ΟΙ ΑΡΡΕΒΩΝΕΣ....
Γυρνάμε πάλι στην προκατοχική εποχή , γιά να δούμε , μέσα απ' τις .." αναμνήσεις " της Σοφίας Παλαιολόγου , πως γίνονταν οι..Λιδορικιώτικες ..αρρεβώνες τότε .
- " Τα χρόνια εκείνα ο αρραβώνας 'εμοιαζε πιό πολύ με συνοικέσιο , παρά με την εξέλιξη της γνωριμίας δύο νέων . Τα αγόρια της εποχής , όχι μόνο δεν μπορούσαν να βγουν ραντεβού με την κοπέλλα που τους άρεσε , αλλά ούτε καν να τη φιλήσουν είχαν δικαίωμα . Αν κάτι τέτοιο γινόταν γνωστό , σήμαινε άσχημες συνέπειες γιά την κοπέλλα . Οι γονείς το θεωρούσαν προσβλητικό γιά την τιμή της οικογένειας .
Έτσι λοιπόν , ο ενδιαφερόμενος " υποψήφιος γαμπρός " αποφάσιζε να στείλει κάποιο δικό του άτομο στο σπίτι υης κοπέλλας και να τη ζητήσει από τον πατέρα της . Αυτό ήταν το λεγόμενο " προξενειό ".Εάν ο πατέρας συμφωνούσε , κανόνιζαν μιά νέα συνάντηση , συνήθως βράδυ , παρουσία του νέου γιά να το ξανασυζητήσουν .
Σπάνια ρωτούσαν τη γνώμη της κοπέλλας και γιά την τύχη της αποφάσιζε σχεδόν πάντα ο πατέρας της.Κατά τη διάρκεια της συζήτησης συμφωνούσαν και το θέμα της προίκας ( σπίτια,χωράφια,αμπέλια η και μετρητά αν υπήρχαν ).Στο τέλος έδιναν " λόγο " , ένα είδος προφορικής επικύρωσης της συμφωνίας του γάμου . Αυτό το λέγαν " ισιάσματα ".
Σε περίπτωση που αποφάσιζαν να γίνει " ανοιχτός " ο αρραβώνας 'επρεπε να καλέσουν το σόι του γαμπρού , τους φίλους του και τους κουμπάρους στο σπίτι της νύφης, όπου και θα γλεντούσαν όλοι μαζί μέχρι πρωίας με παραδοσιακά όργανα και δημοτική μουσική .Το τραπέζι του αρραβώνα περιλάμβανε μακαρονάδα που ρτοίμαζαν σε μεγάλα καζάνια , στιφάδο και κρέας βραστό η ψητό μα και άφθονο κρασί .
Το επόμενο πρωί, μετά τον αρραβώνα και το γλέντι , έπρεπε όλοι οι καλεσμένοι μαζί με τη νύφη , να πάνε σε μιά βρύση και αυτή με μιά κανάτα τους έριχνε νερό γιά να πλυθούν.Έπειτα τους έδινε και μιά πετσέτα γιά να σκουπιστούν .Όσο καιρό ήταν αρραβωνιασμένοι , ο γαμπρός μπορούσε να πάει στο σπίτι της νύφης και να κοιμηθεί μαζί της ! Ήταν ένα ακόμη έθιμο ".
Το κομμάτι αυτό αγαπημένοι μου φίλοι , γνωριμία , αγάπη , ειδύλλιο , προξενειό ( συνοικέσιο ), αρραβώνας , της παλιάς Λιδορικιώτικης ζωής , είναι πολύ σημαντικό , και μέσα απ' αυτό προβάλλει ανάγλυφη η όλη λειτουργία και η δομή της Ελληνικής επαρχιώτικης οικογένειας , με όλα τα καλά και τά...άσχημά της , και που πολλά στοιχεία υπάρχουν και σήμερα στη ζωή μας , επίσης υπάρχουν στοιχεία της τότε κατάστασης που μας πληγώνουν ακόμα και τώρα , και αναφέρομαστε φυσικά σε κάποια σκληρά...παζαρέματα , γύρω απ' την προίκα και όχι μόνο , όπως επίσης και το γεγονός ότι η υποψήφια νύφη , δεν έπαιζε , η..έρμη , κανένα..ρόλο , ούτε καν..κομπάρσου ...
Σκοπός μας είναι , μέσα κι' από άλλες Λιδορικιώτικες μαρτυρίες , κι' από διάφορα σχετικά περιστατικά , που έχουν μείνει ζωντανά στην παράδοση του χωριού μας , να προσεγγίσουμε την κοινωνική ζωή , την τότε , προσπαθώντας να βρούμε το πως , και κυρίως , το γιατί , και φυσικά τα κοινά στοιχεία του τότε και του ρώρα , έτσι θα συνεχίσουμε την δημοσίευση κομματιών , γιά να σχηματίσετε μιά κάποια..άποψη , και σύντομα θα ξεκινήσουμε την...αναψηλάφιση της Λιδορικιώτικης ζωής , με μιά τουλάχιστον...πολύ μεγάλη κι' ευχάριστη ..έκπληξη , μιά μαρτυρία του προσώπου που έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μιά παλιά..σχετική ιστορία που έκανε ΠΑΤΑΓΟ , στο χωριό μας .
Καλό σας βράδυ , νάστε καλά με την αγάπη μας.......Κ.=
No comments:
Post a Comment