Απ’ τα “ Γεωργικά της Ρούμελης “ του Δωριέα ( Αρτοτινού ) Δημ .Λουκόπουλου .
* * *
- Όπ’ δε σαρώσει αλώνι , ψωμί δε χορταίνει , λέει η παροιμία του λαού . Δηλαδή , δεν έσπειρες , δε θέρισες , δεν αλώνισες να πάρεις το σιτάρι της χρονιάς σου , όλον το χρόνο πεινασμένος θα είσαι ! Τι να σου κάμει το αγοραστό ! Έτσι σκέφτονται .
Για τους γεωργούς , το αλώνι είναι ιερό πράμα , γι’ αυτό και βεβήλωση το θεωρούν να χαλάσουν παλιό αλώνι , να το χρησιμοποιήσουν για χωράφι ή για άλλο τίποτα έξω απ’ τον προορισμό του .
Εξ’ άλλου σπάνιο είναι να βρεις γεωργό που να ορίζει μόνος του το αλώνι .
Συνήθως τ’ αλώνια είναι κοινά . Σε μικρά όμως χωριά , κι’ ένα μονάχα αλώνι αρκεί να εξυπηρετήσει όλους . Εκλέγουν λοιπόν το πιο ξάγναντο μέρος που να το βαρούν όλοι οι ανέμοι , κι’ εκεί το φτιάνουν .
Σε μεγάλα χωριά το ένα είναι αδύνατο να εξυπηρετήσει όλους , γι’ αυτό και φτιάνουν δυο – τρία ή και περισσότερα αλώνια , πάντως στις άκρες του χωριού , όπου είναι ξάγναντα και ευάνεμα μέρη .
Αλώνια είναι δυο ειδών : Τα χωματάλωνα και τα πετράλωνα .
Το χωματάλωνο μονάχα με λάσπη ανακατεμένη με γελαδοσβουνιά , όπως λένε του βοδιού την κοπριά , στρώνεται . Ξηραίνεται η λάσπη , κι’ έτσι δεν υπάρχει φόβος να βγαίνουν χώματα , όταν τα άλογα αλωνίζοντας θα πατούν τ’αλώνι .
Είναι όμως ανάγκη , κάθε χρόνο πριν του αλωνισμού να στρώνεται και ξανά με λάσπη το αλώνι . Αυτό βέβαια είναι μπελάς για το γεωργό , και να , γιατί οι χωριάτες αναγκάζονται να στρώνουν τα αλώνια με πέτρες τετραγωνισμένες και καλοπελεκημένες .
Έστρωσες το αλώνι με πέτρες ; η δουλειά σιγουρεύει για πάντα , αποφεύγεις το στρώσε και ξαναστρώσε με τη λάσπη και τη γελαδοσβουνιά . Τα στρωμένα με πέτρες αλώνια λέγονται πετράλωνα και τα πρτιμούν στο αλώνισμα , γιατί ο καρπός και τα άχερα , δεν παίρνουν χώμα ή άλλη καμιά ακαθαρσία .
Σε καλοστρωμένο πετράλωνο , λάδι να χύσεις , το μαζεύεις , που λέει κι ο λόγος .
Τα πετράλωνα τα στρώνουν οι μαστόροι , να πως .
Πρώτα ισοπεδώνουν τον τόπο , στο κάτω μέρος του αλωνιού , που πάντα τυχαίνει πλαγιά , χτίζουν ένα τοίχο γερόν για να βαστάει τα χώματα , τη σφεντόνα , που λένε , κι’ έτσι ισιάζει ο τόπος . Ολόγυρα στ’ αλώνι μπήγουν πλακερές πέτρες τη μια κοντά στην άλλη και φτιάνουν τα χείλια του . Όλο το μέσα έπειτα , το στρώνουν τεχνικά με πέτρες τετραγωνισμένες και καλοδουλεμένες .
Ολομεσής τέλος στ’ αλώνι , μπήγουν ένα στύλο ολόρθον , από ξύλο κέδρινο ή δέντρινο για να μη σαπίζει εύκολα . Αυτός είναι ο λεγόμενος στρίγερος τ’ αλωνιού , κι έχει ψήλο το πολύ δυο μέτρα .
Ο στρίγερος είναι το παν στ’ αλώνι , γιατί αυτός συγκρατάει τ’ άλογα να’ρχονται γύρες και ν’ αλωνίζουν το σιτάρι . Απ’ την αιτία τούτη είπαν και για έναν που συγκρατεί τα βάρη του σπιτιού :
- Αυτός είναι ο στρίγερος του σπιτιού .
Προετοιμασίες για το αλώνισμα
Όξω απ’ τα χείλια του αλωνιού , υπάρχει συνήθως ένας απλόχωρος τόπος που ανήκει σ’ όλο το χωριό , όπως και τ’ αλώνι .
Εκεί στήνουν τις θημωνιές τους οι γεωργοί , ο ένας εδώ , ο άλλος παραπέρα στη σειρά , κι περιμένουν πότε θα έρθει η αράδα του καθενός για να αλωνίσει .
Μήνας και περισσότερο περνάει κάποτε ωσπού να πάρει κανείς σειρά στο αλώνισμα . Η σειρά κανονίζεται ως εξής : Όποιος πρόλαβε να μπήξει στην κορφή του στρίγερου ένα χερόβολο σιτάρι , κείνος είναι ο πρώτος στη σειρά . Έφτιαξα τη θημωνιά μου π.χ πριν από τους άλλους ; Πρέπει να μπήξω και το χερόβολο αυτό , τότε έχω και σειρά πρώτος , αλλιώς μου την παίρνει άλλος .
Αλώνισε ο ένας , καιροφυλακτούν οι άλλοι πο ‘χουν τις θημωνιές , όποιος προλάβει και μπήξει το χερόβολο , εκείνος και παίρνει την κατόπι σειρά . Αν τύχει κανείς και πάρει τη σειρά με το έτσι το θέλω , τον θεωρούν ασογο και αχαίρευτο ( χωρίς χάρη ) άνθρωπο και τον περιφρονούν
Και τώρα πως γίνεται το αλώνισμα .
Με βόδια , όπως αλλού , ποτέ δεν αλωνίζουν οι Ρουμελιώτες , παρά με άλογα και τόσο αν τύχει σε ανάγκη βάζουν ν’ αλωνίσει μουλάρι ή γάϊδαρο . Τ’ άλογα του αλωνισμού τα τρέφουν κυρίως τσοπαναραίοι που τους λένε βαλμάδες . Πριν του καιρού του αλωνισμού τα ‘χουν απολυμένα στων βουνών τα βοσκοτόπια και βόσκουν λεύτερα .
- Θα μπουν στ’ αλώνια , τους ακούς , όταν ο καιρός φτάσει .
Και τα πιάνουν , τα καλιγώνουν και τα εταιριάζουν . Βρίσκουν άλλους βαλμάδες που τ’ άλογά τους μοιάζουν στο μπόϊ και στην καρδιά και “ συνεταιρίζονται “ να βγάλουν τ’ αλώνια πέρα , αυτό είναι το εταιριάζουν .
Και πρώτα – πρώτα φτιάνουν θηλιές με τρίχινα σχοινιά και τις περνούν στα λαιμά των αλόγων , είναι είδος λαιμαριές . Έτσι τους ακούς : Έχομε δυο θηλιές άλογα , που είναι το ίδιο σα να πεις : δυο άλογα . Έχομε τρεις θηλιές , τέσσερις θηλιές και τράβα γραμμή πέρα .
Η θηλιά μένει όλο το καλοκαίρι στο λαιμό των αλόγων . Εξάλλου πλέκουν ένα χοντρό τρίχινο σχοινί που τη μια άκρα του τη δένουν στο στρίγερο . Το μάκρος του είναι όσο το μάκρος της ακτίνας του αλωνιού . Στην άλλη άκρη του δένουν αγκυλωτό ξύλο που το ονομάζουν αγκούτσα . Το ένα με το άλλο τα άλογα τα συνταιριάζουν – ( συγκαιριαζουν λένε ) – και το ακρινό το πιάνουν με την αγκούτσα απ’ τη θηλιά πο ‘χει στο λαιμό .
Οι βαλμάδες ονομάζονται τώρα αλωνισταραίοι , κάπου - κάπου τους λένε κι αγωγιάτες . Το βαλμάδες δεν ακούγεται τώρα παρά σπανιότατα .
Η κάθε συντροφιά αλωνισταραίων έχει και την πελατεία της , το συγγενολόϊ τους , τους φίλους , ανθρώπους τέλος που έρχονται σε συναλλαγή μ’ αυτούς . Ο κάθε πελάτης πάει και ειδοποιεί τους αλωνισταραίους ποιά μέρα έχει σειρά ν’ αλωνίσει στ’ αλώνι και κείνοι κανονίζουν έτσι τις δουλειές τους , ώστε να βρεθούν σταθεροί στο λόγο τους .
Τους βλέπεις την ορισμένη μέρα και ράζουν . Μικρά αλώνια ονομάζουν , όταν τα δεμάτια που πρόκειται ν’ αλωνιστούν είναι λιγοστά . Απ’ την αυγή ως το γιόμα μπιτίζει η δουλειά , και τότε οι αλωναραίοι κανονίζουν να μπιτίσουν κι άλλο μικρό αλώνι ως το βραδάκι .
Μεγάλα αλώνια λένε για κείνα πο’ χουν πολλά δεμάτια και μόλις όλη τη μέρα απ’ το πρωί ως το βράδυ αν αλωνίσει κανείς μπορεί να μπιτίσει .
Στα πολύ μεγάλα αλώνια δυο και τρία άλογα δεν προκάνουν να μπιτίσουν τη δουλειά ως το βράδυ . Τότε βάζουν στ’ αλώνι και δεύτερη σειρά άλογα που τρέχει κατόπι της πρώτης . Αυτό βέβαια στη φτωχή Ρούμελη σπάνια συμβαίνει , αλλά μιας και συμβαίνει , ας κάνουμε λόγο .
Έτσι λοιπόν λένε μια ζυγή άλογα , τα υπό τον αυτόν ζυγόν άλογα , τα δύο , τρία στη σειρά που πιασμένα στην αγκούτσα γυρίζουν . Δυο ζυγιές άλογα λένε όταν δυο σειρές άλογα πιασμένα απ’ τις αγκούτσες γυρίζουν γύρω στο στρίγερο . Στους κάμπους ακούς και τρεις ζυγές άλογα . Έτσι μπορεί να πούμε πως η κάθε ζυγή τα άλογα γίνεται από θηλιές ( δυο άλογα ) τρεις θηλιές κτλ.
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι ……
Καλό σας Σαββατόβραδο ….Κ.Κ.-
No comments:
Post a Comment