1.5.14

“ ΠΕΙΝΑΓΑΜΕ , ΑΛΛΑ ΧΟΡΕΥΑΜΕ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΑΓΑΜΕ …”ΚΑΙ ΤΩΡΑ…

   Θλίψη , πίκρα , αγανάκτηση και ν φυσικά  οργή και απογοήτευση , μ;ς γέμισαν  και  χθες οι  “ τραγικές “ εικόνες  απ’ τις  διανομές  οπωρο… λαχανικών   σε λαϊκές  της  Αθήνας ,  με  την  αγωνία  των  συνανθρώπων  μας  για  να  “ πάρουν “ ένα  ματσάκι  χορταρικά και  δυο  πορτοκάλια , εκείνο  όμως  που  μας  μαχαίρωνε  επαναληπτικά ,…αλύπητα  , ήταν οι δηλώσεις των εξαθλιωμένων πια  Ελλήνων  πολιτών , συγκράτησα  μερικές , που  δίνουν  ανάγλυφη  εικόνα  της  τραγικής  πια  Ελληνικής  πραγματικότητας , είπε  ένας  νεαρός  που κατόρθωσε να..” αρπάξει “  μερικά  πορτοκάλια : 
“ Έχω  πολύ  καιρό να  αγοράσω  πορτοκάλια , σήμερα  όμως έδιναν  δωρεάν ,  στάθηκα  τυχερός  , και  τα  κατάφερα  να πάρω , έχω  βλέπεις  και  μικρό..παιδί , κι’ ένας  μεσόκοπος , ταλαιπωρημένος  άνθρωπος που  έσπευσε να  πάρει κάτι  για  την  οικογένειά  του , δήλωσε με  οργή  κι’απογοήτευση : Είχαμε  τις  δουλειές  μας  και  ήμασταν ..άρχοντες , τώρα  μας  τα  πήραν  όλα , κι’ από βασιλιάδες  μας  κάνανε ..ζητιάνους , τι θ’ απογίνουμε ; Οι γονείς  μας  , μπορεί  να  πέρασαν  χίλια  μύρια  βάσανα . πείνα  δυστυχίες  , θανάτους  , πολέμους , όμως  έβλεπαν  κάποιο…μέλλον , πεινάγανε , αλλά  χορεύανε και..γλεντούσαν , εμείς  πια  είμαστε  ..νεκροί ..

   Ακούγοντας  το  τελευταίο ,  γύρισε  αυτόματα ο  νους  μου σε  ένα  υπέροχο  κείμενο του  αξέχαστου  Αλέκου  Κωστάκη , του Καφτανιαλέκου , που  σύγκρινε  τις  εποχές  και  τις  συμπεριφορές  των χωριανών μας , στα  προπολεμικά  χρόνια  και  τα  μεταπολεμικά  ,όταν άρχισαν  οι  άνθρωποι να…απομακρύνονται , χαλαρώνοντας  έτσι τον κοινωνικό  μας  ιστό μέχρι..που  ξέφτισε τελείως .

   Αναρωτιέται  ο αείμνηστος  Αλέκος ,  όλα  όμως του  φαίνονται..” ζαβά “ , ανεξήγητα , και  μέσα  απ’ τις  απορίες  και  τους  συλλογισμούς  του , ξεπετάγεται  ολοκάθαρη , η  Λιδορικιώτικη  κοινωνική  ζωή  του  Λιδορικιού  που  τόσο  αγάπησε  και  στο  οποίο  ΠΑΡΑ  ΠΟΛΛΑ  ΠΡΟΣΕΦΕΡΕ ..

   Απολαύστε  φίλοι μου την  ολοζώντανη αφήγηση  του  Αλέκου ….

10-4-34 Παπαδοπουλέικο .

Λιδορίκι 10-4-1934 , στο  Παπαδοπουλαίϊκο  καφενείο  στο  Αλωνάκι , μια όμορφη  Λιδορικιωτοπαρέα , απολαμ΄βανει το  καφεδάκι  της , όρθιος  ο  Νίκος  Παπαδόπουλος , καθιστοί ο  Παπαδάκης – Μπαζές  και  ο  Γιώργος  Παπαδόπουλος .

                              *******************8

Παλιό  μου Λιδορίκι ! φτωχό  πεινασμένο , π’ ολοχρονίς δε  χόρταινες  μπομπότα κι’ αγωνιζόσουν  να  κρατηθείς στη ζωή  με  τα  ψέματα . Που σε ‘δερνε  η  μαύρη φτώχεια και  δεν  ήξερες πως  να  βολέψεις  τις  ανάγκες  σου .

   Κι’ όμως ,  γλεντούσες και  ξεφάντωνες και  παραμέριζες όλες  τις  πίκρες και  τα  ντέρτια της  χαμοζωής σου. Και  ξέδινες , και  ξέσπαγες σε  ξέφρενο  γιορτάσι με  το Γυφτογιώργη  και  το  Γυφτοθύμιο , σ’εκείνους τους  καιρούς  και  τα  ζαμάνια , που  δεν είχαμε ακόμα  ¨” φραγκέψει “ και που το  συνταραχτικότερο πράγμα  για  σένα την  Κυριακή ήτανε τ’ αφοριστικό  του Παπατσιονάκα , για  όποιον “ τρισκατάρατο  είχε  κλέψει τη  γίδα  της δυστυχούς  χήρας Παπ’τσήνας  “.

   Τότε , σ’εκείνους  τους  παλιούς  καιρούς , οπού “ ταμπήδες “’ ήταν  ο  Κατσιαμπούρας κι’ ο  Σκούτας , κα  πάνω στα  τσίγκινα  τραπεζάκια τους  είχαν ένα  τενεκάκι με  στάχτη μ’ ένα  αναμμένο κάρβουνο ( ν’ανάβουν τα  τσιμπούκια και  τους  ναργιλέδες τους  οι πελάτες , κάνοντας οικονομία  στα σπίρτα  ) και  φώναζαν  τα  γκαρσόνια τους  σε  άπταιστη  καθαρεύουσα :

   - Ένα άνθρακα πυρρόν , στο..τέσσεραααα !!

  Και  το γκαρσόνι έτρεχε στο “ γεντέκι “ κι’ έφερνε με  την  τσιμπίδα τον  άνθρακα τον  πυρρόν , όπως  είχε  προστάξει  το  αφεντικό .

   Τότε , που  σαν έγερναν  τ’ απόσκια  στην  Πλέσιβα , άνοιγαν οι  12 ταβέρνες  σου  κι’ έρχονταν  η  τσοπανούρα ξι η  αργατιά και τ’ αγριοκοπάναγαν κι’ άναβαν τα  σοκάκια σου από  τραγούδια  κι΄όργανα  :

              “  Καλαμποκιάς  βαρεί  , Βελούλας  το  λαούτο

                 και  ο  Πλαστήρας τα ΄κουσε κι είπε : μωρ ΄τι ‘ναι  τούτο ; “

   Γλεντούσαν τη  φτώχεια  τους ; τη  μαύρη  τους  ανέχεια ; Δεν  ξέρω , ξέρω  όμως , πως  τώρα που γεμίσαμε  την  κοιλιά  μας ,  που απ’ τον  καιρό  “  που  αφήσαμε  το  ..καπίστρι και  πιάσαμε  το 

βολάν  “ κι αποχτήσαμε κι εμείς  “ δακτύλιο “, τα χείλη  μας  έμειναν  άλαλα , “ ως ασεβή  και  επτασφράγιστα “. Ούτε  κιχ  δεν  ακούγεται .

   ‘Ερχονται απόκριες  σε  λίγο , ε , και ; Δυο  μέρες  σαν  όλες  τις  άλλες  μέρες του  χρόνου . Τυπικές ,  άχρωμες , χωρίς  τίποτα το  ιδιαίτερο . Το  πολύ να  κάτσουμε  στην  τηλεόραση μπροστά να  δούμε το  Καρναβάλι της  Πάτρας , το  γάμο  της  Θήβας ή αν  έχουμε Ντάτσουν  , να  πάμε στο  Γαλαξίδι και τη Βουνιχώρα . Το  μόνο  που  θα  μας  θυμίσει θα ‘ναι  το  τουρσί , ο χαλβάς , ο  ταραμάς , κι΄η  λαγάνα των  μπακάλικων , που  τα  βλέπεις  εκτεθειμένα έξω  απ’ την  πόρτα  τους .

   Κι όμως ! Κάποτε για  τα  χωριά  μας ήταν  οι Απόκριες μέρες  χαράς  και  ξέφρενου Διονυσιακού ξεσπάσματος για  μικρούς  και  μεγάλους . Θα ‘βγαινε πρώτος  ο Παύλος  ο  Κωσταντέλλος με το  παρδαλό  τσούρμο  του , παίζοντας  και  χορεύοντας  το γαϊτανάκι . Με  μπότες , και  σοβαρός , σαν  αξιωματικός των  Γρεναδιέρων του Μπάκιγχαμ , κρατώντας γερά  στη  μέση  το  κοντάρι , έδινε με  τη  σφυρίχτρα  του το  τέμπο στους  ποαρδαλοντυμένους  και  μεθυσμένους  χορευτές του , να  μη μπλέκουν λαθεμένα  τις  κορδέλες  τους . ΚΙ οι  χορευτές  του , πεντ’ έξι νέοι του  Βαρουσιού , ίδιοι Σάτυροι  και  Σιληνοί , πήδαγαν και  τραγούδαγαν  εύθυμα τραγούδια  που  στο  τέλος , ίσως  εξαιτίας  του  κρασιού , τα “ χόντραιναν  “ λιγάκι , αλλά  κανένας  δεν  τους  παρεξηγούσε , μια και  το  καλούσε  η  μέρα .

   Θα ΄βγαινε ο Μπούγαλης ( απ’ το  Παραδείσι ) γαμπρός  ατσαλάκωτος , με  τα  παπούτσια  του  τα  φίφτυ*  του , τα  τσετσέκια  του  στο  πέτο , τ’ άσπρα  τα  μαντίλια και  τα  γυαλισμένα  μαλλιά , έχοντας  στο  πλάι  κάποιο  φίλο του  ντυμένο  νύφη . Κι’ αυτό  γινόταν  κάθε  χρόνο .

   Θα ΄βγαινε κι ο  Τιτσόγιαννος καβάλα  σε  ένα  γάϊδαρο , φουμάροντας το  ναργιλέ  του , που  το  δοχείο του το ΄χε  κρεμασμένο στον  πισινό  του  γαϊδάρου κι’ αυτός  τραβούσε , δήθεν , από  κει  με  το  μαρκούτσι  του .

img_0002

Ο  αξέχαστος  χωριανός  και  φίλος Αλέκος  Κωστάκης , σε  κάποιο  Λιδορικιώτικο  γλέντι με τον  “ κουμπάρο “ του Παν.Δημητρακόπουλο δεξιά  του και  τον  μικρό Αλέκο  Λαλαγιάννη   αριστερά  του  και  δίπλα  στον  Παναγιώτη  Δημητρακόπουλο ο  Νίκος  Χρ. Πέτρου .

                     *********************

   Θα  έβγαινε το  καταπληκτικό  ντουέτο Θανάση Λατσούδη   - Ανδρέα  Δελενίκα , που  παρίσταναν  τον  αρκουδιάρη  με  την  αρκούδα  του . Τσούρμο τα  πιτσιρίκια  του  χωριού τους  ακιλουθούσε  σπάζοντας  πλάκα , βλέποντας  την  αρκούδα  να  πίνει κρασί  με  ένα  καλάμι , που  έβγαινε  απ’ το  δερμάτινο  προσωπείο , το  οποίο  σκέπαζε  τη  μούρη  της . Και  χόρευε μεθυσμένη η  αρκούδα  και  σειόνταν  στο  λαιμό της  οι  χάντρες και τα  χαϊμαλιά, που  της  είχαν  κρεμασμένα , και  σε  ξεκούφαινε ένας  τεράστιος  κύπρος , καθώς  ο  αρκουδιάρης της  τράβαγε απότομα  το  καπίστρι  ..να  μη  δαγκώσει  τα  παιδιά  !!

   Θα  έβγαινε  ο Μπήλιος  ο  Θανάσης , ντυμένος  Μακεδονομάχος , φορώντας  την  αυθεντική στολή  του  γαμπρού  του  Μαγκίπα , και  θα  έπαιρνε  σβάρνα  τις  ταβέρνες , σκορπώντας μπόϊ , λεβεντιά , καμάρι και  κέφι , καθώς  έσερνε το  χορό , πρώτος  στους  πρώτους , μαζί με τ’άλλο  ντερέκι  της  ανακτορικής  φρουράς  το  Θύμιο το  Μανέτα .

   Θα  ‘βγαινε κι ο  Μπομομήτσος ντυμένος  Άραβας , με  μαύρο από  κάπνα  πρόσωπο , με μια  τεράστια  μασέλα  φτιαγμένη από  κρεμμύδι  και με  μια  λινάτσα  για κελεμπία , να  γυρίζει  και  να  φωνάζει , όσο  του  επέτρεπε  η  κρεμμυδένια  μασέλα του :  “ Ήρθαν  οι  Άραβεεεες “!

   Θα ‘βγαιναν τέλος , κι όλα  τα  παιδιά του  χωριού  ντυμένα μασκαράδες . Λίγα – ελάχιστα  - είχαν ν’ αγοράσουν απ’ το  Βασίλη  Παπαπαναγιώτου , το  Μπήλιο  ή τον  Καραμήτσο προσωπίδες  ( μάσκες ) . Θα ‘βαζαν  στο  πρόσωπό  τους  φακιόλια ή , το πολύ πολύ , να  μαύριζαν τη  μούρη  τους  με  τη  μουντζούρα των  χειλιών κάποιου  φούρνου ( γιατί  αυτή  έβγαινε κατόπις  γρήγορα  στο  πλύσιμο , σε  αντίθεση μ’ εκείνη  του  τηγανιού , που  δύσκολα  έφευγε . Αν πεις για  χαρτοπόλεμο , καλύτερα  ας  μη  γίνεται λόγος . Μ’ ένα πενηνταράκι σου ‘διναν όσο  χώραγε ένα  κρασοπότηρο , αλλά  κι’ αυτό  ξίκικο , γιατί  οι  έμποροι έβαζαν  ένα  χαρτί στον  πάτο του  ποτηριού  για  να  χωράει  λιγότερο !

   Οι  περισσότεροι μασκαράδες , ιδίως  τα  κορίτσια , κυκλοφορούσαν κατά  το  βραδάκι , για  να  μη  γνωρίζονται  εύκολα και  γινόταν στα  σπίτια  πανζουρλισμός . Μερικές  μάλιστα , κάτω  από  την “ ιδιάζουσα δωσιδικία “ της  αποκριάς , έβρισκαν  την  ευκαιρία να πουν  ελεύθερα όσα περίπου  λέει κι η  Λυσιστράτη στον  πρόλογό  της . Ασυναγώνιστη  σ’αυτά ήταν  η Μπαζομαρία κι’ αργότερα  η  Παρασκευή  του  Μπολωτοδιοχάρη , που έκανε  μια  φορά  τη  θεια  μου την  Καλλιόπη να  μείνει  ξερή  απ’ το  φόβο της .

   Μέρα  χαράς , μέρα  για ξεφάντωμα γενικό . Κι’ όταν το  βραδάκι της  Τυρινής άναβαν σχεδόν  ταυτόχρονα  οι  350 φούρνοι  του  χωριού κι ‘έψηναν  την  ασυναγώνιστη , τη  μοναδική Λιδορικιώτικη τυρόπιτα , με τα  καλοπλασμένα  φύλλα  της , το  γνήσιο  βούτυρό  της , τ’ ολόπαχο  το τυρί της  και τα  πολλά τ’ αυγά  της , ε..τότε καλύτερα  να  μην πέρναγες απ’ τα  σοκάκια του χωριού  μας . Θα’πεφτες  ζαλισμένος απ’ τη  ευωδιά και  τα  ρουθούνια σου θα ‘ σπαγαν απ’ την  κνίσσα της  πίτας  που  ψηνόταν .

   Έρμα  χρόνια  , πως  περάσατε ! Πως  γίναμε  μωρέ  παιδιά , έτσι  άνοστοι κοσμοπολίτες . Που ‘ναι  η  λεβεντιά  μας , το ασικλίκι μας , η  αγάπη , η  κουβαρντοσύνη η Λιδορικιώτικη ;  Άϊντε  ! Βγάλαμε  καθετί Λιδορικιώτικο από πάνω  μας και  μπάσαμε  στη  ψυχή  μας Αθηναίϊκο κοσμοπολιτισμό. Ως  και  οι ΄σύλλογοί  μας  φράγκεψαν κι’ αυτοί . , κι’ απ’ τους  αποκριάτικους  χορούς τους  εξοστράκισαν τους  δικούς  μας  χορούς και  τους  περιόρισαν σε ένα  τυπικό εναρκτήριο  Καλαματιανό , που  το  χορεύει – τιμής..ένεκεν – το  Διοικητικό  Συμβούλιο . Κι’ ύστερα  “ φραγκιά “ , ντίσκο , , λαχεία και  τραλαλά , σα να  ντρεπόμαστε  για  την  πουρναρίσια  ρίζα  μας .

   Καημένο  Λιδορίκι !! Εγώ  θα  μείνω ( όπως  σε  εναγώνιες  στιγμές , σου  τ’ορκίστηκα ) πιστός  πέρα  για  πέρα  ! Λιδορικιώτης  αμετάπειστος , αρνούμενος τον  Αθηναϊκό κοσμοπολιτισμό και  θα  σε  τραγουδώ  όπως από  μικρό  παιδί  σε  τραγουδώ , στο  σκοπό το  δικό  σου , το  λεβέντικο , ώσπου να ‘ρθω  να  γείρω , τον  ύπνο  τον  ατέλειωτο και  το  στερνό , στην “  Ψηλή  Ράχη “ σου .

Υ.Γ . Στο  γράψιμο  αυτού του  κομματιού , με  βοήθησαν με  πληροφορίες  τους ο  μπάρμπας  μου  ο  Θόδωρος Κ.Παπαδάκης , κι’ η  ανεξάντλητη σε  θύμισες θεια  μου  Καλλιόπη  Αλ. Ταμβάκη .

  Αλέκος  Κωστάκης – Μαργέλλος

     **********************

***  Οι  “ φίφτυ  του “, που  αναφέρονται παραπάνω ήταν , εκείνο  τον  καιρό , 52 νεαροί  βλαστοί  νεόπλουτων  Αθηναϊκών  οικογενειών , που  μιμούμενοι τους  Κολλεγιόπαιδες της  Αγγλίας , δημιούργησαν ένα  κλειστό κύκλο συναναστροφών αποκλείοντας  τους  πληβείους . Ντύνονταν  εξεζητημένα , ώστε να  ξεχωρίζουν , είχαν δικά  τους κέντρα και  διασκέδαζαν  μόνο  μεταξύ τους  . Κάτω  όμως απ’ την κατακραυγή  του  τύπου και  την  ανηλεή  σάτυρα  του  Σουρή , διαλύθηκαν  άδοξα . Η μόδα  όμως  είχε  φτάσει  και  στο  χωριό  μας  κι’ ο  Μπούγαλης φορούσε τα  φίφτυ  - του  παπούτσια  του με  τις  πλατιές  κορδέλες  τους .

                    “ ΛΙΔΩΡΙΚΙ “

   Υπέροχη  η  περιγραφή  της  ΄προπολεμικής  Λιδορικιώτικης  αποκριάτικης  ζωής , ένα  πραγματικό  ντοκιμαντέρ ..” χωρίς  εικόνα “ , θα  λέγαμε , απ’ το  οποίο  μπορεί ο  καθένας  μας  να  βγάλει πολλά  και  χρήσιμα  συμπεράσματα συγκρίνοντας το  τότε  με  το..τώρα .

   Πιστεύουμε  , αγαπημένοι  μου φίλοι ,  πως  πρέπει  να   να  δούμε τις  μεταπολεμικές  απόκριες ‘οχι σαν  μία  ενότητα αλλά  σαν  δύο  ενότητες  , γιατί  αν  καλο..προσέξετε θα  δείτε , πως  τις  πρώτες  μεταπολεμικές  δεκαετίες , οι  απόκριες ήταν  σχεδόν  ίδιες  με  τις  προπολεμικές έχοντας  ΚΥΡΙΑΡΧΟ  ΣΤΟΙΧΕΙΟ , την  συμμετοχή των  χωριανών  μας   παρότι  , εν τω μεταξύ , οι  χωριανοί  μας  πέρασαν  χίλια ..μύρια  βάσανα συν  το  κάψιμο  του  χωριού ,    ενώ οι  μετέπειτα έχουν  πολλές  διαφορές  . Εικόνες προπολεμικές , π.χ , που  μας  περιγράφει  με ..ζηλευτή ομορφιά και ..λεπτομέρεια  ο  φίλος  ο  Αλέκος , συναντάμε  και  για  μερικές  δεκαετίες  μετά  την  απελευθέρωση , δείτε ..

    Τότε , πεινούσαμε  μεν , αλλά γλεντάγαμε  και  χορεύαμε , τώρα  όμως  πεινάμε  πάλι αλλά…απλά  μαραζώνουμε  και..αυτοκτονούμε …

                 Καλό  σα  βράδυ  αγαπημένοι  μου  φίλοι , λόγια  παρηγοριάς πια…δεν..υπάρχουν ,  ελπίδα  από  πουθενά , μα  εγκατέλειψαν  ..όλοι !!!…..Κ.Κ.-

No comments: