28.9.12

ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΩΝΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

του Ελευθερίου Γ. Σκιαδά.

Οι αγώνες αυτοκινήτων αποτέλεσαν το αγαπημένο σπορ των ευκατάστατων Ελλήνων, από την εμφάνισή τους στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν ακόμη στην Ελλάδα δεν υπήρχαν περισσότερα από πενήντα αυτοκίνητα. Αναμφισβήτητα τις πλέον επιτυχημένες διοργανώσεις έκανε από την ίδρυσή της (1924) η Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου και Περιηγήσεων, η γνωστή ΕΛΠΑ, η οποία στήθηκε στα πρότυπα των αντίστοιχων λεσχών του εξωτερικού. Το 1931, διοργάνωσε τους πρώτους διεθνείς αγώνες, ξεπερνώντας σε μέγεθος και προετοιμασίες κάθε προσδοκία.

Αφού εκδόθηκε Διυπουργική Διαταγή, καθορίσθηκε διαδρομή 12 χιλιομέτρων στην οδό Μενιδίου – Πάρνηθας και τα αυτοκίνητα χωρίστηκαν σε έξι κατηγορίες. Στην εκκίνηση στήθηκαν μεγάλες στρατιωτικές σκηνές για όσους επιθυμούσαν να παρακολουθήσουν τους αγώνες και σε κάθε στροφή της διαδρομής τοποθετούνταν πρόσκοποι και αξιωματικοί της αεροπορικής βάσεως του Τατοίου. Κρατούσαν ερυθρές και πράσινες σημαίες για να ειδοποιούν τους οδηγούς εάν παρουσιαζόταν κάποιος κίνδυνος.

Στην οργάνωση συμμετείχε η αρτισύστατη Υπηρεσία Τουρισμού, καθώς και το σύνολο των ανδρών του Τμήματος Χωροφυλακής Μάνδρας. Μια τηλεφωνική γραμμή, η οποία είχε διατεθεί από τον Στρατό, συνέδεε την αφετηρία με το τέρμα, όπου λειτουργούσαν συσκευές με μανιβέλες, για τις σχετικές συνεννοήσεις. Πρωταγωνιστούσε η μόνη Μπουγκάτι που κυκλοφορούσε στην Ελλάδα και ανήκε στον πρόεδρο της ΕΛΠΑ Αντώνη Σταθάτο και μάρκες όπως Φίατ, Νας, Μπουίκ, Σεβρολέτ, M.C., Λακόντα, Μερούφιο, Αμιλκάρ, κ.ά.

Τον καλύτερο χρόνο σημείωσε ο Αλέξανδρος Μάνος, με αυτοκίνητο Νας, διανύοντας την απόσταση των δώδεκα χιλιομέτρων σε 11 λεπτά! Οι χαριτόβρυτες και καλοχτενισμένες δεσποινίδες και κυρίες που έφθασαν μέχρι εκεί αποτέλεσαν αντικείμενο περιγραφών στις κοσμικές στήλες της εποχής, αλλά επέστρεψαν στα σπίτια τους σκονισμένες και καταταλαιπωρημένες. Οι αγώνες του 1931 κινηματογραφήθηκαν και αποτελούν πολύτιμο ιστορικό τεκμήριο για την ιστορία της αυτοκίνησης στη χώρα μας.

http://mikros-romios.gr

No comments: