Διαγραφές εισπρακτικών εταιρειών από το Μητρώο στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή για καταχρηστικές συμπεριφορές. Σχετική ερώτηση υπέβαλλαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται με το καθεστώς λειτουργίας των δικηγορικών εταιρειών
Έντεκα εισπρακτικές εταιρείες διεγράφησαν από το Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών μέσα στο 2016, σύμφωνα με έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή που διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Το συγκεκριμένο έγγραφο διαβιβάστηκε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και ειδικότερα μετά από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ιωάννης Δέδες για την καταστρατήγηση του ιδρυτικού νόμου λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης και την κοινωνική αγανάκτηση των πολιτών για τη συμπεριφορά τους.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή ενημερώνει για την εφαρμογή του νόμου που θεσπίζει τις συναλλακτικές συμπεριφορές και τους κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των Εταιρειών Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις. Γίνεται επίσης μνεία στις υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.
Σημειώνεται ότι υπάρχουν υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή. «Από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου έως σήμερα είχαν εγγραφεί 29 εταιρείες.
Έτσι, σύμφωνα με τη νομοθεσία όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, επιβάλλονται κυρώσεις.
Συνεχίζουν 15 εταιρείες - Πρόβλημα με δικηγορικές εταιρείες
"Μετά από αυτούς τους ελέγχους μόνο κατά το 2016 έχουν διαγραφεί με υπουργικές αποφάσεις από το Μητρώο 11 εταιρείες και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία διαγραφής μια επιπλέον εταιρείας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα 15 εταιρείες", αναφέρεται στο έγγραφο.
Σημαντικό είναι επίσης να γνωρίζουν οι οφειλέτες ότι αν μια τράπεζα αναθέσει σε εισπρακτική εταιρεία την είσπραξη των οφειλών, τότε οφείλουν να ενημερώσουν τον οφειλέτη για τη διαβίβαση των δεδομένων του στη συμβαλλόμενη εταιρεία.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναφέρει ωστόσο πως όταν η ενημέρωση αυτή ανατίθεται σε δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, τότε αρμόδιοι για τον έλεγχο τήρησης του ειδικού θεσμικού πλαισίου και την επιβολή ενδεχόμενων κυρώσεων ορίζονται οι οικείοι δικηγορικοί σύλλογοι.
Έτσι λοιπόν, διαβιβάστηκαν από τη Γενική Γραμματεία στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών οι καταγγελίες που υποβλήθηκαν στη Γραμματεία. Από το έγγραφο των καταγγελιών που διαβιβάστηκε στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών προκύπτουν καταγγελίες που στην πλειονότητά τους αφορούν σε φαινόμενα έλλειψης σεβασμού της προσωπικότητας και μη διαφύλαξης του προσωπικού απορρήτου, από δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναγνωρίζει πάντως στο έγγραφό της πως το θέμα έχει απασχολήσει το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, ο οποίος έχει υιοθετήσει την άποψη ότι οι αθέμιτες συμπεριφορές που επιδεικνύονται απέναντι σε πολίτες που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους έναντι των δανειστών τους, προσβάλλουν το σύνολο του δικηγορικού σώματος. Είναι χαρακτηριστικό του κλίματος αυτού ότι ο Δικηγορικής Σύλλογος Αθηνών έχει αποφασίσει προσθήκη σχετικής διάταξης στα πειθαρχικά παραπτώματα του Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων.
Σημειώνεται πως το υπουργείο σχεδιάζει την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, εφόσον όμως προηγηθεί διαβούλευση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, και με κάθε φορέα που σχετίζεται με τη διαδικασία.
Η πρόταση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου που εξέτασε τις καταγγελίες και τις διαμαρτυρίες των δανειοληπτών, όπως αναφέρθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή και Αγοράς (ΕΣΚΑ), ήταν να επιτρέπεται στις εισπρακτικές εταιρείες να ενημερώνουν τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές κάθε επτά ημέρες και όχι κάθε δεύτερη ημέρα, όπως ισχύει σήμερα.
Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ερωτούν τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τις εισπρακτικές εταιρείες
Ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου κατέθεσαν άλλωστε νωρίτερα την Τετάρτη, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Θέμα της, οι πρακτικές που εξακολουθούν να ακολουθούν έναντι του κοινού οι εισπρακτικές εταιρείες και παρά τις παραπάνω διαγραφές που αναφέραμε.
Αφορμή για την ερώτηση είναι καταγγελίες πολιτών για συστηματική παρενόχληση τους από τις εισπρακτικές, "οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και για οποιοδήποτε ποσό μικρό ή μεγάλο".
Οι βουλευτές παρατηρούν και εκείνοι από τη δική τους μεριά, πως σύμφωνα με την υπ. αριθ. 3428/2016 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, οι εισπρακτικές εταιρείες παρανόμως τηλεφωνούν στους εκπρόθεσμους δανειολήπτες (και κατόχους πιστωτικών καρτών), εάν προηγουμένως οι Τράπεζες δεν έχουν ενημερώσει γραπτώς ότι μεταβιβάζουν τα προσωπικά τους δεδομένα σε συγκεκριμένη εισπρακτική εταιρεία, και εάν οι τελευταίες δεν έχουν ενημερώσει τους δανειολήπτες ότι έχουν στην κατοχή τους τα προσωπικά τους δεδομένα.
Εάν δεν έχουν γίνει τα παραπάνω, ο δανειολήπτης μπορεί να ζητήσει αποζημίωση. Οι βουλευτές καλούν το υπουργείο να βάλει άμεσα "φρένο στην ασυδοσία των εταιρειών" αυτών, ασκώντας περαιτέρω πίεση για αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου.
Η ερώτηση παρακάτω:
ΘΕΜΑ: «Φρένο» στην ασυδοσία των εισπρακτικών εταιρειών»
Με αφορμή τις καταγγελίες πολιτών αλλά και το δημοσίευμα της εφημερίδας- ιστότοπου Thessnews την 28-29/01/2017 με τίτλο «Εισπρακτικές εταιρείες ενοχλούν τον κόσμο», μεγάλη ταλαιπωρία υφίστανται οι δανειολήπτες από «ξαφνικά» τηλεφωνήματα εκπροσώπων εισπρακτικών εταιρειών, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και για οποιοδήποτε ποσό μικρό ή μεγάλο.
Η πλειοψηφία των εταιριών αυτών προβαίνουν στη χρήση παράνομων, αθέμιτων και παραπλανητικών πρακτικών, αντιποιούνται το δικηγορικό λειτούργημα, ασκούν ψυχολογική πίεση, εκβιάζουν, απειλούν ή προσβάλλουν τους δανειολήπτες ή τους οικείους τους. Πρακτικές οι οποίες καθημερινά παραβιάζουν τα δικαιώματα των πολιτών .
Σύμφωνα με την υπ. αριθ. 3428/2016 απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, οι εισπρακτικές εταιρείες παρανόμως τηλεφωνούν στους εκπρόθεσμους δανειολήπτες (και κατόχους πιστωτικών καρτών), εάν προηγουμένως οι Τράπεζες δεν έχουν ενημερώσει γραπτώς ότι μεταβιβάζουν τα προσωπικά τους δεδομένα σε συγκεκριμένη εισπρακτική εταιρεία, και εάν οι τελευταίες δεν έχουν ενημερώσει τους δανειολήπτες ότι έχουν στην κατοχή τους τα προσωπικά τους δεδομένα. Εάν δεν έχει προηγηθεί αυτή η διαδικασία ο δανειολήπτης μπορεί να διεκδικήσει την προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση για ηθική βλάβη, όπως επιδικάστηκε βάσει της υπ` αριθ. 273/2016 απόφασης Ειρηνοδικείου Αθηνών στα 5.870 ευρώ.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το υπουργείο προκειμένου να σταματήσει η καταχρηστική και ανεξέλεγκτη δράση των εταιρειών αυτών ώστε να παύσουν οριστικά και αμετάκλητα οι εκφοβισμοί, οι απειλές και οι ψυχολογικές πιέσεις προς τους οφειλέτες;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Αυλωνίτου Ελένη
Βράντζα Παναγιώτα
Γεννιά Γεωργία
Γιαννακίδης Ευστάθιος
Δημητριάδης Δημήτριος
Εμμανουηλίδης Δημήτριος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Θελερίτη Μαρία
Θεοφύλακτος Ιωάννης
Θεωνάς Ιωάννης
Ιγγλέζη Κατερίνα
Καραγιάννης Ιωάννης
Καρακώστα Ευαγγελία
Κατσαβριά- Σιωροπούλου Χρυσούλα
Κωνσταντινέας Πέτρος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Μπγιάλας Χρήστος
Ντζιμάνης Γεώργιος
Παπαδόπουλος Νικόλαος
Παπαφιλίππου Γεώργιος
Παυλίδης Κωνσταντίνος
Πρατσόλης Αναστάσιος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Σπαρτινός Κωνσταντίνος
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσίρκας Βασίλειος
Ψυχογιός Γεώργιος
Τα δικαιώματα του καταναλωτή σχετικά με τη λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, μπορείτε να τα βρείτε αναλυτικά, εδώ
news247.gr
No comments:
Post a Comment