γράφτηκε το 1818 και γνώρισε κάποια σκηνική επιτυχία. Τα μεγάλα ονόματα των αυτοκρατόρων και τα σπουδαία ιστορικά γεγονότα της Αυτοκρατορίας δεν έχουν λησμονηθεί. Ο μεγαλοϊδεατισμός και η προοδευτική αποκατάσταση του Βυζαντίου στη νεοελληνική συνείδηση, από τα μέσα του 19ου αιώνα και μετά, έδωσε την αφορμή να γραφτούν ποιήματα και τραγωδίες με θέμα την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως κυρίως, όπου βέβαια προεξάρχει η μορφή του Παλαιολόγου. Στα έργα του Τερτσέτη «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος» και «Το όνειρον του Βασιλέως» παρουσιάζεται ο τελευταίος αυτοκράτορας, μάλιστα στο δεύτερο ο Όθωνας βλέπει στον ύπνο του τον Παλαιολόγο. Το 1894 παίχτηκε στην Αθήνα η «Πόλεως Άλωσις» του Μωραϊτίδη, ενώ το 1891 ο Παπαδιαμάντης στο ποιήμά του «Η κοιμάμενη βασιλοπούλα», αναφερόμενο στο θάνατο της πριγκήπισσας Αλεξάνδρας, αφιερώνει τις πολλές στροφές στον Μαρμαρωμένο βασιλιά. Γενικότερα, το κεφάλαιο Βυζαντινή θεματογραφία στη Νεοελληνική λογοτεχνία παραμένει σχεδόν ανερεύνητο.
Το εκτεταμένο αφηγηματικό ποίημα του Γεωργίου Χρ. Ζαλοκώστα, « Το σπαθί και η κορώνα» περιγράφει με αρκετή επιτυχία τις τελευταίες στιγμές και το θάνατο του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, με σαφές λαϊκότροπο αντιδυτικό μένος. Στο ίδιο κλίμα είναι γραμμένο και το ποιήμα του Αχιλλέως Παράσχου «Αι δύο λειτουργίαι». Ο Γεώργιος Βιζυηνός στην ποιητική του συλλογή «Ατθίδες Αύραι» έχει ένα πολύστιχο ποίημα με τίτλο «Ο τελευταίος Παλαιολόγος», που απηχεί τον θρύλο για τον τάφο του βασιλιά κάτω από τον Πύργο της Χρυσής Πύλης. Τον τάφο του βασιλιά που κοιμάται κάτω από τα υπόγεια της Αγίας Σοφίας μνημονεύει ο Μωραϊτίδης σε πασχαλινά άρθρα του 1888 και πιο εκτεταμένα στο διήγημα «Χρίστος Βοσκρές» του 1901. Τίτλους όπως «Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς» και « Η μεγάλη ιδέα» βρίσκουμε στα γραφτά του Χρήστου Χρηστοβασίλη.
Η πολύ σημαντική Αθηναϊκή σχολή, με προεξάρχοντες τον Κωστή Παλαμά και τον Γεώργιο Δροσίνη, θυμάται συχνά την ηρωική μορφή του Παλαιολόγου. Για παράδειγμα θα μπορούσε να αναφερθεί το ποίημα του Κωστή Παλαμά «Το Νανούρισμα», του Δροσίνη «Πέντε Αιώνες» και «Ο δικέφαλος», και του Ιωάννη Πολέμη «Η βουβή καμπάνα» και «Το χρυσό δισκοπότηρο». Η μορφή του Κωνσταντίνου επανέρχεται ενθουσιαστικά κατά την περίοδο των εθνικών επιτυχιών του 1912-1920, ακόμη και σε λιθογραφίες των γεγονότων, αλλά και θρηνητικά μετά την καταστροφή του 1922.
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, που είναι περισσότερο βυζαντινός από ότι τον φανταζόμαστε, τον συνδέουμε κυρίως με την ελληνική λογοτεχνία, διαβάζει και αυτός πολλά βυζαντινά κείμενα και μελέτες , δύο δε ποιήματά του, το «Θεόφιλος Παλαιολόγος» (1923) και «Πάρθεν» (1921) αποτυπώνουν συγκινητικά τον θάνατο του Κωνσταντίνου και το πάρσιμο της Πόλης. Ο Σταρτής Μυριβίλης στα διηγήματά του «Πόλεμος», «Το λουλούδι της φωτιάς», αλλά και στο μυθιστόρημά του «Η Ζωή εν τάφω» καταγράφει τη ριζωμένη στη καρδιά του λαού Μεγάλη Ιδέα, με αναφορές στον Μαρμαρωμένο βασιλιά. Ίσως το πιο συγκινητικό διήγημα με επίκεντρο τη μορφή του Παλαιολόγου είναι το «Χριστούγεννα του 1448 μ. Χ.» του Μ. Καραγάτση. Όπως και η πιο επιτυχημένη τραγωδία είναι «Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος» του Νίκου Καζαντζάκη, που μελοποιήθηκε από τον Καλομοίρη και έχει πολλές φορές παρουσιαστεί επί σκηνής. Αρκετές τραγωδίες με τίτλο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, όχι τόσο γνωστών συγγραφέων, έχουν επίσης κατά καιρούς παρασταθεί θεατρικά. Μια άλλη ενότητα είναι οι διάφορες πατριωτικές και σχολικές ποιητικές ανθολογίες, που επαναλαμβάνουν τέτοια θέματα. Ως παράδειγμα θα μπορούσε να αναφερθεί η συλλογή «Νέα σχολική Μούσα» του Κυπρίου Ιωάννου Περδίου, Λευκωσία 1931, στις πρώτες σελίδες της οποίας βρίσουμε ποιήματα από τίτλους όπως, «Ο δικέφαλος αετός», «Η αποφράς Τρίτη», «Η κομμένη λειτουργία», «Στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο», «Σώπασε κυρα Δέσποινα». Μέσα στην κατοχή, ο κωνσταντινουπολίτης Νίκος Εγγονόπουλος αναφέρεται στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο στο ποίημα Μπολιβάρ, όπου η ποιητική φωνή ρωτά τον νοτιοαμερικανό ήρωα: «Μήπως νάσαι άραγες, μια από τις κύριες μορφές που πήρε, κι΄ άφησε, διαδοχικά, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος;».
Τα τετρακόσια χρόνια μετά την άλωση γιορτάστηκαν επίσημα και πανηγυρικά το 1953, και πολλοί ξαναθυμήθηκαν τον ηρωικό αυτοκράτορα, όπως ο Φραγκόπουλος στο ποίημά του «Ως την Άλωση». Ο Φώτης Κόντογλου δημοσίευσε το «Θρηνητικό συναξάρι του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου», του βασιλιά που «η κορόνα ήταν το αγκάθινο στεφάνι του Χριστού» και ζωγράφισε την όμορφη εικόνα του ως αγίου.
Εξάλλου, μία κωμική σκηνή από παράσταση κάποιας Άλωσης της Κωνσταντινουπόλεως διαβάζουμε στη «Λωξάντρα» της Μαρίας Ιορδανίδου, όπου ο Μωάμεθ μονομαχεί με τον Παλιολόγο και οι θεατές επιτίθενται κατά του Μωάμεθ ορμώντας πάνω στη σκηνή!
Το 1972 στη συλλογή του «Αίνος και θρήνος» ο Γιώργος Αθάνας περιλαμβάνει τα ποιήματα, «Ο Μαρμαρωμένος», «Κόκκινη Μηλιά» και «Ο Κωνσταντίνος». Αλλλά τι πιο θαυμαστό από τα ποιήματα που έχουν γραφτεί περιλαμβωάνεται στη συλλογή «Τα ετεροθαλή», (1974), του Οδυσσέα Ελύτη, και έχει τίτλο «Θάνατος και Ανάστασις του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου». Αξίζει να παραθέσουμε λίγους στίχους από το ποίημα: «Έτσι καθώς εστεκόταν ορθός μπροστά στην Πύλη κι άπαρτος μες’ τη λύπη του . Μακριά του κόσμου που η ψυχή του γύρευε να λογαριάσει στο φάρδος παραδείσου και σκληρός πιο κι απ’ την πέτρα που δεν τον είχανε κοιτάξει τρυφερά ποτέ […] Πάντοτε με μια λέξη μεσ’ στα δόντια του άσπαστη κειτάμενος Αυτός ο τελευταίος Έλληνας!».
Στα τελευταία χρόνια ‘εχουν επίσης δημοσιευτεί αρκετά μυθιστορήματα, μυθιστορηματικές βιογραφίες, θεατρικά έργα αλλά και βιβλία για παιδιά, με τίτλους για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ή την Άλωση. Από αυτά ξεχωρίζουν τρία έργα που έχουν τίτλο «Κωνσταντίνος Παλαιολόγος», των Χρ. Ζαλοκώστα, Κώστα Κυριαζή και Άλκη Τροπαιάτη, ενώ από τα μυθιστορήματα ξεχωρίζουν το «Εάλω η Πόλις», της Τατιάνας Σταύρου, και το «Πήραν την Πόλη, πήραν την..», της Μαρίας Λαμπαδαρίδου-Πόθου.
Όσα μνημονεύθηκαν παραπάνω αποτελούν απλώς μικρό δείγμα ενός από τα ωραιότερα, όσο και αγνοημένα, κεφάλαια της ιστορίας και κριτικής της νεότερης λογοτεχνίας μας.
Θεόφιλος Παλαιολόγος
Ο τελευταίος χρόνος είν' αυτός.
Ο τελευταίος των Γραικών
αυτοκρατόρων είν' αυτός. Κι' αλλοίμονον
τι θλιβερά που ομιλούν πλησίον του.
Εν τη απογνώσει του, εν τη οδύνη
ο Κυρ Θεόφιλος Παλαιολόγος
λέγει «Θέλω θανείν μάλλον ή ζην».
Α Κυρ Θεόφιλε Παλαιολόγο
πόσον καϋμό του γένους μας, και πόση εξάντλησι
(πόσην απηύδησιν από αδικίες και κατατρεγμό)
η τραγικές σου πέντε λέξεις περιείχαν.
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
No comments:
Post a Comment