29.2.12

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ–ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ

 

Ενώ δαπανήθηκαν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για την άμυνα στην Ελλάδα, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία δεν έχει καταφέρει να μετατρέψει αυτούς τους πόρους σε περιουσιακά στοιχεία τεχνολογίας και τεχνογνωσίας. Eν αντιθέσει, έχει αναδειστεί συνώνυμο της αναξιοπιστίας της χώρας μας στο εξωτερικό.

Ο παγκόσμιος τομέας πωλήσεων όπλων συνεχίζει να παραμένει λαμπρός, όπως εξηγεί η εμπειρογνώμονας από το Διεθνή Ερευνητικό Ινστιτούτο Ειρήνης της Στοκχόλμης (SIPRI) κ. Σούσαν Τζάκσον, με την Ελλάδα να κατέχει την τελευταία δεκαετία εξέχουσα θέση στην λίστα των χωρών εισαγωγής όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών, και την ελληνική κρατική αμυντική βιομηχανία να παρουσιάζει στο σύνολό της ζημιές πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες καλείται ο φορολογούμενος να πληρώσει.

Στο Ευρωκοινονούλιο στο πλαίσιο ελληνικής οικονομικής κρίσης, το θέμα των ελληνικών εξοπλισμών τέθηκε και πάλι επί τάπητος από τον επικεφαλής των Πρασίνων Ντανιέλ Κον Μπετίτ. Τι είπε; Το αυτονόητο: «Ένα από τα προβλήματα της Ελλάδας είναι ο αμυντικός προϋπολογισμός της. Το 4,3% του ελληνικού ΑΕΠ πηγαίνει στην άμυνα». Τι δεν είπε; Το αυτονόητο: Ενώ δαπανήθηκαν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για την άμυνα στην Ελλάδα, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία δεν έχει καταφέρει να μετατρέψει αυτούς τους πόρους σε περιουσιακά στοιχεία τεχνολογίας και τεχνογνωσίας. Eν αντιθέσει, έχει αναδειχτεί συνώνυμο της αναξιοπιστίας της χώρας μας στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον ν. 3433/06, που αφορά τις προμήθειες αμυντικού υλικού, η εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή θα πρέπει να είναι σε ποσοστό τουλάχιστον 35%, ποσοστό που ίσχυε και με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, και σύμφωνα με την υπουργική απόφαση υπ' αρ. 248297 επιτρέπεται η αγορά υλικών από το εξωτερικό, μόνο όταν δεν παράγονται εγχώρια. Τι παράγεται εγχώρια; Τεράστεια ελλείμματα, απίστευτες καθυστερήσεις και μια αξιοπιστία που βρίσκεται σταθερά στο «μηδέν».

Δύο παραδείγματα προς αποφυγή

Η κρατική Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, το «καμάρι» της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, δεν είναι σε θέση να συντηρήσει τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Για καθυστερήσεις στις παραδόσεις για 18 αεροσκάφη, της επιβλήθηκε πρόσφατα πρόστιμο περίπου 800 χιλιάδων ευρώ. Εάν ήταν να ρωτήσουμε την ΕΑΒ για τον λόγο των χρονοβόρων καθυστερήσεων, η στερεότυπη απάντηση είναι ότι δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό για να ανταπεξέλθει η εταιρία στο σύνολο των υποχρεώσεών της, όπως για παράδειγμα οι εργασίες στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού αμερικανικών αεροσκαφών.

Σύμφωνα με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις της εταιρίας, δεν υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό. Δυστυχώς δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία για τις ειδικότητες του προσωπικού στην ΕΑΒ. Το προσωπικό της εταιρίας ανέρχεται σήμερα σε περίπου 1600 άτομα, πριν μια πενταετία ήταν περίπου 3000 άτομα. Δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία για το μέγεθος του προσωπικού της εταιρίας. Η εταιρία παράγει σήμερα περισσότερο έργο, με το ήμισυ του προσωπικού σε σχέση με πριν μια πενταεία. Γενικά η εταιρία αγνοεί ότι υπάρχουν όμιλοι στο εξωτερικό με ανάλογο προσωπικό, οι οποίες και αεροσκάφη συντηρούν και παρουσιάζουν έρευνα, ανάπτυξη και πωλήσεις - προσλαμβάνουν και νέους ανθρώπους, τους οποίους καταρτίζουν.

Το κρατικό ναυπηγείο στο Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), για το οποίο δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία για το αριθμό των εργαζομένων, ενώ έχει λάβει παραγγελίες ύψους πολλών δισεκατομμυρίων για την κατασκευή συνολικά 7 υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό, από το εξωτερικό δεν υπάρχει παραγγελία ούτε για για την κατασκευή μίας βίδας. Γιατί; Η απάντηση είναι αυτονόητη: Ποιός είναι τόσο ηλίθιος στο εξωτερικό για να δώσει μια παραγγελία σε ελληνικό ναυπηγείο; Για να παραλάβει την βίδα του πότε και με τι κόστος;

Απίστευτα χαμηλό επίπεδο

Ακόμη και σε απλά τεχνικά θέματα, το επίπεδο στην ελληνική αυτο-αποκαλούμενη αμυντική κατασκευαστική βιομηχανία είναι απίστευτα χαμηλό: Το Μητρώο Ελλήνων Κατασκευαστών, υπάρχει και αυτό, δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνουν κατασκευαστικό έργο εταιρείες που δεν είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο και οι οποίες δεν είναι απαραίτητα εγχώριοι κατασκευαστές. Το Μητρώο δεν έχει καταφέρει να ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ μάλιστα έχουν υπάρξει και σχετικές κοινοτικές πριμοδοτήσεις για αυτό το σχετικά απλό έργο αξιολόγησης και καταγραφής στοιχείων.

http://www.fox2magazine.net

No comments: