ΟΣΑ ΘΥΜΑΜΑΙ
Σαν πλησιάζουν οι γιορτάδες , πάντα όλοι γυρνάμε νοσταλγικά σε χρόνια και εποχές που μας σημάδεψαν , άλλοτε ευχάριστα κι’ άλλοτε δυσάρεστα , και ..κολυμπάμε , έστω και για λίγο στις αναμνήσεις μας , που άλλοτε είναι τρυφερές σαν χάδι , μα και καμιά φορά μαχαίρια …δίκοπα ..
Τούτη την εποχή , θες απ’ τα …συγκοινωνιακά πάθια του χωριού μας αλλά και της Δωρίδας ολόκληρης , της ..ορεινές πάντα , θες απ’ τη νοσταλγία των δεκαετιών ΄50 και ΄60 , θες μερικές παλιές φωτογραφίες απ’ τα..” συγκοινωνιακά “ των δεκαετιών που προανάφερα , που μου έστειλε ένα αγαπητός φίλος , και αναφέρονται σε θέματα και καταστάσεις , που έζησα παιδί , από πολύ κοντά θες που δεν τα κατάφερα και φέτος , να κάνω “ γιορτάδες “ στο χωριό μας, και πολλά ακόμα…θες , κολύμπησα θέλοντας και μη , στο “ βούλιαγκα “ των αναμνήσεων , που είναι και πολλές και …έντονες …
Όπως θα γνωρίζετε αγαπημένοι μου φίλοι , τελευταία το 12ον ΚΤΕΛ Φωκίδας , έκοψε όλα σχεδόν τα απογευματινά δρομολόγια από και προς όλους σχεδόν τους προορισμούς , με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σοβαρότατα προβλήματα στους κατοίκους της περιοχής μας αλλά κυρίως στους μαθητές μας και τους έχοντες ανάγκη ιατρικών εξετάσεων , και των πιο απλών , που αναγκαστικά γίνονται στην Άμφισσα .
Η σημερινή λοιπόν κατάσταση , τριτοκοσμική θα λέγαμε , μας ανάγκασε να νοσταλγήσουμε , συγκοινωνιακά τουλάχιστον , τις .. μακρινές δεκαετίες ‘50 και 60’ , που ακόμα οι συγκοινωνίες ήταν στα ..” σπάργανα “, δυστυχώς αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα .
Οι εποχές εκείνες , νοσταλγικές για πολλούς λόγους , μπορεί να υστερούσαν στον..” υλικοτεχνικό “ τομέα , λεωφορεία κλπ , μπορεί οι δρόμοι μας να είχαν τα μαύρα τους τα χάλια , και η τεχνολογία , γενικά , να ήταν..μεσαιωνική , είχε όμως χιλιάδες άλλες ομορφιές και πλεονεκτήματα , με πρώτο και καλύτερο τον ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ , που , κακά τα ψέματα , όσο και αν άλλαξαν οι καιροί , αλλά και οι άνθρωποι ακόμα , ΉΤΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΛΟΥΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ .
Οι συγκοινωνίες της εποχής εκείνης , είναι θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά , σε σύγκριση φυσικά με τη σημερινή κατάσταση , που είναι τελείως διαφορετική από κάθε άποψη .
Όπως προείπαμε η τότε τεχνολογία στην Ελλάδα και μάλιστα στην Επαρχία , ήταν …ανύπαρκτη . Έτσι για την ιστορία , αναφέρουμε για ενημέρωσή σας περισσότερο , πως όταν , τότε , λέγαμε ο τάδε ιδιοκτήτης έφερε ..καινούργιο λεωφορείο , εννοούσαμε πως ήταν ..καινούργιο στην περιοχή μας , γιατί όλα σχεδόν αυτά τα λεωφορεία της εποχής , ήταν από..δεύτερο και τρίτο χέρι , είχαν αρχίσει δηλαδή τη..ζωή τους σε συγκοινωνίες μεγάλων πόλεων , και όταν εκεί..έτρωγαν τα..ψωμιά τους και ” πάλιωναν “ περνούσαν σε μικρότερες πόλεις καταλήγοντας στο τέλος σε επαρχιακές γραμμές , όπως οι δικές μας .
Για να καταλάβετε καλύτερα θα σας φέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα , όταν π.χ τα 18αρια , τα παλιά δηλαδή λεωφορεία 18 θέσεων , “ αποσύρθηκαν “ απ’ τις συγκοινωνίες μεγάλων πόλεων λόγω ηλικίας , δεν πήγαν χαμένα , δεν πουλήθηκαν για παλιο..σίδερα , όπως θα πίστευε ο καθένας μας , όοοχι βέβαια , απλά τα..σοβάτισαν λίγο , τα ..συμμάζεψαν και τα πήρανε σαν “ καινούργια “ επαρχιακά ΚΤΕΛ , όπως και το Φωκίδας ..
Αυτό που “ μέτραγε “ τότε πολύ , αγαπημένοι μου φίλοι , ήταν η σχέση μεταξύ οδηγού και βοηθού , με τους επιβάτες , που λίγο πολύ ήταν γνωστοί και κοντοπατριώτες , μια σχέση …στενά συγγενική , θα λέγαμε , και ο χαρακτηρισμός μας αυτός δεν είναι καθόλου υπερβολικός , αλλά μάλλον…λίαν..επιεικής , άπειρα παραδείγματα θα μπορούσα να σας φέρω για των γραφομένων μου το αληθές , αλλά δεν χρειάζεται γιατί υπάρχουν τόσες μαρτυρίες αξιόπιστων ανθρώπων , που επιβεβαιώνουν και δείχνουν ολοκάθαρα τις ανθρώπινες σχέσεις εκείνων των εποχών .
Από κάποιες αναφορές – περιγραφές , καταστάσεων της εποχής εκείνης θα καταλάβετε πάρα πολλά , ώστε να μη χρειάζονται παραπέρα εξηγήσεις…
Όπως λοιπόν είπαμε παραπάνω οι σχέσεις επιβατών και ανθρώπων που είχαν σχέση με το αυτοκίνητο , πράκτορες, οδηγοί και βοηθοί ( εισπράκτορες ) πολύ ανθρώπινες , και έχουν μείνει στην ιστορία των συγκοινωνιών μας . Στην παραπάνω φωτογραφία , που είναι βγαλμένη στο τέλος της δεκαετίας του 1940 στον κεντρικό δρόμο της Αράχωβας , μπροστά στην περιβόητη ταβέρνα – εστιατόριο του Καραθανάση , από αριστερά ο αείμνηστος Βασίλης Τσινταβής , απ’ το Σερνικάκι , με το Θόδωρο Τσιώτα , Μαλαντρινιώτη και γαμπρό του χωριού μας , παντρεύτηκε την κόρη του Κώστα Πανάγου , Μαρία . Και οι δυο καμαρώνουν μπροστά στο 46078 λεωφορείο μάρκας DODGE ενώ πίσω δεξιά , ο “ βοηθός “ τότε Κώστας Χαρδαλούπας , φτιάχνει το μαλλί , σαν γνήσιος..Πλεσσιώτης , και τρέχει για να φωτογραφηθεί κι’ αυτός .
Ο μπάρμπα Βασίλης λοιπόν ο Τσινταβής , ήταν λογιστής και πράκτορας της τότε κοινοπραξίας , Κοινό Ταμείο λεγόταν , υπεύθυνος του πρακτορείου της Αθήνας , όταν ακόμα ήταν πλάϊ στη Μητρόπολη , και μη σας παραξενοφανεί , ήταν “ άγαπητός..συγγενής και φίλος “ όλων ανεξαιρέτως των επιβατών , έχοντας όμως μια ξεχωριστή συμπάθεια στους Δωριείς , και είχε βέβαια τους λόγους του . Αγαπούσε λοιπόν “ ξεχωριστά “ τους Δωριείς ο αξέχαστος μπάρμπα Βασίλης , και μάλιστα είχε να το λέει πως “ οι Δωριείς είναι καλύτεροι άνθρωποι απ’ τους δικούς μας , εννοώντας τους Παρνασσιδείς , εξηγώντας βέβαια και το γιατί , με απλά …χειροπιαστά παραδείγματα . Πολλές φορές κάποιοι επιβάτες , κυρίως γυναικούλες και ηλικιωμένοι Δωριείς , δεν είχαν για διάφορους λόγους , το..” ακριβές “ αντίτιμο του εισιτηρίου , και όπως καταλαβαίνετε , ο μπάρμπα Βασίλης έδινε τη λύση βάζοντας ό ίδιος τα “ χρειαζούμενα “ ξέροντας όμως καλά-καλά , πως μόλις η θεια θα πήγαινε στο χωριό θα ‘ κανε κάθε τι για να στείλει τα χρωστούμενα , και όχι μόνον , αφού πάντα έστελνε και κάνα..καλαθάκι με καλούδια . Αυτή τη χειρονομία την είχε κάνει πολλές φορές και σε Δωριείς αλλά και σε κάποιους Παρνασσιδείς , εκεί λοιπόν βρισκόταν η διαφορά , οι Δωριείς , κατά τεκμήριο πολύ…φτωχότεροι απ’ τους γείτονές τους , ήταν συνεπέστατοι στις υποχρεώσεις τους , σε αντίθεση με τους …γείτονες , αυτό λοιπόν , το ΄λεγε και το ξανάλεγε ο αξέχαστος μπάρμπα Βασίλης . Προσωπικά τον αείμνηστο Βασίλη Τσινταβή , τον αποκαλούσα μπάρμπα , δηλαδή τον θεωρούσα στενό συγγενή , ήταν βέβαια καλός φίλος του πατέρα μου αλλά και με ποιόν δεν ήταν φίλος ..
Δίπλα στον μπάρμπα Βασίλη , όπως είπαμε είναι ο αείμνηστος Θόδωρος Τσιώτας , απ’ το Μαλανδρίνο για τον οποίο μας λέει ο γιος του Βασίλη Τσινταβή , Θύμιος Τσινταβής , γνωστός Δικηγόρος της Αθήνας : “….. Ο Θόδωρος Τσιώτας ( απ’ τ’Μαλαντριν ντε ) ένας απ’ τους πλέον έντιμους και “ μακροβιότερους “ αυτοκινητιστές της Δωρίδας , που ξεκινώντας κι’ αυτός , φτωχό παιδί απ’ το χωριό του , με έντιμο και ηθικό χαρακτήρα , κατόρθωσε να εξελιχθεί σ’ένα τίμιο και σωστό μ πατριώτη άνθρωπο και οικογενειάρχη , για τον οποίο μόνο καλά λόγια μπορούσες να ακούσεις ,
Το λεωφορείο , όπως όλο βλέπετε , έγραφε μπροστά το περίφημο “ ΑΘΗΝΑΙ ΛΙΔΩΡΙΚΙΟΝ “ και οδηγός του ήταν ο Θ. Τσιώτας , ανήκε δε σε ένα αδελφό του Θαν. Πίτσιου , που είχε το σπίτι στο Αλωνάκι , που μάλλον τον έλεγαν Γιώργο , μετά δε το θάνατό του , στη δεκαετία του ‘50 , περιήλθε κληρονομικά στον αδελφό του Ξενοφώντα Πίτσιο , που ήταν τότε Αστυνομικός Διευθυντής στην , τότε , Αστυνομία Πόλεων στην Αθήνα αλλά και εξαίρετος άνθρωπος και πατριώτης .
Απ’ αυτόν το αγόρασε ο Θ.Τσιώτας , που όπως είπαμε ήταν γαμπρός του χωριού μας αφού είχε παντρευτεί τη κόρη του Κώστα Πανάγου , Μαρία . Στη φωτογραφία όπως προείπαμε , πίσω δεξιά στο βάθος , διακρ’ίνεται και ο Κώστας Χαρδαλούπας , απ’ την Πλέσσα , πυ χτενίζεται και τρέχει να προλάβει να μπει κι’ αυτός στη…φωτογραφία . Ο ΄Κώστας ήταν τότε βοηθός στο λεωφορείο αυτό αλλά σιγά- σιγά με τη δουλειά του και την καλή του συμπεριφορά , έγινε οδηγός και αργότερα ιδιοκτήτης αυτοκινητιστής απ’ τους μακροβιότερους .
Φτωχόπαιδα βλέπεις , που εξελίχτηκαν , με σκληρή δουλειάκαι πολλές στερήσεις σε σωστούς ανθρώπους και επαγγελματίες .
Στη φωτογραφία αυτή , είναι ο Γιάννης Ράντος , αριστερά , απ’ τη Γρανίτσα , με ένα απ’ τα πρώτα λεωφορεία του , που ένωνε τότε ( 1944 και μετά ) την Αθήνα με το απομονωμένο Λιδωρίκι ( Αθήναι – Λιδωρίκιον στη..μετώπη ) και όχι μόνον.. Η φωτογραφία είναι βγαλμένη στον κεντρικό δρόμο της Αράχωβας , όπου σταματούσαν τότε τα λεωφορεία για να ξαποστάσουν οι επιβάτες και μερικοί απ’ αυτούς , όσοι είχαν χρήματα βέβαια , να φάνε στο “ μαγειρειό “ του Καραθανάση , δίπλα στα σκαλάκια , όπως και σήμερα .
* *
Λέει εδώ ο Θύμιος Τσινταβής : “ …δίπλα του ένα Λιδορικιωτάκι τότε 16-17 χρόνων , θαυμάσιος και πάντα ευγενέστατος και εξυπηρετικός με όλους Γιάννης Αποστολόπουλος , γείτονάς μου σήμερα στο Βαρούσι . Έχει γράψει ιστορία στη συγκοινωνία του ΚΤΕΛ , πρώτα σαν βοηθός και μετέπειτα σαν οδηγός , με βοηθό τον Θανάση Ράπτη ( απ’ τη Σκαλούλα ), εξαίρετο άνθρωπο .
Και οι δυο αυτοί εξυπηρετούσαν τον κόσμο τότε , πολλές φορές και χωρίς χρήματα . Είναι χαρακτηριστική η φράση που χρησιμοποιούσαν , σε πολλές περιπτώσεις , ανθρώπων της τότε εποχής ( μετά τον πόλεμο και στη δεκαετία του ‘5ο ), όπου τα χρήματα ήταν λιγοστά ως ..ανύπαρκτα . Σε περιπτώσεις , όπου περισσότερο γυναίκες βέβαια , ήθελαν να ταξιδέψουν με το λεωφορείο , αλλά δεν είχαν χρήματα για το εισιτήριο , στεκόντουσαν μπροστά στην πόρτα , με το δίλημμα : να ανέβω ή να πάω με τα πόδια …άκουγες τη στιχομυθία :. “ Άντε θειά ανέβα να ξεκινήσουμε καμιά φορά . Μα παιδί μ’ δε…βγαίνω…’Αντε δεν π’ράζει ..ΚΟΛΛΑ ΠΑΝ..ΝΤΕ… !!
Αράχωβα , 1-6-1950 , αριστερά ο αξέχαστος φίλος Θόδωρος Τσιώτας , οδηγός , με τον 16 χρονο βοηθό του τ Μπάμπη Φαλίδα , μπροστά στην ταβέρνα του Καραθανάση , μόνιμο στέκι των ταξιδιωτών , για …” κουκινσ’τό κι…κόκκ’νου Αραχουβίτ’κου …κρασί …..
Πολλά , πάρα πολλά , ‘έχουμε να πούμε αγαπημένοι μου φίλοι , για τα τα “ Συγκοινωνιακο..ταξι ..διωτικά του χωριού μας αλλά και της Δωρίδας γενικά , των δεκαετιών 1950 , 1960 και όχι μόνον , και θα προσπαθήσουμε , μέσα από τις προσωπικές μας εμπειρίες αλλά και αφηγήσεις φίλων που έχουν “ αναμνήσεις “ από την εποχή εκείνη , να ματαφέρουμε και την σχετική ..” περιρρέουσα “ ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο χωριό μας , σε σχέση με συγκοινωνίες , οδηγούς και βοηθούς , που τότε είχαν μεγαλύτερες “ σχέσεις “ αφού κάθε βράδυ διανυχτέρευαν στο Λιδορίκι 5-6 άτομα για να “ πάρουν “ τα πρωινά δρομολόγια , που τώρα βέβαια δεν υπάρχουν ..
No comments:
Post a Comment