26.10.15

ΤΑ ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ

 

26.10.2015

Ανοιχτό το ενδεχόμενο περικοπών στις συντάξεις ακόμα και κάτω από τα 1.000 ευρώ άφησε ο υπουργός Εργασίας. Σε χθεσινή συνέντευξή του ο Γιώργος Κατρούγκαλος δήλωσε αδυναμία να προσδιορίσει το όριο κάτω από το οποίο οι συντάξεις θα προστατευτούν και δεν θα κινδυνεύσουν από νέες περικοπές. Αρα, εμμέσως πλην σαφώς, άφησε «παράθυρο» για περικοπές και κάτω από τα 1.000 ευρώ (άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης), όπως έχει επανειλημμένα τονίσει η «δημοκρατία».

Ο κ. Κατρούγκαλος χαρακτήρισε προτιμότερη τη συγχώνευση κύριας και επικουρικής σύνταξης, παρά την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στα επικουρικά ταμεία. Υποστήριξε ότι το έλλειμμα των ταμείων, αν προστεθούν οι καθυστερούμενες συντάξεις και οι οφειλές προς τον ΕΟΠΥΥ, υπερβαίνει το 4% του ΑΕΠ, κάτι που σημαίνει ότι ξεπερνάει τα 7,2 δισ. ευρώ.

Ο υπουργός Εργασίας παραδέχτηκε επίσης ότι θα γίνουν αυξήσεις στις εισφορές του ΟΓΑ, που θα επηρεάσουν αρνητικά το εισόδημα δεκάδων χιλιάδων αγροτών. Ομως, αυτές θα είναι κλιμακωτές και σε βάθος χρόνου. Αναφορικά με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, αναγνώρισε ότι ακόμα δεν έχει γίνει η ποσοτικοποίηση που ζητεί μετ' επιτάσεως η πλευρά των θεσμών, αλλά εκτίμησε ότι σύντομα θα μπορούν να υπάρξουν και τα ποσοτικά στοιχεία των παρεμβάσεων που προωθούνται.

Πάντως οι θεσμοί φαίνεται ότι έχουν αποδεχτεί το πλαίσιο της μεταρρύθμισης που πρότεινε η ελληνική πλευρά, «ως συνολικό ισοδύναμο των επιμέρους μνημονιακών δεσμεύσεων».

Ο κ. Κατρούγκαλος τόνισε ότι η χορήγηση της εθνικής σύνταξης θα γίνει χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, διαφωνώντας πάλι με τη σχετική πρόταση της επιτροπής «σοφών». Τη σύνταξη αυτή θα λαμβάνουν όσοι έχουν συμπληρώσει το λιγότερο 15 έτη ασφάλισης, δηλαδή το ελάχιστο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, ενώ οι ανασφάλιστοι θα προστατεύονται μέσω της Πρόνοιας.

Για το ΕΚΑΣ, ο υπουργός Εργασίας είπε ότι πολλά θα κρίνει ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων. Πάντως, σύμφωνα με το τρίτο Μνημόνιο, η κυβέρνηση πρέπει τον Μάρτιο του 2016 να κόψει το ΕΚΑΣ από το 20% των «προνομιούχων» χαμηλοσυνταξιούχων που το λαμβάνουν, ενώ έως το 2019 πρέπει να το αντικαταστήσει με κάποιου άλλου είδους παροχή.
Από αναβολή σε αναβολή προγραμματισμένες προκηρύξεις μεγάλων έργων

Αγνωστη είναι πλέον η ημερομηνία δημοπράτησης σειράς έργων, για αρκετά εκ των οποίων είχαν ξεκινήσει οι διαγωνισμοί επί των ημερών της κυβέρνησης Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, ενώ υπήρχαν εξαγγελίες και από την προηγούμενη κυβέρνηση πως θα προκηρυχθούν εντός του φθινοπώρου. Αποκορύφωμα αποτελεί το τμήμα Πάτρα - Πύργος, προϋπολογισμού άνω των 440.000.000 ευρώ, ενώ πηγαίνουν πίσω και άλλες προγραμματισμένες προκηρύξεις, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ύψους περί το 1 δισ. ευρώ.

Ειδικά για το Πάτρα - Πύργος ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είχε υποστηρίξει το καλοκαίρι ότι το πρώτο τμήμα του έργου (τεμαχίστηκε σε επτά οκτώ συμβάσεις) θα προκηρυσσόταν μέσα στον Σεπτέμβριο. Αλλά και για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είχαν ανακοινωθεί χρονοδιαγράμματα και διαβουλεύσεις με την τοπική κοινωνία, που καθυστερούν.

Στα μεγάλα έργα οι αναβολές συνδέονται με το γεγονός ότι δεν έχει υπάρξει συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα έργα που θα ενταχθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ. Στο υπουργείο Υποδομών πιέζουν για να υπάρξει παράταση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης (το υφιστάμενο ΕΣΠΑ τελειώνει στις 31 Δεκεμβρίου), ώστε να μη μεταφερθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ έργα, όπως οι οδικοί άξονες, τμήματα του σιδηροδρόμου και το μετρό Θεσσαλονίκης. Αν επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία, τότε απελευθερώνονται κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ και μπορεί να γίνει προγραμματισμός για τους νέους διαγωνισμούς, αλλά μέχρι στιγμής η Κομισιόν δεν έχει απαντήσει θετικά.

Κύρια αιτία των αναβολών στα μικρότερα έργα είναι τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν δήμοι και περιφέρειες, που προκηρύσσουν σημαντικό αριθμό έργων τα οποία ενδιαφέρουν τη ραχοκοκαλιά του κλάδου, δηλαδή τις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρίες. Ειδικά στους δήμους, η κατάσταση που μεταφέρουν οι διοικήσεις των τεχνικών εταιριών είναι τραγική, αφού οι αναβολές διαγωνισμών και οι μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές είναι πλέον καθεστώς.

Βέβαια, υπάρχει και η άλλη άποψη: Οπως είχε επισημάνει και προ μηνών στη Βουλή ο κ. Σπίρτζης, πολλά έργα αναβάλλονται επειδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες. Δηλαδή, ο δήμος ή η περιφέρεια ορίζει ημερομηνία δημοπράτησης χωρίς να έχει στα χέρια του / της τις μελέτες. Οταν έρχεται η ημέρα υποβολής προσφορών, αναβάλλει τον διαγωνισμό, γιατί ουδείς εργολάβος θα συμμετάσχει χωρίς να ξέρει τι περιέχουν οι μελέτες.

Επιπλέον, πολλοί διαγωνισμοί αναβάλλονται γιατί -ειδικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση- «φόρτωναν» το ΕΣΠΑ με έργα έως την τελευταία στιγμή, μολονότι γνώριζαν πως στο τέλος θα πληρώσει το σύνολο του ποσού ο κρατικός Προϋπολογισμός. Το προηγούμενο ΕΣΠΑ, για παράδειγμα, θα χρηματοδοτήσει μόνο τα έργα που θα έχουν ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015 (αν δεν υπάρξει συμφωνία για παράταση με την Κομισιόν). Κι όμως, υπήρχαν ΟΤΑ που έβαζαν στο ΕΣΠΑ έργα που προκηρύσσονταν το 2015 και σίγουρα δεν θα ολοκληρώνονταν εντός του έτους.

Φ. Κόλλιας

Τα νέα όρια της ηλικίας για τη σύνταξη!

Οι οριστικοί πίνακες (ανά έτος και μήνα) με τις επώδυνες αλλαγές. Εως και 17 χρόνια περισσότερη δουλειά

Ρεπορτάζ
Βασίλης Αγγελόπουλος

Eως 17 χρόνια παραπάνω θα χρειαστεί να δουλέψουν ασφαλισμένοι για να βγουν στη σύνταξη. Η υπουργική απόφαση για τα αυξημένα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, η οποία επηρεάζει αρνητικά τη ζωή περίπου 150.000 εργαζομένων, καθώς οδηγούνται ανάλογα με την περίπτωση σε έξι μήνες έως και 17 έτη παραπάνω δουλειάς, υπογράφηκε την περασμένη Παρασκευή και απομένει να πάρει ΦΕΚ για να τεθεί και επίσημα σε ισχύ.

Η απόφαση περιέχει δύο αναλυτικούς πίνακες, οι οποίοι δείχνουν ξεκάθαρα την αύξηση στο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης ανά έτος και ανά ηλικία του ενδιαφερομένου.
Η απόφαση
Η υπουργική απόφαση έρχεται σε συνέχεια της συμφωνίας που καταγράφηκε στο τρίτο Μνημόνιο και η οποία ξεκαθαρίζει ότι από το 2022 και μετά όλοι οι εργαζόμενοι θα συνταξιοδοτούνται για χορήγηση πλήρους σύνταξης είτε στα 62 έτη με 40 χρόνια προϋπηρεσίας, είτε στα 67 έτη με 15 χρόνια ασφάλισης.

Για να γίνει πιο εύκολη η ανάγνωση των πινάκων τονίζεται ότι ο πρώτος αφορά τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης στα 62 έτη και ο δεύτερος στα 67 έτη. Η πρώτη στήλη και των δύο πινάκων αναφέρει την ηλικία κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι ασφαλισμένοι θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, όπως αυτό προβλεπόταν πριν από το τρίτο Μνημόνιο (ν.4336/2015). Η δεύτερη στήλη αναφέρει το νέο όριο ηλικίας που προκύπτει ανά περίπτωση, από το τρέχον έτος έως και το τέλος του 2021. Για παράδειγμα, έστω ασφαλισμένος που γίνεται 53 ετών το 2017 και θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τους νόμους που ίσχυαν πριν από το τρίτο Μνημόνιο. Για να συνταξιοδοτηθεί θα πρέπει να γίνει 57 ετών και 8 μηνών, δηλαδή θα πρέπει να περιμένει άλλα 4 χρόνια και 8 μήνες, με βάση τον πρώτο πίνακα που αυξάνει τα όρια ηλικίας στη βάση των 62 ετών και των 40 χρόνων προϋπηρεσίας από το 2022 και μετά. Αν όμως πρόκειται για περίπτωση ασφαλισμένου που καλύπτεται από τον δεύτερο πίνακα, δηλαδή από τα 67 έτη με 15ετία, τότε θα συνταξιοδοτηθεί όχι στα 53, αλλά στα 59 έτη και 6 μήνες, δηλαδή θα πρέπει να παραμείνει στην εργασία του άλλα 6 έτη και 6 μήνες.

Τονίζεται ότι βάσει νόμου, ειδικά για τις περιπτώσεις της 35ετίας χωρίς όριο ηλικίας (παλιοί ασφαλισμένοι), τίθεται πια όριο το 58ο έτος. Για κάθε άλλη αντίστοιχη περίπτωση (π.χ. 25ετία) το όριο είναι το 55ο έτος.

Στην ίδια απόφαση σημειώνεται ότι το επιπλέον πέναλτι - ποινή 10% που θα επιβάλλεται σε όσους βγουν στη σύνταξη νωρίτερα από τα γενικά όρια συνταξιοδότησης θα υπολογίζεται στο ποσό της σύνταξης που απομένει μετά τις ήδη προβλεπόμενες μειώσεις (6% για κάθε έτος πριν από τα γενικά όρια, με ανώτατη περικοπή το 30%). Θα επιβάλλεται δε μέχρι να συμπληρωθεί το νέο όριο ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης.

http://www.dimokratianews.gr/c

No comments: