Με τους Δήμους Δελφών – Δωρίδας, τη Μητρόπολη και τρεις ακόμη Φορείς Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: Ενεργοποίηση δράσεων του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους
Ημερομηνία δημοσίευσης:25/06/2015
Στην υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας με έξι Φορείς ανάμεσά τους οι Δήμοι Δελφών – Δωρίδας αλλά και η Μητρόπολη Φωκίδας, αναμένεται να προχωρήσει η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, για την ενεργοποίηση των δράσεων του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ/FEAD).
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο ζήτημα αναμένεται να τεθεί προς έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη Δευτέρα στην Άμφισσα.
Αξίζει να αναφερθεί πως η Περιφέρεια ήδη έχει ακολουθήσει συγκεκριμένα βήματα μετά τη σχετική πρόσκληση του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας προκειμένου να διασφαλιστούν τα κριτήρια της καθολικότητας, της αντιπροσωπευτικότητας και της τεχνικής επάρκειας των Κοινωνικών Συμπράξεων που θα εφαρμοστούν σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες.
Αναλυτικότερα:
- Δημιουργήθηκε δυναμικό site (fead.stereahellas.gr) για την ηλεκτρονική διαβούλευση και τη συγκέντρωση των αιτημάτων και των προτάσεων στον ηλεκτρονικό κόμβο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
- Διοργανώθηκε κεντρική ημερίδα ενημέρωσης στην έδρα της Περιφέρειας με τη συμμετοχή Δήμων, Μητροπόλεων, Εθελοντικών Οργανώσεων και φορέων της κοινωνίας των πολιτών, από όλες τις Περιφερειακές Ενότητες. Η ημερίδα διοργανώθηκε υπό την παρουσία του Προέδρου και Γενικού Διευθυντή του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού Κοινωνικής Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας κ. Κωνσταντίνο Αναγνωστόπουλο. Το αντικείμενο το έργου παρουσίασε η προϊσταμένη Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών του ΕΙΕΑΔ κα Αναστασία Παπακώστα.
- Στη συνέχεια οργανώθηκαν συναντήσεις σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, όπου συμμετείχαν τοπικοί φορείς σε επίπεδο Νομού. Στις συναντήσεις αυτές εξειδικεύτηκε ο ρόλος του κάθε εταίρου και αντιμετωπίσθηκαν ζητήματα που είχαν να κάνουν με:
• Την καταγραφή της κατάστασης φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού στην περιοχή δραστηριοποίησης του κάθε φορέα.
• Τη χαρτογράφηση των «Κοινωνικών Δομών» που διαθέτει ο κάθε φορέας στην Περιοχή Παρέμβασης.
• Την εμπειρία και ικανότητα του καθενός στο σχεδιασμό και την εφαρμογή της διαδικασίας διανομής των ειδών υλικής στέρησης και της παροχής συνοδευτικών υπηρεσιών.
• Τις προτάσεις για τη μορφή και οργάνωση των «Κοινωνικών Συμπράξεων» στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος.
4. Τέλος, η διαδικασία της διαβούλευσης ολοκληρώθηκε με επιτυχία και επέτρεψε τη διαμόρφωση πέντε «Περιφερειακών Κοινωνικών Συμπράξεων», μία σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, με στόχο τη δημιουργία ευέλικτων και λειτουργικών σχημάτων που θα καλύψουν τις ανάγκες των ωφελούμενων.
Στις Κοινωνικές Συμπράξεις, η Περιφέρεια κατέχει ρόλο Συντονιστή Εταίρου, ενώ συμμετέχουν σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα η αντίστοιχη Ιερά Μητρόπολη, όλοι οι ΟΤΑ Α’ Βαθμού, καθώς και ΝΠΙΔ που προβλέπονται από την οικεία πρόσκληση.
Στη Φωκίδα εκτός της Περιφέρειας θα συμμετάσχουν στη σύμπραξη ο Δήμος Δελφών, ο Δήμος Δωρίδας, η Ιερά Μητρόπολη Φωκίδας, η Εταιρεία Κοινωνικής Ψυχιατρικής & Ψυχικής Υγείας, το Ινστιτούτο Prolepsis και η Ελληνική Εθνική Επιτροπή UNICEF.
Το «Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους» (ΤΕΒΑ/ FEAD)
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην υιοθέτηση του Κανονισμού ΕΕ 223/2014/11-4- 2014 για το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (εφεξής «Ταμείο»). 3 Το Ταμείο αναμένεται να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή συμβάλλοντας στη μείωση της φτώχειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την υποστήριξη των εθνικών συστημάτων που παρέχουν μη οικονομική βοήθεια και στην κοινωνική ένταξη των απόρων. Το Ταμείο στοχεύει στην ανακούφιση των χειρότερων μορφών φτώχειας με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο κοινωνικού αποκλεισμού, όπως η έλλειψη στέγης, η παιδική φτώχεια και η στέρηση τροφής.
Οι στόχοι του Ταμείου συνάδουν με αυτούς της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και συγκεκριμένα τη μείωση του αριθμού των ατόμων που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού κατά τουλάχιστον 20 εκατομμύρια, συμπληρώνοντας παράλληλα τις δράσεις των διαρθρωτικών ταμείων. Στο πλαίσιο της ανωτέρω στρατηγικής ο εθνικός στόχος για την αντιμετώπιση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού εξειδικεύεται ως ακολούθως:
• μείωση του αριθμού των ατόμων που απειλούνται από τη φτώχεια ή/και τον κοινωνικό αποκλεισμό κατά 450.000, έως το 2020.
• αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας, μέσω της μείωσης του αριθμού των παιδιών και νέων (0-17) που απειλούνται από τη φτώχεια κατά 100.000, έως το 2020.
Υπογραμμίζεται ότι το Πρόγραμμα εντάσσεται στην Εθνική Στρατηγική αντιμετώπισης της φτώχειας με βασικούς πυλώνες :
– την υλοποίηση του Προγράμματος «Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα»,
– τις δράσεις του Θεματικού Στόχου 9, του νέου ΣΕΣ, 2014-2020,
– λοιπές δράσεις στήριξης των ευπαθών ομάδων από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας (ΥπΕΚΑΠ) ή/και εποπτευόμενων Φορέων αυτού.
Το πρόγραμμα
Το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής» (ΕΠ-Ι), με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 330.555.921,00 ευρώ για την επιλέξιμη χρηματοδοτική περίοδο (2014-2020), θα διανέμει, στοχευμένα, υλική βοήθεια και θα παρέχει συνοδευτικές δράσεις στήριξης και ενδυνάμωσης.
Αντικείμενο του ΕΠ-Ι αποτελούν:
1. Τρόφιμα (μακράς διαρκείας και φρέσκα καθώς και ειδικά τρόφιμα για βρέφη).
2. Βασικές Υλικές Στερήσεις (ρουχισμός για παιδιά και ενήλικες/κυρίως αστέγους – είδη καθαρισμού και προσωπικής υγιεινής, παιδικά είδη/βιβλία, παιχνίδια, βρεφικός εξοπλισμός κλπ)
Τρόφιμα: Η διανομή θα γίνεται σε πακέτα τροφίμων ή ως έτοιμα γεύματα μέσω συσσιτίων. Η ειδική ομάδα στόχος για τα τρόφιμα είναι άπορα άτομα και κυρίως οικογένειες απόρων με παιδιά (με ιδιαίτερη έμφαση σε μονογονεϊκές/πολυμελείς οικογένειες), καθώς και οι άστεγοι.
Βασικές Υλικές Στερήσεις: Η ειδική ομάδα στόχου για τις βασικές υλικές στερήσεις θα είναι οικογένειες απόρων με παιδιά (με ιδιαίτερη έμφαση σε μονογονεϊκές / πολυμελείς οικογένειες) καθώς και οι άστεγοι.
Συνοδευτικά Μέτρα: Το ΕΠ δίνει σημαντικό βάρος και στην παροχή συνοδευτικών μέτρων.
Ενδεικτικά συνοδευτικά μέτρα και για τις δύο κατηγορίες στερήσεων, είναι τα εξής:
– Υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης, ενδυνάμωσης και κοινωνικής ένταξης παιδιών σε ατομικό επίπεδο και σε επίπεδο οικογένειας (ή και σε μονήρη άτομα).
– Διατροφικές συμβουλές (και συμβουλές υγιεινής διατροφής)
– Συμβουλές διαχείρισης οικογενειακού προϋπολογισμού
– Υπηρεσίες κοινωνικοποίησης παιδιών (πχ πρόσβαση σε αθλητικές δραστηριότητες κλπ).
– Κοινωνικά φροντιστήρια που θα παρέχουν τόσο διδακτική υποστήριξη όσο και επαρκείς και κατάλληλους χώρους για μελέτη για τα παιδιά / ωφελούμενους.
– Υλοποίηση πολιτιστικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων απασχόλησης για παιδιά ωφελούμενους (π.χ. θεατρικές παραστάσεις αλλά και θεατρικά εργαστήρια για παιδιά).
– Εκδρομές (εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές).
– Παροχή χώρων για παιχνίδι, συναντήσεις και εκδηλώσεις για παιδιά που δεν έχουν σχετική πρόσβαση.
Προσδιορισμός Ωφελούμενων/Ταυτοποίηση
Σύμφωνα με το ΕΠ-Ι, για το 2014 και μέχρι την αναθεώρησή του, ως πλαίσιο προσδιορισμού των ωφελουμένων ορίζεται το ευρύτερο πλαίσιο του Εγγυημένου Κοινωνικού Εισοδήματος (ΕΚΕ), το οποίο αναμένεται να αφορά μέχρι στο 7% του πληθυσμού. Το ΕΠ-Ι με την εξειδίκευσή του σε ειδικές ομάδες στόχος εντός του ανωτέρω πλαισίου, αναμένεται να καλύψει υποσύνολο του πληθυσμού αυτού. Ειδικότερα, το ΕΠ-Ι στοχεύει στην αντιμετώπιση του «χάσματος» της φτώχειας, δηλαδή στην ακραία φτώχεια, καθώς και στην παιδική φτώχεια, δίδοντας έμφαση στις παρακάτω αναλυτικές κατηγορίες ωφελουμένων:
– Φτωχά νοικοκυριά που διαβιούν σε καθεστώς φτώχειας, ή ακραίας φτώχειας ή κινδύνου φτώχειας 5
– Νοικοκυριά με παιδιά, και ιδιαιτέρως τα μονογονεϊκά και τρίτεκνα/πολύτεκνα, νοικοκυριά, τα οποία πλήττονται περισσότερο από συνθήκες αποστέρησης
– Πολυμελείς Οικογένειες
– Άστεγοι
– Για τα μέλη των ανωτέρω κατηγοριών νοικοκυριών με αναπηρία (ΑμεΑ) το ΕΠ περιλαμβάνει ειδικές πρόνοιες προσβασιμότητας / διευκολύνσεων παροχής της υλικής συνδρομής
No comments:
Post a Comment