8.1.12

ΝΟΣΤΑΛΓΙΚΕΣ ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΕΣ..ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΑΝΑΜΝΉΣΕΙΣ

 

         ΤΑΞΙΔΙΑ  ΣΤΟ  ΠΑΡΕΛΘΟΝ  ΜΑΣ

 

                         - Γ - 

 

  

 

      Το  άδοξο  τέλος του  πρώτου  Λιδορικιώτικου αυτοκινήτου δεν ..απογοήτευσε τους  Λιδορικιώτες  αλλά  και τους  επίδοξους  αυτοκινητιστές  απ’ τα  γύρω  χωριά . Προς το  τέλος   της δεκαετίας  του 1910 , συγκεκριμένα στα  1918 , εμφανίζεται στο  χωριό μας  ένα  άλλο αυτοκίνητο ..με…όνομα  “ Η Κοπέλα “, του Δημ. Χριστόπουλου  - Καλομοίρη .

   Η μετάβαση  απ’ τα ..παλιά  συμβατικά  μέσα , που  είχαν  αρχίσει  να …μαραζώνουν ήταν  φυσικά  αναγκαία , έτσι οι “ αμαξάδες “ , οι “ αγωγιάτες “  , άρχισαν  να  προσαρμόζονται  σταδιακά και  να  προσανατολίζονται  στο  καινούργιο , αλλά σχετικά  όμως  πάντα ,   επάγγελμα  του  “ οδηγού “ και  να  ειδικεύονται σε..ταξιτζήδες , φορτηγατζήδες και οδηγούς  λεωφορείων .

H  Koπέλα του Δημ . Χριστόπουλου-Καλομοίρη, κασόνι με..ρόδες, αγορασμένο το 1928 , στα 1932-33 η κοπέλα , έχει ξαχαρβαλωθεί και  τη λένε οι Λιδορικιώτεε το..ξεβράκωτο  του  Καλομοίρη,το 1935 παροπλίζεται  και το 1937 ..διαλύεται εις

    Ένα  απ’ τα  πρώτα  λοιπόν  επαγγελματικά  αυτοκίνητα  που  εμφανίστηκαν  στο  Λιδορίκι ήταν  και η “ Κοπέλα “ , που τη βλέπουμε  στη  φωτογραφία μπροστά  στο σπίτι  του  Πολύζου , κάτω  στις  Λάκκες , ΄γύρω  στα  1920 – 22 , ενώ η  παρευρισκόμενοι το…διασκεδάζουν κανονικά . Ο Ζώης  ο συμβολαιογράφος , με  τη μπουκάλα στο  χέρι , κερνάει , για  ..άγνωστο  λόγο , τον  Κλώσσα , δεξιά  του , και  τον οδηγό  αλλά και ιδιοκτήτη της “ Κοπέλας “ Δημ. Χριστόπουλο – Καλομοίρη , που είναι  καθισμένος πίσω  από ένα  σακί με  εμπορεύματα , μια  στάμνα  και ένα  ακροκέραμο . Παραδίπλα , ο Μπούγαλης  , τσαγκάρης  απ’ το Κλήμα .

   Όπως καθαρά  βλέπετε , η “ Κοπέλα “ , δεν  είχε  και  πολλά..χαρακτηριστικά  αυτοκινήτου , σημερινού  τουλάχιστον , ήταν  ένα περίεργο και ..απίθανο “ κιβώτιο “ με  ρόδες , και  όμως  ήταν  ο ..σκαπανέας των  μετέπειτα  εξελιγμένων αυτοκινήτων που  έφεραν  πραγματική  επανάσταση στην πρόοδο της  ανθρωπότητας . Μετά βέβαια  από καμιά  δεκαριά  χρόνια , στα 1930-32 , η  “ Κοπέλα “ έχασε την …ομορφιά της  και τα  στολίδια  της , με  τα χρόνια  έφυγαν  κομμάτια  απ’ το “ αμάξωμά “ της , σε  σημείο που οι..” Λοιδορικιώτες “ με  τη..σκωπτική παντα διάθεσή τους , να  την..βαφτίσουν και να  τη λένε “ Το  ..ξεβράκωτο του…Καλομοίρη “ …

   Έτσι , γύρω στα  1935 “ παροπλίζεται “και  γύρω στα 1937 διαλύεται “ εις τα εξ ων..συνετέθη “ απ’ τις ..” ερευνητικές  διαθέσεις “ του Γ. Καραχάλιου και της  γνωστής  παρέας του ..

   Η δεκαετία  του  1920  και  οι  αρχές  της δεκαετίας  του 1930 , ήταν οι πιο…” παραγωγικές “ στον τομέα  του  αυτοκινήτου , τότε εμφανίστηκαν στο  χωριό μας ταξί , Λεωφορεία  και  φορτηγό  .

   Απ’ τους  παλιότερους αυτοκινητιστές  της  περιοχής μας ήταν  και ο Μαλανδρινιώτης  Αριστείδης  Πρωτόπαππας , με  το ..” κοβερτιμπλ “ αυτοκίνητό του  , που  είχε  και  αυτό  το όνομά του , “ ΒΑΡΔΟΥΣΙΑ “ .

Αντώνης 1-5-1928

   Καμαρώστε  τα ..” Βαρδούσια “ στην..αφετηρία  , στον  Αντώνη , στο  ξεκίνημά τους για  κάποιο  δρομολόγιο Λιδορίκι – Ερατεινή , την  1-5-1928 . Αν  λάβουμε  υπόψη την  ημερομηνία  της  φωτογραφίας , μάλλον πρόκειται όχι για  ..συνηθισμένο  δρομολόγιο , αλλά  για  κάποια Πρωτομαγιάτικη  εκδρομή , κάτι που  συνηθιζόταν  απ’ τους ..έχοντες  Λιδορικιώτες .

   Δίπλα  στον οδηγό , Αρ.Πρωτόπαππα , κάθονται ο κ. Μαργέλλος – Καφτάνιας και  η Μαρία Λαλαγιάννη – Ψιμάραινα και  πίσω συγγενείς  και  μέλη  των  οικογενειών των Θαν. και Αλ. Λαλαγιάννη .

   Πολλοί  απ’ τους  φίλους  μας θα  αναρωτιούνται  φυσικά , πως  και  έδιναν  τότε  στα αυτοκίνητα  και  ονόματα , δεν είναι  δύσκολο να  πάρουν  απάντηση , απλά ήταν  κοντινή  η  εποχή των αμαξάδων που  έδιναν  , πάντα , στα  ζώα  τους ονόματα , κάτι  τέτοιο  λοιπόν  έκαναν  και οι πρώτοι  οδηγοί  και  αυτοκινητιστές …

   Στις  αρχές του  1930 , ο τότε  μεγαλέμπορος του χωριού μας  Θανάσης Λατσούδης , αγόρασε και ι .χ , μια “ Μπουίκ “ , απ’ τον  τότε  Πρύτανη του  Πολυτεχνείου αείμνηστο  Κιτσίκη , λεπτομέρειες θα  σας  έχουμε σε  επόμενη  αναφορά μας .

   Τη δεκαετία  όμως  του  1930 , εκτός  από επιβατηγά και  ταξί ,   στα  οποία  θα αναφερθούμε  εκτενέστερα στο  επόμενο , μια  κοινοπραξία εμπόρων  του  χωριού μας αποτελούμενη απ’ τους γνωστούς  Λιδορικιώτες  μεγαλεμπόρους  της  εποχής :  Θανάση  Λατσούδη , Δημ. Ευσταθίου , τον Δημ Ασημακόπουλο κ.α αγόρασαν ένα  φορτηγό  αυτοκίνητο για  τις  ανάγκες των  καταστημάτων  τους , με  οδηγό τον  Ευθ. Πίτσιο , αδελφό  του  μπάρμπα Θανάση .

10 ετία 30- Φορτηγό .

   Έτσι λοιπόν λύθηκε  το  πρόβλημα εφοδιασμού των  εμπορικών του  Λιδορικιού , που  μέχρι  τότε  γινόταν  με τους  αγωγιάτες απ’ την Ερατεινή στο  χωριό μας . Στη  φωτογραφία  μας  το  εν λόγω  φορτηγό γεμάτο από  εμπορεύματα με  προορισμό τα  Εμπορικά του χωριού μας . Η φωτογραφία είναι  βγαλμένη  σε  κάποια ..ολιγόλεπτη  στάση  του..μακρινού , τότε , ταξιδιού από  Ερατεινή. Εκτός  του  οδηγού , αριστερά στο πίσω μέρος , διακρίνονται  ο Κ.Ευσταθίου και ο δάσκαλος  Κ.Μίχος .

Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι …

No comments: