Λιδορικιώτικο ηλιοβασίλεμα …
Καλησπέρα Λιδορικιώτες ..
Καλησπέρα φίλοι του Λιδορικιού ..
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΗΜΕΡΑ 3 ΜΑΪΟΥ 2015
Ανατολή Ήλιου: 06:25
Δύση Ήλιου: 20:18
Πανσέληνος
- Παγκόσμια Ημέρα Ελευθεροτυπίας
- Παγκόσμια Ημέρα Γέλιου
- Διεθνής Ημέρα Πυτόγυρου
- Γιορτάζουν: Διόδωρος, Μαύρος, Μαύρα, Μαυρουδής, Ξένιος, Ξενία, Ροδόπη, Ροδοπιανός, Ροδοπιανή.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΓΕΓΟΝΟΤΑ
μ. Χ.
1837
Εγκαινιάζεται το Οθώνειον Πανεπιστήμιον (νυνΕθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), που στεγάζεται προσωρινά στην Πλάκα. Είναι η πρώτη ανώτατη σχολή σ' όλη την ανατολική Μεσόγειο.
1890
Πεθαίνει στις φυλακές Χαλκίδας ο βουλευτής, πρώην αντεισαγγελέας εφετών, Ρόκκος Χοϊδάς, ο οποίος είχε αρνηθεί να υποβάλει αίτηση χάριτος μετά την καταδίκη του σε τριετή φυλάκιση για άρθρο που δημοσίευσε στην εφημερίδα «Ραμπαγάς» και θεωρήθηκε προσβλητικό για τη βασιλική οικογένεια. Διακήρυττε ότι η εθνική κυριαρχία και ο νόμος είναι πάνω από τον βασιλιά.
1916
Οι ηγέτες της Εξέγερσης του Πάσχα στην Ιρλανδία εκτελούνται από τις βρετανικές δυνάμεις κατοχής στο Δουβλίνο.
1941
Τα γερμανικά στρατεύματα παρελαύνουν στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, ενώ γερμανικά αεροπλάνα πετούν για 3 ώρες πάνω από την πόλη. Κατά το διάστημα της παρέλασης, η Αθήνα παρουσιάζει εικόνα νεκρής πόλης, με έρημους δρόμους και κλειστά τα παράθυρα σπιτιών. Στο δημαρχείο της πόλης κρατούνται από το γερμανικό φρουραρχείο 12 επιφανείς Αθηναίοι πολίτες, ως όμηροι για την πρόληψη τυχόν αποδοκιμασιών.
1946
Λίγες μέρες μετά τον θρίαμβό του στον Μαραθώνιοτης Βοστώνης, ο Στέλιος Κυριακίδης γίνεται δεκτός από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Χάρι Τρούμαν στον Λευκό Οίκο, εξασφαλίζοντας παράλληλα αθλητικό υλικό και 250.000 δολάρια για τον ελληνικό αθλητισμό, που δοκιμάζεται από τον Εμφύλιο Πόλεμο.
2009
Ο Παναθηναϊκός αναδεικνύεται πρωταθλητής Ευρώπης στο μπάσκετ για πέμπτη φορά στην ιστορία του. Στον τελικό του Βερολίνου νικά 82-78 την ΤΣΣΚΑ Μόσχας. Ο Βέλιμιρ Ομπράντοβις γίνεται ο πιο πολυνίκης προπονητής στην ιστορία του θεσμού με 7 τίτλους (4 με τον Παναθηναϊκό), ο Βασίλης Σπανούλης ανακηρύσσεται πολυτιμότερος παίκτης.
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
μ. Χ.
1469
Νικολό Μακιαβέλι, πολιτικός στοχαστής από τη Φλωρεντία, που δίδαξε την άσκηση της πολιτικής εξουσίας χωρίς ηθικούς φραγμούς. (Θαν. 21/6/1527)
1887
Μαρίκα Κοτοπούλη, διακεκριμένη ηθοποιός. (Θαν. 3/9/1954)
1965
ΘΑΝΑΤΟΙ
μ. Χ.
1481
Μωάμεθ Β’, οθωμανός σουλτάνος, που εκπόρθησε την Κωνσταντινούπολη. (Γεν. 30/3/1432)
1982
Ευάγγελος Παπανούτσος, διανοητής, φιλόσοφος και μεταρρυθμιστής της ελληνικής εκπαίδευσης. (Γεν. 27/7/1900)
1987
Δαλιδά, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της Γιολάντε Κριστίνα Τζιλιότι, ιταλο-γαλλο-αιγύπτια τραγουδίστρια. (Γεν. 17/1/1933)
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/almanac/0305#ixzz3Z59pLSgZ
Θανάσης Βέγγος
1927 – 2011
1525
Ένας από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς του ελληνικού κινηματογράφου. Ταυτίστηκε με την εικόνα του αεικίνητου ανθρώπου («τρέχω σαν τον Βέγγο»), ενώ η ατάκα του «καλέ μου άνθρωπε!» τον χαρακτήρισε προσωπικά, καθώς ξεχώρισε για το ήθος και τη σεμνότητά του.
Ο Θανάσης Βέγγος γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου του 1927. Ήταν μοναχοπαίδι του Βασίλη και της Ευδοκίας Βέγγου. Ο πατέρας του ήταν υπάλληλος στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και ήρωας της αντίστασης. Μετά τον πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του, εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Έτσι, ο Θανάσης άρχισε να εργάζεται από μικρός για να βοηθήσει την οικογένειά του. Για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με την επεξεργασία δερμάτων, ενώ παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα στη γειτονιά του.
Κατά τα ταραγμένα χρόνια του εμφύλιου εξορίστηκε στη Μακρόνησο. Εκεί γνώρισε και τον άνθρωπο που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του, τον Νίκο Κούνδουρο. Το 1954 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, στην ταινία του σκηνοθέτη Μαγική Πόλις και για τα επόμενα πέντε χρόνια έπαιξε μικρούς ρόλους σε ταινίες που άφησαν εποχή, δείχνοντας το μεγάλο και έμφυτο ταλέντο του.
Ο Θανάσης Βέγγος δεν σπούδασε υποκριτική. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού, όχι από Σχολή, αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο, με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Την ίδια χρονιά έκανε και το θεατρικό του ντεμπούτο, στην επιθεώρηση Ομόνοια πλατς πλουτς, δίπλα στους Νίκο Ρίζο και Γιάννη Γκιωνάκη.
Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκος, Διακοπές στην Αίγινα, Μανταλένα, Ο Ηλίας του 16ου, Ποτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος ρόλος είναι μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του 1960.
Τα χρόνια που ακολούθησαν συνεργάστηκε, κυρίως, με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη και ανέπτυξε τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου ανθρώπου, που τον καθιέρωσε. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με ταινίες όπως Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ, Μην είδατε τον Παναή, Ζήτω η τρέλα, Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης.
Το 1964 ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ - Ταινίες Γέλιου. Έως το 1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις Φανερός πράκτωρ 000, Τρελός, παλαβός και Βέγγος, Ποιος Θανάσης;, οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με τον σουρεαλισμό τους και τις τρελές ατάκες του πρωταγωνιστή τους. Ωστόσο, παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή.
Το 1971 η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί σε θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ταινία Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;. Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου. Έναν χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία Θανάση, πάρε το όπλο σου! του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου.
Τη δεκαετία του '80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες βιντεοταινίες. Θα επιστρέψει στον κινηματογράφο το 1991, με την ταινία Ήσυχες μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Το 1995 συμμετείχε στην ταινία Το βλέμμα του Οδυσσέα, του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ κορυφαία στιγμή υπήρξε ο ρόλος του στο Όλα είναι δρόμος του 1998. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, το 1997 στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία.
Στην τηλεόραση, ο Θανάσης Βέγγος εμφανίστηκε στις σειρές: Βεγγαλικά (ΕΡΤ, 1988), Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990), Περί ανέμων και υδάτων (Mega, 2002), Έρωτας, όπως έρημος (ΝΕΤ, 2003), Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006) και Η Θεσσαλονίκη της νοσταλγίας μας (ΕΤ3, 2009).
Ο Θανάσης Βέγγος ήταν παντρεμένος με την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία απέκτησε δυο γιους κι έζησε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 3 Μαΐου του 2011.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/415#ixzz3Z59zUmZb
Νικολό Μακιαβέλι
1469 – 1527
494
Πολλοί τον θεωρούν ως τον πατέρα της σύγχρονης πολιτικής επιστήμης, άλλοι τον έχουν χαρακτηρίσει ως ένα κυνικό κτήνος, ταυτίζοντας το όνομά του με τη διαφθορά και τον αυταρχισμό.
Ο Νικολό ντι Μπερνάρντο ντι Μακιαβέλι (Niccolò di Bernardo dei Machiavelli), γεννήθηκε στη Φλωρεντία στις 3 Μαΐου του 1469. Την εποχή εκείνη, η Ιταλία ήταν διαιρεμένη σε ανταγωνιζόμενες πόλεις-κράτη –μεταξύ των οποίων και η Ρώμη υπό τον Πάπα– και αντιμετώπιζε τις συνεχείς επεμβάσεις των ισχυρότερων της Ευρώπης. Από μικρός ο Μακιαβέλι ένιωσε μια έντονη έλξη για την πολιτική και παρακολουθούσε από κοντά τον μεταρρυθμιστή και δικτάτορα της Φλωρεντίας Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα. Όταν το 1498 αυτός εκτελέστηκε για την κριτική που άσκησε στον Πάπα Αλέξανδρο VI, ο Μακιαβέλι εισήλθε στα κυβερνητικά κλιμάκια ως γραμματέας και γρήγορα αναρριχήθηκε στην ιεραρχία.
Του ανατέθηκαν σημαντικές διπλωματικές αποστολές, για τις οποίες ταξίδεψε σ’ όλη την Ευρώπη και συναντήθηκε με αρκετές από τις μεγαλύτερες πολιτικές προσωπικότητες της εποχής του, ανάμεσά τους ο Πάπας και ο βασιλιάς της Γαλλίας. Τις μεγαλύτερες επιρροές τις δέχθηκε, όμως, από τον Καίσαρα Βοργία, έναν πανούργο και σκληρό άνθρωπο, εκ των ηγετών της παπικής πολιτείας. Ο Μακιαβέλι δεν συμφωνούσε με τις τακτικές του, ωστόσο πίστευε ότι με έναν κυβερνήτη σαν τον Βοργία οι Φλωρεντινοί θα μπορούσαν να ενώσουν την Ιταλία, κάτι που αποτελούσε όνειρο και στόχο του σ’ όλη τη ζωή του.
Το 1512, οι Μέδικοι επανήλθαν στην εξουσία, ανατρέποντας το δημοκρατικό καθεστώς, με τη βοήθεια των ισπανικών στρατευμάτων. Ο Μακιαβέλι απολύθηκε, υπέστη βασανιστήρια ως εχθρός τους και για μικρό διάστημα φυλακίστηκε. Κατόπιν αποσύρθηκε στο μικρό κτήμα του, λίγο έξω από τη Φλωρεντία, και περίμενε την κατάλληλη ευκαιρία για να επανέλθει στην πολιτική δράση. Την περίοδο της αναγκαστικής αργίας του, μελέτησε κλασικούς συγγραφείς και ιστορία, ιδίως της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας. Στη συνέχεια συνδύασε τις εμπειρίες και τα διαβάσματά του και συνέγραψε σειρά βιβλίων πολιτικού και ιστορικού περιεχομένου, αλλά και θεατρικά έργα.
Ο μοναδικός λόγος για τον οποίο ο Μακιαβέλι καταπιάστηκε με τη συγγραφή ήταν η ελπίδα του ότι τα βιβλία του θα τον βοηθούσαν να επανέλθει στην πολιτική σκηνή της Φλωρεντίας. Αυτόν τον σκοπό ο Μακιαβέλι δεν τον πέτυχε, αλλά τουλάχιστον ένα από αυτά τα έργα ξεπέρασε κατά πολύ τις επιδιώξεις και τις προσδοκίες του συγγραφέα του και του χάρισε την αθανασία. Ο «Ηγεμόνας» (Il principe), που γράφτηκε το 1513, επρόκειτο, τους κατοπινούς αιώνες, να καταστεί το εγκόλπιο αμέτρητων πολιτικών ανδρών αλλά και στοχαστών γενικότερα και να ασκήσει βαθιά επίδραση στις πολιτικές εξελίξεις όλων των εποχών.
«Το χάσμα ανάμεσα στο πώς θα έπρεπε να ζει κανείς και στο πώς πραγματικά ζει» έγραφε ο Μακιαβέλι «είναι τόσο μεγάλο, ώστε ο άνθρωπος που αμελεί αυτό που πραγματικά γίνεται προς χάριν αυτού που θα έπρεπε να γίνεται παίρνει το δρόμο προς την αυτοκαταστροφή και όχι προς την αυτοσυντήρηση». Επιτυχημένος ηγεμόνας, κατά τον Μακιαβέλι, είναι ο προικισμένος με αρετή (virtu, με τη σημασία της δύναμης και της ικανότητας προσαρμογής) και αυτός που ξέρει να αδράχνει τις ευκαιρίες που του προσφέρει η τύχη. Ο επιτυχημένος ηγεμόνας καθοδηγείται όχι από το θρησκευτικό δόγμα ή από τα ηθικά παραγγέλματα, αλλά από την αυστηρά ωφελιμιστική επιλογή των μέσων που είναι κατάλληλα για τους σκοπούς του. Μπορεί να χειραγωγεί τους νόμους που διέπουν την πολιτική συμπεριφορά και να διαμορφώνει την πορεία των γεγονότων, σύμφωνα με τα σχέδιά του.
Ο Ηγεμόνας απέκτησε θερμούς θαυμαστές, μεταξύ των οποίων πολλές ιστορικές προσωπικότητες όλων των εποχών, όπως ο Ερρίκος H’ ή ο Ζαν Ζακ Ρουσό, αλλά και ο Χίτλερ και ο Μουσολίνι. Επέσυρε όμως και σφοδρές επικρίσεις για κυνισμό, καιροσκοπισμό και πανουργία, και οι κατακριτέες απόψεις αυτού του βιβλίου συμπυκνώνονται στον τόσο αρνητικό όρο «μακιαβελισμός», τον οποίο έπλασαν οι Γάλλοι και με τον οποίο κανένας πολιτικός δεν θα ήθελε να τον συσχετίζουν. Ο «Ηγεμόνας» περιλήφθηκε στον Κατάλογο των απαγορευμένων βιβλίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Πικραμένος και απογοητευμένος, ο Νικολό Μακιαβέλι πέθανε στις 21 Ιουνίου του 1527.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/129#ixzz3Z5AKkUNt
Πιτ Σίγκερ
1919 – 2014
88
Αμερικανός τραγουδοποιός, εμβληματική μορφή της φολκ μουσικής και του τραγουδιού διαμαρτυρίας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μεγάλες του επιτυχίες υπήρξαν τα τραγούδια «If I Had a Hammer», «Where Have All the Flowers Gone» και «Turn! Turn! Turn!», ενώ συνέβαλε στην καθιέρωση του σπιρίτσουαλ «We Shall Overcome» ως του ύμνου της αμερικανικής Αριστεράς και των κινημάτων διαμαρτυρίας.
Ο Πίτερ Σίγκερ (Peter Seeger) γεννήθηκε στις 3 Μαΐου του 1919 στη Νέα Υόρκη, από μουσική οικογένεια, η οποία του έδωσε το ερέθισμα να ασχοληθεί με τη μουσική. Το 1937 έγινε δεκτός στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, αλλά το εγκατέλειψε μετά από λίγους μήνες για να ταξιδέψει και να γνωρίσει την Αμερική. Στα ταξίδια του ανακάλυψε τα προβλήματα και τις ανησυχίες του απλού Αμερικανού και τα εξέφρασε με το μπάντζο του, παίζοντας σε απεργιακές συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Στις αρχές της δεκαετίας του '50 εντάχθηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα των ΗΠΑ, αλλά το εγκατέλειψε το 1951, απογοητευμένος από τη σοβιετική εκδοχή του κομμουνισμού. To 1956 καταδικάστηκε για ασέβεια, επειδή αρνήθηκε να συνεργαστεί με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών, του περιβόητου γερουσιαστή ΜακΚάρθι και να καταδώσει τους συντρόφους του. Θα δικαιωθεί δικαστικά, αλλά θα εξαφανιστεί από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για περίπου 17 χρόνια.
Έγινε γνωστός το 1948 με το φωνητικό συγκρότημα «The Weavers», τραγουδώντας επιτυχίες, όπως τα «Goodnight, Irene» και «If I Had a Hammer», που έγινε γνωστό αργότερα από το τρίο των Peter, Paul and Mary. Όταν η μπάντα τον έδιωξε υπό τις πιέσεις της κυβέρνησης, εκείνος έγραψε ορισμένα από τα πιο αρχετυπικά τραγούδια της δεκαετίας του '60., όπως το «Where Have All the Flowers Gone», που έγινε ύμνος κατά του πολέμου του Βιετνάμ και το θρυλικό «Turn! Turn! Turn!», που έκαναν επιτυχία οι Byrds.
Συνέβαλε στην καθιέρωση του Μπομπ Ντίλαν, αν και αργότερα συγκρούστηκε μαζί του, όταν ο Ντίλαν εισήγαγε τον ηλεκτρικό ήχο στη φολκ μουσική. Επηρέασε καλλιτέχνες, όπως η Τζόαν Μπαέζ και ο Μπρους Σπρίνγκστιν, ο οποίος τον χαρακτήρισε «ζωντανό αρχείο της αμερικάνικης μουσικής και συνείδησης». Ο «Μπος» κυκλοφόρησε το 2006 τον δίσκο «We Shall Overcome: The Seeger Sessions», με τραγούδια που έκανε γνωστά ο Πιτ Σίγκερ, ενώ το 2009 οι δυο τους έπαιξαν μαζί στην ορκωμοσία του αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα.
Παρέμεινε ενεργός μουσικά για πάνω από εβδομήντα χρόνια. Η τελευταία του εμφάνιση ήταν στις 21 Σεπτεμβρίου του 2013 στο «Farm Aid», την ετήσια μουσική εκδήλωση για την ενίσχυση των αναξιοπαθούντων γεωργών, που έγινε στο Σαρατόγκα Σπρινγκς της Νέας Υόρκης.
Ο Πιτ Σίγκερ πέθανε στις 27 Ιανουαρίου του 2014 στη Νέα Υόρκη, σε ηλικία 94 ετών. Πριν από λίγους μήνες είχε φύγει από τη ζωή η επί εβδομήντα χρόνια σύζυγός του, η σκηνοθέτιδα Τόσι Σίγκερ, με την οποία είχε αποκτήσει τέσσερα παιδιά.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/782#ixzz3Z5AfAk18
Η ιστορία του Πανεπιστημίου Αθηνών
Το κεντρικό κτήριο του πανεπιστημίου
837
Η ιδέα για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών ανήκε στον Ιωάννη Καποδίστρια και η υλοποίηση της στον βασιλιά Όθωνα. Ιδρύθηκε με βασιλικό διάταγμα στις 14 Απριλίου του 1837 και εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου του ίδιου χρόνου. Πρωτοστεγάστηκε στην κατοικία του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, επί της οδού Θόλου, στη βορειοανατολική πλευρά της Ακρόπολης. Ήταν το πρώτο Πανεπιστήμιο, όχι μόνο του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους, αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου.
Το Οθώνειον Πανεπιστήμιον, όπως λεγόταν πριν πάρει το σημερινό όνομα Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιον Αθηνών, αποτελούνταν από τέσσερις σχολές: Θεολογίας, Νομικής, Ιατρικής και Τεχνών (η οποία περιλάμβανε τότε τις Εφαρμοσμένες Επιστήμες και τα Μαθηματικά). Το 1904, η Σχολή των Τεχνών διασπάστηκε σε δύο Σχολές, σε αυτή των Τεχνών και αυτή των Επιστημών, η οποία περιέλαβε τις νέες Σχολές Φυσικής, Μαθηματικών και Φαρμακευτικής. Το 1919 προστέθηκε το τμήμα της Χημείας και το 1922 η Σχολή Φαρμακευτικής ξεχώρισε ως τμήμα. Μια άλλη αλλαγή έγινε όταν στην Ιατρική Σχολή προστέθηκε το τμήμα της Οδοντιατρικής.
Με πρώτο πρύτανη τον Κωνσταντίνο Σχινά, το πανεπιστήμιο είχε αρχικώς 33 τακτικούς και εκτάκτους καθηγητές, 52 φοιτητές και 75 μη εγγεγραμμένους ακροατές, ως επί το πλείστον γηραιούς φουστανελοφόρους αγωνιστές του '21, δημοσίους υπαλλήλους και μαθητές γυμνασίου.
Η Οικία Κλεάνθη στην Πλάκα, όπου πρωτο-στεγάστηκε το Οθώνειον Πανεπιστήμιον
Το Νοέμβριο του 1841 άρχισαν να λειτουργούν νέες τάξεις σ' ένα καινούργιο κτίριο που σχεδιάστηκε από τον δανό αρχιτέκτονα Κρίστιαν Χάνσεν, στην οδό ονομασθείσα Πανεπιστημίου. Εκατοντάδες επιφανών και απλών Ελλήνων συνεισέφεραν με τον οβολό τους για την αποπεράτωσή του κτιρίου, για το οποίο απαιτήθηκαν 176.000 δραχμές. Ο Δήμος Αθηναίων από την πλευρά του ανέλαβε την υποχρέωση να διαμορφώσει την οδό Πανεπιστημίου, στην οποία μέχρι τότε υπήρχαν βαθιά ρυάκια και βράχοι.
Σ' αυτή την πρώτη, πραγματικά ηρωική περίοδο για την ελληνική εκπαίδευση, οι διδάσκοντες κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, προκειμένου να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ του καινούριου ιδρύματος και των παλαιότερων που λειτουργούσαν σε άλλες χώρες. Χαρακτηριστικό των δυσκολιών είναι ότι από τους 52 πρωτοεγγραφέντες φοιτητές, μόνο οι 18 παρακολούθησαν τα μαθήματα και ελάχιστοι έλαβαν πτυχίο.
Ανάμεσα στο 1895 και στο 1911, κάθε χρόνο έμπαιναν στις Σχολές περίπου χίλιοι σπουδαστές και στο τέλος του Α' Παγκόσμιου Πολέμου έφτασαν τους δύο χιλιάδες. Αυτό οδήγησε στην απόφαση για καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων για όλες τις Σχολές, ξεκινώντας από το ακαδημαϊκό έτος 1927-28. Από το 1954 και μετά, ο αριθμός των εισαγόμενων φοιτητών καθορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση των Σχολών.
Στη δεκαετία του 1960 άρχισαν κατασκευαστικές εργασίες στην Πανεπιστημιούπολη, στην περιοχή Ζωγράφου. Τα νέα κτίρια της Πανεπιστημιούπολης περιλαμβάνουν αυτά της Φιλοσοφικής και Θεολογικής, τα τμήματα της Σχολής Θετικών Επιστημών και τη Φοιτητική Εστία.
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/articles/99#ixzz3Z5AwnyF0
ZAXAΡΟΠΛΑΣΤΕΙΑ
Το πρώτο Λιδορικιώτικο Ζαχαροπλαστείο , έγινε το 1930 , από δυο φίλους , τον Τάσο Καντά , απ' το Κροκύλειο και τον Θύμιο Καψάλη , στεγαζόταν δε στο κτίριο δίπλα απ' το Πετραίϊκο σπίτι , εκεί που για χρόνια ήταν η ΔΟΥ Λιδορικίου , μέχρι να καταργηθεί . Βέβαια την εποχή που έγινε έκανε ..πάταγο στο χωριό μας και μάλιστα άφησε εποχή το Χριστουγεννιάτικο δέντρο , που ήταν το πρώτο στο Λιδορίκι , που ήταν στολισμένο με γλυκά .
Στο οίκημα αυτό έμεινε μέχρι το 1944 που κάηκε ολόκληρο το χωριό μας απ' τους Γερμανούς . Μετά μεταφέρθηκε σε ιδιόκτητο οίκημα , κοντά στο Αλωνάκι , μέχρι το 1946-1947 , οπότε ο μεν Καντάς με την οικογένειά του έφυγαν για την Αμερική , και η δική μας οικογένεια στην Αθήνα , γιατί τότε στην περιοχή μας γινόταν...χαλασμός ..
Μετά , και ενώ ήταν σε πλήρη εξέλιξη ο ανταρτοπόλεμος , το κτίριο ενοικιάστηκε στην χωροφυλακή , μέχρι το 1970 .
Αρχείο Κωνσταντίνου Ευθ. Καψάλη
Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΚΑΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΛΙΔΟΡΙΚΙ
Δευτέρα
4/5
03:00
14°C
63%
3 Μπφ ΒΔ
16 Km/h
ΑΡΑΙΗ ΣΥΝΝΕΦΙΑ
09:00
15°C
62%
2 Μπφ B
9 Km/h
ΑΡΑΙΗ ΣΥΝΝΕΦΙΑ
15:00
24°C
36%
2 Μπφ NA
9 Km/h
ΑΡΚΕΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
21:00
20°C
50%
1 Μπφ ΝΔ
3 Km/h
ΛΙΓΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ
“ ΓΟΥΒΕΣ …ΚΛΟΥΒΕΣ ΚΑΙ..ΛΑΚΚΟΥΒΕΣ ..”
Η προχθεσινή , 30 / 4 , συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου φίλοι μου , που πήρε μεγαλύτερη επισημότητα λόγω της παρουσίας και του Περιφερειάρχη μας , έτσι όπως εξελίχθηκε πρέπει να..κάρφωσε πολύ τους χωριανούς μας αλλά και τους Ορεινοδωριείς , αφού όλα τα ..” λεφτά “ ήταν για τα …χαμηλού έως..μηδενικού υψομέτρου χωριά και..τόπια μας ..
Δεν είχαμε την τύχη να είμαστε παρόντες , αλλά απ’ό,τι χωριανός και φίλος μας μετέφερε , κάποιος απ’ τους..ακροατές , ρώτησε τον κ. Μπακογιάννη , από ποιο δρόμο ήρθε στο Λιδορίκι , και εκείνος του απάντησε απ’ τον συνήθη Άμφισσα κλπ , οπότε ο δικός μας του είπε , πως έτσι δικαιολογείται που δεν έκανε καμιά συζήτηση για το χάλι του δρόμου Λευκαδίτι κλπ…
Πρόκληση δεν είναι αδέρφια να σου μιλάνε για φαγητά..πολυτελείας την ώρα που εσύ πεινάς και δεν έχεις ούτε …ψωμί ; Είναι δυνατόν να αναφέρεσαι σε..” κόμβους “ , διασταυρώσεις και..λεωφόρους , όταν εσύ για να πάς απ’ το Λιδορίκι στο Λευκαδίτι κάνεις μάχη με γούβες και..λακκούβες ; και να θέλεις μια φορεσιά ..λάστιχα στο αυτοκίνητό σου ; Έχει άραγε ταξιδέψει ο κ. Μπακογιάννης απ’τη διαδρομή αυτή ; Ρωτάει αν μπορεί να περάσει εύκολα μεγάλο λεωφορείο στη στροφή για Λευκαδίτι στις Λάκκες ; Η την έξοδο και είσοδο απ’ το δρόμο που περνάει μπροστά στο Δημαρχείο ;
Αλλά να ήταν μόνο αυτό το πρόβλημα , πάει στο καλό , όλοι οι δρόμοι στην περιοχή του Λιδορικίου βρίσκονται σε ..άθλια κατάσταση , ο δε δρόμος που πάει απ’ το Βαρούσι για τα Καλτεζιά , είναι ένας ..κακός καρόδρομος , λίαν επιεικώς , γι’ αυτά όλα πότε θα μας μιλήσουν οι αρμοδιοϋπεύθυνοί μας ; ΠΟΤΕ ; Ήμουνα νιος και..γέρασα , και ακόμα τα πράγματα είναι στο κακό τους χάλι , κι’ όμως ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΕΤΑΙ , ΓΙΑΤΙ ; Φοβούνται μη και κάνουν τα..” μούτρα των υπευθύνων …” κρέας ; που λέει κι’ο πάνσοφος Λαός μας ;
Εκείνο όμως που κάνει μεγάλη εντύπωση σε όλους μας είναι το ότι ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΠΡΟΒΑΛΛΕΙ ΤΑ ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ , ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ , ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΑ ΚΑΙ…ΣΩΡΕΥΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΡΌΝΙΑ ..δεν μπορεί , κάποιο μυστικό θα υπάρχει , όσο για την αντιπολίτευση ; ΟΎΤΕ ΚΑΝ ..ΑΣΧΟΛΕΊΤΑΙ το γιατί…ΑΓΝΩΣΤΟΝ….
Βέβαια , τώρα εκτός απ’ τις…” ΓΟΥΒΕΣ ΚΑΙ..ΛΑΚΚΟΥΒΕΣ “ , αποκτήσαμε και τις…” ΚΛΟΥΒΕΣ “ , μαλιστα φίλοι μου στη ζωή μας πια μπήκα και οι…ΚΛΟΥΒΕΣ ,και τι κλούβες μάλιστα …” ΚΛΟΥΒΕΣ ..ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΕΣ “ , Με όλα όμως τα…” κομφόρια “ , σφυριά , πριόνια , κατσαβίδια κλπ…
…σαν αυτή που ανέλαβε ρόλο ..” ασθενοφόρου “ , αφού το Κ.Υ εκτός όλων των άλλων , στερείται και..” ασθενοφορου “…
Για όλα αυτά λοιπόν φίλοι μου ΔΕΝ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΫΠΕΥΘΥΝΟΙ ΟΥΤΕ …ΚΟΥΒΕΝΤΑ , αλλά και τι να πουν ; λόγια του αέρα ; ΧΟΡΤΑΣΑΜΕ ΠΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ …
Καλό σας Κυριακόβραδο ..
Απ’ το “ Λιδωρίκι “ με αγάπη ….Κ.Κ.-

No comments:
Post a Comment