Δεκαετία του 1890 !!! Λιδορικιώτικη σύναξη , που αλλού ; , στη Βαθειά , μπροστά στο Μπιλιέικο , και μάλλον…προεκλογική , αξιοπρόσεκτη είναι η ενδυματολογική..ποικιλία …απ’ όλα έχει ο…μπαξές !!!
Καλησπέρα αδέρφια Λιδορικιώτες , καλησπέρα , Romania , Argentina , Canada , Peru , Switzerland , Singapore , Portugal , Greece , United States , Cyprus , Brazil , Germany , Czech Republic , France , Mexico , Australia , Egypt , καλησπέρα ..Athens , Thessaloniki , Nicosia , Patrai , Larisa , Sparti , Iraklion , Chalandri , Kavala , Bucharest , Tripolis , Norman , Osseo , La Victoria , Porto Alegre , Botucatu , Gottingen , Terre Haute , Argostolion , Nashville , West Chester , Larnax , Melbourne , Vrilissia , Aubervilliers , Noisy-le-Grand , Stuttgart , Houston , Amfissa , Niteroi , Huntsville , Campbell , Cary , New York , St John , Syracuse , Espinho , Orlova , Nikaia , Singapore , Lamia , Prague , Damanhur , Xanthi , Limassol , Kennewick , Zacatecas , Idaho Falls , Limnos , Lincoln , Zurich , Fresno , Pleasanton , Granville , Puerto Madero , Los Angeles , Philadelphia , Flushing , καλησπέρα σε όλους τους φίλους μας απ’ όλο τον κόσμο , να είστε όλοι καλά και να περάσετε ένα όμορφο-όμορφο τριήμερο .
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΗΜΕΡΑ 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…
1749 : Απαγχονισμός από τους Τούρκους του νεομάρτυρα Ηλία από την Τραπεζούντα.
1913 : Ο Ελληνικός στρατός (ΙΙΙ Μεραρχία) απελευθερώνει την Πρεμετή της Βορείου Ηπείρου . Η Βόρειος Ήπειρος για μια ακόμη φορά , βρίσκεται στην αγκαλιά της μητέρας πατρίδος.
1943 : Πεθαίνει ο Εθνικός Ποιητής Κωστής Παλαμάς. Την επόμενη μέρα έγινε η ηδεία του, που με την αυθόρμητη συμμετοχή χιλιάδων Αθηναίων μετατράπηκε σε μεγαλειώδη εκδήλωση Εθνικής Αντίστασης ,. Ο άλλος Εθνικός Ποιητής Άγγελος Σικελιανός απάγγειλε το γνωστό ποίημά του : «Ηχήστε οι Σάλπιγγες ..... οι σημαίες οι φοβερές στης Λευτεριάς ξεδιπλωθείτε τον αέρα» και το πλήθος αγνοώντας την παρουσία των κατοχικών στρατευμάτων, έψαλε τον Εθνικό Ύμνο .
1959 : Οι Άγγλοι δίνουν αμνηστία στον Αρχηγό της Ε.Ο.Κ.Α. συνταγματάρχη Γρίβα (Διγενή), αλλά ταυτόχρονα διατάσσουν τον εκτοπισμό του από την Κύπρο .
Τελευταίο τριήμερο της αποκριάς , άϊντε να περάσει το Σάββατο , αύριο , μετά η Κυριακή της τυροφάγου , και τελειώνει το αποκριάτικο ..πανηγύρι την Καθαρή Δευτέρα , και από Τρίτη τα κεφάλια ..μέσα , κάθε κατεργάρης στον πάγκο του , και βέβαια αρχίζει η Σαρακοστή , που τελειώνει , φυσικά , στο μεγάλο γλεντοπανήγυρο της Λαμπρής , μιάς γιορτής που ειδικά στη Ρούμελη γιορτάζεται με ξεχωριστό τρόπο .
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΡΙΗΜΕΡΟΥ .
ΘΗΒΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό
Αν είναι για κάποιον λόγο ονομαστή η πόλη της Θήβας κατά τη διάρκεια της Αποκριάς είναι για την πετυχημένη αναπαράσταση του βλάχικου γάμου. Πρόκειται για ένα έθιμο το οποίο προήλθε από τους Βλάχους των ορεινών περιοχών της Ηπείρου, της Μακεδονίας και της Ρούμελης, οι οποίοι εγκατέλειψαν τα χωριά τους μετά την απελευθέρωση γύρω στα 1830, για να βρουν νοτιότερα πρόσφορο έδαφος.
Το βράδυ της Κυριακής της Τυρινής θα αρχίσει η προετοιμασία για τον γάμο. Οι «καπεταναίοι» με τον υπηρέτη «Πανούση» και με τη συνοδεία της πίπιζας και του νταουλιού βολτάρουν στα βλάχικα κονάκια, ώστε να μαζευτούν όλοι οι άνδρες του μπουλουκιού. Κατόπιν, στον δρόμο του Επαμεινώνδα, γίνεται το προξενιό και τα αρραβωνιάσματα, ενώ το τραγούδι και ο χορός δεν σταματούν παρά μόνο όταν ξημερώσει η Καθαρά Δευτέρα.
Μετά το πρωινό εγερτήριο, το «σκούξιμο του σκάρου», όπως το ονομάζουν οι κάτοικοι, κάθε μπουλούκι ανάβει τη δική του φωτιά και ψήνει την πίτα της νύφης, η οποία ονομάζεται πρόπυρα. Οι άνδρες του μπουλουκιού χορεύουν τον πυρρίχιο χορό, ενώ το μεσημέρι σημείο αφετηρίας της πομπής των μπουλουκιών για το κέντρο της πόλης είναι το εκκλησάκι της Αγίας Τριάδας. Η πομπή που καταλήγει στην πλατεία αφήνει εκεί την προίκα της νύφης και αρχίζει το ξύρισμα του γαμπρού. Ακολουθεί το «μυστήριο» του βλάχικου γάμου και ο χορός του πεθαμένου, ένα παλιό έθιμο πιθανόν προχριστιανικό κατάλοιπο.
Το Σ τοιχειό καραδοκεί
Η πρωτεύουσα του νομού φημίζεται όχι μόνο για το καρναβάλι της αλλά και για τα αξιοθέατά της. Αφού λοιπόν περιηγηθείτε στο Κάστρο των Σαλώνων (Ωριάς), στο αρχαιολογικό μουσείο αλλά και στην καρδιά της πόλης όπου θα ανακαλύψετε αρκετά παλιά αρχοντικά και νεοκλασικά, απολαύστε το πλούσιο πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Πρωταγωνιστεί ένα... Στοιχειό που κυκλοφορεί ελεύθερο στα στενά της πόλης τα μεσάνυχτα!
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2009 Ώρα 15.00
: Ραντεβού στον «Κρυμμένο Θησαυρό», στην πλατεία Κεχαγιά.
Ώρα 20.00
: Προετοιμασία του Στοιχειού στη Χάρμαινα, 8.00 το βράδυ στο Τουλασίδι.
Ώρα 24.00
: Το Στοιχειό θα δράσει στα καλντερίμια και στα στενά της Άμφισσας.
Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009 Ώρα 10.00
: «Κρυμμένος Θησαυρός». Ώρα 08.30
: Η «Νύχτα των Στοιχειών» στην Πλατεία Κεχαγιά. Γλέντι από λαϊκούς οργανοπαίχτες. Κυριακή 1 Μαρτίου 2009 Ώρα 10.00
: «Κρυμμένος Θησαυρός». Ώρα 12.00
: Γαϊτανάκι από το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών.
Ώρα 12.00
: Διανομή της τοπικής σατιρικής εφημερίδας «Μασκαράς» από το Πολιτιστικό Κέντρο Φωκίδας.
Ώρα 17.00
: «Η Παρέλαση των Αρμάτων». Με τη συμμετοχή του «Κρυμμένου Θησαυρού», της «Οδύσσειας 2009», της «Νύχτας των Στοιχειών» και πλήθος μεταμφιεσμένων. Ανακοίνωση αποτελεσμάτων του «Κρυμμένου Θησαυρού» και απονομή βραβείων.
Ώρα 19.00
: «Η Καύση του Βασιλιά Καρνάβαλου», στην Πλατεία Ησαΐα.
ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
Ψητά, κουδούνια και φασολάδα
Κάθε χρόνο οι καρναβαλικές εκδηλώσεις του Δήμου Αμφίκλειας το τελευταίο τριήμερο των Αποκριών επισκιάζονται από τις προετοιμασίες για το φημισμένο κοντοσούβλι γίγαντα, μήκους 120 μέτρων! Παρασκευάζεται την Κυριακή (Τυρινής) με την αρωγή όλων των κατοίκων. Η κορύφωση των εκδηλώσεων πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες με το άναμμα της παραδοσιακής φωτιάς Χέι στην πάνω πλατεία του χωριού, ενώ τα τύμπανα και οι κουδουνοφόροι με τον ξέφρενο χορό τους προσπαθούν να ξορκίσουν το κακό για τον ερχομό μιας άνοιξης ανέφελης.
Την Καθαρά Δευτέρα προσφέρεται η παραδοσιακή φασολάδα, η οποία συνοδεύεται με σαρακοστιανά εδέσματα και κρασί στην κάτω πλατεία της Αμφίκλειας.
Στη σκιά του μπαρμπα- Γιώργου
Η Αμφιλοχία έχει στολιστεί με τα πιο φωτεινά της χρώματα για να υποδεχθεί τη λαϊκή φιγούρα του μπαρμπα-Γιώργου. Πηγή έμπνευσης μεγάλων δασκάλων του θεάτρου σκιών και δημιούργημα του καραγκιοζοπαίχτη Γιάννη Ρούλια, αποτελεί αναπόδραστο κομμάτι της λαογραφικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης.
Η Καρβασαριώτικη Αποκριά με τα μοντέρνα και παραδοσιακά της στοιχεία μετουσιώνει την πόλη σε ένα ατέλειωτο υπαίθριο γαϊτανάκι διασκέδασης και χορού. Σήμερα το απόγευμα (16.00) πραγματοποιείται το ιδιαίτερα δημοφιλές τοπικό αποκριάτικο δρώμενο «Πανάρατος» στις γειτονιές της πόλης. Η Κυριακή της Τυρινής γιορτάζεται με γαλατόπιτες, τυροκομικά προϊόντα και τσίπουρο, ενώ το μεσημέρι ταχυδακτυλουργοί και κλόουν αναλαμβάνουν την ψυχαγωγία μικρών και μεγάλων.
Στη συνέχεια, πραγματοποιείται η παρέλαση των καρναβαλιστών στην παλιά αγορά, στην οδό Θεοδώρου Χαβίνη, για να καταλήξει στην κεντρική πλατεία, όπου θα ακολουθήσει η καύση του Καρνάβαλου.
Τα Κούλουμα της Καθαράς Δευτέρας θα πραγματοποιηθούν στο δημοτικό σχολείο του Ανοιξιάτικου και θα ολοκληρωθούν με την παραθαλάσσια γιορτή στην παραλία Κουλούρι του Δήμου Σπάρτου.
ΑΘΗΝΑ
Για τους... τουρίστες του κέντρου
Από τις 28 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου οι αποκριάτικες εκδηλώσεις θα αποκορυφωθούν σε διάφορα σημεία της πόλης στο Θησείο, στο Μοναστηράκι, στα σοκάκια της Πλάκας, στον πεζόδρομο της Ερμού με ένα μουσικό ψηφιδωτό από latin, jazz, disco και ελληνική μουσική. Παράλληλα, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του δήμου πραγματοποιεί μουσικούς περιπάτους, οι οποίοι ολοκληρώνονται το Σάββατο με τη διαδρομή Αμπελόκηποι- Ριανκούρ. Στον υπαίθριο χώρο του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων έως τις 2 Μαρτίου θα εκτίθενται χαρταετοί με οικολογικό χαρακτήρα, ενώ έως την 1η Μαρτίου θα υπάρχει η έκθεση φωτογραφίας με μάσκες από τη Βενετία της Εύας Τερζή. Ο κύκλος των εκδηλώσεων θα ολοκληρωθεί την Καθαρά Δευτέρα 2 Μαρτίου στον Λόφο του Φιλοπάππου, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στο Μουσείο Σπύρου Βασιλείου και στο Άλσος ΚΑΠΑΨ, όπου το πέταγμα του αετού θα πραγματοποιηθεί συνοδευόμενο από μουσικό γλέντι και παραδοσιακούς χορούς απ΄ όλη την Ελλάδα .
ΓΑΛΑΞΙΔΙ ΦΩΚΙΔΑΣ
ΑΛΕΥΡΟΠΟΛΕΜΟΣ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ .
Αποκορύφωμα των εορταστικών εκδηλώσεων του Δήμου Γαλαξιδίου αποτελούν τα Γαλαξιδιώτικα Κούλουμα της Καθαράς Δευτέρας. Μετά το μεσημεριανό γαστριμαργικό φαγοπότι όλοι κατεβαίνουν στην αγορά, όπου πραγματοποιείται το έθιμο του μουντζουρώματος ή, ως είθισται να αποκαλείται, του αλευρομουντζουρώματος.
Οι «υποψιασμένοι» κουβαλούν σακούλες, άλλες γεμάτες φούμο, άλλες με αλεύρι και ρίχνουν στους ανυποψίαστους περαστικούς. Δεν αργεί η στιγμή που οι ομάδες αρχίζουν να χωρίζονται σε αντίπαλα στρατόπεδα και η παραλία να μετατρέπεται σε πεδίο μάχης. Πρόκειται για την αναβίωση ενός βυζαντινού εθίμου, σύμφωνα με το οποίο οι παλιάτσοι των ιπποδρόμων χρωμάτιζαν τα πρόσωπά τους. Όμως, από το 1840, την εποχή της ιστιοφόρου ναυτιλίας, όπου τα πλοία ξεκινούσαν το ταξίδι τους τον Μάρτιο, το έθιμο γνώρισε τη μεγάλη του ακμή, καθώς οι εκδηλώσεις της Αποκριάς συχνά συνέπιπταν με τις αποχαιρετιστήριες εκδηλώσεις.
ΛΙΒΑΔΕΙΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Από το γαϊτανάκι στο... πλέξιμο
Το «Γαϊτανάκι» της Λιβαδειάς αποτελεί τη μακρά παράδοση ενός εθιμοτυπικού που τηρούνταν από τα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι γείτονες στις συνοικίες της πόλης ετοιμάζουν το δικό τους ξεχωριστό γαϊτανάκι και ακολουθούν την παρέλαση των αρμάτων και των καρναβαλιστών προς την κεντρική πλατεία, όπου συναντιούνται από όλες τις γειτονιές και λαμβάνει χώρα το περίφημο «πλέξιμο». Το έθιμο αναβιώνει την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς χάρη στη συνδρομή της ομάδας «Φίλοι του Καρναβαλιού της Λιβαδειάς» και της υποστήριξης που τυγχάνει από τον δήμο.
Η Δωρίδα μας , δυστυχώς , δεν έχει να επιδείξει κάποια σημαντική αποκριάτικη εκδήλωση , τουλάχιστον δεν γνωρίζουμε κάτι τέτοιο , παλιότερα , όπως έχουμε ξαναπεί , γίνονταν κάποιες εκδηλώσεις στο Λιδορίκι , με ιδιωτική πάντα πρωτοβουλία , που δυστυχώς έχει ..εκλείψει όπως φυσικά και οι εκδηλώσεις , κάτι παραπλήσιο γινόταν και στην Ερατεινή , και πριν μερικά χρόνια και στην Αμυγδαλιά . Βεβαια μη φανταστείτε τίποτα ..οργανωμένες και κεντρικά σχεδιασμένες εκδηλώσεις , όχι , όλες οι εκδηλώσεις αυτές ήταν πάντα ..αποτέλεσμα ..” μερακιού “ κάποιων ανθρώπων που αποτελούσαν , ως συνήθως , την ..κινητήρια ..δύναμη , πάντως Κοινοτική η Δημοτική πρωτοβουλία δεν υπήρξε , ποτέ .
Και βέβαια η ..απόληξη όλων των εκδηλώσεων ήταν τα ..όργανα , κάτι πολύ συνηθισμένο τα παλιότερα χρόνια , όπως βέβαια και στις Εθνικές Γιορτές , κάτι που έχει …εξαφανισθεί από χρόνια , το γιατί , θα προσπαθήσουμε να το…σχολιάσουμε κάποια άλλη στιγμή , σε άλλο σχόλιό μας …
Προς το παρόν , να περνάτε καλά
να ..γλεντάτε…γερά…
και να είστε πάντα καλά
Απ’ το Λιδορίκι με αγάπη ……Κ.-
No comments:
Post a Comment