Μια εξαιρετική , από κάθε άποψη πραγματικά , φωτογραφία του Λιδορικιού , βγαλμένη το 1925 , απ’ το Γυφτομαχαλά , μερική άποψη του χωριού μας που περιλαμβάνει το Αλωνάκι , με φόντο τον Ψαλά και την εκκλησία μας τη Ζωοδόχο Πηγή , που αν καλοπροσέξετε το καμπαναριό της θα δείτε πως ακόμα δεν έχει ρολόϊ , όπως επίσης δεν έχει ακόμα φυτευτεί το αλσάκι , κάτω απ’ την εκκλησία .
Αριστερά της εκκλησίας , όπως βλέπουμε , είναι το σπίτι του Μαργέλλου – Στουρνάρα , και δίπλα το σπίτι του Σφέτσου του γιατρού . Στη μέση της φωτογραφίας , σε θέση περίοπτη , το περίφημο “ σαράϊ “ του Μαργέλλου , το πρώτο , το χαμηλό , απ’ τα σπίτια του Ψαλά είναι του Τσακαλάκη και δίπλα το Ταμπακαίϊκο και του Φλώρου – Κοτροζίνη .
Κατεβαίνοντας τώρα στο δρόμο , από αριστερά , το τελευταίο , κάτω απ’ το δρόμο , το ασοβάτιστο , είναι το Καψαλαίϊκο , του Γ.Καψάλη , και ακριβώς απέναντί του το Πετραίϊκο , δίπλα ήταν της Ευδοξίας , αδερφής των Καλαπτσαίων και ακριβώς από πάνω το Καλαπτσαίϊκο . Κάτω απ’ το δρόμο αριστερά χαμηλά , το ασπρισμένο , πρέπει να είναι το Παλαιολογαίϊκο και δίπλα , δεξιά με το ακάλυπτο οικόπεδο και το μικρό παλιό κτίσμα , του Γιάννη Καψάλη .
Ακριβώς απέναντι αλλά πάνω απ’ το δρόμο το Κουλοπουλαίϊκο , μεσολαβεί το ακάλυπτο οικόπεδο και ακολουθεί , το Ευσταθαίϊκο , δίπλα του το Μποβιατσαίϊκο , το Παπαδοπουλαίϊκο , του Ποντίκη , του Παπαπαναγιώτου , Παπανικολάου , Φαρμακείο , και δεξιά , το ασπρισμένο , το Σφετσαίϊκο που χρησιμοποιούνταν για Γυμνάσιο , το κτήριο αυτό , όπως απεδείχθη αργότερα , είναι ένα απ’ τα ελάχιστα ( νομίζω άλλο ένα ) Καποδιστριακά Γυμνάσια , και στις αρχές της δεκαετίας του 80 είχαν γίνει κάποιες ενέργειες να χαρακτηριστεί “ διατηρητέο “ , αλλά κανένας δεν γνωρίζει τι απόγινε ..
Ερχόμαστε τώρα στην καρδιά του χωριού το Αλωνάκι , κάτω απ’ το δρόμο φυσικά , το δεύτερο από αριστερά είναι της Σπυριδούλας Σφέτσου και δίπλα , με απλωμένα ρούχα απέξω , το Μαραζαραίϊκο και στη συνέχεια , μετά το κενό , το Λατσουδαίϊκο , δίπλα του τα δυο σπίτια τα Πιτσαίϊκα και στην άκρη δεξιά το Ασημακοπουλαίϊκο .
Η φωτογραφία είναι , για την εποχή της , εξαιρετική τεχνικά , και υψηλής ευκρίνειας , παρότι την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν τηλεφακοί κλπ , εικάζεται πως η φωτογραφία είναι βγαλμένη απ’ τον αείμνηστο Κώστα Ευσταθίου , που είχε το πάθος της φωτογραφίας και ως εκ’ τούτου διέθετε εξαιρετική , και φυσικά πανάκριβη , φωτογραφική μηχανή , σ’ αυτόν δε αποδίδονται όλες σχεδόν οι φωτογραφίες της προπολεμικής περιόδου .
Απ’ τη μελέτη της φωτογραφίας μπορεί επίσης , να βγάλει κανένας και πολλά συμπεράσματα , όπως π.χ. τη μεγάλη έλλειψη νερού , αφού η…ξεραϊλα του χωριού μας είναι ολοφάνερη , επίσης εντύπωση κάνει το ότι όλα τα σπίτια έχουν την απολύτως ίδια αρχιτεκτονική , και πως τα σπίτια , όσα τουλάχιστον φαίνονται είναι όλα μεγάλα και καλοχτισμένα .
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως στη δεκαετία του 1920 , και προς το τέλος της , άρχισαν να επιστρέφουν και οι πρώτοι “ Αμερικάνοι “ , όπως λέγαμε τους μετανάστες μας στις Η.Π.Α , και οι οποίοι το πρώτο πράγμα που έκαναν επιστρέφοντας , κάτι που θα δούμε και στις επόμενες φωτογραφίες .
Τέλος δεκαετίας του ‘20 , αρχές δεκαετίας του ‘30 , επιστρέφουν απ’ την Αμερική , ο Θανάσης Μπήλιος και ο Κώστας Φαλίδας και χτίζουν καινούρια , πολυτελή για την εποχή , σπίτια . Το πρώτο είναι του Θαν. Μπήλιου και ακριβώς δίπλα του Φαλίδα . Είναι και αυτά χτισμένα στο ίδιο ακριβώς σχέδιο με τα υπόλοιπα Λιδορικιώτικα σπίτια .
Αρχές δεκαετίας του ‘30 , φκιάχνεται το σπίτι του Κάππου – Φουντούκη , εκεί ακριβώς που σήμερα είναι το σπίτι του Διον. Δούκα , δίπλα ακριβώς είναι τα Πετραίϊκα , ενώ αν καλοπροσέξετε , στο πίσω σπίτι , στο ισόγειο , υπάρχει η “ ταμπέλα “ του πρώτου Λιδορικιώτικου Ζαχαροπλαστείου , “ Η Δωρίς “ , των Ευθυμίου καψάλη και Τάσου Καντά , και αυτά όπως βλέπετε ακολουθούν την ίδια αρχιτεκτονική γραμμή .
Την ίδια εποχή περίπου , επιστρέφει απ’ την Αμερική για να φκιάξει σπίτι και ο Αποστόλης Κολοβός , είναι αυτό που έχουν αγοράσει οι Τσιανταίοι . Η έλλειψη νερού όμως , ανάγκαζε τους Λιδορικιώτες να ανοίγουν πηγάδια , για την εξυπηρέτησή τους , αλλά και την εξυπηρέτηση γειτόνων και συγγενών .
Μια σπάνια φωτογραφία απ’το “ άνοιγμα “ πηγαδιού του Αποστόλη Κολοβού , στις αρχές τις δεκαετίας του ‘30 . Από αριστερά , ο ιδιοκτήτης Αποστόλης Κολοβός , , στη μέση ο ειδικός “ πηγαδολόγος “ της εποχής , Γιώργος Παλαιολόγος και δίπλα ο Σπύρος Καψάλης .
Το πηγάδι αυτό έλυνε τα ..υδρευτικά προβλήματα της γειτονιάς και υπάρχει ακόμα , δίπλα στο καινούργιο σπίτι που έχτισαν οι αδελφοί Τσιάντα .
No comments:
Post a Comment