25.2.12

ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΡΕΝΩΝ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ

Οι ατμομηχανές της Ιστορίας

Βαγόνια από το Οριεντ Εξπρές, δύο μηχανές από τη δεκαετία του 1940 αλλά και πολλά αντικείμενα από τις αρχές του περασμένου αιώνα βρίσκονται σε χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης. Εκκληση για βοήθεια και πόρους από τον σύλλογο «Ηφαιστος»

Ο Χρ. Τζάφος και ο Μ. Μερκούριος νιώθουν περήφανοι για την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν το Μουσείο Τρένων Δράμας, αλλά δεν κρύβουν την αγωνία τους για το μέλλον του

Ο Χρ. Τζάφος και ο Μ. Μερκούριος νιώθουν περήφανοι για την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν το Μουσείο Τρένων Δράμας, αλλά δεν κρύβουν την αγωνία τους για το μέλλον του

Το Μουσείο Τρένων, σε μια γωνιά της εισόδου του επιβλητικού κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού Δράμας, φέρνει στον νου κομμάτια της ιστορίας του σιδηρόδρομου στην ανατολική Μακεδονία και Θράκη, τίποτε ωστόσο δεν θυμίζει την αίγλη της εποχής εκείνης όπου τα τρένα μετέφεραν καθημερινά με δεκάδες δρομολόγια ανθρώπους και εμπορεύματα και έφταναν μέχρι την Κωνσταντινούπολη.

Η μέχρι σήμερα λειτουργία του Μουσείου Τρένων οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην εθελοντική προσπάθεια των μελών του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού & Αθλητικού Συλλόγου «Ηφαιστος» των Σιδηροδρομικών Υπαλλήλων Δράμας και ειδικότερα στον πρόεδρο Χρήστο Τζάφο και στον ταμία Μερκούρη Μερκούριο.

Ανάμεσα στα εκθέματα συγκαταλέγονται δύο πολυτελή βαγόνια υψηλής αισθητικής αρχιτεκτονικής που χρησιμοποιήθηκαν και στο θρυλικό Οριεντ Εξπρές, δυο ατμομηχανές που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1940 αλλά και δεκάδες χρηστικά αντικείμενα από τις αρχές του περασμένου αιώνα.

Οι ατμομηχανές της Ιστορίας

Τα προηγούμενα χρόνια από τους χώρους του Μουσείου Τρένων περνούσαν καθημερινά σχολεία, μέλη οργανωμένων συλλόγων, τουρίστες και μεμονωμένοι εκδρομείς, σήμερα ωστόσο το κτίριο στέκει κρύο, άδειο, παγωμένο κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Τα μέλη του «Ηφαιστου» δεν κρύβουν την ανησυχία τους, καθώς, χωρίς προσωπικό και πόρους, τα εκθέματα θα καταστραφούν και το Μουσείο σταδιακά θα βάλει λουκέτο.

Κάποια ενδεχομένως να μεταφερθούν στα αντίστοιχα μουσεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, κάποια άλλα -δυστυχώς- θα δοθούν για ανταλλακτικά, ώστε να συντηρηθούν άλλες ατμάμαξες.

Οι ατμομηχανές της Ιστορίας

Ο κ. Τζάφος και ο κ. Μερκούριος έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό έναν αγώνα για να διασωθούν τουλάχιστον τα δύο πολυτελή βαγόνια, αλλά και σπάνιο αρχειακό υλικό από αντικείμενα και φωτογραφίες, όμως η αδιαφορία που συναντούν συχνά τους απελπίζει.

Σε όλες τους τις συζητήσεις δεν παραλείπουν να αναφέρουν πόσο σημαντικό θα ήταν για την προβολή του σιδηρόδρομου και της φυσικής ομορφιάς της ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αν τα δύο πολυτελή βαγόνια συνέχιζαν να λειτουργούν ως εκδρομικές αμαξοστοιχίες, εκτελώντας ειδικά δρομολόγια στα πανέμορφα στενά του Νέστου.

Η εντυπωσιακή αυτή διαδρομή, μήκους 19 χιλιομέτρων, αποτελεί πόλο έλξης για τους τουρίστες, καθώς οι ράγες βρίσκονται παράλληλα του ποταμού και το τρένο διασχίζει 20 διαφορετικά τούνελ, μήκους από 26 ως 589 μέτρα.

«Ταξίδι»
«Μόνο το τρένο σε ταξιδεύει. Είναι το μοναδικό μεταφορικό μέσο που δεν σε μεταφέρει απλά στον προορισμό σου, αλλά σε ταξιδεύει πραγματικά σε τοπία που δεν μπορείς να δεις με αυτοκίνητο, ούτε να τα προσεγγίσεις με τα πόδια.

Η διαδρομή με το τρένο είναι πραγματικό ταξίδι, στη διάρκεια του οποίου πάντα ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο, κάτι διαφορετικό», ανέφερε ο κ. Μερκούριος, ενώ για τον κ. Τζάφο το ταξίδι με το τρένο «έχει μια γοητεία και έναν ρομαντισμό, αλλά στην Ελλάδα έχει απαξιωθεί ως μέσον».

Το Μουσείο Τρένων στεγάζεται στο κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού Δράμας, ένα κτίσμα του 1893, το οποίο στα χρόνια της μεγάλης ακμής του σιδηρόδρομου, τότε που η Δράμα επικοινωνούσε όχι μόνο με τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη αλλά και τη Βιέννη και την Κωνσταντινούπολη, αποτελούσε κόσμημα για ολόκληρη την ανατολική Μακεδονία.

Πρόκειται για ένα διώροφο λιθόκτιστο κτίριο σε κεντροευρωπαϊκό στυλ, με ορθογώνια κάτοψη και κεραμοσκεπή που καταλαμβάνει έκταση 98 στρεμμάτων.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

No comments: