20.5.15

THΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΛΙΔΟΡΙΚΙ ..

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

ΜΙΑ ΟΝΕΙΡΕΜΕΝΗ ΤΣΟΠΑΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΠΟΥ , ΔΥΣΤΥΧΩΣ , ΤΗΝ ΑΦΗΣΑΜΕ ΚΑΙ ...ΞΕΘΩΡΙΑΣΕ.....ΕΣΒΗΣΕ...

 

1938 Αν'αληψη στον Αρδίνη

9

Ανάληψη 1938 στον Αρδίνη , στην  πάνω  φωτογραφία  σε  κάποιο  “ ξαπόσταμα “ στον  πηγαιμό και  στην  κάτω λίγο πριν το..φαγοπότι . Αναγνωρίστηκαν Φωτοπουλαίοι , Παναγαίοι και  Μαργελαίοι .

*****

Έφτασε και  η  γιορτή  της  Αναλήψεως  του  Σωτήρος , η  μεγαλύτερη τσοπάνικη  γιορτή των  παλιότερων  χρόνων , και  ετοιμάσαμε μερικά  κείμενα  χαρακτηριστικά  , με  το  απαραίτητο φωτογραφικό  υλικό , για  να  θυμούνται οι παλιοί και  φυσικά  να  μαθαίνουν  οι  νέοι .

   Περίεργη ράτσα εμείς οι Λιδορικιώτες ( όσοι έχουμε απομείνει ) , όλοι κόβουμε...φλέβες για την παράδοση , όλα τα θέλουμε ...παραδοσιακά , αν και είναι αμφίβολο αν γνωρίζουμε όλοι μας τον ορισμό της παράδοσης  , αλλά αλήθεια τι ακριβώς είναι τελικά η παράδοση ; μήπως είναι αυτό που κάνουν μερικοί νεοφτηνοκουλτουριάρηδες που , για φτηνή κατανάλωση , μιλάνε στα διάφορα τζερτζελοπανήγυρα , μισοτρώγοντας τα φωνήεντα μιμούμενοι , δήθεν , τους ..παλιότερους ; ή μήπως είναι παράδοση το να στρογγυλοκάθεσαι στον πλάτανο ( απορώ πως δεν έχει ξεραθεί μ' αυτά που ακούει και βλέπει ) παραγγέλνοντας..δανατά : βάρα νια τικίλα ή ιένα μαρτίν’...μι πάγου....
   Όχι καλοί μας φίλοι , αυτή δεν είναι παραδοσιακή συμπεριφορά είναι απλώς ( λίαν επιεικώς ) θλιβερή κατάντια , ρεζιλίκι , αλλά ας δούμε τι λένε τα..κιτάπια για την π α ρ ά δ ο σ η : “ Παράδοση  λοιπόν  και  φυσικά  “ Παρσδοσιακό “  είναι κάθε τι που μεταδίδεται προφορικά από γενιά σε γενιά και ο πληθυντικός της , π α ρ α δ ό σ ε ι ς : συνήθειες , ηθικές αντιλήψεις , αρχές καθιερωμένες .
Παράδοση , φίλοι μας , είναι το άρωμα , η υπέροχη γεύση του παρελθόντος , η μυρωδιά των ασβεστωμένων πεζοδρομίων και των αυλών , τις γιορτές και τα Σαβατοκύριακα , η ευωδιά της μοσχομολόχας με το κυδώνι το γλυκό , που ‘φτιαχνε η μάνα στην παραστιά , κι' ακόμα η ευωδιά της τραχανόπιτας , της λαχανόπιτας και των σαρμάδων , που πλημμύριζε τις γειτονιές μας τις Κυριακές τα μεσημέρια , είναι η υπέροχη μελωδία , απ' τα κουδούνια και τα κύπρια των κοπαδιών καθώς γυρνούν το σούρουπο κι' ο τρυφερός χαιρετισμός του χωριανού που σου προσφέρει την καρδιά του , ολάνοιχτη , μ' ένα χαμόγελο , με μια κουβέντα , κι' ακόμα ο απόηχος του αργαλειού και το γλυκό τραγούδι των κοριτσιών που κάνουν όνειρα , υφαίνοντας τη ζωή τους ..

    Η παράδοση είναι πάντα ζωντανή , είναι διαρκώς ανάμεσά μας , μέσα στην ψυχή μας , μέσα στο.. αίμα μας , είναι η ίδια μας η ζωή...η βαριά κληρονομιά των προγόνων μας , ένας πραγματικός θησαυρός....
   Γι' αυτό το θησαυρό λοιπόν που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας εμείς τι κάναμε ; τι κάνουμε ; για να τον διατηρήσουμε και να τον παραδώσουμε στα παιδιά μας ; στα εγγόνια μας ; τι ; απολύτως τίποτα και ξέρετε γιατί ; γιατί το θέμα δεν...πουλάει , δεν φέρνει...ψήφους και κέρδος , βέβαια κάποτε- πότε όταν μας βολεύει , την ξεθάβουμε , την έρμη την παράδοση , την ξεσκονίζουμε , την ψευτογυαλίζουμε , τη..” μασκαρεύουμε “ ,  την στήνουμε κάπου όρθια , φωτογραφιζόμαστε μαζί της ( παλιά μας τέχνη... κόσκινο ) και την ...ξαναθάβουμε μέχρι να την ...ξαναχρειαστούμε ....κατά τα άλλα κοβόμαστε για το Λαογραφικό Μουσείο , λες κι' αυτό θα ...ζωντανέψει την παράδοσή μας που ‘ναι νεκρή...από χρόνια , κούνια που μας κούναγε....α..δεν ξέρουμε ίσως η κατασκευή του ίσως  να  ..παρουσιάζει  ξεχωριστό ..ενδιαφέρον ,  βλέπεις μερικά θέματα είναι πολύ “ λεπτά “....
   Θα μας πει όμως , και με το δίκιο του , κάποιος αναγνώστης μας , προς τι όλη αυτή η παραδοσολογία ; προς τι παραμονή   της  Αναλήψεως  ; η απάντηση είναι απλούστατη , από νοσταλγία και μόνο , και ξέρετε γιατί ; γιατί όλοι γνωρίζουμε καλά , τι ήταν η γιορτή αυτή για τους τσοπάνηδες και την περιοχή μας γενικότερα . 'Ολο το χωριό ήταν στο πόδι τέτοια μέρα , οι τσοπάνηδες καλούσαν φίλους , γνωστούς και συγγενείς στις στρούγκες τους , πάνω στα βουνά , όπου μέσα στην ανοιξιάτικη ομορφιά και την θερμή φιλοξενία των τσελιγκάδων μας γίνονταν ονειρεμένα , αξέχαστα γλέντια , ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ   , άνιφ τικίλας κι μαρτνιού ουν δη ροκς , αλλά με σούβλα , πίτες , ψιμοτύρια , γιαούρτια και ζυμωτό ψωμί , γιοματάρι  απ’ το  κατώι ,  μα πάνω απ' όλα με Α Γ Α Π Η και αλληλοεκτίμηση . ( είδη δυστυχώς... εξαφανισθέντα ...).
   Είμαστε και μεις απ' τους τυχερούς που ζήσαμε τέτοιες όμορφες στιγμές , που γευτήκαμε την υπέροχη , την άδολη και Α Ν Ι Δ Ι Ο Τ Ε Λ Η φιλοξενία των χωριανών μας αυτή τη μέρα , κάτι  που  αξίζει  να  μείνει  ζωντανό , να  το  μεταφέρουμε έστω  και  σαν  μια  γλυκιά και  νοσταλγική  ανάμνηση , στα  παιδιά  μας  και  στα  εγγόνια  μας .

  Η γιορτή  λοιπόν  της  Αναλήψεως , έτσι  όπως  την είχαμε  ζήσει  και  την ξέραμε , δεν  υπάρχει πια , και  δεν  υπάρχει  γιατί εμείς δεν  τη..βοηθήσαμε  να..επιβιώσει , γι’ αυτό  και  δεν  πρέπει  να  κακοπαθιόμαστε σαν  να  μας  έφταιξαν  κάποιοι  άλλοι ..

   Για  να  μαθαίνουν  οι  νεότεροι  , αλλά  και να θυμούνται  οι  μεγαλύτεροι , δημοσιεύουμε  αναμνηστικές  φωτογραφίες από παλιές  γιορτές  Ανάληψης  στα  Λιδορικιώτικα  βουνά , σε  στρούγκες χωριανών  μας ..

3

Ανάληψη  1934 , στα  ριζά  της  Πλέσιβας , πέρα  απ’ τη Μπελεσίτσα . Η σούβλα  όρθια , και  μπροστά  το  “ μπακράτσι “ και  η  “ βεδούρα “ με  γάλα  και  γιαούρτι . Αναγνωρίστηκαν  οι  οικογένειες Δημ. Ευσταθίου και  Κ. Μίχου ( δάσκαλου )

IMG

Ανάληψη στη  δελκαετία του  ‘50 , στη  Γκιώνα . Θαν. Φωτόπουλος , Ανδρ. Δελενίκας , Γ. Αποστολόπουλος – Ματέρος , Χαρ. Ζέκιος και  τελευταίος ο Γ. Αποστολόπουλος – Μαρδώνης

Ανάληψη 1939΄

Ανάληψη  19 – 5 -1939 στη  στρούγκα  του Αλ. Πουρνιά , λίγο  πριν  αρχίσει  το…φαγοπότι . Με τη σούβλα  στο  χέρι  ο Τάσος  Πουρνιάς αναγνωρίστηκα  ακόμα Αθαν. Αποστολόπουλος – Καφέτσης , Σπ. Πανάγος  με  την  οικογένειά  του και η Ασ. Πανάγου

Ανάληψη 1955- Μπαχατούρ

Ανάληψη 1955-Μπαχατούρ

Ανάληψη  1955 στη “ Μπαχατούρ “, Βασ. Καραμήτσος , Γ.Καψάλης , με  το δίκοχο , Θαν. Μοναχογιός , Δημ . Καφέτσης , Δημ. Βούλγαρης , Διον. Παλούκης , Στ. Μαργέλλος , Χαρ. Μαργέλλος ( Αρπάλης )…

   Καλή   σας  μέρα  και  καλή  αυριανή …

Απ’ το “ Λιδωρίκι “ με αγάπη ….Κ.Κ

No comments: