Ο Βενετοτουρκικός πόλεμος ( 1684-1699 ) υπήρξε η μεγαλύτερη δοκιμασία της Δωρίδας στην περίοδο της Τουρκοκρατίας ,ίσως και μεγαλύτερη κι' απο κείνη του κατατρεγμού και χαλασμού της Κλεφτουριάς της , που συντελείται σχεδόν αμέσως μετά τη λήξη του πολέμου αυτού . Από τη μιά μεριά κορυφώνει τη δίψα της ελευθερίας των κατοίκων που συμμετέχουν με τους Βενετούς στον αγώνα εναντίον των Τούρκων και από την άλλη καταλήγει σε φοβερές λεηλασίες , καταστροφές ανθρώπων και χωριών και αναγκαστικό εκπατρισμό των κατοίκων του Μοριά , όταν οι Βενετοί δεν κατορθώνουν να καταλάβουν την περιοχή και γενικότερα τη Στερεά Ελλάδα που είχαν σαν αντικειμενικό τους στόχο , αποχωρούν κι αφήνουν την περιοχή στην καταστροφική μανία των Τούρκων .
Οι προσπάθειες των Βενετών να καταλάβουν ελληνικές περιοχές , που βρίσκονται στην δικαιοδοσία της τούρκικης κυριαρχίας , αρχίζουν στα 1684 με την κατάληψη της Λευκάδας . Ήταν η εκτέλεση ενός σχεδίου , μετά την αποτυχία των Τούρκων να μπούν στη Βιέννη , " εν είδη σταυροφορικής κινήσεως , γενική αντεπίθεσις των χριστιανικών Δυνάμεων της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης ". Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στο Μοριά κάτω από την ηγεσία του Μοροζίνι , είναι αλεπάλληλες και νικηφόρες , ώστε στο 1690 κατορθώνουν να τον εκπορθήσουν , αλλά και να πατήσουν κι ένα μέρος της Στερεάς , τον Έπαχτο .
Οι επιτυχίες αυτές , μεγάλωσαν τις ελπίδες και των κατοίκων της Δωρίδας , που βρίσκονται σε αναβρασμό , με τις αδιάκοπες συγκρούσεις των κλεφταρματολών με τους Τούρκους . Όταν μάλιστα ο επίσκοπος Σαλώνων Φιλόθεος , από την Αγία Ευθυμία και κατά κόσμον Φίλιππος Χαριτόπουλος , έρχεται σε μυστική συνεννόηση με τους Βενετούς γιά να τους βοηθήσει , τα γεγονότα ακολουθούν μιά ραγδαία και αποφασιστική εξέλιξη .
Στα 1687 ο βενετσιάνικος στόλος πλέει προς τα παράλια της Φωκίδας , ενώ οι αρματολοί και οι κλέφτες της περιοχής της Δωρίδας και της Παρνασσίδας , μυημένοι στο σχέδιο εξέγερσης , σηκώνουν τη σημαία της επανάστασης , συμπαραστάτες στους Βενετσιάνους , που ελπίζουν πως θα μπορέσουν να επικρατήσουν , αν και οι Τούρκοι είναι καλά οργανωμένοι και διαθέτουν μεγάλη στρατιωτική δύναμη .
Ο αδερφός του Φιλόθεου , Δημήτριος Χαριτόπουλος , που μετά της αποτυχία της εξέγερσης , αναγκάστηκε να φύγει στη Ζάκυνθο κι εκεί να πεθάνει , γράφει στη διαθήκη του ( " Εφτά Αλωναρίου 1708 εις χωρίο της Ζακύνθου Κατοστάρι " ) :
" Ο Φιλόθεος είχε γραμματαλλαγή με τους Βενετσιάνους , να το βαρέσουνε λευθερόνοντας το σκλαβωμένο Γένος μας και αγροικιόταν με τους καπεταναίους και δεσποτάδες της Ρούμελης . Κατά καιρό , που κατέβηκε η αρμάδα στα νησιά , ούλη η Ρούμελη εδούλεψε σπαθί , και εκλάδεψαν κάθε ψυχή αλλόπιστων Αγαρηνών . Τότε ήτανε καπετάνιος Σάλωνα και Λοιδορίκι ο καπετάν Κούρμας και με πεντακόσιους αρματωλούς επήρε Σάλωνα , Λοιδορίκι και Έπαχτο , και περίττο από δυό χιλιάδες Τουρκών έσφαξαν ".
Στο διάστημα από το Γενάρη ως το Δεκέμβρη του 1688 , οι Βενετσιάνοι , με την αθρόα συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής Δωρίδας και Παρνασσίδας , προσπαθούν να εκδιώξουν από την περιοχή τους Τούρκους . Καταλαμβάνουν τα Σάλωνα , που τα υπερασπίζεται ο Κούρμας με τα παλικάρια του τώρα , και μαζί με το Φιλόθεο φεύγουν γιά την πολιορκία της Χαλκίδας . Λίγο όμως αργότερα ο Φιλόθεος επιστρέφει στα Σάλωνα γιά να συνεργασθεί με τον Κούρμα , με αφορμή την εμφάνιση στην περιοχή του Μανιάτη πειρατή και οργάνου των Τούρκων την περίοδο αυτή , Λιμπεράκη Γερακάρη .
" Ήρθε και ο Φιλόθεος - σημειώνει ο αδερφός του Δημήτριος - που ο καπετάν γκενεράλες τον είχε μαζί του , γιατί είχε υπόληψι και στίμα και ακουόνταν απ' όλους τους Ρουμελιώτες , και έκαμαν με τον καπετάν Κούρμα βουλή να πάρουνε και το Ζητούνι . Μα δε μπόρεσαν , γιατί εκλείστηκαν οχτώ πασάδες , και έκαψαν και τη Φήβα , εχτύπησαν και το ορδί του Τούρκου κοντά στο Πατρατζίκι , ακι το Ταλάντι επήραν και ο Κούρμας λαβώθηκε . Ήρθε ο Λυμπεράκης να πάρη τα Σάλωνα , μα ο Κούρμας τον πήγε του κυνηγιού στο Καρπενήσι και σε τρίχα να τον πιάση και ολοζώντανο ".
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι ......
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Η παραπάνω ιστορική έρευνα , είναι παρμένη απ' το βιβλίο του αγαπημένου φίλου , που δεν υπάρχει , δυστυχώς , πιά , του Δημήτρη Σταμέλου με τίτλο " Η ΔΩΡΙΔΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ ". Επίσης , σημειώνουμε πως οι αναφορές σε παλιότερα έγγραφα κλπ γίνονται στην αυθεντική τους γραφή , οπότε έχετε την δυνατότητα , σε όλες τις ιστορικές αναφορές μας , να διαπιστώσετε και την γραφή του ονόματος του χωριού μας , βγάζοντας και τα συμπεράσματά σας .
No comments:
Post a Comment