Αποκλίσεις που φθάνουν έως και το 500% στη διαφορά των αγροτικών προϊόντων από το χωράφι στα ράφια των σούπερ μάρκετ δείχνουν στοιχεία της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ). Ετσι, για παράδειγμα, μελιτζάνες που διατίθενται από τον παραγωγό 0,80 ευρώ το κιλό φτάνουν στα σούπερ μάρκετ προς 1,4 ευρώ, μήλα 0,9 ευρώ/κιλό προς 2 ευρώ και πιπεριές 0,80 ευρώ/κιλό φθάνουν στα ράφια προς 1,4 ευρώ.
Στο μεταξύ, στο μικροσκόπιο του υπουργείο Ανάπτυξης έχουν τεθεί εικονικές συμφωνίες ανάμεσα σε προμηθευτές και λιανεμπόρους οι οποίες ενώ εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους τελευταίους δεν διασφαλίζουν χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Η έρευνα ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες για τη δράση πολυεθνικών καρτέλ και μεγάλων ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στον τομέα του ρυζιού, καθώς διαπιστώθηκε ότι οι όροι που έμπαιναν για την προώθηση του ρυζιού του Συνεταιρισμού Χαλάστρας στα ράφια ήταν ιδιαίτερα ασύμφοροι και δεν καθιστούσαν το προϊόν ανταγωνιστικό: οι ρυζοπαραγωγοί πουλούσαν προς 0,30 ευρώ το κιλό αλλά το ρύζι κατέληγε στα ράφια προς 3-3,5 ευρώ το κιλό.
Το υπουργείο προσπαθεί να περιορίσει τις εικονικές συμφωνίες που εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους λιανέμπορους χωρίς την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών εκ μέρους τους, καθώς και να πετύχει τον εξορθολογισμό του ποσοστού των χορηγούμενων εκπτώσεων ώστε να διασφαλιστεί τελικώς χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή.
Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΑΠΘ. «Οσο καλής ποιότητας και αν είναι ένα αγροτικό προϊόν, όταν βγει από το χωράφι του παραγωγού είναι καταδικασμένο να στραγγαλιστεί», λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Αγροτικής Πολιτικής στο Τμήμα Γεωπονίας του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Μάττας, που έχει μελετήσει τη διαμόρφωση των τιμών των αγροτικών προϊόντων στη διαδρομή από το χωράφι του παραγωγού ώς το ράφι των σούπερ μάρκετ. Οπως λέει, δεν υπάρχει καμία εποπτεία, ενώ είναι ενδεικτικό ότι στη διαδρομή διάθεσης του προϊόντος εμπλέκονται υπηρεσίες τριών διαφορετικών υπουργείων (Γεωργίας, Ανάπτυξης, Οικονομικών). Η επιστημονική ομάδα του Κωνσταντίνου Μάττα πραγματοποίησε συγκριτική έρευνα σε Ελλάδα και Δανία μελετώντας τις αντιλήψεις αγροτών, συνεταιρισμών, μεταποιητών και λιανεμπόρων στην αλυσίδα παραγωγής τροφίμων. «Και στις δύο χώρες, μεταποιητές και αγρότες συμφωνούν ότι οι λιανοπωλητές είναι τα "κακά παιδιά" στη διαμόρφωση των τιμών», αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας.
Παράμετρος που ευνοεί το άνοιγμα της ψαλίδας στα αγροτικά προϊόντα είναι και το γεγονός ότι οι αγρότες στην Ελλάδα δεν υποχρεούνται από τον νόμο να τηρούν βιβλία και στοιχεία βάσει των οποίων να φορολογούνται. Η φορολόγησή τους προκύπτει τεκμαρτά, μέσα από μια δαιδαλώδη νομοθεσία για τον υπολογισμό του εισοδήματός τους, κάτι που είχε σκοπό να ελαφρυνθούν οι φτωχοί αγρότες. Αυτό εκμεταλλεύονται όμως έμποροι, οι οποίοι αναγκάζουν αγρότες να υπογράφουν εικονικές τιμές στα παραστατικά, ώστε στη συνέχεια της «αλυσίδας τροφίμων» να αποκομίζουν εκείνοι υπέρογκα ποσά μετακυλίοντας το κόστος στον καταναλωτή.
tanea.gr
No comments:
Post a Comment