Τελειώνοντας ο θερισμός , άρχιζε η διαδικασία του αλωνίσματος με πρώτη – πρώτη δουλειά, φυσικά , τη συγκέντρωση των δεματιών σε θημωνιές είτε κοντά στα ιδιόκτητα αλώνια , που ήταν μέσα στο χωριό , κοντά στα σπίτια των ιδιοκτητών ή σε συγκεκριμένους χώρους στις άκρες του χωριού στα θγμωνοστάσια .
Αλώνι του παλιού καλού καιρού .
Θημωνοστάσια
Τον παλιότερο καιρό , τότε που δεν υπήρχαν αλωνιστικές μηχανές ο αλωνισμός γινόταν παραδοσιακά , με τα άλογα , στο αλώνι του κάθε νοικοκύρη ή σε κάποιου γείτονα ή συγγενή . Εκεί λοιπόν , στα αλώνια συγκεντρώνονταν τα δεμάτια , γίνονταν θημωνιές και μετά με τη σειρά αλώνιζαν ο καθένας τα δικά του . Γι’ αυτό όπως θα δείτε παραπάνω προπολεμικά υπήρχαν στο χωριό μας 40 – 45 αλώνια ιδιόκτητα .
Όταν όμως εμφανίστηκαν οι πρώτες αλωνιστικές μηχανές , έπρεπε να βρεθούν μεγάλοι χώροι , συνήθως στις άκρες του χωριού , για να συγκεντρώνονται τα δεμάτια και να γίνονται οι θημωνιές . Τα μέρη αυτά τα λέγαμε θημωνοστάσια και έπρεπε να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις , να είναι επίπεδα , ευρύχωρα και να έχουν εύκολη πρόσβαση στον δρόμο .
Απ’ ό,τι θυμάμαι τα θημωνοστάσια μας ήταν τρία . Ένα στο σταυρό , όπου είναι η εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου , στο δρόμο για τις Καρούτες , το δεύτερο ήταν στο γήπεδό μας στις Λάκκες και το τρίτο στο Κοτρώνι , λίγο έξω απ’ το Λιδορίκι , στο δρόμο προς Λευκαδίτι .
Η επιλογή της τοποθεσίας των θυμωνοστασίων γινόταν έτσι ώστε κάθε ένα από αυτά να εξυπηρετεί ένα κομμάτι του χωριού μας .
Φωτογραφία απ’ το θημωνοστάσι του χωριού μας στο “ Κοτρώνι “ , κάπου στα 1960-65 , όπου εξυπηρετούνταν κυρίως Βαρουσιώτες . Βέβαια στο Βαρούσι υπήρχε χώρος κατάλληλος , αλλά δυστυχώς ήταν αδύνατη η προσέγγιση της αλωνιστικής μηχανής . Στη φωτογραφία μας σε πρώτο πλάνο τρεις Βαρουσιώτισες νοικοκυράδες , Λαγιογιώργαινα , Σκραποφροσύνη και Παπαρούκαινα φωτογραφίζονται μπροστά στις θημωνιές .
Αλώνισμα στις Λάκκες , στο σημείο που σήμερα είναι το Δασαρχείο , έτος 1948 – 49 , αναγνωρίστηκαν : Τάσος Ασημακόπουλος , Ανδρέας Γκομόζιας και οι μικοί Γ.Ασημακόπουλος και Γ.Δημητρακόπουλος .
Οι αλωνιστάδες ( βαλμάδες )
Απαραίτητοι βέβαια συντελεστές για το αλώνισμα ήταν οι Αλωνιστάδες ή Βαλμάδες . Αυτοί είχαν την ευθύνη για την ομαλή διεκπεραίωση των εργασιών του αλωνίσματος . Ήταν συνήθως χωριανοί που είχαν πάνω από δέκα άλογα ο καθένας και την εποχή του αλωνίσματος τα έβαζαν στα αλώνια και αλώνιζαν το σιτάρι .
Το επάγγελμα αυτό βέβαια έχει από χρόνια έξαφανιστεί , αφού το παραδοσιακό αλώνισμα , με άλογα , αντικαταστάθηκε απ’ τις μηχανές .
Απ’ ότι αναφέρει η αείμνηστη Σοφία Παλαιολόγου , οι “ Βαλμάδες “ – “ Αλωνιστάδες “ της εποχής ήταν :
1 . Ασημακόπουλος Νίκος ή “ Καπακάς “
2 . Γεροδήμος Αλκιβιάδης
3 . Δρόσος Χαράλαμπος ή “ Χαραλαμπάκης “
4 . Μαργέλλος Κωνσταντίνος ή “ Καραγιαννάκης “
5 . Πανάγος Σπυρίδων
6 . Πανάγος Νικόλαος
7 . Παπαδάκης Κωνσταντίνος ή “ Μπαζές “
Τα άλώνια
Τα αλώνια , ήταν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι , κυκλικού σχήματος , στις αυλές των σπιτιών ή στις άπλες κάθε γειτονιάς . Στο κέντρο τους υπήρχε ένα ξύλινο κοντάρι , ο “ στρίαλος “, με μια σιδερένια θηλιά απ’όπου έδεναν τα άλογα , ώστε όταν αυτά έρχονταν γύρω – γύρω , να λιώνουν τα άχυρα και να βγαίνει το σιτάρι .
Στο Λιδωρίκι , υπήρχαν περίπου 45 – 50 αλώνια , άλλα πλακόστρωτα και άλλα χωριάτικα , τα οποία οι ιδιοκτήτες τους άλειφαν με μουσκεμένα κόπρανα βοδιών “ σβουνιές “ , κάποιες μέρες πριν το αλώνισμα . Έτσι όταν αυτές στέγνωναν , δεν επέτρεπαν στο χώμα να ανακατευτεί με το σιτάρι τη διάρκεια του αλωνίσματος .
Οι ιδιοκτήτες των αλωνιών
1 . Δεδούσης , 2 . Δούκας , 3 . Δρόσος Χαράλαμπος , 4 .Ζόγκζας Κωνσταντίνος , 5 . Ζόγκζα Σοφία , 6 . Ζώης , 7 . Κάγκαλος Αθανάσιος , 8 . Κάγκαλος Ανδρέας , 9 . Κάγκαλος Γεώργιος , 10 .Κάγκαλος Ηλίας ή “ Κουφολιάς “, 11 . Κανδρής , 12 . Κάππος , 13 . Κιντώνης , 14 . Κλώσσας , 15 . Κόκκινος ή “ Κορδοπλής “ , 16 .Κολοκύθας , 17 . Κρυστάλλω , 18 . Κωστοπαναγιώτου , 19 . Λακαφώσης , 20 . Λιάγγουρας , 21 . Μαλάμος , 22 . Μαργέλλος ή “ Αρπάλης “, Μαργέλλος ή “ Σαψαρής “ , 24 . Μάρκος Αλέξανδρος , 25 .Μίχος . 26 . Ντζιούρας , 27 . Πανάγος , 28.Παπαϊωάννου , 29 . Πέτρου Χράλαμπος , 30 . Πλιάνος Κωνσταντίνος , 31. Πουρνιάς Αλέξανδρος , 32 . Πουρνιάς Γεώργιος , 33 . Σκούτας , 34 . Σούλιος , 35 . Σφέτσος , 36 . Σακαρέλλος , 37 . Φωτόπουλος .
Η κάθε γειτονιά λοιπόν , είχε και το δικό της αλώνι που κάλυπτε τις ανάγκες του ιδιοκτήτη του αλωνιού , των συγγενών του και των γειτόνων .
Εμείς που μέναμε στο Αλωνάκι , υπαγόμασταν στο αλώνι που βρισκόταν στον Ψαλά , χαμηλά , δίπλα απ’ το σπίτι του αείμνηστου Γιώργου Κόκκινου .
Σαν ξεκίναγε η δουλειά , το αλώνισμα δηλαδή , που γινόταν βιαστικά , επειδή τα δεμάτια ήταν ποστιασμένα γύρω απ’ το αλώνι , ακάλυπτα , και σε περίπτωση βροχής , όχι σπάνια , μούσκευαν και πάθαιναν ζημιά .
Για μας , τη μαρίδα της γειτονιάς το αλώνισμα με τα άλογα ήταν γιορτή , απόλαυση και περνούσαμε όλες τις ώρες εκεί , όπου παίζαμε γυροφέρνοντας το αλώνι κρατώντας τις ουρές των αλόγων . Αυτό βέβαια το παιχνίδι , εμπόδιζε τους βαλμάδες που καταϊδρωμένοι μέσα στη ζέστη , και φορώντας στο λαιμό μαντήλια για τον ιδρώτα , μας κυνηγούσαν , αλλά εμείς το…βιολί μας , φεύγαμε τάχαμου , για λίγο όμως , και ξαναγυρνούσαμε
Τακτικοί στο παιχνίδι αυτό στη γειτονιά μας ήταν : Ανέστος Γιάννης , Πέτρου Χρήστος , η αφεντιά μου , ΄Κασίδης Μιλτιάδης , Κοράκης Σάκης , Λατσούδης Νίκος και άλλα παιδιά , συνήθως απ’ τον Ψαλά . Βέβαια , βάζαμε και μεις ένα ..χεράκι , φέρνοντας νερό με τις στάμνες .
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι ……..
No comments:
Post a Comment