Aπό τόπος διακοπών η Ελλάδα έγινε και προορισμός με εντυπωσιακό φωτογραφικό φόντο, αφού πρόσφατη έρευνα κατέταξε την Αθήνα στο top ten των πόλεων με τα περισσότερα αυτοπορτρέτα παγκοσμίως
Διαβατήριο, γυαλιά ηλίου, κινητό. Μέχρι πρόσφατα τα τρία αυτά αντικείμενα αποτελούσαν τον απαραίτητο εξοπλισμό κάθε τουρίστα που επέλεγε να περάσει τις διακοπές του στην Ελλάδα. Στις ημέρες μας, ωστόσο, η ιδιαίτερη αυτή χρηστική τριάδα έχει γίνει η «αγία τριάδα» που εξασφαλίζει τη διεθνή επιτυχία της χώρας μας στα selfies. Σύμφωνα με έρευνα της σελίδας suggestme.com που ειδικεύεται στην ανάλυση δεδομένων από το Διαδίκτυο, η Αθήνα βρίσκεται στη 10η θέση της λίστας των πόλεων με τα περισσότερα αυτοπορτρέτα παγκοσμίως. Προφανώς, αποτέλεσμα της κατακόρυφης αύξησης, τον τελευταίο χρόνο, των τουριστών που καταφθάνουν στην πρωτεύουσα, σε συνδυασμό με την ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στην καθημερινότητά μας.
Οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας μελετώντας 6,3 εκατομμύρια αναρτήσεις σε σελίδες ηλεκτρονικής δικτύωσης όπως το facebook, το twitter ή το Instagram, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το 4,25% των χρηστών στόχευσε, όπλισε την ειδική εφαρμογή και εν τέλει τράβηξε με το κινητό του φωτογραφία σε κάποια περιοχή της Αθήνας. Αν και οι επισκέπτες της πρωτεύουσας φαίνεται πως κατέχουν για τα καλά το άθλημα του selfie, υπολείπονται ωστόσο κατά δέκα μονάδες των αντίστοιχων του Λονδίνου, πόλης που στέφθηκε πρωταθλήτρια στην πρωτότυπη αυτή αναμέτρηση.
Τα περισσότερα selfies «made in Greece» έχουν αρχαϊκό φόντο. Κοινώς, τραβήχθηκαν στα πιο δημοφιλή αθηναϊκά σημεία: την Ακρόπολη (17,54%), την Πλατεία Συντάγματος (4,91%) και το Μουσείο Ακρόπολης (4,21%).
Μπροστά από την Ακρόπολη πόζαραν για το δικό τους πορτρέτο ο Ντάνιελ και η Ζόι Βενάνζι από τη Νότια Καρολίνα των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι δυο τους είχαν βρεθεί πριν από 30 χρόνια για πρώτη φορά στην Ελλάδα και, νιόπαντροι τότε, είχαν βγάλει φωτογραφία αγκαλιασμένοι με φόντο τον Παρθενώνα. Τώρα, συνταξιούχοι πια, επέστρεψαν στη χώρα μας για να ποζάρουν στο ίδιο σημείο και να δημιουργήσουν ένα ιδιαίτερο κολάζ με τις δύο εικόνες.
Το στοιχείο που συνέδεσε τα δύο κλικ είναι η μπαντάνα που φόραγε στο κεφάλι της η Ζόι το καλοκαίρι του 1984 και η οποία επιστρατεύτηκε ξανά. «Ναι, βγάζουμε selfies. Το κάνουμε για να αποτυπώσουμε τη στιγμή και όχι για να πάρουμε κάποια χαζή πόζα, με τα παντελόνια μας κάτω για παράδειγμα» αναφέρει ο Ντάνιελ. Αλλωστε, οι δυο τους υπολείπονται μιας βασικής προϋπόθεσης για ένα επιτυχημένο selfie: δεν έχουν λογαριασμό στο facebook ή το twitter όπου μπορούν να τ' ανεβάσουν και να δουν τα σχόλια να πέφτουν βροχή.
Παρατήρησαν, ωστόσο, την επίδραση που έχει η συνήθεια αυτή στη συμπεριφορά των νεότερων, όταν βρέθηκαν στη Σαντορίνη. «Εχουμε φωτογραφίες από την Οία με το πιο όμορφο ηλιοβασίλεμα και τους περισσότερους επισκέπτες, αντί να βλέπουν το μαγευτικό τοπίο, να χαμογελούν στο κινητό γιατί μάλλον έγραφαν κάτι στο twitter. Είναι τρελό» δηλώνουν.
Την ίδια τάση, ν' αυξάνονται και να πληθύνονται δηλαδή τα selfies στον κόσμο του Διαδικτύου, παρατηρεί και η Πωλίνα Κιοψένογλου που φροντίζει να τροφοδοτεί το προφίλ της στο facebook με εικόνες που τραβάει μόνη της. «Γενικά βλέπω πολλούς να βγάζουν selfies. Ακόμα και γνωστούς που έχω από Ιταλία, τους βλέπω να ανεβάζουν συνέχεια» υπογραμμίζει. Παρότι η ίδια δεν αντιστέκεται στον πειρασμό των αυτοπορτρέτων, προσπαθεί τουλάχιστον να δημοσιεύει εικόνες που έχουν κάτι να πουν αφού ξέρει καλά πως τα περισσότερα από αυτά δεν θα περάσουν απαρατήρητα από τους ηλεκτρονικούς της φίλους. «Οταν είμαι κάπου μόνη μου, τότε βγάζω αναγκαστικά για να δείξω το τοπίο. Αλλά πρέπει να έχει κάτι ωραίο πίσω, θάλασσα, Ακρόπολη και άλλα τέτοια. Δεν βγάζω χιουμοριστικά selfies, μόνο σοβαρά» αναφέρει.
Τα αρχαία μνημεία ήταν το αγαπημένο φόντο στα αυτοπορτρέτα που τράβηξαν η 24χρονη Ζίρα και η 23χρονη Ακίλα από την Ταϊλάνδη, την εβδομάδα που βρέθηκαν για διακοπές στην Αθήνα. «Μας αρέσει να βγάζουμε selfies και να τα ανεβάζουμε κυρίως στο Ιnstagram. Οι πόζες μας είναι σοβαρές αλλά συχνά κάνουμε το σήμα της ειρήνης ή βγάζουμε τη γλώσσα στον φακό για πλάκα» λένε τα δυο κορίτσια που ήρθαν «ετοιμοπόλεμα» στη χώρα μας, αφού διαθέτουν ειδικό τρίποδο όπου εφαρμόζουν στο κινητό ώστε να πετυχαίνουν ακόμα καλύτερες λήψεις. Αλλωστε, όπως παραδέχονται, «στην Ασία βλέπουμε πολλούς φίλους μας να βγάζουν selfies, χρησιμοποιώντας το τρίποδο. Εχει γίνει πια μόδα».
Ιπτάμενη κι ωραία είναι η Μόνικα Σεντζιέρσκα από την Πολωνία γιατί η αγαπημένη της πόζα στον φακό είναι να χοροπηδάει στον αέρα. «Με το κινητό είναι δύσκολο να πατήσεις το κουμπί την κατάλληλη στιγμή αλλά έχουν πλάκα αυτές οι πόζες» αναφέρει ενώ παραδέχεται ότι ανεβάζει τις πιο πετυχημένες φωτογραφίες της στο facebook. Ωστόσο, ο σύζυγός της Πιοτρ επιμένει ότι γενικά ως ζευγάρι είναι παραδοσιακοί και βγάζουν αυτοπορτρέτα από… ανάγκη. «Μιας και έχουμε μία μόνο φωτογραφική μηχανή μαζί μας, όταν ο ένας τραβάει με αυτήν, ο άλλος πρέπει να χρησιμοποιεί το κινητό του, ειδικά όταν δεν είναι κάποιος κοντά μας για να μας φωτογραφίσει».
Στην Αθήνα, το ζευγάρι έβγαλε 3-4 selfies χάρη στην ειδική εφαρμογή που έχουν στα τηλέφωνά τους, προτιμώντας κι αυτοί τη θέα της Ακρόπολης ως φόντο. «Είναι λογικό οι άνθρωποι εδώ να βγάζουν συνέχεια selfies. Υπάρχουν τόσοι ενδιαφέροντες χώροι για φωτογραφίες. Αυτοί πάντως που είδαμε να τραβούν τις περισσότερες, ήταν οι γιαπωνέζοι τουρίστες» σχολίασαν.
Selfie το selfie λοιπόν, έφτασε η Αθήνα στη 10η θέση των πόλεων με τις περισσότερες αυτοφωτογραφίες παγκοσμίως. Οταν, ωστόσο, στην εξίσωση των πόλεων με τα περισσότερα κλικ, που προσπάθησε να λύσει το περιοδικό «Τάιμ» με τη δική του λίστα, μπήκαν και πληθυσμιακά κριτήρια, τότε η κατάταξη σαφώς διαφοροποιήθηκε. Ετσι, η ελληνική πρωτεύουσα κατετάγη 54η ανάμεσα σε σύνολο 459 περιοχών.
Οι υπεύθυνοι του περιοδικού ανέλυσαν ένα δείγμα με 400.000 φωτογραφίες που ανέβηκαν στο Instagram με την ετικέτα #selfie και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως αναλογικά με τον πληθυσμό της τα σκήπτρα των selfies κρατάει η Μανίλα των Φιλιππίνων με 258 χρήστες των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης ανά 100.000 κατοίκους να δημοσιεύουν στα προφίλ τους εικόνες που τράβηξαν μόνοι τους με το κινητό.
Το αντίστοιχο ποσοστό στην Αθήνα είναι 46 «παπαράτσι» του εαυτού τους ανά 100.000 κατοίκους, μιας και στο δείγμα που εξετάστηκε, βρέθηκαν 424 selfies διά χειρός 337 χρηστών του Instagram. Από την 73η θέση της ίδιας κατάταξης, η Θεσσαλονίκη κλείνει το μάτι στον κόσμο του Διαδικτύου. Ανάμεσα στους 100.000 χρήστες του Instagram με έδρα τη συμπρωτεύουσα, selfies κάνουν μόνο οι 36, αφού στη σελίδα δημοσιεύτηκαν 181 διαφορετικές εικόνες από 129 λογαριασμούς συνολικά.
Η γνώμη του ειδικού
Κριτικά απέναντι στο φαινόμενο των selfies στέκεται ο φωτογράφος Καμίλο Νόλλας. Αν και ο ίδιος πριν από περίπου τρία χρόνια εξέδωσε το βιβλίο «Mobile in N.Y.» με εικόνες της Νέας Υόρκης τραβηγμένες αποκλειστικά με την κάμερα του κινητού του τηλεφώνου, δεν μπορεί να εντοπίσει την ουσία της νέας αυτής διαδικτυακής μόδας. «Τα selfies είναι είδος φωτογραφικού αυτοπορτρέτου που εμπεριέχει τρομερό ναρκισσισμό, κατά την άποψή μου.
Πλέον με την εξέλιξη που έχει πάρει η φωτογραφία λόγω των ψηφιακών μηχανών, έχουμε καταλήξει, για να μπορούμε να αποδεικνύουμε ότι ήμασταν κάπου, να το φωτογραφίζουμε. Η ζωή μας έχει γίνει ψηφιακή και το αποτύπωμά μας ψηφιακό και αν δεν κοινοποιήσουμε ένα selfie, απλώς δεν υπάρχουμε». Μιας και ο ίδιος ανήκει στην προηγούμενη γενιά φωτογράφων - είναι 46 ετών -, συνιστά προσοχή σε όσους σηκώνουν την κάμερα αβίαστα για να τραβήξουν αυτοπορτρέτο. «Για να είναι η φωτογραφία προϊόν σκέψης, πρέπει να χρησιμοποιούμε με προσοχή την ψηφιακή τεχνολογία. Και εξηγώ το γιατί: η ευκολία που μας παρέχει μάς κάνει να θέλουμε τόσο πολύ να φωτογραφίσουμε, που τελικά ξεχνάμε πού ήμασταν.
Επειδή λέμε ότι έχουμε τη φωτογραφία για να θυμόμαστε, η μνήμη μας αδυνατίζει. Το αποτέλεσμα είναι να πλημμυρίζει ο υπολογιστής μας από εικόνες που δεν τις ξαναβλέπουμε ποτέ και δεν θυμόμαστε πού τις τραβήξαμε. Είναι προτιμότερο να προσπαθούμε να τις αποθηκεύσουμε στη μνήμη του εγκεφάλου μας. Διαφορετικά, δεν μας μένει τίποτε από το "άρωμά" τους».
Παρόλο που ο ίδιος δεν τραβάει selfies, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν και κάποια που ξεχωρίζουν. «Πρέπει να παραδεχθώ ότι υπάρχουν και κάποια πολύ εμπνευσμένα selfies, ειδικά στην άτυπη Ολυμπιάδα που διοργανώθηκε πρόσφατα. Κατά κανόνα, όσο πιο εξτρίμ είναι οι εικόνες τόσο περισσότερο αποτυπώνονται στη μνήμη αυτού που τις βλέπει και αποκτάει ο χρήστης περισσότερους followers στο twitter ή το Instagram»
No comments:
Post a Comment