ΛΙΔΟΡΙΚΙΩΤΙΚΕΣ ΜΑΡΚΑΛΟ...ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Ο τράγος και οι γίδες που περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους…..
Πριν προχωρήσουμε στην αφήγηση των..” μαρκαλοϊστοριών “ , πιστεύουμε πως είναι απαραίτητο , να εξηγήσουμε τι ακριβώς είναι ο ..” μαρκάλος “ , φυσικά για τους μη..γνωρίζοντες , αν βέβαια υπάρχουν .
Μαρκάλος λοιπόν , είναι η πράξη και η όλη διαδικασία της αναπαραγωγής των ζώων …
ΜΑΡΚΑΛΟΣ Νο 1
‘Όσοι έμειναν στο χωριό μας στις δεκαετίας ‘50 , ‘60 , ‘70 και ίσως και μετέπειτα , θα θυμούνται τον αείμνηστο Θόθωρο Ταλιούρη , Κρατικό γεωπόνο , που ήταν η ψυχή του Γραφείου Γεωργικής Ανάπτυξης στο χωριό μας , εξυπηρετώντας βέβαια και όλα τα γύρω Δωρικά χωριά . Ο αείμνηστος Θόδωρος είχε προσφέρει πάρα πολλά στην περιοχή μας και ιδιαίτερα στον τομέα της βελτίωσης της ράτσας των ζωντανών , φρόντισε και έφερε τραγιά και κριάρια που πήγαιναν τις γίδες τους για να..” συνεβρεθούν “ με τον τράγο , δίνοντας για αντάλλαγμα δύο οκάδες ρόβη , κάτι σαν φακές ,και είκοσι δραχμές . Πολλή δουλειά καθημερινά , ουρά οι..γίδες και οι..αφεντικίνες τους και φυσικά ο ιδιοκτήτης του τράγου έκοβε..μονέδα ..
Κίνησε λοιπόν κι’ η κυρά Γαρέφω με τη γίδα της , περίμενε στην ουρά μέχρι να’ρθει η σειρά τους , ήρθε κάποια στιγμή η..ώρα , και όλα πήγαν καλά , ευχαριστημένοι όλοι , γίδα και νοικοκυρά , και ήρθε και η ώρα της πλερωμής , τι σ’χρουστάου κυρ Παναγιωτ’ ; Ρωτάει η Γαρέφω , δυο οκάδες ρόβη κι’ ένα εικοσάρ’κου , της απαντάει , οπότε η κυρά Γαρέφω εξομολογείται ότι τη ρόβη την έχει αλλά δυστυχώς δεν έχει το..εικοσάρικο , ο Παναγιώτης δυσανασχέτησε και επέμεινε : Α…δεν ξέρω , αλλά πρέπει να βρεις και το οικοσάρ’ικου ,΄..
Δεν έχου , τι να σ’ κάνου , απάνταγε η κυρά Γαρέφω , ανένδοτος ο Πααναγιώτης , είχε.μουλαρώσει , τα πράγματα άρχιζαν να..αγριεύουν , οπότε σε μια στιγμή , μη αντέχοντας άλλο την πίεση η Γαρέφω , ξαναμμένη και ..νευριασμένη , ακούγοντας τον Παναγιώτη να επιμένει φωνάζοντας ,και ρωτώντας : και τι θα γίνει τώρα ;
Γυρνάει η Γαρέφω , έτσι..μπαρουτιασμένη όπως ήταν και λέει στο Παναγιώτη : Δεν ξέρου κυρ’ Πααγιώτη μ’ , τι να σ’ που ,…ΞΙΜΑΡΚΑΛΑ ΤΗΝ…
Το τι επακολούθησε δεν περιγράφεται , το φαντάζεστε πιστεύω ….
ΜΑΡΚΑΛΟΣ Νο 2
Η δεύτερη ..μαρκαλοϊστορία μας έχει σαν πρωταγωνιστή τον αείμνηστο μπάρμπα Πανουργιά , Πανουργιά Κολοκύθα , που ήταν “ μάστορας “ , όπως λέμε εμείς , δηλαδή για όλα τα μερεμέτια , σοβάδες , ψευτοβαψίματα κα ιό.τι άλλο χρειάζεται μια οικοδομή , έμενε δε στο τελευταίο σπίτι του χωριού μας στις Λάκκες ..
Ο μπάρμπα Πανουργιάς , ήταν χιουμορίστας και υπάρχουν πολλές Λιδορικιώτες ιστοριούλες που πρωταγωνιστεί , θέλοντας , φαίνεται , να τονώσει τις επιδόσεις στο τραγάκι που είχε , πήγε στον Ταλιούρη , του εξήγησε την κατάσταση , κι’ ο Ταλιούρης του έδωσε ένα σακουλάκι με μια άσπρη σκόνη , και του είπε να τη ρίξει μέσα στα πλύματα , νερό μα αλεύρι δηλαδή , που δίνει για τροφή στον τράγο..
Πήρε το σακουλάκι ο Πανουργιάς το πήγε στο σπίτι και το έβαλε πάνω στο τζάκι , φάγανε κοιμηθήκανε και αργά το απογευματάκι , η Πανουργιού , έφτιαξε τα καφεδάκια τους τα ήπιαν ωραία – ωραία , αλλά π’ ό,τι , μολογούσε μετά ο Πανυουργιάς , περνώντας λίγο η ώρα και σουρουπώνοντας τα ..πράγματα ..αγρίεψαν κι’ όλη τη νύχτα..” πάλευαν “ με τη γριά του , “ κοντέψαμε να..πεθάνουμε , έλεγε ο ίδιος …τώρα στα γεροντάματα …
Αιτία ; Απλούστατη…η θεια η Πανουργιού , αντί για ζάχαρη είχε ρίξει στον καφέ ΤΗ ΣΚΌΝΗ ΓΙΑ ΤΟ …ΜΑΡΚΑΛΟ ..!!
ΑΛΛΕΣ …ΜΑΡΚΑΛΟΪΣΤΟΡΙΕΣ
Ο ΜΠΑΡΜΠΑ ΜΗΤΣΟΣ Ο ΤΣΙΑΝΤΑΣ ΚΙ’ Ο…” ΜΑΡΚΑΛΟΣ “ …
Ποιός δεν θυμάται τον αείμνηστο τον μπάρμπα Μήτσο τον Τσιάντα , τον Τσιαντομήτρο όπως τον λέγαμε , που τον παλιό καλό καιρό , μαζί με τον Αποστόλη Κωστοαπαναγιώτου , μάζευαν και..απασχολούσαν , τις γίδες – μανάρες , του χωριού , που ήταν και πάρα πολλές τα χρόνια εκείνα .
Γραφική φιγούρα ο μπάρμπα Μήτσος , με σγουρό μαύρο μαλλί , όλο δαχτυλιδάκια που έπεφταν.." άτακτα " στο μέτωπό του , και δυο κομμάτια καταγάλανου.. ουρανού για μάτια , που πάντα όμως ήταν κατακόκκινα , ποιός ξέρει άραγε .. γιατί .
Κάθε πρωί λοιπόν , πέρναγε απ’ τον κεντρικό δρόμο και με την καραμούζα του , μια μπρούτζινη παλιά ταχυδρομική καραμούζα , έδινε το σινιάλο στις νοικοκυράδες , να ..” αμολύσουν “ τη μανάρα τους , να την λύσουν δηλαδή , κι’ εκείνη ήξερε το δρόμο , έφευγε τρέχοντας και χωνόταν μέσα στο κοπάδι , που πήγαινε ο μπάρμπα Μήτσος για βοσκή .
Μέσα στο κοπάδι των ξένων γιδιών , ο μπάρμπα Μήτσος είχε και ένα τράγο ο οποίος φρόντιζε για τη..διαδικασία αναπαραγωγής της κάθε γίδας . Η αμοιβή ήταν 25 δραχμές , πολλοί όμως απ’ τους ..πελάτες , με την πρόφαση πως δεν θέλουν να “ γκαστρωθεί “ η γίδα τους , αρνιόνταν να πληρώσουν το..”εισιτήριο “ , ενώ απ’ την άλλη μεριά ο μπάρμπα Μήτσος ..” καιγόταν “ για τα 25άρικα .
Θέλοντας λοιπόν να πάρει τα 25άρικα , καθιέρωσε την περίπτωση του “ πρώιμου μαρκάλου “ και μάλιστα για ενημέρωση των χωριανών , έβαλε και του γράψανε μια ανακοίνωση – πρόσκληση , την οποία κόλλησε στον πλάτανο της Βαθειάς , και η οποία έγραφε :
“ Όποιος θέλει πρώιμο μαρκάλο , να πάει στον ΄Κώστα το Σφέτσο , ταβερνιάρη αλλά και χασάπη της εποχής , 25 δραχμές ή 10 οκάδες καλαμπόκι . Να ξέρουν όμως όλοι ότι θα πάνε όλοι με τη…σειρά “ .
Όταν είδαν την ανακοίνωση οι “ γνωστοί – άγνωστοι “ της Βαθειάς , Διαμαντής , Σερεντέλος , Σαψαρής και..ΣΙΑ , καταλαβαίνετε τι έγινε . ..
O “ μαρκάλος “ όμως φίλοι μου , δεν ήταν τοπικό Λιδορικιώτικο ..άθλημα , όοοχι βέβαια , και διατί να το..κρύψωμεν άλλωστε , ήτο και είναι “ Πανελλαδικής ..εμβέλειας “ σπορ , και δια των γραφομένων μας το αληθές διαβάστε …
www.lidoriki.com
No comments:
Post a Comment