27.7.13

ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΚΑΤΑΡΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ ΚΑΛΑΤΡΑΒΑ

 

Σήμα κινδύνου εκπέμπει το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου. Στην εντυπωσιακή κατασκευή, σχεδιασμένη από τον Ισπανό αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα, ουδέποτε έχει γίνει η βαριά συντήρηση που προβλέπεται.

 

Αιτία, η έλλειψη οικονομικών πόρων που καθιστούν αδύνατη τη δημοπράτηση των απαραίτητων διαγωνισμών για την προβλεπόμενη συντήρηση του θόλου, όπως αναφέρει το tovima.gr. Το έργο λοιπόν που κόστισε 130.000.000 ευρώ έχει αφεθεί στη φθορά της χρήσης και του χρόνου με ό,τι αυτό συνεπάγεται

Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Πολιτισμού που διαβιβάστηκε στη Βουλή, τα προηγούμενα χρόνια είχε προγραμματιστεί η διενέργεια δύο διεθνών διαγωνισμών για τα έργα του Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη συνεχή καταγραφή της δομοστατικής συμπεριφοράς των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το στέγαστρο, προϋπολογισμού 4.500.000 ευρώ. Ο δεύτερος προβλέπει τη συντήρηση (βάσει των αποτελεσμάτων και ευρημάτων του πρώτου διαγωνισμού) όλων των μεταλλικών κατασκευών του συγκροτήματος ΟΑΚΑ, προϋπολογισμού 5.000.000 ευρώ. Συνολικά δηλαδή οι δύο διαγωνισμοί ανέρχονται σε 9.500.000 ευρώ.

"Επειδή ως σήμερα δεν εξασφαλίστηκαν οι αναγκαίες πιστώσεις και δεν εγκρίθηκαν οι μελέτες, η υπηρεσία μας δεν προχώρησε στη διενέργεια διαγωνισμών της συντήρησής του", σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού. Και αυτό διότι «οι διατεθείσες πιστώσεις του 2009 ανήλθαν τελικά στο ποσό του 1.500.000 ευρώ και με αυτές πληρώθηκαν ληξιπρόθεσμες οφειλές του αναδόχου (Bung) του αρχικού πολιτικού προγράμματος παρακολούθησης της δομοστατικής συμπεριφοράς του στεγάστρου» σημειώνεται και συμπληρώνεται ότι τα επόμενα έτη τα χρήματα "κάλυπταν μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών".

"Συμπερασματικά", αναφέρει στο έγγραφο ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιάννης Ανδριανός, "το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου είναι μια μεταλλική κατασκευή η οποία χρήζει συνεχούς συντήρησης και ελέγχου κατά τη διάρκεια της ζωής της, όπως όλες οι μεταλλικές κατασκευές αυτού του μεγέθους".

"Ως εκ τούτου, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξασφαλισθούν οι σχετικές πιστώσεις και να προχωρήσουμε στη σύναψη σχετικών συμβάσεων με αναδόχους που θα αναδειχθούν από τους σχετικούς διαγωνισμούς, προκειμένου να διατηρηθεί η ασφάλεια και η λειτουργικότητα του στεγάστρου και του συνόλου των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ", σημειώνει.

Αρμόδια για τη συντήρηση του στεγάστρου είναι η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων και Εγκαταστάσεων Πολιτιστικής και Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΥΔΕ/ΕΠΤΑ) του υπουργείου Πολιτισμού. Η κατασκευή του μεταλλικού θόλου Καλατράβα αποτελούσε τμήμα του έργου "Αισθητική Ενοποίηση Ολυμπιακού Σταδίου - Ειδικές Κατασκευές" και η αποπεράτωσή του ξεπέρασε σε κόστος τα 130.000.000 ευρώ. Το υλικό κατασκευής είναι ο δομικός χάλυβας και ο θόλος διαθέτει σύστημα αντιοξειδωτικής προστασίας, όμως χρήζει συντήρησης βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και κανονισμών. Η ΕΥΔΕ/ΕΠΤΑ πριν από την παραλαβή του έργου είχε κάνει επιδιορθώσεις και αποκαταστάσεις σε προβλήματα που εντοπίστηκαν κατά τη φάση της κατασκευής, ενώ εγκατέστησε μέσω του συμβούλου κατασκευής του έργου πιλοτικό σύστημα παρακολούθησης της συμπεριφοράς του στεγάστρου μέσω ηλεκτρονικών οργάνων που κατέγραψαν τις μετακινήσεις.

Η υπηρεσία έχει συντάξει εγχειρίδιο συντήρησης και λειτουργίας βάσει ευρωπαϊκών προτύπων και είχε προχωρήσει κατά καιρούς σε επιδιορθώσεις και οπτικούς ελέγχους στην κατασκευή προκειμένου να διαπιστώσει την ύπαρξη φθορών που ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα ασφαλείας και έχει καταγράψει παρατηρήσεις ή αστοχίες, μεταξύ των οποίων και θέματα συγκολλήσεων στη βάση του στεγάστρου που απαιτούν παρακολούθηση "αλλά δεν καθιστούν επικίνδυνη την κατάσταση του στεγάστρου", όπως αναφέρεται. Η κατά τόπους φθορά της βαφής των μεταλλικών κατασκευών είναι καθαρά επιφανειακή, σημειώνει το υπουργείο, και η οποία είναι "αναμενόμενη λόγω περιβαλλοντικών συνθηκών", η δε αποκατάστασή της προβλέπεται στον φάκελο ασφαλείας και υγείας του έργου και θα ολοκληρωθεί μέσω διαγωνισμών. Το στέγαστρο Καλατράβα διαθέτει συγκολλήσεις ελασμάτων πάχους 100 χιλιοστών και αθροιστικό μήκος συγκολλήσεων που ξεπερνά τα οκτώ χιλιόμετρα. Ο εργασίες συναρμολόγησης και ανέγερσης ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2003 και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2004. 

http://www.contra.gr

No comments: